Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Palomino-chokolade...? gener hjælp...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 13:20

Hej alle hn'er derude.

jeg har tidligere skrevet en tråd ang mit føl farve

jeg ville høre bud, og ja svarene startede meget enstydigt hun VAR rød...

men synes aldrig hun har været rød-rød og selvo man avler plomino ønsker man sig jo altid noget andet end rød.. men sådan var det... Men hun skiftede en del farve (hun er kun 2 mdr nu) og igår var vi til føl skue og fik en farve dommer til at se nærmere.. og de mente hun faktisk ku være chokolade palomino ?? (hva pokker er det? )

i kan lige se hende fra fødslen:

hvor hun er meget rød.. men sys ikk alligevel ikk tegl rød..

Billede

1½ uge gammel kom der hvide hår oppe i manen og helt lys i lyske og ben

Billede

1mdr stadig sådan fesen rødlig orange det er un hovede og "ålen" der er rød-rød..

Billede

her man man se den hvide stribe i manen der kom op og så nu kommer der rød,hvide og "brune" hår.. mulen er helt brun, ikk rød men brun
Billede

og fra igår til følskue
Billede

det er nøsten ikk mere rødt tilbage.. og bene er lyse og lysken er lys.
Billede

men nu har vi aftalt hun skal farve testes, så må vi se hva den siger, men hvad er cokolade palomino..?

MVH

Mie

*Der har sine elskede Guldheste*

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

*Wede's Miss Dia*/Palomino ÅRETS FØL 2012

* Sorrelcourt Said Enough* / Welsh Cob

*Søndergårds Figaro*/ Shetlænder.

0
0
Svar på denne tråd

hvis du googler
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 14:28

chocolate palomino, så kommer der godt nok nogle sindsygt flotte farver frem :)

www.google.dk/search?q=chocolate+ palomino&hl=da&prmd=im...36&bih=822

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

okay tak
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 15:12

ja det ville da bestemt ikk være dårlig med sådan en den er da flot og så bare hun evt var så hun var helt mørke brun...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Rød....
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 16:21

Jeg vil nu mene den er rød desværre.

Så mørk var mit røde føl også,da han var igang med pelsskifte,men du kan se på min profil,hvordan han har set ud siden,han var færdig som føl,med at skift pels.

0
0
Svar på denne tråd

rød....
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 16:36

Jeg vil også mene hun er rød - på nuværende tidspunkt ville føllebølle have hvid man, og ikke have "rød ål" ned igennem halen.

Men flot mørkerød med flaxen er hun :)

Støt de danske soldater!

0
0
Svar på denne tråd

dette farve
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 17:32

er udtalelse fra farvedommer i PSA, derfor jeg er nysgerig, der er INTET rødt tilbage det lyse i ser er lysebrunt og ålen er sådan rødlig brun... meget mørk... (ku se jeg havde srevet rød men ikk ålen det er kun hårene i halen der er)

så var ikk en ening om hun er det ene eller andet, men begrund gerne hvorfor i stadig mener den er rød, da den er helt brunt og meget meget lidt rødligt tilbage..

hun bliver farve testet og så er det jo endeligt hva farve hun er, men mere HVIS hun er choklate palomino hvordan kan det fremstå?? og hva gener gør det?

hun er jo ud af palomino x palomino.. så chancerne er vel

25%rød

25% cremello

50%palomino

så hvor kommer det der chokolate fra? og hvordan opstår det?

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

smlmea..
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 17:55

sådan rød som din shakz-- er på billederne, har min aldrig været..

kun de minutter efter den kom ud og var våd....

eller har kun kun været orange rød den har aldrig været tegl rød..

hun har et sej rigtig hvis streg hele vejen ned igennem manen og øøverst del er sådan orange og nederst er gult/rød,... og ellers brun..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

overskrift her
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 17:59

Jeg tror der findes en mulighed for at den er chocolate palmino (men nu er jeg ingen ekspert) Så du må jo se hvad farvetesten viser.

Men bare se

www.fourseasonsfarm-morgans.com/ images/wheels12.jpg

den har også rødt i halen

i.istockimg.com/ file_thumbview_approve/4308400/2/ stock-photo-4308400-chocolate- palomino-dressage.jpg

Inkarneret dressur rytter

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg så
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 18:26

godt øverste billede tidligere og den er jo fatastisk smuk!

og som farve dommeren sagde, der er ikke noget tegl rød at finde på den

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Aner ikke noget om farver men fandt dett
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 23:02

If you'd like to try and get a Chocolate Palomino:
Palomino x Liver Chestnut (or just a very dark chestnut)
Or
Cremello x Liver Chestnut (or dark chestnut)
Cremello x Flaxen Liver Chestnut
-Little note: Flaxen Liver Chestnuts look a lot similar to Chocolate Palominos with the flaxen mane and tail. Except for liver chestnuts lack that really rich chocolate color that makes the Chocolate Palominos what they are. I used to own a liver chestnut, he was dark, but not chocolate ^^
Silver Dapple Dilution (like what Vidaloco's mare carries) x Liver, or dark, Chestnut

There's probably a million other combination's, and a whole novel about the genetics, but you basically want that dark gene with the creme mixed in.
If your trying for a Chocolate, don't go for a black without the silver dilution. Otherwise you'll probably just end up with a black, buckskin, or palomino foal.
My first guess would be black, though, since black is a dominate gene.

Read more: www.horseforum.com/horse-breeds/ chocolate-palominos-18160/ #ixzz25RVtsLK3

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Rød...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 08:23

Nu findes der utrolig mange nuancer af rød,så du kan ikke direkte samligne min røde med din, det betyder altså ikke at din ikke er rød,og det vil jeg blive ved at mene den er,end til en farve test siger andet.

Min røde har også brune/sorte hår i halen/man,men det bliver han nu desværre ikke mindre rød af,det er der mange røde heste der har.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 08:31

er der nogle af jer der får det til at fremstå som om TS er ved at dø over at hendes føl måske er rødt?

Nu dommerne har sagt at der er en chance for at det kan være en chokolade palomino, kan jeg da godt forstå TS er nysgerring over hvad det er for en farve.

Og hvis den forbliver rød, hvad så? Det er da ligemeget, men det ville da være fedt hvis den fik en hel speciel farve.

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Hun bliver rød
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 09:18

Min skiftede farve på samme måde :)

Billede

Billede

Billede

Hun blev næsten helt sort før hun igen blev rød :)

Idag hvor hun er 1,5 år er hun helt almindelig rød øv ;)

Haleposer sælges: www.bricksite.com/mmdesign

0
0
Svar på denne tråd

Nyfødt
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 09:32

Billede

Her er hun kun få timer gammel og som din heller ikke helt rød men såden fesen i farven :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 11:42

der er altså stor forskel på TS føl og så føllet i det sidste opslag, tror også at TS føl er palomino. hun er født med fersken farve. glæder mig til resultatet

Mor til den skønneste dreng fra september 2011

0
0
Svar på denne tråd

matilde
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 12:53

Din er meget rød i forhold til min... min var slet ikk så rød som din den var gul orange og se hvor tydlig farveforskel der er ved dins sokker, der er min stadig fjord farvet ned af bene og har 2 sokker bagpå man kun kan ande ved koderne, og på din 2, billede er din rød, min beholdte den der orange farve, hun har slet ikke været tegl rød...

og billede 3 se hvor rød man din har det har min slet ikk, den har hvide hår i sin sådan en hel HVID farvt stribe midt igennem og så nu er der kommet nogeet brunt,hvidt gult...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 13:19

Grunden til at man kan se min hoppes sokker så tydeligt er fordi de er så høje... De første uger kunne man næsten ikke se om hun havde 3 eller 4 sokker!

Nu så jeg din lille overskønne følle i weekenden IRL, og hun har altså nøjagtig samme farve som min havde i den alder, har desværre bare ingen billeder der viser hende på nøjagtigt det tidspunkt.

Men vil da håbe at hun bliver chokolade palomino din lille følle :)

Tillykke med hende i hvert fald, hun er som dommeren sagde i weekenden en dejlig lille hoppebold.

0
0
Svar på denne tråd

jeg bliver mere
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 14:32

spændt for farve dommeren sagde også der, den sansynligvis ikk var rød, for der var intet tegl rødt i den... og jeg er lidt nysgerig hvor ser i det røde?? mathilde mange tak, ja så jo hende ikk så meget selv, hehe men hun er smart... men er sjovt at se hva en farvetest siger, for der er 7 forskellige bud på hva hun bliver...

for hele rumpen bringe hals og sider er ihvertfald brunt og bestemt ikk leverrødt.. og bene er som sagt nordbakke farvet... jamen vi gætter jo på hun også har sokker foran, men vi kan bare slet ikk se dem tydligt og på bagbene kan du kun se en beige farve der skiller sig ned i det hvide af en sok..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 21:41

fin følle, jeg står idt i samme istuation. Nogle mener min er chokolade, selv har jeg ikke en anelse men palomino er han nu :)Jeg troede så han var rød. Han er født sådan her

Billede

1 dag

Billede

3 uger
Billede

2½ md

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

mit prooblem
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 22:40

er jeg faktis slet ikk har sat mig ind i farverne så kender de store odds for forsellige farver, men min kender jeg slet ikk farve på, du er ikk i tvivl om din er palomino den er fuldstandig abrikos farvet med lyserød mule/øjne ved fødslen det har min ik været... men hun er slet ikk rød, som vores sidste røde føl, hun blev også sådan mørk ved farve skift og så blev hun alm rød igen men der var man slet ikk i tvivl... men ku være smukt hvis han holdt den der farve på nederste billede... sys jeg..

er hende der shady areas eller hva hun hedder ikk herinde, hun er sygt til det med farver..

og mit reele spørgsmål, er hvordan denne chochlate palomino fremkommer...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Chokolade
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 16:00

Tror ikke du finder noget præcist svar på hvordan man laver en chokoladepalomino. Det er det samme som hvordan man laver en leverrød, fremfor en alm rød. Jeg tænker de bedste chancer for chokoladepalomino, må være med en leverrød og en chokoladepalomino. En chokoladepalomino er vel genmæssigt det samme som en alm palomino, altså en rød hest med cremegen. Så er resten jo bare nuancen i farven. Jeg tror nu stadig hun er rød. Hun ligner ikke en palomino, synes hendes hale er alt for rød i midten. Men få hende testet, så er du sikker:-) og så ville det da være fedt hvis du lagde svaret herind.

Med venlig hilsen Pernille

Med de gyldne heste

Heimdals Happy Countess

Kjærgards Blue Eyed Princess

0
0
Svar på denne tråd

her 15 dage efter
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 17:05

det der farve halløj går su da stærkt, hun er endnu ikk farve testet.

men hun er helt brun med gule ben og gule hår i underhuden i lysken og hagen

og faktisk slet intet rødt tilbage, sammen lignet med vores føl fra forrige år - var rødt.. har jeg måske en ide om hun ku være et lys rød sådan "nordbakke blanding" gul/rød...

Billede

det er taget med mobil. hun er mørke brun og hendes ben er gule (ikk hvide)

dette er d. 2 september

Billede

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..........
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 20:22
Skr.v når i har fået den farvetestet

<p>med de 2 ponyer og de 7 hunde</p>

Livet er som en rutchebane den går op og ned og det gør den til noget særligt
0
0
Svar på denne tråd

lækkert føl
Forfatter: 
Dato:  30-09-2012 15:46

Jeg vil bare rose dit smukke smukke føl. Jeg er faldet pladask for charmetrolden.

Må indrømme at jeg finder denne tråd rigtig festlig med alle de bud på farver og venter spændt på resultatet.

Og så en lille vits..... på min ene ponys pas står der som farve: gul skimler muligvis. Så tænker jeg, hvad kommer der til at så på følles? palomino, muligvis chokoladepalomino, muligvis rød osv....

Det bliver da nødt til at indsættes flere sider så...... undskyld jeg kunne bare ikke lade være.

Mange flere billeder tak!!!!!!

og held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

endnu et gæt
Forfatter: 
Dato:  01-10-2012 23:16

jeg tror selv hun ku blive palomino... for hun skifter nu ud mod gul igen i kinder, hage, lyske,ben lår og numse...

jeg venter lige med farve testen til hun kommer indendøre :)

men billede her fra sidst i september er hun så nu brun og "gul"

Billede

Billede

Tak finduscat. ja hun er lidt af en charmebøf, ikke til at stå for, og møg fræk :)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

farve...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 04:33

For mig ser hun rød ud. Hun har fuldstændigt samme farve som vores gamle føllle havde i samme alder (i hvert fald hvis billederne gengiver farven rigtigt).

Han endte med at blive sådan lidt mørkere end "mellemrød" (gav det mening?) og med lidt lysere man og hale.

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

uanset..
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 08:56

uanset om hun bliver mørk rød med flaxen eller den mørke palomino er hun da total lækker med sin farve..

Jeg var en gang ude ved en palominoavler og der stod et "rødt" føl, han var meget sikker på blev palomino.. det vidste han bare.. og den var over et halvt år gammel. Han sagde han har oplevet de der "røde" føl skifte helt op til når de er et år gammel..

så det bliver da spændende..

Skønne killinger søger hjem. Er klar til at flytte hjemmefra 12. december.

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd

Hun er rød
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 18:59

Ud fra dine sidste billeder er hun rød, det er jeg ret sikker på. Men det ville da være sjovt med en farvetest.

Med de gyldne heste

Heimdals Happy Countess

0
0
Svar på denne tråd

desværre
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 19:03

så gengiver billeder slet ikk den der brune farve, rigtig jeg ved ikk hvordan jeg skal vise det uden a lyde vildt påstålig/bange for at den ikke er rød..

dder er kun "rødlig" føpels tilbage i panden som her

Billede

Billede

det er kun i panden derudover er pelsen brun som blue hors's rockefeller

www.bluehors.net/cms/ front_content.php?clie...idart=1049

og så lidt lysere brun hvor lyset rammer, der er kun de rødelige hår som ses i panden

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

farve...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 21:09

men uanset hvor mørk eller lys den er, kan den jo altså godt være rød -du snakkede tidl om at der ikke var noget teglrødt... øøøh nej, det behøver der jo altså heller ikke være. Der findes jo mange nuancer af rød, alt fra helt helt mørk svedfuks til en helt lys "haflingerfarve", og dertil så enten mørkere, lysere eller ensfarvede maner.

For mig ser det ud som om der stadig er lidt røde hår i halen og jeg synes den ser rød ud -muligvis som om den kunne blive svedfukd, men vores var nu osse så mørk i den alder, og blev alligevel "bare" almindelig rød, men med lidt lysere man og hale (som føl var man og hale næsten hvid, men med en smule røde hår i halen, med alderen blev de røde hår flere og endte jo så ud med at tage næsten helt over)

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

michelle
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 22:10

det var farve dommeren der udtalte at den mget sansynligt ikk var rød da der intet teglrød var i manen og pelsen...

(jeg udtaler mig slet ikk negativt om den er rød eller ej, siger kun va jeg ser og har fået af vide)

er fordi de kommer fra landcentret og chip'er og det... så er det jo rart at høre bud...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 22:11

Uanset hvad farve hun bliver så er hun da bare super lækker at se på! Er virkelig faldet for hende

- xoxo

- Nanna -

You have not lived,
until you find something worth dieing for!

"Jeg, ved det menneskeligt at fejle".

0
0
Svar på denne tråd

lækker lækker
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 22:29

ja nanna.

hun er sådn lidt en charme ting, dommerene var også ret vild med hende til bedømmelsen hvor hun kom ud med 9 i helhed <3

hun er skøn og det der er interessant nu er est hva sokker/aftegninger hun vil gi mig at se på, på bene ;) hehe

men nanna hun er da til salg ;)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 23:19

Hvad testen siger

Jeg har efterhånden fået mange røde afkom i flere nuancer, og på billederne ligner hun en helt alm rød som føllene nu skifter, underulden er meget mørk, hvorfor de altid får den mørke/brune farve når de skifter ;)

Dem jeg har fået med flaxen gen, har hurtigere fået lys man og hale modsat TS føl.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 19:10

Hvor fedt! :)

Ja bliver da godt nok spænende at se hvad hun ender med.

- Ej er hun til salg

- xoxo

- Nanna -

You have not lived,
until you find something worth dieing for!

"Jeg, ved det menneskeligt at fejle".

0
0
Svar på denne tråd

tættere på
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 11:54

en farve igen eller nej.. hehe

vi har nu fået afsløret 1 sok på bagbenet JERRH....

men nu er hun mussegrå hehe men på bringe, hals og lign bliver hun lysere nu...

men ja måske en leverrød pige jeg har...

er spændt på hva lotte fønskov vil kalde farven på mandag..

Billede

ja nanna, du ku se hendes annonce på hg :)

hun fik 9 i helhed og vandt titlen årets føl 2012 og fik kommentaren med at DET var avls fregang :)

og at in hoppe vel var ifolet sammen hingst igen :D (er hun dog ikk)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 20:20

Hejsa

Nu var jeg lige tilbage i fotoalbummet, jeps det er fra den tid, helt tilbage i midt 90'erne :)

For mig at se bliver dit føl en lys rød evt med en rimelig lys man og hale, hun ligner rigtig meget de røde new forest ponyer vi avlede dengang, sådan helt orangerøde den første tid for så at blive næsten helt brunlig den første vinter, og faktisk skiftede de farve for hver sæson indtil de blev 2 år, hvor begge blev en forholdsvis lys rød farve med kridhvid man og hale.

Men den eneste måde du kan være sikker er med en farve test.

Men rigtig mange røde føl, går gennem nogle næsten voldsomme farve skift de første år, Jay vores hoppe blev født ræverød næsten, for så at blive mørk chokolade farvet den første vinter, lys rød den følgende sommer og så næsten kulsort den anden vinter hvorefter hun fik farven hun har idag, hvor hun er en alm. til lidt mørk rød med meleret man og hale

mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu med Miss Jay, Badi'ah og Dagirr ox

0
0
Svar på denne tråd

rød er en gåde
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 21:35

ja der findes mange nuancer af rød, ;)

har haft 2 røde føl udover hende her en de har på intet tidspunkt lignet hendes røde farve de har fældet og skiftet farve rimeligt ens, hvor hende her er uden for katagori af de ;D

og de 2 voksne røde jeg har haft har været anderledes farvet skiftende...

så ja en farve test er det eneste rigtige ;D

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 01:25

Hun er og bliver rød Mie! Hun ligner til forveksling alle andre røde føl.

mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Må tilslutte mig....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2012 12:00

Det ser ud til at være at ganske almindeligt rødt føl.

Men det gør den jo heldigvis ikke dårligere!

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Smuk farve
Forfatter: 
Dato:  11-10-2012 22:00

Jeg vil også mene hun er rød :-)

min Sammie er mørkerød - indtil hun var 3 år skiftede hun til forskellige nuancer.

om sommeren bliver hun afbleget sådan lidt guldfarvet - når efteråret melder sin ankomst bliver hun helt mørk og har lys man og hale.

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander (til salg)

GRAFIKER

www.nokke.dk

HESTENE
www.sydvillegaard.dk

WB sælges 145 cm. (Landa og Orican)

0
0
Svar på denne tråd

endnu et billede
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 11:56

af den kære lille følle der nu stadig er brun, og endnu mere brun, med guldligt skær på bene.

ja som i siger, om hun er rød, gul, brun eller what ever bliver den ikk dårligere af den årsag ;)

nu en følle på 122 i stg. og monster høj til rumpen...

så den vokser rigeligt... smiler

her fra en våd november (dog er hun tør, da hun kun lige er lukket ud)

Billede

Billede

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Smuk farve
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 12:03

Kan flaxen bæres skjult? Evt. gemt i palomino manen? For ellers må hun vel være en eller anden art af palomino. Der er da ingen tvivl om at man/hale bliver lyse nu.

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd

jeg forstår altså
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 20:10

ikke hvorfor du bliver ved at kalde den brun?

Det kræver sort man/hale at være brun...

Den er rød med flaxen, dvs lys man/hale, og den farve tror jeg den beholder.

Men fin hest.

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

0
0
Svar på denne tråd

preulet
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 10:07

fordi den er brunlig, den har ikk mere rødt, om hun er helt mørk rød under skal jeg ikk ku sige men den er ikk rød nu...

og så ved jeg ikk hva farve jeg elllers skal beskrive den med den er brunlig ikk rødlig..

og anden ting er at eg sætter ikk billederne ind fordi jeg ikk tror den er rød indenunder men for at man kan se hende mærkelige farveskfit, jeg er jo ikk den eneste med palomino føl..der er "forkert" farvet.. og så fordi jeg synes det er vildt at se den farve forvadling hun laver.

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

sku hun evt
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 10:14

Billede

blive samme farve som sin halvbror?

golden gangster??

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 10:55

Jeg må give Sarah/prelute ret, en brun hest har sort man og hale :-)

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander (til salg)

GRAFIKER

www.nokke.dk

HESTENE
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja jannie
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 11:26

jeg ved det er karakterene for at kalde den brun, men derfor er det brun der bedst beskriver farven hun ha nu...

hva farve ville i kalde den her : 'en ting er sikkert den er ikk rød med flaxen.

er den brun med flaxen?

Billede

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

farver og farver
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 13:16

Broderen til din er jeg ret sikker på er rød med flaxen, den har rød hale og lyse piber.

Den sidste du har smidt ind kan enten være en meget mørk palomino eller en brun med silver.

Jeg tor umiddelbart med på det sidste på grund af de ret mørke ben, men det kan NEMT være lyset der snyder.

Her er et par andre brune med silver dilution

www.avianbiotech.co.uk/horse-dna/ images/silver.jpg

www.avianbiotech.co.uk/horse-dna/ images/Silver_nZb%20(304%20x%20228).jpg

og her er et par røde med flaxen (mine egne hjemme fra folden...)

Billede

animal-world.com/horses/Light-Horse- Breeds/images/HaflingerWPL_Ap4H.jpg

Så til chokolate palomino

www.ultimatehorsesite.com/ images_colors/palochoc.JPG

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

broderen
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 16:22

han er rød med men bare om Dia evt blev den farve?

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Nu har rød
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 20:15

jo mange nuancer!

Og din er altså rød nu, uanset hvad du ellers mener.

Jeg har set rigtig mange røde med flaxen, og har selv flere, så er ikke i tvivl!

Og brun det bliver den aldrig!

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

Palomino hoppe mf sælges

0
0
Svar på denne tråd

Sahra...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 20:54

hvorfor er det du skal få det til at lyde som om jeg mener det er negativt hva farve den er, for mig er det SKU! fuldstændig ligegyldigt... læs dog hva der står oppe over!

JEG VED DEN IKKE ER BRUN!!! jeg er jo ikk idiot... SOM jeg skriver, er det den farve betegnelser der beskriver bedst hva farve nuance den har nu.. da den ikke er RØD nuanceret nu....

og næste spørgsål der står er broderen er rød med flaxen (VED JEG) kunne min kommme over i den farve = et spørgsmål.

bedste måde a forklare tingene hvis du ikk er inde i farve bogstaverne/fagsproget er rød med lys man og hale overstående billede a "google hesten" er brun med lys man og hale eller HVAD VIL DU beskrive den hvis du ikk er inde i farve bogstaver/fagsprog? nu er der jo andre en farve folk der kigger med her.

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 21:21

Jeg har også en rød med flaksen man og hale som gradvist bliver mørkere og mørkere i grundløden.

Her er hun da jeg fik hende som 2 års.

Billede

Og her er hun fra i sommer, og jeg tænker faktisk hun bliver endnu mørkere, da hun er blevet det gradvist henover de sidste tre år. Spøjst egentligt. Hendes ansigt og hals changerer helt over i det sortrøde, så det er et ret drastisk spring fra at være lys gylden rød og så hoppe over i det helt kastanierøde.

Billede

Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;

0
0
Svar på denne tråd

LIne...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 13:16

Det link du har lagt her
www.avianbiotech.co.uk/horse-dna/ images/silver.jpg

den farve den har på sit foreste forben ved koden, er den farve min har på bene men krops farven er som denne her

Billede

e sådan brunlig/grå nuance... (bare rolig IKKE BRUN)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

OG til dem
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 13:25

der tror jeg har noget imod den er rød vil jeg gerne sige, at med de nye regler pr 2013 i PSA er det kun min fordel at den er rød, frem for andet nu den ikk er gul.

så har INTET imod den er rød. overhovedet... helst... da det er den farve der endelig skal bruges i PSA regi..

men vise udelukkende / spørg da den på intet tidspunkt har været rød... (udseends mæssigt) men som i ser i start tangere hun op od sin mors farve og så direkte over i brunligt/gråligt.

derfor jeg er meget i tvivl om hva den farve er.. HUSK jeg kan gå ud og kig på den, og i ser den kun på billeder, jeg har selv haft 2 røde føl, efter røde heste + 3 røde rideheste så ved hvor mange farver rød findes i... har jo også startet stævner været evigt heste mennesker med fredriksborg kørsel og bare de nuancer er jo vildt forskellgt, derfor jeg ikk selv mener den er rød nuanceret nu..

MEN IGEN ER KUN TIL MIN FORDEL HVIS DEN KOMMER UD I RØD!

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

silver dilution
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 13:25

nu har jeg jo længe glemt hvad farve faderen til dit yndige føl har. Men den kan altså kun være brun med silver såfremt den har fået brun fra enten mor eller far og iøvrigt også silver.

moderen til den er jo ret tydeligt palomino, så den kan ikke være ansvarlig for det brune. Principielt kan den godt bære silver, men det er ikke ret mang eracer der har det som en 'almindelig' farve. Det begrænser sig vidst til islænder, shetlænder, et par af de engelske, nogle af de amerikanske farveavlsforbund og måske akal tekeiner.

