Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Ondt i nakken? Projekt i Odense
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 18:52
Har du kronisk ondt i nakken?

Så kan du bidrage til forskning i bedre behandling af nakkesmerter

Hvad vi ved:

Nakkesmerter er et udbredt problem: Cirka 30 - 50 % af alle voksne har nakkesmerter i årets løb. Af den arbejde befolkning er der ca. 10-20 procent der lider af kroniske smerter fra nakke-skulderåget. Desuden er der årligt 5-6000 personer i Danmark involveret i et trafikuheld hvoraf mange har fortsat nakkesmerter efter seks måneder.

Nakkeøvelser for at stabilisere nakken, undervisning i smerte- håndtering og almen fysisk træning kan hver især være gavnlig.

Hvad skal undersøges i dette projekt?

Dette projekt vil give os viden om behandling med smerteundervisning, nakkeøvelser og let træning er effektiv for patienter med kroniske nakkesmerter.

Derved kan nakkepatienter få en bedre og mere målrettet behandling.

Patienter med nakkesmerter længere end seks måneder kan deltage i projektet. Derudover er der enkelte andre kriterier som fysioterapeuten undersøger for.

Hvor foregår det?

Projektet udføres på udvalgte klinikker i Odense.

Hvordan foregår det?

Deltagerne bliver ved lodtrækning delt i to forskellige grupper med to forskellige behandlingsforløb. Begge forløb varer i alt 2 måneder. Deltagerne får enten:

Smerteundervisning

eller

Smerteundervisning + nakkeøvelser og træning

Alle deltagere modtager fire gange smerte-undervisning.

Dem, som er i gruppen med nakke-øvelser og træning får derudover otte gange vejledning i øvelser/træning.

Alle testes med spørgeskemaer og test bl.a. for nakken, svimmelhed, balance samt en elektronisk måling af muskelaktiviteten i hals- og nakkemuskler før de begynder, samt ved afslutning.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål eller er interesseret i at deltage i studiet og være med til at udvikle viden om behandling af nakken, kan du sende mig en pb (personlig besked)

Tak for interessen og jeg glæder mig til at høre fra dig.

0
0
Svar på denne tråd

nakkesmerter
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 21:44

øv, bor på Djursland - så det er ikke liiiige i nærheden. Døjer med konstante nakkesmerter og har gjort det i 4-5 år nu. Jeg har ikke været involveret i uheld, der så har forårsaget smerterne, men jeg tror det er dårlig arbejdsstilling gennem flere år

Men held og lykke med projektet.

Livet er ikke en rejse mod graven, hvor man skal nå sikkert frem i en velbevaret krop, man skal komme fræsende sidelæns ind, fuldstændigt brugt op, totalt slidt ned, mens man råber; Wauv sikke en tur

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 07:54

Ja det var da ærgeligt. Og tak jeg glæder mig virkelig meget til, at komme i gang

0
0
Svar på denne tråd

Definer nakkesmerter
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 22:08

Nu spørger jeg dumt, men nakkesmerter, er det direkte smerter, så som piskesmæld.

Jeg har døjet en del med "ømhed" i nakken, mest grundet spændte muskler, som har resulteret i spændningshovedpine.

Er det nakkesmerter?

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-09-2012 08:03

Hej Farinelli

Hvis du sender din mail til mig, skal jeg nok sende materialet til dig så snart det ligger klar. Jeg er i den spæde start, så alle detaljer er ikke på plads endnu, men det kommer de

Det er en del af et ph.d projekt som allerede kører og skal være mit speciale i sundhedsvidenskab.

Mvh Karen

0
0
Svar på denne tråd

kun en lille
Forfatter: 
Dato:  28-09-2012 16:15

Jeg bor desværre også langt væk. Har en nakkeskade på røntgen, min fys kunne slet ikke få min nakke til det, han ville. Og bliver voldsomt svimmel, hvis jeg skal dreje nakken en smule.

Men nu, I vil vise øvelser til folk, hvad så dem, der bliver svimle ved øvelser? Jeg kan ikke engang klare de aller mest milde udgaver, hvor man tænker, "det er der ikke meget øvelse over, det der".

Og min gamle svigerfar havde det ligesådan. Han viste en øvelse, hans fys. gav ham, med vel max 5% udstrækning i fht. hvordan en almindelig person ville gøre det. Men er det okay så? Kan da godt være, det er bedre end ingenting.

Jeg forsøger selv at undgå at udfordre min nakke. Kan kun sidde i en bil, uden at blive svimmel, hvis jeg støtter hovedet mod puden, eller helst har en nakkestøtte omkring.

Hvis jeg boede i nærheden, tror jeg ikke, jeg ville melde mig, af frygt for at blive hevet igennem en masse øvelser. :) Siger hende, der var på søsyge piller i over en uge sidst. :)

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-09-2012 18:25

Det er som sagt en projekt, der allerede kører og jeg har været med ude og se patienterne træne. Det er ikke hårdt og det er meget få, der ikke kan holde til det. Og som du selv siger, lidt har også ret.

Mange af dem, som allerede er involveret har rigtig mange smerter og bliver svimle af nærmest ingenting.

Desuden kan man jo til enhver tid trække sig ud af projektet.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-10-2012 14:48

Tak til dem som har henvendt sig. Materialet er næsten klar - mangler lige godkendelse fra professoren og så skal jeg fluks sende det.

Ps. der er plads til flere, så hold jer endelig ikke tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

Nakkesmerter
Forfatter: 
Dato:  01-10-2012 17:23

Hej,

jeg lider en del af nakkesmerter samt hovedpine og migræne, der skyldes muskelspændinger i ryg og skuldre. Det er nok forsaget af scheuermanns syndrom i ryggen samt i nakken. Har ikke konstante smerter, men har smerter hver dag, dog ikke hele dagen....

Kunne jeg være en kandidat? Bor i Odense.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-10-2012 17:33

Hej Siftja

Jeg er i tvivl om din sygdom er det, man kan kalde en konkurrence lidelse, men jeg skal undersøge det og så vender jeg tilbage hurtigst muligt.

0
0
Svar på denne tråd

Nakkesmerter
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 00:21

Ærgeligt det er så langt væk ellers ville jeg gerne have været med. Jeg har haft nakkesmerter siden jeg var 12 år og bliver snart 26 så det begynder og blive nogen år. Jeg har ikke været ude for nogen alvorlige ulykker. Jeg har nærmest prøvet alt hvad jeg kan komme i tanke om. Kiropraktik, fysioterapeut, akupunktur, massage, "den kloge mand" ved Odden, "den kloge mand" ved jyderup. Og har været til forskellige personer med alternativ behandling. Har nærmest opgivet og lært og leve med smerterne. Har aldrig været vild med at tage smertestillende men de sidste par år har jeg måtte acceptere og tage smertestillende så man indimellem kan være fri for smertene.

Har også prøvet forskellig træningsmetoder og øvelser uden nogen effekt. Så er ved at være ret desperat men samtidig har jeg opgivet da ingenting virker :(

Mvh

Mailen

0
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 19:35

Jeg synes faktisk det lyder rigtigt interessant, så jeg kunne godt være interesseret, så langt væk ligger Odense jo heller ikke.

Jeg har haft ondt i nakken de sidste 10-15 år, og har sammenvoksede nakkehvirvler.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 19:38

Hej Charlotte

Du skal være velkommen. Send mig din email så hører du nærmere.

Mvh Karen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kunne også
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 20:37

godt være interesseret. Jeg har haft kroniske smerter i nakken siden jeg var ude for et biluheld i 2006. Har fået méngrad fra mit forsikringsselskab og har gået ved diverse fysioterapeuter mv.
Desværre kan kiropraktorer ikke gøre så meget for mig pga. nogle bindevævssygdomme.
Man har forsøgt med stærk smertestillende, øvelser mv. men intet har hjulpet.
Ved ikke om jeg så kan bruges i Jeres projekt, når jeg har de her bindevævssygdomme ?

Kommer fra Sjælland, men turen til Odense er jo ikke så lang.

Mvh Juliette

Bedækning tilbydes ved Shulay Gold Fever, EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.
Desuden bedækning v/ Shaklan Ibn Saskatoon & Perseus.
Kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 20:42

Siftja: Jeg har nu undersøgt sagen og hvis du ellers opfylder kriterierne, skulle der ikke være noget i vejen for, at du deltager. Hvis du sender mig din mail, vil du hører nærmere.

Richelieu Arabians: Mht. din sygdom kan du godt indgå i projektet, men du skal vide, at det er mere en enkelt gang du skal til Odense. Mindst 6 gange så vidt jeg husker og jeg kan desværre ikke tilbyde kørselsgodtgørelse.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 07:57

Hej igen

Så er der sendt information til jer, som har meldt sig. Sig endelig til hvis noget ikke fungerer. Jeg mangler email på et par stykker - jer har jeg skrevet en pm til.

Tusind tak for hjælpen.

Mvh Karen

Ps: Der er stadig plads til flere

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider