Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

En helt almindelig træningsdag
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 15:28

Som kontra af de billeder jeg viser af fuldbloden til stævner, vil jeg gerne vise jer hvordan vi ser ud på en hellt almindelig træningsdag på hjemmebane. Jeg synes selv der er stor forskel, da min hest ikke har særlig meget stævnerutine, og derfor tit er opmærksom på alt andet end mig, når vi er ude, hvilket selvfølgelig resultere i et ridt der ikke kan måle sig med et ridt på en almindelig træningsdag - sådan er det vel nok for mange med "grønne" stævneheste, kunne jeg forestille mig.

BEMÆRK venligst at jeg IKKE siger at min hest går perfekt på billederne .. Det gør han langt fra - han har kun været igang siden midten af april, så selvfølgelig går han ikke perfekt - men vi gør vores bedste.

Selvom vi er på hjemmebane, kæmper jeg stadig med min opstilling, men det er nu heller ikke dén jeg vil vise, men mere min hest - så fokuser på Jump og se bort fra mig Jeg kender godt mine fejl, men en dårlig ryg og dårlige knæ gør at det tager lidt længere tid for mig, at rette på min opstilling, end det gør for "raske" ryttere.

Føler du alligevel trang til at kommentere min opstilling, så er det jo bare sådan det er .. HN er jo HN

Og nu vil jeg lade billederne tale for sig selv..

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Og her fra en anden dag i Juni (her går han momentvis bag lod, men det er blevet bedre, som i kan se herover):

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Med venlig hilsen Sheila-Maria :o)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

KLIK PÅ LINKET HEROVER:)

0
0
Svar på denne tråd

ja hold.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 16:00

ja, hold da op det er blevet bedre!

Har fulgt jer, og nu ligner det pæn ungheste ridning. for det!

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak :)
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 16:03

Mange tak :) Det er jeg glad for at du kan se :) Får jo lidt høvl i mine tråde fra stævner .. Folk mener åbenbart at de urutinerede heste skal kunne gå til stævner, som de gør derhjemme i almindelig træning - hvilket bare ikke altid er tilfældet før hesten har fået mere rutine :)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 23:04

Giver Rosen ret i din anden tråd... Og så må jeg indskyde at det altså virkelig ser ud til at du ikke kan sidde pænt i den sadel.. Som om den ikke passer dig overhovedet.. Du ryger helt om på ballerne at sidde, stolesæde pga knæstøtterne ikke støtter dine ben det rette sted og du ikke kan komme NED og sidde... Vil du ikke prøve at få taget et billede hvor du sidder i sadlen uden bøjler?? :)

"Kun den der lytter, hører hestens sande sprog"

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 08:01

en ridehjelm ville da pynte uanmindeligt meget på træningen

0
0
Svar på denne tråd

Træningsdag
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 08:40

I din sidste tråd skrev du, at du til daglig træner meget frem og ned.

Jeg kan ud fra denne tråd konkludere, at vi er meget uenige om, hvad frem og ned betyder, for det er slet ikke det, jeg ser på dine billeder Hvis du kigger på billederne, kan du prøve og se, at han spænder uhensigsmæssig meget i de øverste halsmuskler.

Kan du ikke se, at han slet ikke bliver muskuleret jævn i halsen? De muskler han skal bruge til at løfte ryggen, bruger han meget lidt. Jeg tror, at det ville gå noget hurtigere for dig at få ham rettet op muskelmæssigt, hvis du lod ham komme "rigtigt" frem og ned, for så begynder han netop at bruge disse muskler mere og mere. Men sådan kan man jo se meget forskelligt på tingene, og vi skal have lov til hver vores mening

Jeg synes dog, det er dejligt at se, at han er kommet bedre frem med næsen på de nye billeder Det er super fint.

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

tralalalalala
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 11:01

Jeg vil trods alt lige kommentere på min opstilling. Jeg har selv dårlig ryg, skoliose og kroniske smerter og for lange ledbådn i mine knæled. Det er vildt svært at få et ordenligt sæde, fordi man godt kan placere sig i korrekt stilling men meget hurtigt glider man ud af "form" igen da ens led næsten umulig gører det at holde led på plads det rette sted. Det kræver støtte i starten, indtil musklerne er bygget op så de kan overtage det job ledene ikke magter.