Såfremt faderen også er rød/palomino/cremello så kan det IKKE lade sig gøre at dit føl har andet end rød grundfarve. Silver kan ikke ses på rød og giver ikke nogen ændring af kropsfarven i brunlig retning iøvrigt. Jeg er stadig af den overbevisning at dit føl er rød med flaxen og at den har lidt mørk underuld og derfor ser den meget mørk ud nu.

Med venstre hånd
Line

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

tak line
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 14:18

for at gå bagud i farverne, moderen

Tania er på moderens side WELSH, der bag ligger :

mor: tara RØD

Morfar Englyst sherlock : Palomino

MFF:*Derwen Arthur: Smokey Black

og derefter er alt black, buckskin og kun en enkelt rød ud i 5 led.

Far: Blue Pearl : Cremello

de er alle palomino

ud til FMF: Le Miserable der er Sort/brun

og også kun 1 rød.

På Dia's Far side er der:

FAR: Shulay Dust der er Palomino

far rød

mor cremello

derefter er der Rød, palomino, gr? som fremgår iflereled og så er der black igen i 5 led.

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

okay, måske lidt rodet
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 15:14

lidt udpensel

de 4 linjer

fra allbreed.

Tania's side:

Farens:PEarls far's side:

tosti: palomino

husar: palomino

tana ?

Pearl's Mor side:

catarina: palomino

le miserable brun/sort

truska ?

www.allbreedpedigree.com/crowns+ blue+pearl

Morens: tara's far side

sherlock : palomino

derwen arthur : smokey black

emma : black

Derwen Rosinas Last : black

Brynymor Aurwen : palomino

(resten er black og en enkelt bukskin)

www.allbreedpedigree.com/englyst+ sherlock

Moren Tara's Mor side:

Sacket: ?

koshab ox: B?

greata : ?

(derudover fremgår GR ? flere gange, enkle røde)

www.allbreedpedigree.com/ index.php?query_type=horse&h=SACKET+ OESTERVANG&g=5&cellpad...l_font=1&l=

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

An' how important is that
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 18:46

?????

En sk*** farve....

Jeg har ad åre søgt samme spørgsmål på min - der startede som rød, blev lettere palominoagtig - for at veksle til leverrød om vinteren...og nu bare grumse-blab la bla....her - nogle af de forskellige han har haft henad vejen....

Billede

Billede

Billede

Billede

Din blir knappest avlshingst - så hvorfor ikke bare lade farve være farve....????

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

adian....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 19:47

Farve har en væsenlig betydning når man avler i farveavl...

og nu forbunds reglerne ska ændres er det endnu mere væsenligt..

men ja kan se din skifter meget men ved du hva farve den havde som føl??

og manen er ret lys, men forbliver hendes hale rød?

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Følle's Far
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 20:00

SHULAY Dust side ser sådan ud

www.allbreedpedigree.com/shulay+ gold+dust

glemte den i overstående tråd

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

farvetest...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 21:06

Hvorfor får du ikke bare lavet en farvetest, så du præcis ved hvad farve dit føl er. så er du ude over alle de diskutioner med folk herinde og dine egne bekymringer.

Med de to skønne heste, Prinsessen Isabella og Dronningen Senta. Hvad mere kan man forlange.

0
0
Svar på denne tråd

ang. farvetest
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 21:13

har jeg fået at vide (efter denne tråd oprettelse) at jeg først kan farve teste når den er 1 år, da farvetesten ellers ikke er brugbar/optimal..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mie!!!!
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 21:48

Ja jeg er stadig FAN, uanset farven er det bare et lækkert følle.

Nej nej nej - farvetest når den er 1 år. Det her bliver da næsten ikke til at vente på. Nå du må trøste os med en masse billeder. Hvilken farve skrev de på passet?

0
0
Svar på denne tråd

finduscat
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 22:12

ja er også ret irreteret over a sku vente et 8 mdr hehe håber da et sted hun er solgt inden..

ja de skrev ikk noget hehe for jeg måtte desværre aflyse, men de kommer her den 26. derfor ville det hjælpe e del, hva vi evt ku skrive i farve.. hehe

dejligt hun har endnu en fan ;)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Farvetest?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 07:39

Øh, du kan udtage hårprøve til farvetest lige så snart føllet er kommet ud af mors mave, generne ændrer sig jo ikke. Vi tager hårprøve til DNA/forældreskabsbestemmelse indenfor den første måned, det nemmeste er at tage en tot under halen med en papegøjetang.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 11:25
Meget lang tråd og har ikke læst alle svar:-)

Jeg har ikke særlig meget erfaring med cremegenerne men er medlem af en ret god gruppe på facebook som har 100 % styr på det og med de billeder og forklaringer jeg har set derinde så er den hest du har skrevet spørgsmålstegn ved om den var brun med flaxen, nej det er en sooty Palomino, Palomino fåes i rigtig mange nuancer har jeg efterhånden fundet ud af:-)

Med hensyn til dit føl's farve ville jeg som alle andre sige at som hun ser ud på de første billeder så er hun rød, men kan godt forstå at du bliver i tvivl om hvad farve hun ender op med på de sidste billeder du poster, jeg tænker dog om hun ikke har et sooty gen over sig som gør at hendes røde farve bliver så mørk?

Du skulle tage at finde Stine Rø herinde eller på facebook, hun er også avler af ponyer i cremefarver og har god styr på alle de forskellige farver:-D

Hilsen

Majbritt

Venter føl efter Harvest Nobleman sidst i april 2013 på welsh mountain's ponyerne Englykke's Dior, kåret i 1.klasse på fløjen, og Friars Springsong og et eller begge føl vil være til salg

0
0
Svar på denne tråd

ang. farvetest
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 13:28

ja, man kan sagtens få udtaget hår til dna osv men fik at vide at farvetest var anderledes men om det er rigtig ved jeg ikk..

Her er lige 2 billeder man skal se på hendes højre forben der er hun mørk med "guld" hår (det er det samme på alle 4, dog kan det ikk ses for mudder ;) ) og hendes et af hendes bringe.

Billede

Billede

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Rød rød rød
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 19:29

Dit føl er og bliver rødt. Det er jeg helt sikker på nu:-) leverrød måske, det kan ændre sig mange gange, men palomino bliver den aldrig, beklager! Og brun bliver den slet ikke. Jeg ville spare de penge en farvetest koster og affinde mig med at føllet er rødt. Hvilket jo selvfølgelig ikke lige er ønskefarven, når man avler palomino. Det er lidt ligesom en pinto uden Hvidt, eller en knapstrupper uden knapper:-) i know, har selv været der. Men der er ikke andet for end at prøve igen:-)

Med de gyldne heste

Heimdals Happy Countess

0
0
Svar på denne tråd

pernille
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 20:18

tak MEN VIL IGEN IGEN IGEN! Fastslå den må MEGET GERNE være rød nu den ikke er ren guld palomino farve, så helst ikk andet end RØD! og nej igen igen igen, ved den IKKE er brun..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke længere
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 21:08

hvad det er du så vil med alle de her billeder hvor du argumenterer for at den ikke er rød. Rent genetisk kan den aldrig blive andet end rød, palomino eller cremello med de forældre den har sig. Vi kan vidst nemt blive enige om at cremello er den ikke og jeg vil altså stadig holde på at den heller ikke er palomino og så kan den altså kun være rød.

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

mit indlæge
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 00:18

handlede faktisk i BUND og GRUND og hvad der sku til at gener for at et føl mellem 2 palomino forældre kunne blive chokolade palomino.. det er i bund og grund det det handler om...

at flere så vælger at tolke mine svar som om det er forfærdeligt den er rød, ved jeg ikk hvor de har fra, men som jeg siger tror jeg ikk selv 110% den er rød. Fra de 2 sidste billeder, og farvedommerens ord tror den er chokolade palomino, og jeg høre RIGTIG gerne begrundelsen for folk mener den er rød (jeg mener ikk det er et problem, hvilket det fremstilles som at den er rød) så mit indlæg er egentlig kun for at blive klogere på hvad er det folk ser som gør de mener den er den farve... og så er indlægget også for sådanne som finduscat der følger hendes (i min verden mærkelige farveudvikling) og hende... da folk via beskeder og her siger de gerne vil se mere til den...

det var i start den hjælp jeg sku bruge, og ikk folks konkrete holdning "SÅDAN er det bare" da jeg ikk lære noget a det..

så om den er rød,blå grøn what ever var det slet ikk det indlægget startede med, men en drejning den tog..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

glæder mig
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 00:41

til at se hvilken farve hun ender med at få :)

Og selvom hun bliver grønlyseblå med stjerner på, er hun stadig en smart sag ;)

MVH Trine

Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter

www.bricksite.com/romero

0
0
Svar på denne tråd

genetik for chocolate palomino
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 09:28

det er faktisk ikke så svært det der med de mørke palominoer. Det skyldes de samme gen som gør røde heste leverfarvede. Man er ikke sikker på om det er et gen eller et miks af gener. Men man mener det er recisivt. og det kan således bæres skjult af både mor og far i denne sag. Den kan således godt have fået et 'lever-gen' gen fra hver og så være blevet mørk.

En anden mulighed er at den er sooty, det blander sorte hår i pelsen. Der bliver manen normalvis helt grå at se på. og den får lyse blommer i grå/sort pels. Men det synes jeg nu ikke jeg kan se på din overhovedet.

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 09:47

Jeg har en ishoppe der på nogle årstider er samme farve. Hun er mørk rød med flaxen. Jeg troede dog også på et tidspunkt at hun var jarpvindot!

Mor til Merle

25/01-2012

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS (R.I.P.)
  • Diamant DV866 (R.I.P)

0
0
Svar på denne tråd

Rød rød rød
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 12:40

Nej jeg ved du skriver det ikke gør noget den er rød, men alt andet lige må også du da have fortrukket en palomino frem for en rød, det gør vi vel alle som avlere af palominoer. Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde:-)ved godt det er bedre den er rød end brun, men i min verden er det lidt ligegyldigt, da der ingen chance er for det overhovedet, så af cremello, palomino og rød, som er det tre farver den kan blive, må rød da være det mindst ønskede, det ville det være for mig:-)

Med de gyldne heste

Heimdals Happy Countess

0
0
Svar på denne tråd

Lidt om sølvtone og forskellige grundfar
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 13:09

Jeg synes denne artikel er god - kan desværre ikke linke til den så jeg sætter den ind her selvom alle billederne forsvinder :-( . Ellers er det at finde på Joras.dk / islænderinfo / heste-farver / Vælg farveartikler/ sølvtone

Farvers arvegang hos heste.

af Susanne K. Møller

Sølvtone, S-locus

Man og hale vifter i vinden, så let og hvid som alpesne. En fantastisk kontrast til den dybt sorte krop. Blandt de fleste europæiske hesteracer findes farven ikke, så folk måber og standser bilen, når de kører forbi en mark og ser sølvtonede islændere for første gang.

Genet og dets virkning :

Locus for sølvtone kaldes traditionelt for Z, men ifølge Anne Ussing er det mere brugt nu om stunder at kalde det for S. Farven er naturligvis den samme, - jeg vælger det "moderne" S. Men lad os se på dem : sølvtonegenet opfører sig modsat af palominogenet og påvirker kun sort pigment. Lange, sorte dækhår i man/hale, hovskæg og oftest øjenvipper påvirkes ekstra meget, og forvandles til den fantastiske, sølvhvide farve. Fænomenet skyldes, at nogle af hårene er hvide, andre stadig sorte, hvilket virker som gammeldags blånelse i sidste hold skyllevand. Ofte er sort kun synligt inderst, f.eks. i basis af hårene og på undersiden af manen.

Sort grundfarve, sølvtonet (Vindótt, Móvindótt), E-,aa,S-:

Hestens man/hale er sølv-hvid oftest med sorte hår. Kroppen er mørkegrå, men nuancen varierer en del med årstiden, idet underulden er lysere grålig. Om vinteren, når dækhårene skjuler ulden, er hesten ofte kulsort på kroppen. Når de fældes om foråret, er hesten derfor ofte ret lys, fordi ulden fældes sidst. Efterhånden som vinterulden også fældes, tager den sorte "sommerfrakke" delvis over, der er dog stadig uld i pelsen, hvorfor sommerfrakken sjældent er helt sort, faktisk kan den have kulør som en musegrå (men musegrå sølvtonede er lysere og har sølvtonet ål), kun manens og halens farve afslører forskellen. I den sidste del af foråret samt om efteråret er sølvtonede ofte voldsomt blommede i et mønster som de varmende blodårer under huden, heraf navnet silver dappled på engelsk. Det siges, hingste er mere blommede end hopper, og at de er mest blommede i 5-6-årsalderen, det er dog ikke undersøgt videnskabeligt. Iagttagere fortæller, at jo lysere hesten er, jo mere blommet er den. Dette stemmer fint overens med underulds-fænomenet. I meget sjældne tilfælde er hesten blommet året rundt.

Den stejlende unghingst på billedet til venstre er EE,aa (E-locus er testet på gen-laboratorium) og formentlig SS. Det er meget sjældent, så det vides ikke, om meget blommede lød skyldes dette. Hvis det er tilfældet, vil alt hans afkom blive sølvtonet i en eller anden variant, - nøjra! Men, ok, han er kun tre år, og der er lang vej til en kåring.

Brun grundfarve, E-, A-, S- :

På samme billede med ungheste og sne, ses en brun sølvtonet til højre.

En rødbrun hest med sølvtonet man/hale betragtes af mange som den smukkeste farve overhovedet. Der er en tendens til at kalde dem for "rød sølvtonet" og "Rauðvindótt" på islandsk . Kan jeg være med til at udrydde den praksis, vil en del af formålet med at skrive disse artikler være opfyldt, for det er yderst forvirrende. Den sølvtonede med rødbrun grundfarve kendes ofte på, at ben, mule og ørekanter stadig er sorte, og kroppen er uforandret dybt rød. Det er straks vanskeligere, når hesten er lysebrun. Det skyldes en variant af A-genet (brun-genet), der kaldes A+, som også findes hos almindelige rødbrune heste. De sorte hår i man/hale samt hovfarven afslører imidlertid tydelig S-genet.

En del sølvtonede heste har ikke rigtig sortgrå eller sort kropsfarve. Det er nærliggende at antage, det skyldes, at de i virkeligheden er brune, mørkebrune eller sortbrune i grundfarven, ikke sorte. De forveksles i øvrigt ofte med sodrøde af uindviede tregængerfolk.

Rød grundfarve, rød, ee,--,S- :

Sølvtonegenet påvirker overhovedet ikke rød grundfarve. For nogle år siden fik jeg lov til at låne en dejlig, gammel, rød ride- og følhoppe, Glóa, der i sit lange liv havde fået mange sølvtonede føl med forskellige almindeligt sorte og brune hingste. I et par måneder iagttog jeg hende fra alle leder og kanter, men bortset fra føllet, var hovene det eneste, der afslørede hendes sølvtone-anlæg. Hun var ganske almindelig rød med mellemrød man og hale.

Hingsten Jjúfur DK 25 er stamfader til mange af de danske, sølvtonede heste. Han var kåret som rød med lys man/hale.

Sølvtone og blak:

En sølvtonet musegrå hest er lysere i pelsen end en sort, sølvtonet, og den har mørk ål. F.eks. har den danske hingst Jarl den farve. En (brun-)blak sølvtonet er endnu lidt lysere, ålen er også lysere, og kroppen har ofte et messing-agtigt skær, især om sommeren. Begge farver har det for blak typiske, lidt mørkere ansigt.

Sølvtone og palomino:

Nøjagtig som hos røde heste, kan et sølvtone-gen overhovedet ikke ses på en palomino.Vi har faktisk en palominohingst i Danmark, Blöndal, som avler sølvtonede føl på E- hopper (hopper med brun eller sort grundfarve).

De såkaldte "sølvpalominoer" er jordfarvede ("brun-palominoer") med sølvtonegen. Der er oftest mørke hår i man/hale. Mule og ørekanter er mørke, og benene, evt. hele hesten, er blommede en del af året. En fantastisk og spændende og smuk farve, som nævnt i artiklen om E-palominoer.

Der er heste med sølvtone- og palomino-gen, der tydeligt viser begge gener, selvom de ved første øjekast ser ud som meget, meget lyse palominoer. Et eksempel er hingsten Gnupur, der står i USA. Han er meget lys med grønlig-brune øjne. Nogle kalder ham for "champagnefarvet", men champagnegenet er en mutation, opstået blandt Tennesee Walkers, og genet findes ikke hos islændere.

Sølvtonede med sort grundfarve og palominogen kan være meget vanskelige at skelne fra almindelige sølvtonede, og f.eks. "løven" fra artiklkel 2 om palominogen vil ligne en palomino næsten på en prik, hvis den havde sølvtonet man/hale. Yderligere kan en del mørke, sølvtonede få et gulligt skær sidst på sommeren selvom de ikke har palominoanlæg, - man er nødt til at skele til slægten og følge hestens farve over årstiderne for at vide, om der kan være et palominogen med i spillet.

Sølvtone-blak-palomino:

Så bliver det svært at se. Man må støtte sig til forældres og afkoms farverI fig. 1 har jeg søgt at lave en opsummering. Man må dog være opmærksom på, at eftersom hvert af generne har en vis variation i farverne, vil der være store udsving, når så mange gener er virksomme på en hest. Fig. 1 er derfor mest en rettesnor, i hvert fald hvad angår hestene med sort eller mørkebrun grundfarve.

Opsummering:

De fem forskellige loci, vi nu har gennemgået, kan være kombineret på mange måder. I tabellen nedenfor har jeg søgt at lave en oversigt med de mest brugte betegnelser. Start fra venstre og se de forskellige efterhånden som flere farvegener bliver mulige ved indkrydsning.

Jeg har ikke medtaget BEC´erne ("dobbelpalominoerne", Ccr Ccr), da tabellen ellers vil blive alt for lang, og de stort set ser ens ud uanset øvrige farveanlæg.

Avl af sølvtonede heste:

Det kan være nærliggende at krydse med en rød hest med lys man/hale, hvis man vil avle sølvtonede, men det er ikke hensigtsmæssigt for fremme af farven. Lys man/hale hos røde skyldes nemlig et helt andet gen, F ( Flaxen, hørgul, på engelsk), som kun kan ses på en rød hest, og som hesten skal have fra begge forældre for at det kommer til udtryk. I fig. 2 er det mest uheldige tilfælde illustreret, hvor den sølvtonede har skjult anlæg for rød, og samtidig intet F på F-locus. Man har ved denne krydsning 1/8 chance for sølvtonet, 1/8 for sort, 1/8 for brun sølvtonet, 1/8 for brun. Den sidste halvdel bliver røde, alle med rød man/hale.

Det mest hensigtsmæssige er at benytte sølvtonede sammen med EE-heste. Altså sorte eller brune heste, der ikke har røde heste i slægten. Røde heste kan dog poppe op i selv gamle, sorte/brune slægter, og her kommer ny teknologi ind i billedet, hvis man ønsker det. Flere farveanlæg, bl.a. anlæg for E, kan faktisk bestemmes ved hjælp af en blodprøve, I fig. 3 er en af de hensigtsmæssige farvekrydsninger illustreret. Krydsningen vil give 50% sorte og 50% sølvtonede føl. Jeg ville nu nok gerne have brunt, et enkelt A med også, så der kommer lidt spænding ud over køn, når man venter på føl. I Danmark har vi faktisk en sølvtonet hingst, der er Ee,aa,SS. Hvis man finder en EE-hoppe til ham, vil føllet med garanti blive sølvtonet i en eller anden afskygning, afhængig af hoppens øvrige anlæg .

Sølvtoneavl hos andre racer:

Anlægget findes hos bl.a. shetlændere, flere tunge hesteracer både i Europa og USA samt hos sydamerikanske racer. Men de er sjældne. En forholdsvis ny race, The Rocky Mountain Horse fremhæves for sin specielle farve, - formentlig er der tale om mørkebrune, sølvtonede heste, der jo kan renavles (EE,AtAt,SS), idet At står for "black-and-tan", mørkebrun.

Et særligt aspekt kommer ind, når man taler sølvtoneavl af lette racer i USA og Australien. De kan nemlig stort set alle spores tilbage til den samme sølvtonede hingst, der desværre ud over sine fortrinlige egenskaber havde en arvelig øjensygdom, som ofte først viser sig når hesten har været i avlen i flere år. Man kan derfor møde folk, der raser mod farven og mener, det er dyremishandling at avle sølvtonede heste. Men det har intet med farven at gøre. Derimod er der tale om uhæmmet indavl og overdreven avl på den samme hingst.

Følfarver:

Ofte fødes sølvtonede føl støvet grålige eller støvet rødlige. De kan dog have så specielle farver, at man skal være ekspert for at se det, - selv en nok så veluddannet besigtiger kan godt få sin sag for. Hovfarven kan imidlertid atter komme til hjælp. Heste med S-gen fødes normalt med mælkehvide hove. Ret hurtigt bliver de stribede, og efterhånden som den rigtige hov vokser ud, får den sin endelige farve med de dunkle, mere eller mindre tydelige, ravfarvede striber.

Ófeigur igen:

Der er en skam, man interesserede sig så lidt for farver, da Ófeigur levede. Tænk, om man havde krydset ham med sølvtonede, gyldensorte, sølv-jordfarvede o.s.v. ? Så havde vi haft et langt mere solidt grundlag for at kende udseendet af de sjældne E-farver garanteret kombineret med blak. Men vi kan jo håbe, der igen dukker en homozygot (DD) blak tophingst op på scenen.

0
0
Svar på denne tråd

pernille..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 13:13

He he..

ja selvf, er palomino/cremello at fortrække, men det er den med jo sikkerhed ikk, det så vi jo straks vi så forbene, men at den er rød er også fint, jeg er jo til røde/palomino heste.. jeg ville gerne eje en cremello (pga avlen) men er ikk et ønske senarie, da jeg ikk er til de blå øjne.. så rød er fint... smiler..

men nu skrev du at du var helt sikker på den var rød, efter de 2 billeder af bringe/ben, hva gør at du mener det?

jeg er jo nød til at lære lidt om hvad i ser... da jeg som sagt er NY i palomino avlen..

fordi jeg ser på de billeder, et forben der er mørkehår i med guld hår og bringen ser jeg en grålig mørk ed lyse hår..

jeg vil meget gerne lære a jer der avler det er jo derfor vi er der til a hjælpe hinanden...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

et sidste ord
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 13:25

Nå men vil bare lige sige, at artiklen er bedre at læse på Joras pga. billeder, tegninger og figurer, som går tabt når man copy/paster.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak søs.
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 13:33

du kan heller ikk kopiere url'en? og bare sætte ind? for ville gerne læse den rigtige,

da jeg opfanged støv rød- noget at det første der står i mit indlæg.. og nu støv grålig..

eller måske du kan forklare hvor jeg skal se på joras...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 13:45

Grunden til at vi kan sige med sikkered at hesten er rød, er fordi det kan udelukkes at den er palomino og cremello. Og de tre farver er de eneste den rent gentisk har mulighed for at være med de forældre.

Så når palomino og cremello er udelukket er rød det eneste den kan være. Uanset hvor mange mærkelige nuanceskift den gennemgår.
Du får dens enedelige røde nuance at se når den er 2-3 år gammel.

De brunlige/grålige/mørke hår du ser, er pga. underulden der kommer til udtryk ved pelsskiftene.

Synes det er skræmmende at en farvedommer fr PSA begynder at stå og kalde den chokolate palomino osv. når den er tydeligt rød!

Her er min lille tøs som også drillede mig lidt med farven men som altså er rød:

Billede

Billede

Billede

Mor er mushroom og far er palomino.

Denne ligge pige havde også maaaange mærkelige farveskift.

www.shadyacres.dk

Avl af mini shetlændere i spændende farver

0
0
Svar på denne tråd

Chokolate palomino
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 13:48

Og med hensyn til hvordan du laver en chokolate palomino så er det ikke så lige til.
Det er i realiteten en levverød med creme gen.

Og der er ingen der ved med sikkerhed hvad der ligger bag. Det kan være sooty eller polygenetisk shade effekt. Uanset er arvegangen ikke fastlagt, så det vil bare være en spørgsmål om at bruge eks. leverrøde hingste og håbe at din hoppe vil være i stand til at lave leverrød/chokolate palomino med dem.

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang den dag
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 14:13

hvor der blev udtalt den ku være chokolade palomino, blev deer sagt, buskskin, palomino.. ja de folk der har været og se den før følskue, mente den var palomino for som billede viser er der ikk noget vider fraskillelse fra moderens farve, og ja så kom der "sorte" pletter og en mdr efter var det de udtalelser kom, ja jeg ved godt at hun ikk er cremello, men hvad udelukker hende fra chokolade palomino??

og der er jo rigtig meget "sort, dun, gråt" bag moder og faktisk ret lidt rødt..

det skal slet ikk undre mig den er rød, jeg synes bare personligt ikk den fremviser rødt, allerede da hun var tør var hun ikk længere rød, men sådan en creamet orange..op ad hendes mors farve, og en ting er 100% den så SLET ikk rød ud til hendes følskue. derfor dem der roede i hende kom med de udtalelser, og ja en avler der havde flere buskin afkom mente hendes ben blev sorte.. hvordan det kom til udtryk ved jeg ikk...

men igen faderen har jo næsten kun lavet røde afkom så ja.. udelukker jo ikk hende..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Benene
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 17:02

Jamen jeg er helt sikker på rød, fordi jeg har set mange røde og palomino føl efterhånden. Og har set hvordan de skifter i farven hele tiden indtil deres 3-4 år. Og din udvikler sig i farven ligesom flere af mine føl har gjort. Jeg tænker den bliver mørk rød til slut med lysere man og hale. Men gul bliver den ikke, de har slet ikke den farve på benene som din. De er mere lyse i dækhårene end de røde. Mange røde heste har de lidt guldfarvede ben.

Med de gyldne heste

Heimdals Happy Countess

0
0
Svar på denne tråd

ang. artikel på Joras
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 21:01

Mie - det kan jeg desværre ikke fordi den bare er joras.dk på alle siderne. SÅ har jeg prøvet via oplysninger om siden, men der kommer kommer heller ikke noget frem :-(

0
0
Svar på denne tråd

læs lige mine indlæg igen
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 22:25

uanset hvor meget sort eller skimmel eller brun eller blak der ligger længere ude i din hests stamtavle så kan sort/brun/skimmel/blak ikke bæres skjult. Enten er de srote/brune/skimlede eller blakkede eller også er de ikke og hvis de ikke er det kan de heller ikke give det videre.

Grundlæggende farvegenitik

Der findes som udgangspunkt kun to farver hos heste resten er det vi kalder modifiers. De to farver der findes er rød og sort.

Om en hest er rød eller sort afgøres af E-locus. På E-locus kan man have tre forskellige konformationer

EE

Ee

ee

Et tændt gen dominerer et slukket, et tændt gen betegnes altid med et stort bogstav. Når E-locus er tændt bliver hesten sort. dvs at

EE og Ee giver sorte heste og ee giver ikke sorte heste (røde heste).

Når man kryder to heste får de et gen fra hver. dvs at mor giver det ene bogstav og far det andet. krydser man således en hoppe der er Ee med en hingst der er Ee (begge er sorte at se til) vil man få følgende muligheder

EE

Ee

eE

ee

75% af afkommene vil altså være sorte at se på, af disse 75% vil 66% bære skjult rødt. de sidste 25% af afkommene vil være ikke sorte eller som vi kalder dem i hestesprog: røde.

Brune heste

Hvad gør så at vi har brune heste er så næste skridt på vejen. Det er det der hedder A-locus. A-locus har mulighederne

AA

Aa

aa

og ganske rigtigt så er A dominerende over a og således giver AA og Aa samme fænotypiske udtryk. A fortrænger den sorte farve til randområderne (derfor har brune heste sort man og hale og ofte også sorte ben og sorte ørespidser.) Derfor giver et tændt gen på A-locus kun en effekt hvis der er noget sort farve at fortrænge. Altså skal hesten have et tændt gen på E-locus for at den kan blive brun.

En brun hest er en sort hest hvor det sorte er blevet fortrængt til randområderne. A-locus har ikke nogen effekt når der ikke er noget sort at fortrænge og derfor kan man ikke se om der er et tændt eller et slukket gen på A-locus hvis hesten er ee, altså ikke sort (rød).

Cremegener

Det er jo alt sammen meget godt men hvad er det så for noget med de der palominoer?

Palominoer er enkelt diluterede, dvs at de har et fortyndingsgen. Der findes lidt forskellige fortyndingsgener men det er kun det ene der giver palomino. Det hedder Cr når det er tændt og cr når det ikke er. Cream har den pudsighed at Cr ikke dominerer cr det gør noget vi kalder co dominerer. Det vil sige at der er forskel på at have et eller to tændte gener. for creme har vi til alles store overraskelse følgende muligheder

CrCr

Crcr

crcr

Den første er dobbelt diluteret og er hvid eller cremefarvet med blå øjne. Den næste er enkelt diluteret, dens grundfarve er lysnet. Den sidste er ikke fortyndet.

En rød hest bliver i enkelt diluteret udgave til en palomino og i dobbelt til en cremello.

En brun hest bliver i enkelt diluteret udgave til en buckskin og i dobbelt til en perlino

En sort hest bliver i enkelt diluteret til en smokey black og i dobbelt til en smokey cream.

------------------------------------ -----------------------------

Min egen holdning til det du har skrevet om de her udtalelser til denne her kåring er at jeg håber at de ikke vidste hvem faderen var til dit føl hvis de i ramme alvor udtalte at den kunne være buckskin. Hvis den er det så skal den faderskabstestes.

Desværre er det min oplevelse at der er mange misforståelser blandt avlerne i de her farveavlsforbund. Bare fordi faderen til din har lavet mange røde gør det ikke chancerne for at få en palomino mindre ved at bruge ham frem for en anden palomino hingst. den vil stadig i 50% af tilfældene give Cr videre og dermed fortynde grundfarven på afkommet.

Det svarer til at kaste en mønt. Du kan være heldig at du får krone 20 gange i træk men det gør ikke at sandsynligheden for at få plat er hverken større eller mindre næste gang du kaster mønten op i luften.

Det er ret almindeligt at høre folk sige at deres ensfarvede hoppe har større sandsynlighed for at lave pintoføl fordi den er ud af pintoafstamning. Sådan er det ikke for pinto (tobiano) kan ikke bæres skjult, ligesom brun, sort, skimmel, blak etc.

Med venstre hånd
Line

1
0
Svar på denne tråd

okay ja jeg
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 22:47

med nu håber jeg, men fatter bare stadig ikk den er så mørk, den er jo ikke rød mørk overhovedet, og derfor en tanke om noget er skjult der ku gå igennem...

men ja, kan høre min udvej er farvetest.. om det er spild a penge eller ej, er der jo ikk noget at gøre ved...

for det søs smed ind med støvet farve er sådan jeg vil betegne den og jeg må jo bøje mig, og være ærlig og sige, jeg tror i har ret et sted, men alligevel har jeg inderst en tvivl... men ved også at i bare ved SÅ MEGET mere end mig.. jeg er ny og overrasket over denne unge dame.. for jeg vil sige da hun var født tænkte jeg okay en rød ikke en palomino men en rød, fair nok det så er en hoppe og jeg er o glad for kræet uanset farve... men ja er ærlig og sige jeg tror jeg i virkeligheden KUN har set 2 palomino føller, alle palomino farvet 2røde føl (vores egne) og ingen a dem var vi i tvivl om var røde hele vejen igenne til deres nu 3-5 år.. så derfor eg har min lille mærkelig fornemelse men jeg skal nok stå frem og sig jeg tog fejl hvis det er tilfældet (hva det nok er) men må tage farve testen :)

mange tak for alle imput og jeg kommer forsat med billeder a hendes udvikling/farve skift til de trofaste fans der er derude ;)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

et lovet billede
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 12:12

her er det billede jeg ville vise fra kåringsdagen, jeg bemærkede hun er sådan hele melaeret ? nu venter jeg stadig på original str. men ville vise jer det..

Billede

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 19:52

jajeg sys sku den er ret lækker, og jeg står selv med en palomino - ja han er 100% palo det man ikke i tvivl om men jeg er da lige så spændt på hvor mørk han ender ud..

Så hvorfor må TS ikke bare diskutere/vise sit stolte afkom frem uden konstant at skulle blive stukket til hele tiden???

Det da mega spændende om den er lys eller mørk rød. palomino, chokolade osv.. Det er da spændende når man avler i farver??

Jeg vil rigtig gerne se flere billeder og se hvordan hun udvilker sig og ender ud..!

Jeg håber selv på en mørk gold metallic hingst :D, der kommer frem til sommer når det uldne er væk.. Ja man kan jo håbe..

Han mor er sorrel og far er(var) dunalino

Hans udvikling;

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

nu du tvivler...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 20:03

prøv at kigge på DV hingsten Don Schufro, han er altså rød, og virkelig mørk, bare så du får set at røde kan være så mørke!

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

Palomino hoppe mf sælges

0
0
Svar på denne tråd

Sahra,,,,,,
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 20:08

JEG ved godt hvor mørk rød kan være...! google er netop opfundet...

StormyChimes

JEG ventede SÅ spændt på dit næste billede efter det sidste "numse" billede, den er altså vildt lækker.

og tusind tak :)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

StormyChimes
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 20:41

hva er sorrel??

efter at have set en gammel tråd om sooty ku hu så ikk ha det ?

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 21:54

Hvis hun ender med at være leverrød kan hun sagtens være sooty jo.

Sorrel er en betegnelse der bruges især i amerikanske avlsforbund. Nogle forbund bruger det om en hel helt lys rød, andre bruger det bare om røde med lys man og hale.

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 23:41

Sorrel er rød med lyse koder/kryds.
Chestnut er rød med ensfarvede koder/kryds.

Sorrel er som regel lysere, hvor chestnut gerne er dyb røde.
Flaxen genet ses indenfor begge, så man kan fx ikke sige, at fordi den er flaxen så er den sorrel.

Min gamle hoppe var flaxen sorrel, men mange troede hun var palomino fordi hun ikke var dybrød, og til tider havde en let orangebrun nuance.

Billede

Mvh. Lykke

*Proud owner of Pearl of Justice*
Tennessee Walking Horse

Breed for the gait - Don't cheat for the gait!

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 14:23

I AQHA er sorrel en lysere rød - til tider med flaxen man/hale, men ben/kryds er nu samme farve som resten af hesten.

Chestnut er en mørkere rød m. ligeledes mørkere hale/man, de kan dog sagtens komme som leverfarvet på kroppen også næsten "ild rød" man og hale..

Tusind tak Mie - jeg er meget spændt på hans farve, men tror nu han bliver ret mørk..

Jeg har snakket med en palomino avler (quarter) som laver rigtig mange både, lyse, mørke og CHOKOLADE. Hun sagde at med hendes kunne man altid ret præcist fastslå farven hvis man kiggede på farven omkring øjne og mule v. 4 mdrs alderen. Og der er han rigtig guld farvet <3 så vi håber :)

Han mor: Sorrel

Billede

Min 3 års hingst (som nu er solgt) er sorrel men en noget mørkere

Billede

Denne her er chestnut:

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

så blev det dec..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 12:28

og i skal da ikk snyde for vinterbilleder :)

Billede

Billede

Billede

Billede

alle nye hår der er kommet op er helt hvide i manen og i halen, og henes ben er stadig gul skimlede...

og landcentret var her og se og spurgte hva farve er den?? tja øhh... rød måsk

sagde jeg hun kiggede lidt på mor... og det troede hun ikk.. for den var jo gullig under maven og ben og helt hvid i lysken, så fandt billeder på tlf..

og pga den lidt mærkelig farve har jeg faktisk ikk nogle ide om hva hun skrev i pas så ser jeg når det kommer... men viser rødt, men er og for mørk til rød men guk/lys under mave lyske og numse..

så jeg tror den ku være leverrød med evt meget lys flaxen eller chokolade og har besluttet a i januar a få udtaget farvetest..

bare pga min egen nysgerighed.....

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Ej hvor er det spændende.
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 17:45

Jeg elsker Leverrød. Mums.

Kilden

~Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 18:39

Jeg har fulgt med i tråden længe uden at sige noget, men du SKAL altså have lavet den test til januar så, jeg synes det er vildt spændende :P

Synes der er mange sure mennesker i tråden. Og hvad så hvis i tror den er rød, man har da lov at håbe på en speciel og spændende farve. Jeg synes ikke den ligner nogen almindelig rød, så jeg er spændt på resultatet :)

1
0
Svar på denne tråd

smuksak
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 18:45

uanset hvad farve hun nu ender ud med at have så er hun altså hamrende lækker at se på :))

mvh

Mie

Med de tre skønne arabermuler :)

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

1
0
Svar på denne tråd

hehe jae
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 19:30

den er super charmerende uanset farve.

så som tidligere sagt er jeg ligeglad.. men ja ku være sjovt også især fordi den snart har haft alle farve nuancer på ikk engang ½ år...

den har (ved at farve eksp. ryster på hovede, men lad mig dog nyde det )

været:

beige,gul,rød,palomino, rød, brun ,grålig,brunlig ja... vi mangler kun sort..

men på det øverste på foreste forben på koden kan i måske ane at der er det det gule der skinner igennem... ligesom bagerste bagben på billede 2.

så derfor troede chipperen ikk helt den var rød, men hvis den sku være det er den HELT lever mørkerød.... den mørkeste rød der sku findes....

men ja sophie, den farve test er nødvendig..

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 21:44

Jeg har det helt ligesom Sophie: Har fulgt med på sidelinien. Jeg kan ikke lade være at kigge, hver gang der er kommet nye indlæg, fordi jeg er spændt på, om du har fået taget en farvetest af den.. So what, hvis den er rød, men det er da lidt sjovt at gætte

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

rød....
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 23:03

Tja, når nu den ikke er palomino, må den jo nødvendigvis være rød. JEfter de sidste billeder du har postet, tror jeg den ender som en smuk leverrød lækkermås, men det bliver da spændende at se hvad der gemmer sig når vinterpelsen skal fælles engang til foråret.

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-04-2013 21:06

NU NU NU!!

Solen skinner, fuglene synger og propper rederne med hestehår ergo, du må nu så småt kunne se, hvilken farve gemmer sig under pelsen

Jeg har ventet spændt (hvis du har lavet nyere indlæg har jeg misset dem ) UPDATE!

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

1
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  03-04-2013 21:53

Hvad sagde farvetesten?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

Kat II stabil allround pony til salg. Kontakt for INFO!!

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 20:15

Excited!!! Jeg vil også gerne vide hvad testen sagde OG se nye billeder

Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;

1
0
Svar på denne tråd

jeg venter også endnu
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 23:46

hehe Lige som jer venter jeg også spændt, da følle dut holder rigtig godt på pelsen, jeg ved ikk rigtig hvad farve hun er.. hun er stadig denne mærkelige brunlige røde og ja.. ang, farvetest, venter jeg til en bekendt samtidig skal ha taget DNA på sine, da hun skal udtage hårprøven og herude har vejr og vind ikke været med os til billeder, men jeg skal da klart igang med nye billeder ;)

og super fedt i følger tråden endnu, der er ikk lavet anden tråd en denne her, og havde faktisk glemt den lidt ;)

men lige en anden ting, der var en meget flot "forkert" brun palomino blanding jeg ku håbe at dutte fik dens farve for dælen den var smuk, det billede går jeg lige på jagt efter :D

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2013 23:53

Nej NU, du kan altså ikke tillade dig at vente på din veninde, når hele HN venter på DIG!

Og hvis følle ikke smider pelsen, så går du bare ud i morgen tidlig og hiver lidt af Bare lige en sårn 5 cm i lysken, på en ben samt ryg eller bagpart!

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

2
0
Svar på denne tråd

hehe undskyld ;)
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 16:22

hehe hun er sku ikk meget for a slippe den dejligt løsdrift pels ;D

men kan satme ikk finde der hg billede for den havde den farve hun har nu...

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 21:13

....Ja jeg følger altså os med her :-P

Jeg eeeelsker specielle farver og en chokoladepalomino ville jeg virkelig gerne eje engang!! MUMS en farve....

Malene Pedersen

www.ejaaz-arabians.dk

Jeg lever og ånder for araberhesten!

Det smukke ydre og følsomme gemyt, passer perferkt til mig.

- to gode unge arabere sælges, kontakt for info.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-04-2013 21:39

Var det for nylig du så den farve i en tråd herinde? :)

Var det en voksen hest? :)

*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

jeanette
Forfatter: 
Dato:  06-04-2013 01:15

ja, det er ikke andet en et par dage siden, den var på forsiden og tror faktisk det var en pony, men er ikk helt sikker...

ejaaz; ej hvor dejligt du også er med her ;) hehe

kan høre på det hele, at jeg SKAL tage nye billeder her en a dagene ;D

men hun er bare så grim lige nu pga alderen hehe og hun vokser en del forskudt hehe men det må i så bære over med ;)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Nu bliver jeg nysgerrig...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2013 13:02

Spændende tråd :) Jeg er overhovedet ikke inde i sådan noget med farver, så jeg kunne da godt tænke mig et par forslag til hvilken farve mit føl fra 2005 havde?

Nogen af billederne er desværre ikke så gode, da det var før der var noget der hed digitalkamera hos mig, så de er scannet ind eller taget med mobil, men håber i kan se det alligevel :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Moderen er ren haflinger med stamtavle, og faderen var en sort new forest også med stamtavle - og føllet var en upser der skete hos hoppens tidligere ejere.

Mvh

Cirana

- Den evige pony-pige

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2013 17:40

Jeg er også mega spændt på hvad dommen bliver over din dejlige hest..

Men det som fangede mig, er egentlig at den har Englyst blod i årene :) Det er sjovt at se nogle dejlige efterkommer, fra det smukke stutteri. Englyst har fået nye ejere men jeg kommer stadig på gården, lige som jeg har gjort de sidste 22 år.

0
0
Svar på denne tråd

englyst
Forfatter: 
Dato:  07-04-2013 18:05

ja moderen (tania) er efter Sherlock... hehe

men desværre har svært at finde forskellige oplysninger om ham, for det været rigtig har været meget inde og studere.. men ikk nemt...

Dia havde den farve som din har på 4. sidste billede her i vinter, men ender hun ud som slutbillede brokker jeg mig da bestemt ikk, og SLET ikke hvis hun blev som 3. øverste billede ;) hehe

jeg ser om jeg ikk kan nå at tage billede i morgen :D

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

0
0
Svar på denne tråd

Nu vil vi opdateres !
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 20:20

...100% Oldenborg ... 100% hest...

14
0
Svar på denne tråd

århh kommer her ik så meget mer ;)
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 00:49

århh hva er dommen...

følle dut er rød hehe

men tangerende til den helt lyse rød men lys lyske og mave stadig :)

og helt lys rød man og hale :)

Billede

meget smuk og sød :)

MVH

Mie

Stald Wede

*Tania Bambini*/Palomino

7
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider