JP: Tusind tak for de flotte ord og tak for kommentaren
Og puuuha det stolesæde stikker helt af, når jeg vil øge på hende. Grunden til jeg måske ser ud til at sidde lidt "dybt", er måske jeg er har rigtig svært ved at sidde på hende og faktisk holde balancen på hende, og derfor føler jeg mig bedst tilpas ved at læne mig godt tilbage og koncentrere mig om at sidde TIL. Konsekvensen er så, specielt i mine øgninger, at schenklerne ryger for langt frem 
Jeg synes egentlig ikke at hun bærer 2-3 nakkehvirvel som højeste på billede 6. Der ser hun for mig lidt spændt ud i halsen og har hovedet lidt på sned, men ser man bort fra det, så synes jeg billedet er flot og viser, at vi træner samlingen, og som du siger, så VISER det billede netop også samling (i hvert fald et forsøg på dette).
Jeg er ikke opmærksom på at jeg vil sidde "lettere". Stolesædet skal rettes, for det ser forfærdeligt ud, men jeg bruger mig sæde rigtig rigtig meget som støtte og fremaddrift når vi øver samlingen + sidder jeg lettere bliver jeg ALT for urolig pga. manglende balanceevne af alle de kilo jeg har for meget på bagen
Men den 28. flytter jeg med hestene til Morsø Rideklub, hvor jeg skal være berideraspirant og i 2013 i lære, så der er jeg nød til at tabe mig betydeligt, og så tror jeg det bliver lidt nemmere at sidde stabilt og støttende, uden at blive for "dyb" i sædet.
Kan godt se hænderne ryger lidt op ind i mellem.. Ups.. Det var vidst godt jeg fik taget lidt billeder. Så er jeg i hvert fald opmærksom på det 
Mange tak for kritikken. Det er altid rart at få andres syn og tips 
Tine: Tusind tak for rosen af hendes trav!
Og bare rolig.. Der skal MEGET mere til før jeg tager noget ilde op 
I galoppen kræver jeg faktisk ikke noget samling af hende, da hun ikke er så stærk i galoppen som hun er i traven. I galoppen øver vi (ud over changementer) utrooooliiiig meget temposkift og vende-lige-vende-lige, fordi hun er lidt svær at have stabilt på tøjlen. Hun vil gerne gå og kravle lidt op i nakken og stive sig i ryggen som du siger, og derfor er jeg nød til at have lidt kortere tøjler på nuværende tidspunkt, så jeg har en jævn kontakt på tøjlen. Giver jeg hende mere tøjle trækker hun nakken længere op ELLER går ind og putter sig. Så som det ser ud nu er jeg lidt nød til at have en lidt kortere tøjle for at vise hende en jævn, blød og imødekommende kontakt mellem hendes mund og min hånd. Målet vi træner efter, i form af specielt temposkift, er naturligvis at hun en skønne dag skal lægge sig mere til hånden, strække halsen og nakken lidt og hæve ryggen. Det er det vi arbejder hen i mod 
Og det med vægten bagud er nok af at jeg tidligere hen var slem til at have vægten i sadlen i skidtet (sorry) og så læne mig tilbage ved at svaje i ryggen og skubbe bagdelen bagud. Nu tænker jeg meget "om på rumpe-hullet, om på rumpe-hullet" og derved kommer jeg nu til at læne vægten for meget bagud og i øgninger stikker det heeeelt af ved at jeg også lige transformerer om til stolesæde 
Jeg må finde mig en hårdfin balance mellem de to ting, men jeg har generelt svært ved at sidde på hende, så derfor er det nemmere for MIG hvis jeg læner mig mere tilbage. Herved bliver mit sæde mere stabilt. Det er jo så desværre ikke ensbetydende med at det også er nemmest for hesten