Der må jeg erklære mig uenig med dig mht. både vat og rebgrimer.
Vat er en STOR hjælp til den lidt nervøse/lydfølsomme hest eller "førstegangsklipperen", hvis den viser utryghed.
Hesten kan GODT høre gennem vattet, men brummelyden dæmpes væsentligt. Og når lyden dæmpes, dæmpes stressen/presset også og hesten får en bedre oplevelse.
Put gerne vattet i et par nylonstrømper inden du stopper det ned i ørerne - så er det let at få ud igen 
Mht. rebgrimer er det et aldeles glimrende træningsredskab! Men den er på ingen måde beregnet til at binde hesten op i! Nu kan jeg endda se, at ponyen er bundet op i kæde til den ene side og et nylonbånd til den anden. Og så endda lige fastgjort med brandmandshager.
HVIS ponyen var blevet rigtig forskrækket, så var hverken kæde, nylonbånd, brandmandshage ELLER rebgrime sprunget! 
Ydermere sætter du dig ned bag ponyen på hug. Ponyen kan ikke se hvad du laver og flytter sig derfor også for klippemaskinen. Det er forståeligt nok set fra ponyens side.
Faktisk synes jeg det grænser til uforsvarligt...
Jeg er GLAD for, at du har så sød og roligt en pony, men jeg vil bestemt ikke anbefale andre din fremgangsmåde.
---
Jeg har ALDRIG haft en hest i rebgrime under klipning og skulle det være død-og-pine nødvendigt, så ville jeg have en hjælper til at stå og holde hesten (og servere gulerodstumper for god opførsel).
Kæder bør være bundet op i halmsnore, der kan briste, hvis der lægges nok pres på. Eller almindelige karabinhager, der også har relativt let ved at flække. Eller bare en almindelig nylongrime, der også kan gå i stykker (men det er ikke den optimale sikkerhed).
Det gik godt denne gang og det gør det forhåbentlig også næste gang med den søde og rare pony. Men tænk dig nu om... det er din og hestens sikkerhed, som jeg er opmærksom på.