Det er bestemt, og uden tvivl, en belastning for både hestens ryg og sadlen, når man stiger op fra jorden af.
Jeg er dog af den overbevisning, at der ikke sker noget ved det, hvis man kun gør det en gang imellem 
Personligt bruger jeg ALTID skammel, og det uanset, om jeg rider pony eller stor/lille hest. Af og til, (evt. på ridetur o.l.), sidder jeg dog også selv op fra jorden. Dette er dog en sjældenhed.
- Endda på trods af, at jeg ikke er ret stor, ikke vejer ret meget, og endvidere ikke er så "rumpetung" og lander hårdt i sadlen 
En god vane er også, at man stiger op i den ene side + hopper ned i den anden, og så skifter en gang imellem. På den måde belaster man begge sider nogenlunde lige meget 
Stiger faktisk op meget lignende video 2, hvor hun svinger benet over frem for at sætte foden i bøjlen.. jeg gør det dog, så min sadel ikke sidder skævt + så jeg ikke belaster stigremmene ujævnt. Havde en del problemer med, at stigremmene blev skæve, (den venstre længere end den højre), fordi jeg altid stak foden i, inden jeg svingede benet over. Det skyldes selvfølgelig også, at det var nogle billige af slagsen, men alligevel