Men et tip fra mig er at du måske kan finde en sadel med mere støtte? Det ser ud som om du sidder oven på sadlen og ikke nede i den. Giver det mening?

Jeg lagde ud med en meget voldsomt støttende sadel, en Bates Innova m. store knæpuder. Det var faktisk det eneste der kunne holde mig. Men efter et par års træning var min krop så stærkt at jeg kunne sælge den og købe en anden mere almindelig sadel. Jeg havde ikke brug for den massive støtte og idag ville jeg faktisk blive frygtelig irriteret på sådan en sadel. Jeg sidder dog ikke perfekt. Men grundstenene til et bedre sæde er lagt.

Alt i alt er sæddet jo altså det vigtigste værktøj. Du kan ikke ride hesten optimalt hvis de sæde ikke er på plads. Jeg siger ikke det skal være perfekt, men det skal være godt. Så måske var det også en ide i nogle måneder kun at fokusere på dit sæde? Få en til at longere dig så du ikke skal styre hesten men blot koncentere dig om at sidde ordenligt. Hesten bliver også meget lettere at ride når man sidder pænt.

I gamle dage i kavalleriet og stadig idag på en spanske rideskole bruger rytterne de første par år på at lære at sidde korrekt. Det siger en smule om hvor vigtigt et ordenligt sæde er.

Ang hesten. Må jeg erklærer mig enig med Rosen. Jeg kan ikke se noget frem og ned ridning. Og jeg kan heller ikke se en hest som bærer sig selv. Jeg kan derimod se en hest som bliver båret af tøjlen. Selv om den kommer bedre frem med næsen her end ved stævnerne. (Og jeg forstår godt hvor svært det kan være især ved stævner når hesten bliver varm) Men hvis man nu fysisk gav hesten mulighed for at komme frem med næsen ville den også gøre det med tiden. Men det er ikke mulig for den når tøjlen blokere dens vej. Hesten vil jo bare gerne slippe for presset fra tøjlen og hvis den kan det ved at gå bag lod, ja så er det der den ligger sig.

Jeg er også enig med Rosen omkring muskulering. Hvis den holdes af tøjlen i denne form kommer den aldrig i selvbæring. Klippede du tøjlerne over ville den falde ud af den ramme du har stillet op. Det er jo ikke meningen. (Går jeg udfra???)

Den er noget hul nederst på halsen. muskler i nakken er alt for spændte og det er heller ikke disse muskler som bruges til løfte rygggen, i hvert falde kan de ikke gøre det alene.

Og til slut vil jeg bare sige at det er en dejlig bane at ride på. Altså når der ikke er for meget vand. Men det er få udendørs baner som ligger så hyggeligt og dejligt omgivet af træer som ved Epona. Jeg nød at ride uden for da min hest boede derude

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

Frem og ned
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 11:22

Når jeg rider frem og ned er det kun i opvarmningen og til slut. Billederne her er fra midt i træningen, hvor jeg samler ham lidt mere op. Min tøjle stopper ham absolut ikke. Jeg har minimalt fat i ham, kun lige så jeg mærker et let sug på tøjlen - og så går han altså kun minimalt bag lod ;)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Angående sadel
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 11:24

Jeg har faktisk overvejet en Bates Inova :) Har bare lige netop købt denne sadel da den lå super godt på hesten, og han har et MEGET vanskeligt sadelleje da han er ekstra meget markeret ved mankebenet.

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

trallalalal
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 11:56

Jeg kan godt se at tøjlerne er lidt "løse". Men der er stadig ikke plads nok til at hesten kan strække sig frem. Den kommer i stedet til at knække i halshvirvlerne fordi den ikke "tør" komme frem, da den der møder en tøjle.

Hvis den søgte frem til biddet selv ville den have næsen foran lod og ikke knække i nakken. Men det er kun muligt hvis hesten har plads til dette. Og det kræver altså en blød hånd og at man kan lade sine arme følge med frem til hestens mund. Det er ikke så let for dig at gøre sådan når du ikke har helt styr på din sæde og dine arme ser dog rimelig fleksible ud.

Det er jo ike tøjlen som du skal placere hestens hoved med. Det skal du gøre med sæddet og via tempo, altså ridde den op i bærring. Og det kan i princippet gøres uden tøjler.

I hvert falde kan hesten ikke få ryggen op når den går med hals og hoved i den possition.

Jeg ville prøve at se om du ikke kunne låne dig en Bates Innova. Der er jo luftpuder i og kopfjernet kan skiftes. Men om den passer skal jeg ikke kunne sige. Normalt er Passier godt til heste med meget markeret mankeben.

0
0
Svar på denne tråd

Camilla ...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 12:05

Hvor ser du at han går bag lod ??? Han gå da let foran lod på samtlige billeder? Husk at de nederste billeder er ældre end de øverste nye billeder :)

Jeg får Heri ud og prøver en Innova på ham .. Jeg ønsker jo også selv at gøre det så let for mig selv og min hest som muligt :)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

tralalallla
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 12:26

Han går slet ikke slemt bag lod. Men han dykker en lille smule på et par af billederne. Jeg vil også lige understrege at baglod vs ikke bag lod jo ikke altid siger noget om hvorvidt hesten går korrekt eller ej.

Selv om din hest har næsen pænt fremme kommer den stadig til at knække i halshvirvlerne. Og dette knæk fastlåser hesten. Og det forhindre en også i at bære sig.

Generelt hersker der en tankegang om hvordan hesten skal placeres. Desværre kan man ikke ved at placere hovedet på en bestemt måde få hesten til at løfte ryggen og bære sig selv. Det kan godt være den ved at man placere hovedet kan få det til at "se pænt ud".

Jeg kunne enort godt tænke mig at se hesten reddet frem til tøjlen så den kunne strække halsen og næsen frem. Længere frem. Så du får strukket S-søjlen ud. Altså hestens hals jeg taler om, den er jo formet som et S. Jeg tror også du kunne øge dens skridt længde og få den til at træde bedre over. Ikke at det overhovedet er slet. Jeg har set meget værre ridning.

Det er dejligt du vil ligge billeder ud og at du samtidig rent faktisk læser det vi skriver uden at ryge op i det røde felt. Det tager jeg hatten af for.

Men jeg ville vildt gerne se lidt mere "remonte". Selv om det jo i sig selv bare betyder en unghest i ridning. Så er en del af det jo at hesten får lov at strække sig frem og at rytteren lader sine hænder følge med hesten og at man har lange flesible tøjler.

Du har en rigtig fin hest som ser ud til at gå godt fremad.

Få endelig Heri ud. De er dygtige. Jeg skal selv have den ud til min hest i nærmeste fremtid da jeg er ret træt af at ride rundt i min springsadel og jeg skal have en second opinion inde jeg bruger flere tusinde kroner på en ny dressursadel.

0
0
Svar på denne tråd

Placere han hoved
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 12:34

Jeg føler absolut ikke at jeg placere han hovede. Hvis jeg smider tøjlerne helt, vil han stadigvæk gå med hovedet i samme facon. Jeg skal netop placere han hoved, hvis jeg vil have ham til at gå dybere. Han er meget rejst fortil, og har svært ved at gå dybt.

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Hovsa..
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 12:36

Håber du ser bort fra mine tastefejl

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Billeder..
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 12:43

Kunne du så ikke prøve at tage billeder af en hel lektion fra start til slut? Det er jo ikke nemt at se, at du gør tingene anderledes til træning, hvis du kun ligger billeder ind af den del af træningen, hvor han rides som til stævnet

Jeg tror aldrig, vi bliver enige om tingene, så længe du ikke virker åben for, at det altså kræver mere at få hesten til at gå rigtigt, end at næsen er foran lod og bøjet nakken. At mulen er foran lod er en forudsætning for, at det kan lade sig gøre at ride hesten i samling ved korrekt brug af ryggen, men det alene gør altså ikke, at hesten går korrekt.

Hesten skal have utroligt stærke halsmuskler (som giver løft af ryggen), før den er klar til at gå mere end ganske korte momenter med den hovedholdning, du rider din hest i - Og her snakker vi måske 5-10 skridt i starten. Senere en halv omgang eller lignende. Senere endnu en hel omgang osv. Dine billeder er nok taget over noget tid, og der skal altså bomstærke halsmuskler til at kunne sørge for løft af ryggen i så lang tid.

At dine tøjler ikke er stramme, fortæller faktisk ikke så meget, for hvis hesten er vant til at der kommer modstand i tøjlen, vil den - ganske som Camilla & Bailey siger - vige for det pres den kender. Derfor er der også rigtig mange, der mener, at deres hest ikke KAN rides frem og ned, for den forstår det simpelthen ikke, og hvis de slipper tøjlerne helt, så putter hesten sig alligevel bag lod. Heste gør hvad heste har lært - Han skal lære at søge frem og ned, og som Camilla & Bailey også er inde på, så er der ikke plads til at søge frem og ned med den tøjlelængde du har på billederne. Men det må vel være fordi, billederne er taget midt i din træningstime?

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

Rosen ...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 13:02

Nej vi bliver nok aldrig enige. Du siger min hest ikke bruger sin ryg - men jeg kan tydelig se forskel i hans rygmuskulatur på de måneder vi har trænet, så det er da lidt mærkeligt ;) Heri, har været og regulere min sadel 2 gange siden april, grundet muskelopbygning.

Men fair nok.

Og min hest har IKKE lært noget forkert, den har slet ikke været brugt til andet end foldbums og turridning, inden jeg fik den.

Og ja, billeder er fra en video der tager ca 1:20 minutter, som forgår midt i en trænings time.

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Brug af ryg
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 13:29

Jeg har nu aldrig sagt, at din hest ikke bruger ryggen, for naturligvis bygger den da muskler, når den bliver trænet. Men løftet i ryggen sker med halsmusklerne og ikke med rygmusklerne - Og jeg kan se, at din hest er ret hul (som andre også nævner) hvor den muskel der bærer ryggen skal være. Jeg tror at ganske få ændringer i din træning, kunne hjælpe dig rigtig langt, og derfor ville jeg gerne have dig til at ændre nogle småting

Jeg siger det såmænd heller ikke for at være irriterende, og jeg må sige, at jeg faktisk synes du er rigtig imødekommende overfor kritik, hvilket er rigtig godt, for så er man åben for at lære, og vi kan alle lære en masse nye og spændende ting hele tiden

Samtidig synes jeg også, det er rigtig fedt, at du fortsætter med at ligge billedtråde ind, selvom du måske nogle gange føler dig jagtet og sablet ned. Der kommer mange gode diskutioner frem i dem alle, og det er altid spændende med en god debat, hvor man også får vendt, HVOR forskelligt man ser på tingene, eller HVOR forskelligt folk udtrykker sig om de samme ting, fordi kommunikation er så svært

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

tralalalalala
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 13:53

Så var jeg lige væk et øjeblik også skrev Rosen alt det jeg ville have skrevet.

En hest vil jo i og for sig altid bruge sin ryg. Ligesom den bruger sine ben. Jeg er ked af jeg fik formuleret det anderledes.

Den får ikke løftet ryggen når den ikke søger frem med halsen. Den skal ikke bare søge OP med halsen. Den skal frem og strække sig. Det er nemlig ikke rygmuskler alene der gør at hesten får ryggen op under ridning. Der skal den altså bruge halsen.

Man kan ved LDR og rollkur få et mekanisk løft af den foreste del af ryggen. Forskellen på LDR og Rollkur i forhold til at lave hesten strække sig frem og ned er at hesten i LDR og Rollkur på ingen måde SELV styrker de muskler der skal bruges for at den kan komme i selvbæring. For løftet af ryggen er mekanisk. Men rider man hesten frem og ned (De ord som folk putter denne type ridning ind under er støvsuger ridning og jeg hader det begreb for det er så forvasket og forkert, samt remonte, som ikke bare er frem og ned men hele unghestens grundlæggende uddannelse) vil hesten, hvis man gør det rigtigt og hele tiden får hesten til at bære sig mere og mere ved at løfte halsen, komme i selvbæring. Så vil man få et sug på tøjlen og hesten vil bære sig selv uden at man behøver bruge tøjlerne til ret meget. Det kan faktisk lade sig gøre at samle en hest med snor om halsen hvis man bruger denne metode. Og DET er selvbæring!

Selv om din hest var rå da du fik den så kan du bevidst som ubevidst have lært din hest en hel del på meget kort tid. Min erfaring er at det ikke tager ret mange dage at lære en hest at gå i en bestemt holdning for tøjlen hvis man bare er vedholdene nok. Og man vil tro at den har lært at gå stabilt osv. Men den har i virkeligheden blot lært at vige for presset man ligger i tøjlen.

Jeg har selv reddet sådan. Jeg har selv engang for mange år siden kunne ride en hest som du gør det. Jeg ved godt hvordan det føles og hvad ideerne og tankerne bag det er. Så jeg kan godt forstå at man føler det er det rigtige. Men forkert ridning kan føles rigtig.

Men man kan bare ikke lave om på hvordan en hest biomekanisk fungere. Man kan ikke lave om på at hesten skal bruge sin hals til at løfte ryggen.

Jeg synes dog ikke dine arme ser ud til at være så fastlåste som mange andres er det. Så jeg tror faktisk at du meget hurtigt ville kunne ride din hest frem med næsen og lang i halsen så den ville kunne ende med at bære sig selv bedre end mange andre. Hvis du gør det vil den også ufylde det hul den har på halsen med muskler. Det er da WIN WIN Især fordi det ikke umiddelbart ser ud til at kræve så store ændringer. Altså andet end mentalt, men det er helt sikkert også den sværeste ændring af foretage.

Har du ikke lidt billeder fra opvarmingen og "af"varmning. Så vi kan se hvordan du varmer hesten op? Det tror jeg ville sige en del mere end disse billeder som i bund og grund ikke skiller sig ret meget ud fra stævnebilleder.

0
0
Svar på denne tråd

Så fedt..
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 14:11

Camilla & Bailey: Så SUPER godt et indlæg Rigtig gode forklaringer og konstruktive ting du har fået med i dit indlæg

Jeg elsker dette afsnit:

"Jeg synes dog ikke dine arme ser ud til at være så fastlåste som mange andres er det. Så jeg tror faktisk at du meget hurtigt ville kunne ride din hest frem med næsen og lang i halsen så den ville kunne ende med at bære sig selv bedre end mange andre. Hvis du gør det vil den også ufylde det hul den har på halsen med muskler. Det er da WIN WIN Især fordi det ikke umiddelbart ser ud til at kræve så store ændringer. Altså andet end mentalt, men det er helt sikkert også den sværeste ændring af foretage."

Jeg er SÅ enig. Jeg ser nemlig også, at Sheila-Maria har potentiale til at forbedre utrolig meget, ved at ændre meget få ting. Det er bare et kæmpe mentalt skridt, når man vælger at ride "remonte" eller "støvsugerridning". Er det mon ordene der er for alternative. Eller frygter man, at hesten skal gå med hovedet i sandet for evigt? fordi det er sådan remonte ofte illustreres? Så er det måske fordi, man ikke helt er med på, hvad begreberne egentlig indebærer, for perioden med næsen HELT nede i sandet er ofte ikke nødvendig eller meget kort, hvis hesten ikke er helt rå.

Jeg tror ikke på, at det tager længere tid at optræne en hest korrekt ved brug af remonte og frem og ned ridning kontra den trationelle. Tvært imod. Både fordi hestens muskler rent faktisk bliver styrket rigtig hurtigt og effektivt (de rigtige muskler vel at mærke), og fordi ens træning bliver så meget mindre præget af konflikter, hvis man har sat sig lidt ind i tingene. Både de træningsmæssige metoder, men i særdeleshed også hestens biomekanik og indlæringsteori

Jeg er så heldig, at jeg har en rigtig god underviser, som har hjulet mig rigtig meget, og det er så fedt, at man kan mærke at tingene går fremad, samtidig med at man har en god tur på sin hest HVER gang, fordi konflikter ikke opstår.. Og hvis de gør, så har man forståelse for hvorfor, fordi man har sat sig ind i indlæringsteorien osv. Det er SÅ skønt

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

tralalalalala
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 14:43

Tak Rosen. Men det giver jo ingen mening bare at hagle folk ned. Og selv om Sheila-Maria og jeg rider meget forskelligt tror jeg altid man godt kan nå til enig om nogle ting også debattere ud fra dem og dermed hjælpe hinaden.

Det har aldrig været meningen at hesten skal gå med mulen i sandet. Det er som jeg har lært det som regel kun redressur heste hvor dette er nødvendigt.

Og det har heller aldrig været meningen at man aldrig skal nå længere. Der er nu også mange som har misforstået denne type ridning totalt og lader hesten tøffe rundt og rundt uden overhovedet at styre tempo, skuldre og variere længden og måden halsen strækker sig på. Det er ikke bare lige. Det er faktisk ret svært at gøre det korrekt uden at hesten falder på forparten. Men hesten falder ikke nødvendigvis mere på forparten i forhold til LDR og rollkur og hvad man ellers gør i moderne dressur.

Jeg tror det kunne blive godt med et par få justeringer. Så ville du også slippe for det der ikke særlig kønne knæk i halshvivlerne.

Også liiiiige få de der stigebøjler mindst 2 huller ned så du ikke sidder i spring-position. Jeg går ikke ud fra det er spring ud har gang i på billederne.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 23:20

Jeg prøver og se om jeg kan få nogen til at tage billeder af min opvarmning imorgen. Den er frem og ned i varierende tempo.

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Thumbs up
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 00:32

til Camilla og Rosen for kommentarer (y) :-)

Sheila-Maria - det er ikke fordi, det er så meget, men hvis ret skal være ret, så går hesten bag lod på de fleste af de indsatte billeder. På mange af billederne kan man ikke rigtig se det pga vinklen, men det gør den altså ;-)

Ikke fordi, det er hestemishandling - men bag lod, det er det altså :-P

Sug til dig af de gode kommentarer (y) :-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

0
0
Svar på denne tråd

Nina ...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 01:01

Tak for din kommentar. Jeg er ikke enig med dig i at han går bag lod. Kun på billederne fra juni.

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

tralalalla
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 11:28

Jeg vil altså også mene at han går bag lod på de nye billeder. Måske ikke ret meget. Men den dykker alligevel.

Det er tydeligt på billede 3, 6, 9 og 10.

Min teori er at vis man så video eller ALLE de billeder som måtte være taget ville man se han gik bag lod tydeligere. Dertil er det rigtig svært at få et fyldest gørende billede af hesten når billedet er taget skævt som på f.eks billede nummer 1.

Men selv om han ser ud til at være foran lod knækker han i nakken og ganachen har ikke så meget plads og jeg vil stadig mene at de problemer som ses ved tydelig bag-lod-ridning stadig er tilstede her. Altså at man bla. "kommer til" at lukke for luftvejene.

Men vi siger altså ikke at det er dyremishandling. Hvis nu det engang skulle ende ud i det typiske HN-mode, så er det meget vigtigt at have det understreget at ingen siger eller mener dette.

0
0
Svar på denne tråd

Bag lod er da bag lod - eller?
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 13:11

Hvordan kan man være uenig om en hest går bag lod eller ej? Det kan ses med det blotte øje og er vel ikke noget der kan diskuteres? - eller er der noget jeg har misforstået?

0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 13:42

jeg syntes det er lidt sørgeligt at man kan gå SÅ meget op i små detaljer, at man ikke engang kan tage sig tid til at se den kæmpe forandring der er i sheila-maria's hest!

Så en - fra mig af.. De første billeder du engang viste herinde fik mig til at lukke øjnene og kigge væk, men her kan jeg rent faktisk se potentiale i at få noget godt. Det virker som om du gerne vil, jeg tror bare du stadig har lidt svært ved at vide hvordan, men fortsæt du bare, er sikker på din hest ikke ligger død på folden imoregn

Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred, min elskede og

savnede Nobi, 1999-2008

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 15:45

Mange tak for jeres kommentare :) Det er helt ok at der bliver diskuteret detaljer, det er jo gerne dét jeg skal have rettet, men jeg er stadig ikke enig i at den går bag lod på de nyeste billeder (jeg er stædig lige dér ).

Jeg har lokket min søde veninde til at tage billeder af min opvarmning i aften, så der laver jeg en ny tråd, som i så kan se :)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Indrømmelse
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 15:48

Okay, jeg har nu nærstuderet mine billeder, og kan måske godt gå med til at han er en anelse bag lod på billed 3 - men resten af billederne, er det altså fordi de er taget skævt og i dårlige vinkler.

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

tralalalalala
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 20:36

Glæder mig til at se billederne.

Jeg synes virkelig det er rart med en træningstråd hvor trådstarter bare er en smule åben for det der bliver givet af kritik. Det er langt fra alle som magter det! Og hvor er det også dejligt vi kan debattere din træning uden at det bliver en skyttegravs krig omkring "deres" og "vores" måde at træne på. For alt i alt kan vi jo nok alle sammen lære noget af hinanden uanset hvilket udgangspunkt og mål vi har. Et eller andet også selv om der er mange ting vi ikke er enige om.

til dig Sheila-Maria. Det er stærkt at du tager det til dig og har lyst til "eksperimentet".

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 21:06

jeg synes bestemt også at det går fremad for hver tråd du lægger ind.

selvfølgelig er der mange punkter du kan arbejde på,- og du ER igang. dejligt.

jeg er dog enig i at du sidder meget højt i din sadel, og jeg tror det vil hjælpe dig at komme mere ned i sadlen.

det kræver sikkert en anden sadel, men der er trods alt en del sadler derude der er lavet til meget markerede heste.

næste gang Heri kommer,- så prøv at få dem til at få nogle andre sadler med,- og prøv dem, og se om ikke det giver dig en helt anden fornemmelse at sidde dybere i sadlen.

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Jeps - det er
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 22:18

så fint, at du lytter (y) :-)

Nu har du skrevet om det med din opstilling - men det er jo svært at sidde rigtigt, så du alligevel en lille kommentar :-D

Det med sadelen - kan det være fordi, du måske klemmer med knæene?

Det ser lidt sådan ud, men det er naturligvis svært at afgøre herude fra nettet :-P

Man må nemlig ikke klemme med knæene i dressur. Det generer hesten, og det forhindrer en i at komme ordentlig ned og sidde... Desuden kan man lettere komme til at sidde skævt, end hvis man skal sidde på sin balance.

God fornøjelse med den videre træning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2012 23:56

Jeg har idag været nede i den lokale rideudstyrs butik og prøvet at blive målt efter hvilken sadel der ville passe til mig. Og jeg vinkler mig åbenbart bedst i en Bates Innova med de helt store "handikap" knæ støtter i en str. 16,5. Min r*v er også meget spids, så jeg skal åbenbart have en sadel med dybde, før jeg kan komme ordentligt ned omkring hesten ... Så blev jeg da dét klogere ... Men jeg har bare ikke lige 17.000 kr jeg kan smide efter en ny sadel, eftersom jeg lige har købt min OS dressursadel i April Simpelthen så træls .. For jeg kommer jo ikke rigtig videre uden en ordentlig sadel Æv æv ..

Men må jo se om jeg kan sælge min nuværende sadel igen, og så gå på jagt efter en brugt Bates Innova ....

Ang. min billedserie af aftenens ridt, så ved jeg ikke rigtig om jeg skal smide dem ind. Red kun ganske kort, pga. rygsmerter, og derfor = meget få billeder. Desuden er de taget med IPHONE = meget dårlig kvalitet .. Hmm .. Men hvis i insistere smider jeg dem selvfølgelig herind .

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Nej lad være
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 00:03

tag nogle ordentlige billeder senere :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 00:20

Jeg har bare ikke så mange muligheder for det Men nu smider jeg lige et par ind, så i kan få en fornemmelse.

Billede

Billede

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 00:21

Bare skidt de ikke er så gode

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm ....
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 23:18

Er der slet ikke nogen af jer der vil kommentere på de nye billeder?

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 23:48

Jo, det ser bedre ud på de nye billeder... Og tror han vil have godt af denne træningsform mere end som start og slut i et stykke tid, i alle 3 gangarter

Spændende med sadel, det burde kunne lade sig gøre at sælge den du har og finde den anden brugt, det er bare med at lave en salgs/bytte annonce, jo før jo bedre

"Kun den der lytter, hører hestens sande sprog"

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Jo, det ser
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 00:23

ud som om, du måske rider lidt i overtempo? Kan det passe?

Og så skulle du tage og lave nogle træningstimer, hvor du træder ned i bøjlerne - og ikke tænker på ret meget andet (y) ;-)

Ret lange tøjler, ikke for højt tempo - og så træne opstilling.

Træde ned i bøjlerne, sidde 'over benet', holde hænder i ro og på højkant osv. (y)

Du får så meget glæde af det :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 00:55

Vi rider langsomt, han tager bare meget store skridt :)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Meget bedre
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 08:02

Jo - det vil jeg :-) Det ser meget bedre ud (Y) (Y) (Y) ellers er jeg enig i Ninas kommentar. Du skal have rettet din opstilling ved at få rettet dit sæde - du skal mere op og sidde, få drejet dine ben oppe ved hoften. Hvis dine sener er lidt stramme kan det kræver lidt tid før de bliver 'lange' nok. Men gør det HVER gang du kommer i tanke om det om det.

0
0
Svar på denne tråd

Opvarmning
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 08:13

Jeg tror også, han vil have bedre af at blive redet udelukkende i denne form i en periode. Og så ville jeg slippe ham en lille bitte smule mere, så han søgte bedre frem med mulen. Selvom han går dybt, er han tæt på at gå bag lod for dig. Han ville have godt af at få mulen lidt mere frem, så han han får strækket gennem hele ryggen Når han så har lært at søge lidt bedre frem med mulen, vil jeg tage kontakt til tøjlen, ligesom du har nu - stadig hvor han har mulen lidt mere foran lod.

Og så ville jeg ikke ride ret meget nedsidning på ham i den periode, hvor han skal bygge gode muskler op. For det er endnu hårdere for ham at holde ryggen oppe med rytters vægt på - Specielt hvis du har lidt svært ved at sidde stille.

Men hensyn til at træde ned i bøjlerne, kunne det måske hjælpe dig at sætte dem lidt op? Måske et enkelt hul eller 2. Hvis du så, lige når du har sat dig op på hesten, rejser dig og sætter dig LIGE ned ved at bøje i knæene og sænke din overkrop lige ned - Altså uden at bevæge numsen tilbage - Så du kommer til at sidde lidt længere fremme og mere ned i sadlen, end du sikkert plejer. Giver det mening? På den måde får du en anden opstilling og det vil være lettere for dig at holde hælene nede, da det så faktisk sker af sig selv. Det har hjulpet rigtig meget for mig. Du kan jo prøve det og se, om det også kunne virke for dig

Jeg har også altid redet med laaaange bøjler, men da jeg skiftede underviser, sagde hun, at jeg skulle prøve dette. Til at starte med følte jeg mig lidt dum, fordi det nærmest virkede som om knæene stak ud over knæstøtterne, fordi man var vant til de lange bøjler (det gjorde de nu slet ikke). Men man sidder bedre, og man kan bedre trække linien fra støvle-hofte-hoved end man kunne tidligere, da man ofte har tendens til stolesæde, når bøjlerne bliver for lange. Det bliver også nemmere at undgå at trække knæene op i denne stilling

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

JUBIIIIIII
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 13:32

Må lige dele med jer at jeg nu har 1 styks Bates Innova rigere :D Så nu burde jeg kunne sidde ordentlig på bassen :)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Hurtigt..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 13:47

Det var da godt nok hurtigt Stort tillykke med din nye sadel. Jeg håber, du bliver rigtig glad for den.

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

Orv, hvor
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 14:04

dejligt :-)

Tillykke med den sadel! - og så er det bare at komme i gang med træningen (y) :-)

0
0
Svar på denne tråd

halløjsa
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 14:44

Tillykke med den nye sadel, og held og lykke med ridningen fremover, det skal nok blive godt :). rigtig fin hypper du har dig der

En klog er ikke nødvendigvis den pers. der står og råber højest el. praler af deres viden om dit og dat og tror de har ret i det hele. Prøv og spørg nogen af de mere neutrale. Du vil blive overrasket ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skylder..
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 15:39

Vist også en for denne billedtråd.

Ved godt at jeg har været "hård" ved dig et par gange, men rart at se at du også kan ride din hest fornuftigt .

Især er de sidste to billeder fine Jeg kunne godt "brokke" lidt over et par af billederne i første indlæg, men vil i stedet glæde mig over at se din fremgang og det er rart at se at I er på rette vej. Så håber jeg det også snart smitter af på stævnebillederne .

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak allesammen :)
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 16:31

Ja det gik enormt hurtigt med at finde den nye sadel - jeg har jo selv gået og overvejet det i noget tid, og så skubbede i lige til mig Det var jo nok dét jeg havde brug for

Mange tak for jeres råd/kritik og ros :)

Team-Schade

Lyon race kaninopdræt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider