|
|
| Mosegårdens Frida 4 års FJH |
|
|
Min søde kæreste har taget lidt billeder af Frida og jeg. Frida er fjordhest (surprise ) og 4 år gammel. I er selvfølgelig velkomne til at kommentere eller kritisere - hesten går jo ikke bedre, end den bliver redet, men jeg synes selv, at hun er en super fin lille hest.  Billederne er taget på hjemmebane med et Canon EOS 600 - og er ikke efterredigerede. Fotografen må I også gerne kommentere på (selv om han normalt ikke brænder for at fotografere heste.  )
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ih.... |
|
|
Hvor er hun altså bare rigtig fin.
De skønneste hundehvalpe sælges! Kleiner Münsterlænder/lab. Sorte med pjuskepels. Tæver. Søde og tillidsfulde. 3500 kr Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift her |
|
|
Hvor er hun en fin lille fjord  Dejligt at se det fungerer for jer, kan huske du havde bekymringer efter alt det med zinje, og frida havde været lidt af en bisse som yngre- så bare super at se ridebilleder af jer hvor det er rigtig fint og afslappet ud Syntes det er pæn ridning, også passer i rigtig godt sammen  pøj pøj med dine gule damer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Er normalt ikke til fjordheste men sikke en smuk dame du har dig og rigtig pæn ridning 
Julie - der desperat leder efter sin gamle hest. En knabstrupper vallak på nu 14 år!! - NU med billeder i præsentationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig pige |
|
|
Det er en virkelig fin pige du har dig og rigtig pæn ridning ser det ud til.. Hun er flot åben i ganachen - det kan ellers tit være et problem for fjordheste synes jeg men I gør det virkelig godt!! 
Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så fiiiin |
|
|
Hvor er hun en fin bette hest. Og hvor rider du pæn... 
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... :) |
|
|
...for de fine tilbagemeldinger.  Frida var rigtigt nok en erstatning for Zinje. Vi faldt for hende, første gang vi så hende.  Hun har ikke været særlig nem som "ung" - og jeg tror heller aldrig, at hun bliver nogen børnehest. Hun har en ekstrem stærk psyke, en god balance og et vist talent for caprioler (eller hvad vi nu kan kalde det). Min søster har været og er en kæmpe hjælp. Hun er rigtig god til ungheste og i særdeleshed lidt svære hopper. Ikke at Frida er hoppet - hun er bare mentalt meget stærk og viser det indimellem på lidt uhensigtsmæssige måder. Mht. friheden fortil, så får Frida rigtigt meget forærende af sit eksteriør. Hun har og får langt nemmere ved tingene end Gry, det ses meget tydeligt allerede nu.  Synes i øvrigt, at I skulle se hendes galop, som egentlig er forcen - det er min søster, der rider:
Fotografen og kameraet er det samme. Objektivet vist et andet...
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det rart... |
|
|
... at se hende under rytter - og dejligt at I fandt melodien  Jeg glæder mig til at se jer til Kr. Himmelfartsstævne  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nydeligt |
|
|
Sikke nogle dejlige billeder og ridningen er virkelig nydelig. Og så er det rart at læse, at du trods den svære start er kommet godt igang med hende.
Mvh Mette ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smukke frida |
|
|
Hej Mette Jeg har vist kommenteret på dine billeder før i en anden tråd. Men hold nu op hvor er hende Frida yndig og hvor rider du hende pænt. Knus Heidi. PS: hvordan f...... får du hendes man så pæn, du bor vel ikke i nordjylland for så måtte du gerne komme og give mig et kursus 
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
...har boet i Nordjylland, men det er mange år siden. I har jo også Birken deroppe, de må vel om nogen have erfaring med at klippe?  Derudover - tak, jeg har over 13 års erfaring i at klippe og har nået et stadie, hvor jeg selv er rimelig tilfreds med resultatet. På billederne er Frida faktisk lidt for langhåret - og så klør hun i øvrigt manen, når hun får en chance. Selve manen vil jeg gerne have så lang så muligt (dvs. i det vandrette plan), fordi det optisk set giver en længere hals - selve hårene skal ikke være for lange. Jeg bruger en skarp saks (Fiskars) i en våd man. Man skal helst ikke rede for meget i en nedkløet man - fugter man den, retter hårene sig ofte ud. Det gør sig også gældende for de øverste, hvide halehår. (De hvide hår spalter / knækker inde midt i hårstrået - det ses som sorte pletter i de hvide hår). Fridas man er kun et par cm. tyk - Grys er 3-4 gange så tyk. Dvs. at Frida er hurtig og nem at klippe, mens Grys tager det længere tid (i teorien, for Frida står sjældent stille og vil gerne følge med i alt - plus rode i mine lommer samtidigt). Hvis det er helt slemt med kløen, kan man få en specialsæbe hos dyrlægen, som er guld værd. Gry havde en sæson, hvor hun kløede sig selv til blods. Det klarede sæben. Er manen væltet, skal den klippes helt i bund. Frida har haft et massivt luseangreb i vinters, hvor jeg valgte at maskinklippe hele kroppen - inkl. manen (pandelok og hale samt kodeled gik fri). Det har gjort manen noget mere "stiv" - men hun var så også en ynk at se på hele vinteren. 
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birken |
|
|
Hej Mette Min fjord er købt på Birken, men det er lige et godt stykke over 100 kilometer så det er nok ikke lige der han skal have manen klippet  Du skriver at du gerne vil have manen lang på vandrette led, forstår ikke helt hvad du mener. Tænker lidt i retningen af at du ikke klipper bue men lader den være længere nede ved manken og oppe ved ørene ? Spunks man er fint strid og står ganske pænt op, men den er simpelthen så tyk, kombineret med en døv saks, ham der ikke vil stå stille og en førstegangs fjordhesteejer, ja så er resultatet deraf. Men en god saks er nok et must. Tænkte at en rigtig stofsaks ville være bedst, du skriver en fiskars. Er det bare en alm. fiskars saks, eller en specielsaks. Mener fiskars laver mange forskellige slags sakse. Sorry for alle mine spørgsmål, du svare bare hvis du gider  Mvh Heidi og Kastanielystens Spunk.
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvor ser det bare nydeligt ud, der er en dejlig ro på billederne og både du og din søster ser ud til at sidde så fint og roligt på hende 
Søger du: Unikke, flotte, håndlavede pande-næsebånd? Måske bling på underlag-tæppe-trøje? Så se på www.kvdesign.dk! Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
Hvis du tager længden på hesten som afstanden mellem hale og mule spids - så er det den længde, jeg taler om. Ikke højden på selve manen. Det var vist også den konklusion, du kom til. Jeg bruger sådan en standard orange køkkensaks fra Fiskars. Den bør egentlig skiftes, for den er ikke helt skarp længere. En sløv saks er døden i en fjordhesteman. Man bør egentlig have en, som man reserverer til klipning af manen - og passer godt på. Så holder den i mange år. Selve faconen på manen er nemmest at holde, hvis den én gang er klippet, som du gerne vil have den. Så dannes der en "linje" i manen, du kan klippe efter, efterhånden som den gror op. Det er vist en smagssag, hvor man placerer buen på manen - men buet bør den være. En helt lige man er ikke lige sagen. Jeg centrerer altid buen på mine. I øvrigt klipper jeg ikke hårene lige bag ørene, hvor nakkestykket ligger (på hhv. grime og trense). Jeg foretrækker en kraftig, lang pandelok - så mine har lidt hentehår fra manen.  Derudover er det vist bare øvelse og teknik, der skal til. Det er jo også meget subjektivt, hvad man synes, der er pænt. ...og til din trøst - de brede maner er altså sværere at klippe. Grys er også rigtig bred og meget sværere at få pæn.
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en go undskyldning |
|
|
Hej igen. Det må absolut være fordi Spunks man er så bred at det ser så grimt ud (og ikke noget med mine evner.) Men mange tak for dine fif og vejledning, det kunne være jeg sådan helt alvorligt skulle begynde at gøre mig mere umage både med grej, hjælpemidler og så indse at det ikke kan ordnes på 10 minutter. Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grys man... |
|
|
...til sammenligning.  Gry sover gerne igennem en klipning - hvis du har en af de "trælse" typer, som skal rode i lommer, stjæle alt indenfor muleradius - og generelt være på tværs, så hjælper det at binde skidtet op i begge sider - eller anskaffe sig en hjælper, som kan holde hoved og hals lige. ...og så i øvrigt tak for de fine kommentarer til min lille hest. Jeg havde faktisk opgivet hende og det er ikke så frygteligt lang tid siden, at jeg måtte sige, at havde det været enhver andens hest, så havde jeg nægtet at ride den. Modgang gør nok, at man bliver ekstra glad, når det går den rigtige vej. 
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|