Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Remonte med Arlin
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 13:36

Hej HN'er.

Nu er det jo noget tid siden, jeg har reklameret med min ridning, så nu må det altså være tid igen.

Jeg rider på min "nye" lånehest, som jeg har haft i et halvt års tid. Hun er en hoppe på 7 år og har ikke rigtig været brugt til andet end skovtur, da jeg fik hende. Derfor fandt jeg ud af at hun ikke rigtig kunne "rides" ordentligt, når jeg bad hende om at samle sig.

Hun var ret slem til at går bag lod, fordi hendes muskulatur simpelthen ikke var klar til den holdning, ja i det hele taget det jeg forlangte.

Derfor er jeg begyndt at ride remonte på hende. Vi har været i gang i et par måneder og i det første stykke tid var hun bare forvirret over hvad det var hun skulle, men nu har hun efterhånden fattet princippet, men hendes hovede er stadig ustabilt, hvilket dels skyldes mangel på muskler/udholdenhed og så synes hun også stadig det er lidt mærkeligt. Men hun har fat i den lange ende og vi skal nok lærer det.

Det er også nyt for mig, så jeg glemmer nogle gange at læne mig nok frem og det var især svært i starten at finde ud af hvor lange mine tøjler skal være. De er stadig lidt lange, men hvis jeg laver en stabil kontakt, så har hun tendens til at gå bag lod.

Når ikke mere snak.. I får lige et par billeder af vores ridning INDEN remonte anno 2011:

nææææh, se jeg kan ride min hest bag lod

Billede

Billede

Billede

Og så remonte anno 2012:

Billede

Billede

Inden i får videoen vil jeg lige sige undskyld for mine fødder - jeg ved ikke hvad de laver, og undskyld for musiken, jeg havde ikke lige noget der var bedre

konstruktivt kritik er fint, men be nice! Vi gør hvad vi kan!

Video

og lige et enkelt spørgsmål: Kan man ride remonte i galop og hvordan?

Sagde Tine

Vær sammen og arbejd med dyr på en rolig, konstruktiv og fornuftig måde
I harmoni med hesten
HUSK at dine dyr afspejler dig

0
0
Svar på denne tråd

Imponerende
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 11:56
Wau, det er så flot, at du er modig nok til at tage ridestilen op til revurdering! Virkelig dejligt at se. Det er jo nogle gange det der er behov for- så godt gjort!
Jammen det ser nydeligt ud, og smuk hest :-)
Prøv at følge lidt mere frem med hænderne når hun søger frem i halsen, og på den måde anspore hende til at fortsætte...
Ellers har jeg ikke andet at sige, end fortsæt det gode arbejde ;-)
Held og lykke med projektet.

Iser

~ Kun havet frygter ikke tåber ~

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:05

Mange tak for de pæne ord, jeg prøver det med hænderne.

Ja, det er jo lidt af et projekt, sådan at hoppe ud i. Jeg kan også se, at sådan noget som stævner først kan lade sig gøre et godt stykke ude i fremtiden. Men hvis jeg får en hest der kan holde sig sund og rask til den bliver gammel, så er det ventetiden vær!

Jeg så lige videoen igen og faldt over, at hun til sidst bliver lidt dyb og rund, og jeg tror, det hindre hende i at løfte hendes lænd og vippe i bækkenet. Så det er vidst en god ide at jeg forstærker hende i at strække halsen frem, ved at følge hende med hændrne.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:13

Dejligt at du tænker over din ridning og vil styrke din hest så den er klar til korrekt samling senere hen (y)

Jeg kunne godt tænke mig at se du strækker hænderne længere frem så hun bliver mere lang. Jeg ville nok også prøve at sænke tempoet lige en tak mere ned for hun ryger for meget udover forparten.

Der udover ville jeg begynde at lave nogle overgange fra trav til skridt hvor du netop forlanger hun netop kipper lidt i sit bækken i overgangene, det er med til at styrke hende og gør hende lydhør for dine signaler. Der udover kan det også være en idé så hun ikke når at syrer for meget til. Når de syrer til kan de nemlig få tendens til at gå ind bag lod ved mindste kontakt fortil.

Ikke for at lyde hellig, men prøv at smid det nederst næsebånd så hun har en mere fri mund :) Det tror jeg vil hjælpe dig. Eller tage næsebåndet helt af i en periode for at vise/sige til hende at hun har den frihed hun behøver i dette stadie indtil hun er klar til lidt mere tøjlekontakt fortil uden at begyndes at krølle sig sammen :)

Det er hårdt, det tidskrævende og din tålmodighed bliver sat mange gange på spil når man skal redresserer en hest som har været vant til at gå bag lod via biddet. Dejligt du gør det alligevel og det ser ellers super fornuftigt ud indtil hun er klar til mere uden hun krøller :)

Jeg har - da jeg købte min hest for 4 år siden - selv været hvor du er nu med de helt løse tøjler med en bag-lod hest. Og nu, 4 år efter er han samlet, går stabilt frem til hånden og går aldrig bag lod mere. Det er så lækkert at sidde på en rejst ryg :) Du vil ikke fortryde ;)

Longering er også en super idé. Kig evt longevideoerne med Kirsten Hansen på eponatv.dk :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:17

Super flot hest! :-)

Men ved ikke om det bare er mig, eller hvad? Synes du sidder meget foroverbøjet i sadlen, hvilket gør at al vægt ligger på forparten af din hest. Væn dig til at kigge op og ret ryggen. ;-)

Ellers flot ridning!

Godt hestehø & wrap sælges.
Ring på: 22173406 for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Selv tak
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:24

Det var så lidt

Ja, det tager noget tid, men jeg bliver så glad inden i når nogle er villige til det, og har respekt for kunsten at træne en hest ordentligt.

Det som du skriver til sidst var også det jeg bed mærke i. Det er som om du bremser energien bagfra, ved ikke at have hænderne med. Tror også det kan give en mere jævn tøjlelængde?

Angående gallop tror jeg måske det kommer lidt senere. Når hun har fået sat nogle flere muskler, så hun kan lave et roligt anspring? Har faktisk aldrig tænkt over det før

Iser

~ Kun havet frygter ikke tåber ~

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:29

Mht til galop - så jo, kan du sagtens ride med løse tøjler (det gør jeg selv, kig min præs - der er nogle billeder hvor jeg i galop, rider med helt løse tøjler + nogle hvor jeg ikke har hænderne på tøjlerne også)

Hesten skal dog først lærer at blive i balance, i en kort galoptempo og bibeholde det. Så kan du slippe fortil og lade den gå og slappe helt af. Så falder hovedet ned ad sig selv.

Jeg rider dog mest med kontakt nu, men opvarmer altid uden kontakt i starten for løse tøjler de første 10 min :) Så det kan man godt. Øv det evt i longen først.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

longring og næsebånd
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:29

okay, det skrive jeg mig bag øret!

Angående det med næsebåndet, så er det vidst ikke nogle dårlig ide! Da jeg red hende før, gik hun og tyggede og tyggede (altså med åben mund ) og skummede og skummede. Hun har noget med tænderne (ikke alvorligt, det er undersøgt ), men jeg troede altså det var derfor.

Men nu hvor jeg rider remonte, så skummer hun ikke mere og hun tygger heller ikke mere. Så lad os bare sige at det nok ikke var tænderne der fik hende til at skumme.

Så det kan da godt være at næsebåndet ryger.

Jeg rider hende kun en halv times tid +/- 10 minutter, for, som du siger, hun syrer til og så er det hun begynder på alle "undvigelses teknikkerne".

Lognering er vi i gang med, det går dog kun langsomt fremad, da det er meget sjovere at kigge på nabo-hestene, end at gå med snuden til jorden.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

og også lige...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:36

Anne Dorthe (Ronja) det er meningen. Det er for at aflaste hendes ryg. Fordi vi kun lige er begyndt på redressur/remonte, så har hun ikke muskler nok til at bære mig endnu.

Men jo, det skulle da gerne komme engang, hvor jeg kan rette mig ordentlig op og ikke ligne en "Quasimodo"

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

smil.....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 12:54

Ved egentlig ikke hvorfor, jeg altid kigger remonte-indlæg (er holdt op med at kigge hos dressurrytterne *S*, det gør nogen gange ondt indeni), men vil egentlig sige, at din hest ser ud til at være en af dem, der kan gå bag lod uden at spænde. Sådan var min også. Dvs. hun kunne OGSÅ spænde, det gør hun nu stadig, også på folden (bisse-hest), og der er det meget nemt bare at have fat, for man føler ingen vægt i hånden, og stadig er de bag lod.

I dag går hun bag lod 2 sekunder, hvis jeg har travet, og går ned i skridt. Det er hårdt med statisk muskelarbejde (jeg er massør), og jeg prøver at skifte mellem lange tøjler, alm. dressur etc., for at hun ikke går død, men det er selvfølgelig svært, samtidig med at man prøver at lære fra et par nye ridestile.

Det værste ved at veksle mellem yderligheder - meget langsom trav, ryg helt oppe, hoved helt nede - og "alm". (skævhedsterapi) dressur er, at de kan have svært ved at omstille sig. Men synes, det er det bedste.

Remonte i galop? Jeg har fået lidt fif, hvordan man skal få en westernhest til at gå langsomt i galop for lange tøjler, men til syvende og sidst er der kun EN ting, som afgør, om min hest kan galopere for lange tøjler, roligt rundt på volte, uden at blive skæv og ligge ned i svingene:

Hendes temperament den dag! Alverdens fif hjælper faktisk ikke, har hun sin bedste heste-ven med i hallen, kan hun snildt galopere langsomt for løse tøjler! Er hun alene, er hun i brunst etc.... GLEM DET!

Engang lærte jeg, jeg bare skulle hive hende ind med tøjlen, det gjorde jeg, trods hun fik ondt i nakken, og det virkede - hesten galoperede langsomt, fordi det gjorde så ondt i munden. Nogle gange om året kan jeg stadig bare hive hende bag lod, for at få hende til at gå langsomt, men de dage burde jeg slet ikke ride, for der er hendes temperament ikke til det.

Det er svært det der med ridning, en balance mellem etik, moral, at man formår at kigge ud i horisonten, og spørge sig selv, kunne jeg gøre det anderledes, selvom underviserne siger, man skal følge strømmen? Skal det være SÅ hårdt at ride, og hvorfor?

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Enig!..
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 13:09

Jeg er enig, det er super svært at ride og især at ride korrekt!

Min ridelærer synes det er noget pjat jeg er i gang med, så lige nu går jeg ikke til undervisning.

Lige pt. får jeg min mor og venner til at "undervise"/rette mig lidt, samt jeg læser og ser en masse teori omkring remonte og ridning.

En af mine venner sagde også "jeg stoler altså ikke på min ridelærer!" og jeg kan godt forstå ham! Det er så mange meninger og så mange tekniker, så hvordan kan man vide, at det man er i gang med er det rigtige?!

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 13:57

nu får jeg sikkert rap, men jeg vil meget gerne forsøge at forstå...

Hvad er i alverden er ideen med at ride sådan? jeg kan simpelthen ikke se at dette har noget som helst med en hest i remonteholdning at gøre. Når jeg slår op i min gode gamle Müselers "reitlehre" ser en hest på remontestadie helt helt anderledes ud?

Der er for det første kontakt til tøjlen, hesten lærer at søge frem mod biddet, hesten skal have sving, takt og fremaddrift. Selvfølgelig er der ide i under opvarming eller efter samling, at lade hesten strække sig ud, men som jeg ser videoen, er det en hest som vælter rundt på forparten, uden sving eller søging mod hånden, og så utaktfast at den virker periodisk urentgående...

Som jeg ser det, er dette ikke måden at opbygge en hest på. Hvordan vil du aktivere bagparten? hvordan vil du få din hest til at søge frem mod hånden? hvordan vil du få den af forparten, så den ikke slider sine ben op?

Dit billede nummer 2 og 3 -det ligner for mig en hest på sit tidlige uddannelsstrin.

Jeg ved simplethen ikke hvor ideen med at "kippe i bækkenet kommer fra - det er jo anatomisk vås for en hest?

Og hvis hesten kun kan løfte ryggen, hvis hovedet er nede i sandet, hvad er så forskel på jeres "remonte" og roll-kur?

Jeg synes det er beundringsværdigt at ville udvikle sig som rytter, men jeg kan bare ikke se, at det som der sker i videoen kan kaldes ridning. Jeg synes det er synd og skam, at et navn for et uddannelsestrin for en unghest, skal lægge navn til en ridestil der i velmenende amatørrytters hænder i værste fald leder direkte til blastningsskader.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 14:44

Leonidas: Det kan jeg måske svarer dig på.

Når hesten allerede har lært at gå bag lod via biddet fra tidligere så skal den omrides. Omridning kræver tid og utrolig meget tålmodighed. Dvs du kan ikke baaare starte op som var det en unghest. Derfor starter man som regl med at ride med helt løse tøjler for at vænne hesten til at den har friheden til det. At den slipper for bidkontakten for at lærer at strække sig først.

Når den har lært at man kan tage let kontakt til den UDEN den krøller fortil - så kan man begynde at tilbyde hesten kontakt. Er den ikke klar, krøller den sammen for. Er den klar - vil den strække sig frem til hånden (via halve parader) og derved kan man så begynde remontestadiet. Dvs frem og ned med tøjlekontakt og videreudvikle samlingsarbejdet derfra.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 14:49

Leonidas: Og jeg vil meget gerne se den der artikel eller ligende som du har omkring at hesten får belastningsskader ved denne form for ridning vs alm. engelsk ridning og rollkur?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Leonidas
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 15:19

Det er sørme mange spørgsmål sååå, jeg prøver bare at tage det fra en ende. Så må du lige spørge igen, vidst det er.

Lige nu er jeg ved at pille den gamle vane af hende der hedder "kontakt til bidet =roll-kur", så derfor har jeg ingen kontakt, men det kommer, det kommer.

Lige nu er det jeg forlanger af hende, at hun laver det aktive stræk (som hun/vi heller ikke helt har styr på endnu), med sin hals.

Meningen er altså, at jeg prøver på, at få hende til strække sig, samtidig med at hun rider i en taktfast trav og løfter ryggen, ved at sætte hende lidt mere ned i tempo, end på videoen. Når hun engang gør det så vil ryggen komme op og hun vil bruge det forreste del af sin ryg.

Og nu kommer jeg ind i noget.... ja, lidt forvirrende, måske?:

Jeg forsøger altså at få hendes hals stabiliseret på skulderne og også få hende brystkurve stabiliseret, så der kommer et træk fra lænde- og bækkenregionen, til bugmusklerne, for så laver hun vippet i bækkenet og derved kan hun begynde at bærer sig bagtil. (hold da fast, hvor er det svært at forklare ).

Altså det er det jeg prøver på, men vi er overhovedt ikke nået så langt! Lige nu er jeg kun nået til der hvor jeg vil have det aktive strak, samt ryggen skal løftes, ved at sænke hende lidt i tempoet og først når takten er på plads og ryggen er løftet og halsen er strakt og jeg har stabiliseret hendes hals og brystkurve, vil man begynde at kunne se lidt mere mening i det hele. For ja lige nu er det bare en hest der løber rundt og hygger sig. Sååååå, jeg tror bare det er et spørgsmål om tid både for hende og mig.

Det er Kirsten Hansen der siger alt det kolge snak, så det er der "kippe i bækkenet" kommer fra.

Rollkur:

Jeg har ikke sat mig så meget ind i dette men: Her har hesten en overspænding af rygbåndet og dermed en andspændt løftet ryg. Og det håber jeg da bestemt ikke at hun har!

Altså det der gerne skulle ske når hun strækker sig er jo at hendes torntapper bliver rejst op og denne kraft overføres til ryggen, så ryggen rejser sig med.

Hun forsøges at bliver redet i en udstrak holdning, så hun bærer sin ryg og mig uden at misbruge sin lange rygmuskel og derved kommer bagpartens bevægelsemekanisme med og den vil svinge dynamisk gennem ryggen og gennem halsen og for til sidst ende i "min hånd".
Så jeg tror da, at min teori er i orden? Ellers er du velkommen til at spørge igen!

Roll-kur:

Billede

og Remonte:

Billede

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

remonte
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 18:27

Sikke dog et dejligt stykke musik, hvor har du dog fundet det henne?

ridningen vil jeg ikke give en kommentar da jeg bliver halshugget, hvis jeg ytre min mening om den

mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

¤BLLSL¤

med Västgötaerne

August QQ

og

Jazz

North Star

23.4-1990 - 17.11- 2010

elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 18:28

når du skriver "kippe i bækken" så er det vel ikke selve bækkenet- som er mere eller mindre fikseret- du henviser til? det er vel lårbenets vinkel som er "justerbar"?

Jeg kan godt følge din teori, jeg kan bare ikke se hvordan den i den virkelige verden skal føre til en aktivering af bagparten?

Hvad man indledelsvis rider uden tøjlekontakt i "joggetempo" og deraf emner at hesten af dette vil aktiviere sin bagpart, så er der et brist i teorien jeg ikke kan følge. Tempovekslinger, fremadsøgning og stabilitet på tøjlen giver kontakt til "motoren, ikke monotont luntetrav....

Det mest skræmmende er at roll-kur og din teori har mange fællestræk ang. aktiviring af rygmuskulaturen, det er blot ekstremer i hver ende af skalaen.

Og ang belastningskader: tjaa, spørg en dyrlæge om hvad der sker når man i årevis rider en hest på forparten.

Jeg kan godtse, at det kræver en indsats at omskole en hest som "putter sig, men det betyder da ikke at man ikke må have tøjlekontakt. De heste jeg har oplevet "putte sig" har ganske rigtigt været ungheste, som gik ind og slap tøjen hvis presset blev forkert. Dette er da en grov rytterfejl - indrømmet -men de heste har altid været til at ride ærligt til bidet igen uden at skulle løbe rundt med hængende tøjler. Det kræver blot en følsom og dygtig rytter.

Det jeg frygter er at en masse små hestepiger derude vil tro at man kan aktivere sin hests bagpart ved at ride rundt med næsen i jorden og løse tøjler, fordi det siger teorien. For de fleste vil det vel ikke gøre fra eller til, at blive redet på denne måde, det er blot svært at se hvordan man skal uddanne sit hest til M-klasser og videre på denne måde.

Det er fint nok med en masse billeder med pile, men det beviser ikke rigtigt noget vel? prøv at tage de billeder ud til proffesionelle ryttere som har uddannet hundredevis af heste og de vil måske sætte pilene et helt andet sted.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffyyy
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 20:01

Min hest går ikke på forparten. Han gjorde i starte af stadiet - selvfølgelig, det går alle unge heste når de også startes op.

Og jeg har sprugt min dyrlæge ;) Han har aldrig set sådan stærk hesteryg som min, samt sådan en fin udfyldt musklatur i både hals, ryg og bagparten.

Min hest har aldrig haft en seneskade - hvor imod alle disse moderne dressurheste går ned gang på gang med sene- og gaffelbåndsskader?

Min hest har aldrig haft problemer min sine forben eller ryg af nogen som helst art, andet end da jeg lige havde fået ham.

Tror også du har fået det helt forkert fortalt. Læs hvad jeg skriver til dig.

Man starter sådan her. Dette er en start for at få hesten til at slappe af og vide at den ikke bliver hevet bag lod mere fortil og at tøjlen begynder at betyde andre ting en "fold nakken sammen".

Når hesten er klar til det, kan man tage tøjlekontakt fortil, lave de halve parader så hesten sætter sig bagtil, drive mere og mere på hesten - så den strækker sig frem til biddet, frem i hånden, suger på tøjlen og samler sig bagfra og frem. Hæver ryggen, bære med sine rygmuskler og kipper bagtil. Derved opnår du samling.

Jeg rider fx aldrig mere med løse tøjler (andet end alm. opvarmning) og så rider jeg med tøjlekontakt resten af tiden i dressur ;) Jeg rider også med kontakt fortil når jeg springer og rider i skoven.

Men min hest har også været igang længe nu og han har nu lært at tøjlen ikke mere betyder buk nakken fra inden jeg fik ham. Heste er forskellige og nogle tager det længere tid for og andre ikke.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Puuuha
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 20:03

Nu vil jeg gerne henvise til Epona videoerne, for Kirsten hansen er altså bedre til at forklare det!

Ej, pjat! Altså når din hest render rundt ude på folden, så går den også på forparten. De første stykke tid forsøger jeg at gøre "kunsten efter" og derfor bruger hun ca. sin forpart 10 % mere. Men vi skal jo gerne komme vidre!

Jeg tænkte lidt, hvordan vil du få en hest til at løfte ryggen og bruge bagparten, hvis den ikke havde musklerne til det?

Eller skulle jeg spørge:
Hvordan vil du løbe et maraton uden af have trænet først?

Umidelbart ville det almene menneske vel sige: Det kan jeg da ikke? Men jo det kan man godt, hvis du bliver presset nok, pisket af sted, slået og sparket, så tror jeg faktisk de fleste mennesker ville komme igennem før eller siden. Og ingen tvivl, hvis man var blevet tvunget igennem nok maratoner, så ville du komme i form og du kunne løbe det uden så meget pres. (lidt voldsomt eksempel, overdrivelse fremme forståelsen)

Jeg tror det er det samme med heste. Du kan godt ride dem, uden først at lade dem strække sig og bygge musklerne op helt fra bunde og helt langsomt, men hvor holdbart ville det resultat være?

Men altså hvorfor skulle jeg forsøge at "samle" hende allerede nu, når jeg lige så godt kan starte fra bunden og gøre hende klar til maratonet?

Altså, Tempovekslinger, fremadsøgning og stabilitet på tøjlen giver kontakt til "motoren". hmmm.. Lige nu har hun bare ingen motor.. Eller ikke en rigtig motor. Det er den jeg er ved at bygge op. Som sagt kommer denne del også efterhånden, men alt ting til sin tid, og dertil er vores arbejde altså bare ikke kommet til endnu.

Man bliver nød til at tage den fra bunden. Og jeg er sikker på at det her er det rigtige ellers ville jeg ikke gøre det!

og dyrlægen kan du vidst godt sende hjem igen, for meningen er, at hun skal bruge barparten når hun er klar. Lige nu er vi altså bare kun igang med at gøre klar til det og bygge de muskler der kræves til det.

Vi kan da godt se om et par af de kendte/dygtige ryttere kan gøre det bedre:
Den "ideelle" Piaff m random dude, eller noget

Billede

Den bruger da i hvert fald bagpart! Her kan man se at bagparten sættes og en øget bærende bafpart får hesten til at "gå op ad bakke" Hesten bærer sig selv og har en naturlig rejsning.

piaff m. Andreas-musen:

her bruges bagparten ikke: Her nikker hesten, ryggen er trykket væk, krydset er ikke sænket og halen er også ualmindelig anspændt.

jeg tror det er nemmere at kritisere end at forsvare, men jeg vil da sige så meget, at jeg ikke rigtig kan se hvordan remonte skulle være skadeligt for hesten. En hest der ikke rides i holdning lider ingen nød, men en hest der forsøges og tvinges til at ride samlet uden ryggen og bagpart vil tage skade.

så, det må være mit svar. Vi er kun lige begyndt på dette og vi prøver os frem og gør det så godt vi kan.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 20:17

Jeg må give Leonidas ret her.

Jeg ser en hest som går enormt ustabilt pga. for lidt tøjlekontakt og vælter utaktet rundt på forparten. Det ser for mig usundt ud, tilmed at din opstilling er blevet forværret og sikkert belaster hesten yderligere.

Det er altid godt at revurdere sin ridning, men jeg synes du er gået for meget i den anden grøft her.

Det tredie billede du har sat ind (ridning på marken) synes jeg er rigtig godt og ser fint og harmonisk ud

Every Opportunity has an Expiration Date!

0
0
Svar på denne tråd

Jaaarh
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 20:38

Jeg kan godt se det. Jeg kan også godt forstå hvad I siger og mener. Jeg skriver mig det bag øreret, men jeg fortsætter med remonte.
Meningen med mit indlæg var heller ikke at diskutere det, men at få noget konstruktivt kritik på det jeg er i gang med.

Det er godt i kommer med nogle andre meninger og det skal folk endelig også fortsætte med! Men jeg tror jeg har forklaret hvordan jeg vil gøre det og hvorfor jeg vil gøre det, så jeg kan ikke rigtig sige mere.

Her er et lille billede af hvordan det sådan nogenlunde skulle se ud:

Billede

Altså noget alle det, men måske når jeg ikke til billede 4

Men altså, det jeg kan se og føle, nu hvor jeg rider remonte, er at jeg har en hest der ikke spænder, tygger og skummer meget voldsomt mere. Men faktisk en hest der hygger sig.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Ikke piaff.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 21:51

Uanset hvilken ridestil, man vedkender sig, så er det ikke fair at tage et billede af en passage og samligne med en piaff!

AH og skimmel-hoppen er ikke i et moment fra piaff.

Cirkelinemus :-)

0
0
Svar på denne tråd

kontakt til biddet
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 22:04

på de billeder der tilsidst er lagt ind, ser jeg en rytter der gennem hele uddannelsen har kontakt til biddet ???

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

ahahahah
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 22:11

Angående billede: Håber i får jer et godt grin over min fejl! jeg synes nok der var noget galt med det billede, min fejl! Når men så må i tænker jer til et billed af Andreaas-musen i en piaff.

Okay, lad os lige få noget på plads: Det er meningen at jeg skal have kontakt til biddet. Hun skal bare lige være klar til at gå ud i tøjlen, så hun ikke krøller sig sammen, når jeg forsøger på det.

Så lad og sige at jeg lige pt. er et billed for mig selv, men når jeg først ka nfå en kontakt, så skulle det gerne være "fremgangsmåde"

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

here we go again
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 22:23

HKM-freak ?Morgan?: det er synd du lige skal ryge ind i denne klassiker på HN. Kan se de gamle kendinge dukker op så snart de ser chancen omkring remonteridning - det er også dejligt nemt, når det er en ny man kan hugge ned sammen med remonteridningen. Du har ikke en chance i den debat - den har kørt gennem 3 år nu, og det er ikke fair at du som helt ny skal forsvare denne ridegenre.

Jeg gider ikke gå ind i debatten - men vil dog lige sige, at i det tyske kvalleri's træningsmanual for remonteheste fra sidst i 1800-tallet, starten af 1900 står står at hestene i begyndelsen skal rides med løse tøjler. Jeg tænker at det er så banalt at mange af de efterfølgende rideteorisforfatter ikke engang har gidet tage det med. Man kan IKKE tage kontakt på en hest, som ikke af sig selv går til biddet (strækket) - så det skal man vente med. Kontakt er da også først trin 3 på træningskalaen. Jeg har i øvrigt også altid lært at man varmer hesten op for løse tøjle, og at en opvarmning skal bygges op præcis som hesten blev uddannet.

1. Takt

2. Eftergivenhed

3. Kontakt

4. Fremadsøgning

5. Ligeudretning

6. Samling

Det største problem på videoen er din urolige hænder. Et godt råd er at lægge dem på manen så de holdes HELT i ro. Og så må du gerne give lidt længere tøjler. Herudover skal du tænke på at få et stabilt tempo - det må ikke gå for stærkt men heller ikke alt for langsom. Du er på allerførste trin på træningsskalaen og skal arbejde for, at din hest bliver regelmæssige i takten. Intet andet :-) Og at holde fingrene HELT væk fra tøjlen er helt essentielt der hvor du er :-)

Alt mulig held og lykke med projektet - det er ikek det nemmeste i verden, men det FEDESTE :-)

0
0
Svar på denne tråd

griner...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 22:24

For min skyld må du såmænd ride din hest baglæns, hvis du selv føler det er en forbedring..

Det, der skurrer, er at det er "Net-varianten" af remontebegrebet, der skal igen skal markedsføres.

Remonte betyder vel, udover militærhest, at man er i gang med en systematiseret uddannelse af sin hest, og så er en af de første krav, at man har en lidt bedre teori-adgang, end de, efterhånden til bevidstløshed, samme 3 billeder og 2 tegninger.

Når der ikke er nogen teori for gangart 3, så lyder det så som så med systematikken.

Det var nok mere retvisende at kalde det for "redressur", så er vi mere pedantiske tanter mindre tilbøjelige til at kaste os over tastaturet.

Så held og lykke med din redressur af din hest.

No Posture - Simply Slopping Around
This is not a stretch, just 'not working' slopping around.

Forward-down-out is so often mistaken for this strung out position that has no quality to it whatsoever. This is an OK position walking around the arena for the first 5-10 minutes, or as a break between work. For longer periods of time, the horse ought not to be ridden like this. If it is sitting one wants - use a sofa or a chair. Avoid weighing down the horse's back without activity from behind for extended periods of time. It serves no purpose.

When out and about in the countryside, getting used to the surroundings, and taking it easy, the horse should be ridden actively from behind, so that the hips activate the back to arch under the load. The horse should be ridden straight and relaxed and not be let to sag. That would tire the back awfully and unnecessarily. In between work, a horse could be left to his own devices slopping like this if he needs the "mental relaxation" like the mare in the photo, who is having a hard time taxating for a small obstacle. She gets a lapse or two of walk like this from time to time.

This is not a stretch, just 'not working' slopping around.

Many riders warm up this way, because they mistake it for Long & Low. It is not. This is just a lowered neck, where the horse makes no effort at all to neither stretch the back nor bend the hindlegs to carry the rider right. It is just a slopping poise where a minimum of effort is needed. I can't see any harm in jogging around like this 5 minutes for warm-up, that's true. But don't mistake it for an active stretch Long & Low or that it somehow stretches the back under the saddle. It does however let the horse get used to the rider and get some

Der er en udemærket side, der hedder substainable dressage, hvor der er en del god og brugbar "teori".

Den del, jeg har sat ind ovenover, er ment som en illustration på, hvad der kan ske, hvis den mere "løse" holdning rides uden engagement fra bagparten, hvilket er den nemmeste fælde at falde i, når der går "afspændt-remonte" i den.

Når der er så stor fiksering på hoved/halsholdning, som der prædikes for ofte på HN, så kan det meget nemt munde ud i en ridestil, hvor der er lige så lidt engagement og aktiv rygbrug, som i den udskældte rollkur.

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Gode betragtninger
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 22:42

Du skal tænke over og bruge det Søs skriver - Søs rider selv remonte-redressur :-)

Men læg også mærke til det nimbus skriver, for det sandt nok er en reel 'fare', at man ikke får aktiveret hesten bagfra. Det ser vi ind i mellem eksempler på herinde. Altså, det gør jo ikke sådan farligt meget, men så går den bare som en rideskolehest og det var vel ikke det, man ville :-D

I begyndelsen skal den selvfølgelig overhovedet bare lære at gå frem og slappe af - men derefter skal den lære at blive drevet på uden at sætte tempoet op, men sætte aktiviteten bagfra op og gerne tage lidt længere skridt (y)

På den måde kan man nemlig få den til at strække sig aktivt - mhb. på kontakt og fremadsøgning senere :-)

Held og lykke med arbejdet (y)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kunne da være...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 22:42

Meget sjovt at forsøge det der med baglæns Er der nogle der har efaringer inde for området?

ja, redressur er nok mere dækkende.

Søs ?Meggi?: Mange tak, det prøver jeg! Min mor sagde også at jeg ikke skulle tage det så tungt. Jeg er jo trods alt stadig ung og det samme er hesten, så vi skal nok bare ud i marken og lave vores egne erfaringer og fejl.

Men det er nu altid rart at få lidt hjælp med på vejen.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Tag du det
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 01:25

ganske roligt - og vær glad over, at du ikke behøver at ride hesten med armene :-D

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg glemte
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 12:28

lige at skrive, at hvis det er Kirsten Hansens måde, du har som mål at følge (du skriver vist, at du har set videoerne på epona.tv?), så bør du nok lytte mest til folk, der får undervisning af Kirsten :-)

Jeg kan nemlig se, at der i nogle af indslagene ovenfor indsniger sig råd, som ikke er en del af Kirstens måde at uddanne heste på, så der skal du lige være varsom.

Kirsten bruger fx ikke begrebet 'sug på biddet', hesten skal med tiden gå med kontakt og søge frem til biddet, men det er - og føles - anderledes :-D

Men god fornøjelse, det ser bestemt ud som om, du er på rette vej (y)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 12:55

@nimbus 1 - lige i øjet.

Jeg synes også at man igen og igen støder på de samme tegninger og fotos.

Fotoserien med den hvide hest er faktsik også lidt misvisende, da den jo viser en fuldt udannet hest, hvor rytteren blot demonstrerer at hun er ( som enhver god rytter på sin veltrænede hest) i stand til at placere hestens hals og hoved, samtidig med at kontakten holdes.

Jeg ved godt at al begyndelse ser rodet ud, og at det kan tage tid at gøre en hest som er blevet bange for sin mund, stabilt fortil. Men et ægte sug på tøjlen kommer altså ikke ved at slippe tøjlen. Det som skurer i mine ører ved denne teori, er at hvad gør du så, når du skal have tøjlekontakt igen? hesten har da ikke lært noget som helst af at gå rundt uden tøjlekontakt?

SÅ rent teknisk: hvordan skal hesten lære at forholde sig til bidet, ved at man undgår kontakt til bidet?

Du argumenterer for at hesten skal være klar til det, men at lade være med at slippe biddet/putte sig, bliver ikke afhjulpet ved at man så dropper al tøjlehjælp. Det virker på mig som en lidt omvendt indlæring: at hesten af sig selv skal gøre sig nogle erfaringer, ved at man undgår at stimulere den?

Jeg har efterhånden stået på sidelinjen og set mange heste udvikle sig fra tilridning til de svære klasser. Og ikke en af dem har været igennem denne fase, som trådstarter kalder "remonte". De har fra dag et været redet med let tøjlekontakt og et fokus på at lære dem forskellen mellem den drivende og anholdende hjælp.

Heste er af natur "dovne" dvs de sparer sig selv når de kan. Og uden rytter går de ganske rigtigt på forparten af sig selv. Så en teori som bygger på, at hesten af sig selv ved at trave langsomt rundt, skulle begynde at bære sig bedre, kan jeg hverken finde hoved eller hale i?

0
0
Svar på denne tråd

er også skeptisk
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 13:21

Leonidas du skriver lige det jeg tænker,jeg har også en veninde som er stor fan af remonde, men jeg er nok lidt skeptisk over for alle de nye tiltag om hvordant man skal ride sin hest. Selvfølgelig bliver der forsket i ridningen kundst, og heldigvis for det, men jeg mener, at hvis man vil tage en ny teori i brug, så find en ridelære som praktiserer toerien og få kvalifiser undervisning.Alt for mange ekspermenterer med nye rideformer fordi de har hørt at det skulle være bedre for hesten, men helt ærligt hvor mange behærsker en ny ridekunst og får hensten til at gå rigtigt ved at se en video. alle nye ride torier kræver en rigtig placering af rytteren hjælper, og undskyld mig det kan man ikke lære ved at høre på andre eller se en smart video. Så undskyld mig, men jeg mener at vi kommer til at se heste som får ødelagt deres forpart og gangarter fordi folk tro at de ride remonte ved at slippe tøjlerne, og glemme at aktiverer bagparten.

0
0
Svar på denne tråd

Søg og du skal finde...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 14:19

Leonidas - så kan du gå ind og se videoerne på epona.tv og få svar på dine spg. Du kan i hvertfald ikke forvente at en ung pige, som lige er begyndt skal kunne besvare dem. Du kan også læse GH's bøger og få de svar du

Stald Sigsgård

Pointen er netop at ride med løse tøjler OG aktivere bagparten - PRÆCIS som Nina skrev i sit indlæg - hvis du gad læse hvad andre skriver. Men at nogen kan tro at hesten hænger sammen sådan, at når man hiver bagud i tøjlerne, så ryger bagparten ind under hesten - det undrer til gengæld mig.

Og er der nogen der mangler bagpart - så er det de traditionelt redne heste. Ikke bare en eneste evner i en lav arbejdstrav at træde op i forhovens spor med bagbenet, og det er netop manglende aktivering af bagparten og en hest der hænger på snotten. Der kan du for alvor tale om forpartsbelastninger.

0
0
Svar på denne tråd

slap af søs
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 14:45

min pointe var bare at der mangler kvalifiserede underviser i alle de nye rideteknikker, der er for mange der rider rundt og tror at de gør det rigtige fordi de har set eller læst om nogle ny rideteorier.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 15:14

Og det er en af grundene til at jeg så sjældent går ind i de her debatter: Søs, hvad bilder du dig egentlig ind?

"Og er der nogen der mangler bagpart - så er det de traditionelt redne heste. Ikke bare en eneste evner i en lav arbejdstrav at træde op i forhovens spor med bagbenet, og det er netop manglende aktivering af bagparten og en hest der hænger på snotten. Der kan du for alvor tale om forpartsbelastninger."

Du nævner gang på ang, at du ikke bryder om at blive sat ind i e bås fordi du har valgt en anden ridestil - hvad er det så for en kommentar at komme med? JA, jeg føler mig ski da ramt - jeg har altid redet "traditionelt", med forskellige twist afhængig af heste-materiae. Og jeg har skisme sjældent haft problemer med at ride hestens ryg op, og samle bagparten. Men okay, jeg går så også ind for tidlig, fair tildridning "German-style", så hesten fra en ung alder forstår hvad jeg kræver af den, inkl lang-og-dyb formen - som jeg til stadighed anvender når jeg varmer op og galoppere/traver/skridter af samt ind imellem samlingerne. Men fordi jeg rider med tøjle-kontakt efter traditionelle principper, så er jeg åbenbart en dårlig rytter? Jo tak, or en saglighed dine indlæg (endnu engang) udtrykker

Trådstarter: Som flere skriver, så forstår jeg ikke helt hvad du vil opnå, eller hvordan du vil opnå det. Men hvis jeg var dig, så ville jeg, som enkete nævner, få fat i en underviser der underviser efter de principper du søger. Eks. Kirsten Hansen eller Susan Kjærgård. Så kan du få hjælp til hvordan du skal gribe hele din mlægning af ridestil an. Held og lykke med det

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

0
0
Svar på denne tråd

:o).......
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 17:10

OK Søs nu har du provokeret mig med ine udtalelser: at vi traditionale rytter tror at når man hiver bagud i tøjlerne, så ryger bagparten ind under hesten eller Ikke bare en eneste evner i en lav arbejdstrav at træde op i forhovens spor med bagbenet.

Hvad ser du så på billederne:

Beklager men jeg ser en hest i arbejdstrav som bruger ryggen trader bagparten op i forparten spor, og tænk den bliver ikke hævet i munden, men jeg kan godt se at traditionel ridnings er grum ridning.

0
0
Svar på denne tråd

Fortsæt bare
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 17:19

Til Trådstarter

Fortsæt bare med det gode arbejde du laver med din hest , det er svært at omlægge til den ridestil, men det skader ikke noget...

Jeg rider selv, efter det jeg kan opsnappe på nettet af KH ridning, så jeg ved man kan sagtens få en velfungerende ridehest uden at modtage undervisning.

Det er ikke sikkert, at jeg gør præcis som Kirsten ville have gjort/gør, men min hest er en tillidsfuld og tilpas hest i hverdagen og når jeg rider den, og på 5. år en fuldstændig skadesfri hest.

På min profil ligger der enkelte ridebilleder, den nyeste ligger øverst - og det er det jeg tilstræber både i utryk og lethed .

(Lige nedenunder ligger der billeder af M-dressurheste ... )

De venligste hilsner Louise

Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden.

0
0
Svar på denne tråd

halløj
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 17:38

haha jeg bliver helt bange.

Jeg har fundet en ridelærer, men hun kommer nok først om en til to måneder, da det skal ske hjemme ved mig, fordi den kære hest ikke vil læsses.

Til alle jer der har givet mig råd og vejledning, med den ridestil/teknik, jeg er i gang med, vil jeg gerne sige tak til. Og erfaringer og råd motages stadig meget gerne!

Jeg synes det er ved at bliver lidt.... Morsomt? HN er ikke for svage sjæle da.

Jeg vil starte med at arbejde med takten! Og jeg tror jeg løbende vil lægge vidioer herind af vores arbejde, så folk kan se hvordan man gør, når man vil ødelægge en hest med redressur-ridning. nej pjat, men I skal nok se mere til mig, når jeg har fået styr på takten og måsken noget kontakt til tøjlen.

Husk at gode råd og vejledning, samt konstruktivt kritik stadig er velkommen!!

og rolig nu med de billeder, jeg forsikre, de bider ikke og hvis ikke andet, så pynter de da på tråden.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 17:46

...vil jeg lige sige, at der er stor forskel på det Susan Kjærgård og Kirsten Hansen laver, bare så man ikke tror, man får samme fremgangsmåde og ridehest ud af to vidt forskellige systemer.

(og beklager stavefejl i første indlæg, det gik ret stærkt ;-) )

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 17:59

Søs, der fik du vist lige fortalt hvor meget du HADER traditionel ridning og at det på INGEN måde er i orden at stille spørgsmål til rytterens måde at ride på når det handler om remonte Fantastisk måde at debattere på

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

For lige at
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 19:04

slappe lidt af i den unge piges tråd, det er ikke rigtig rimeligt at gøre denne tråd til offer for en skyttegravskrig (og Søs' udmelding var vel ikke mere harsk end så meget andet :-P )

- så vil jeg lige sige til trådstarter, at det faktisk ser ganske fornuftigt ud, det du laver (y)

Men husk at give helt efter, når hesten vil længere frem og ned (y)

Og hvis nogen, der ikke har kendskab til denne måde at træne på, er interesserede i den, kan det anbefales at se på epona.tv eller læse noget mere om det (y)

Sjovt, at folk kan gå sådan op i, om man rider med løse tøjler :-D

Man må gerne ride med vandret kandarstang - men løse tøjler, fy da, nej

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 19:16

Helle: lækker ridning og helt klart en velgående og harmonisk hest!

Jeg hæfter mig ved, at jeg nu har været på HN i 6 år og endnu ikke har set nogle af de heste der er blevet vist i "støvsuger-ridning" her på HN, der er kommet videre. Derfor synes jeg, at det er et for spinkelt grundlag at man så ihærdigt prøver at promovere denne ridestil, når der ikke forefindes nogle resultater eller billeder af fremskridt.

Please prove med wrong med billeder af jeres egne velgående heste der laver øvelser og går i en mere samlet holdning så vi alle kan se at det kan lade sig gøre at ride en hest fra støvsugning til min. LA-klasser/øvelser.

Jeg synes, at vi mangler at se ryttere der virkelig er kommet videre i processen og som rider ligesom hende på det mest "slidte" billede herinde. (den hvide hest i de 4 kasser)

Jeg rider ikke selv stævner og skal ikke "nå noget" mht. min egen ridning, men jeg får undervisning og forventer da kontinuerlige fremskridt, fordi jeg synes det er sjovere at ride på en hest som kan gå godt og kan lave nogle sjove øvelser hen af vejen. Jeg tror jeg ville kede mig hvis jeg skulle ride rundt på samme måde de næste 6 år.

0
0
Svar på denne tråd

lidt svar div
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 19:21

Anne - jeg kan umuligt have sagt, at jeg har noget imod at blive sat i bås. jeg har INTET imod at blive sat i bås - fordi jeg er jo i en bås, selvfølgelig er jeg da det.

Men derudover er jeg pænt sikker på, at vi er MEGET uenige om, hvor vidt en hest går med ryggen oppe eller ej! Og ja min udtalelser holder jeg fast i, fordi jeg har ikke set en eneste traditionel trænet hest, der kan træde op i lav arbejdstrav (jeg har set det når de rides rundt i slagtertrav) - og i øvrigt heller ikke en, der går med ryggen oppe.

Stald Sigsgaard - jeg vil ikke kommentere på dine billeder.

Polkamor - jeg har såmen kun sagt, at det ikke er fair at en 16 årig pige på baggrund af nogle videoer skal forsvare remonteridestilen mod nogle af HN's hardlinere - en ridestil som gør folk så ekstremt vrede og ophidset. I er velkomne til at debattere både det ene og det andet, men selvfølgelig har TS ikke en chance for at svare på de spg. der stilles.

0
0
Svar på denne tråd

ja som
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 19:25

skrevet før en fantatisk måde at debattere på Det kan da kun fremme det gode budskab

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 19:32

Jeg kan sagtens se hvor du vil hen med din ridning :) . Thumbs up til at du har indset at du måske skulle prøve noget andet - de færreste der har den selvanerkendelse, om det så er remonte de skifter til eller hvad det nu er!

Det er nemlig også for mig vigtigt at hesten søger hånden SELV, istedet for man sidder og piller, nykker, tager og giver, arbejde med tøjlen og hvad end folk kalder det.

Derfor varmer jeg også altid op for løse tøjler - hesten søger bidet, er afslappet, godt, så kan vi begynde.

Og slår den fra, så får den løse tøjler til at søge ned igen.

Og du er jo så ikke nået til du lige kan give løse tøjler også ligger hesten der bare. Men ting tager tid og glæder mig til at følge jer - det er altid spændende med heste i "udvikling" :)

Hvis folk gerne vil se en hest der er kommet videre, så smider jeg glædeligt nogle billeder ind og tegner og fortæller :) .

We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd

Det kunne da..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:15

Det kunne da være super spændende MMMs.

Meningen er altså også gerne at jeg skal komme vidre! Men som sagt ting tager tid og vi er kune lige begyndt.

Jeg var til stævne uden hesten idag og hvor jeg dog glæder mig til at det bliver mig, der rider derinde med en veltrænet/redet hest!

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:30

Well.. Jeg varmer konsekvent altid op sådan her:

For så kan han få lov til at gå rundt og kigge osv. og slappe af.
Når han så ligger sig og slapper af begynder det at se sådan her ud:

Også kommer der kontakt på:

Og højere oppe i nakken:

Efter vinteren med ikke meget dressur ridning så var det meste han havde kræfter til at gå her:

Også igen lidt længere op som foråret kommer

Og igen længere oppe/kortere til stævne idag:

Og måske han kommer højere op i nakken - lige pt. startede vi "kun" LC1 og han mangler mere stabilitet.

Men varmer stadig op med at det er HAM der skal søge ned ( dvs. løse tøjler ) - det har han heldigvis ikke store problemer med.
Nu har hans frem og ned periode ikke været så lange igen fordi han ikke har været helt utrænet, men lidt samme princip.

Men noget helt andet hvis man starter med en unghest der lige skal lære at gå afslappet først og derefter lære at det er ok at have kontakt med bidet og søge det.
Eller en hest der er vant til at tøjle = buk nakken, eller som bare spænder med kontakt med bidet.

Ved ikke om ved var sådanne billeder du havde forestillet dig ;)
Video af stævnet er iøvrigt her - overhovedet ikke perfekt.
www.youtube.com/ watch?v=LveWsY1zPxc&am...e=youtu.be

Urolige schenkler pga. et par for lange bøjler ;)

.

.

0
0
Svar på denne tråd

så har vi
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:37

Så har vi et levende bevis på en remonte/redressur/ride-for-lange- tøjler-hest der er kommet vidre og rider et stævne.

tadaaa

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:43

Hvis det er mig du spørger om det var sådanne billeder jeg havde forestillet mig, så må jeg svare nej!

Jeg skrev ang. heste på LA niveau/øvelser.

Desværre ser jeg på videoen en hest der ikke engang går til biddet, og som ser stiv ud og du sparker hele tiden til den for at holde den igang.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:44

Tadaaaa, burde ha' en præmie

Haha, ej - han er som sagt ikke redet i det i voldsomt lang tid men lange løse tøjler er ikke noget jeg er bange for og noget jeg vil sætte som nr. 1 ved en hest - det at den kan søge frem og ned for løse tøjler.

Men gætter på at de andre der rider remonte/frem og ned der har svaret i denne tråd sikkert har nogle ting de ikke syntes om ved min ridning eller ville gøre anderledes.
Sådan er det med ridesport - der er meget få der rider ens. Remonte/frem og ned er heller ikke noget der kan sættes i bås.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:48

Jessie:

1 - Må hesten ikke lige have lov til at starte en LC før vi pløjer videre til LA?
2 - Ja, mine ben er urolige - det kan jeg takke mig selv for. Ikke for at drive ham frem, men pga. for lange stigbøjler.
3 - Han går slet ikke stabilt nej, men det kommer forhåbenligt - som sagt, første stævne så vi skulle også liiiiige se det hele an. Men momentvis går han til bidet - kun skråt igennem og ved skridt jeg har fået kommentar om at han skal søge mere ned, hvilket jeg er helt enig i.
De to billeder jeg har sat ind vil jeg definere som "til bidet " - han er fjordhest og skal ikke mases mere sammen, så klemmer hans luftvejene. Desuden står der pænt " lidt foran lod " i LC og op til MB programmer, at det er den korrekte placering af næseryggen og det er vist der han er på billed et :).

4 - Ja, han bliver stiv ind imellem - det kaldes at være til første stævne med hesten og mit første stævne i 5år.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 20:54

Hvor har jeg bedt om at du pløjer din hest til LA?

Jeg skrev, at det kunne være interessant at se billeder af heste der gik LA niveau og så sætter du disse billeder ind af en hest der går LC.

Da du skrev om det var sådanne billeder jeg efterspurgte, så svarede jeg selvfølgelig nej!

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 21:04

Jeg havde ikke set du havde skrevet LA - jeg gav egentligt heller ikke billeder til dig, men trådstarter ;)

At vise en hest der er kommet videre fra løse tøjler, er vel bedre end ingenting - men okay, man kan jo også bare se sort på det hele ;).

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Her er en til
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 01:46

En travhest, der først har lært at gå for løse tøjler.

Den er lidt slidt af at have gået løb til den var 7 år, men det ser da rigtig dejligt ud (y) :-)

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1034249/1016332/

www.youtube.com/watch?v=Fw7AEHjgkm4

Jeg kender hende ikke, men hun har selv lagt det på HN :-)

Så, hvis du, trådstarter, rider på denne måde - så er jeg sikker på, at din hest ikke tager skade af det

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 08:02

MMM's: Det var da en unødvendig kommentar ang. at se sort på det hele. Det har intet med sagen at gøre!

Du kommer med mange undskyldninger for hvorfor hesten går som den gør i programmet, men jeg ser altså noget andet. Fx. har de lange bøjler ikke noget med dine urolige ben at gøre, for i skridt sparker du også til ham for hvert skridt.

Lær ham at reagere på din "hjælp" første gang, så du ikke skal holde ham igang hele tiden. Det ødelægger helhedsindtrykket og skaber for meget uro på både hesten og dig.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 08:36

Det har jo ikke en dyt at gøre med, hvorvidt den ene ridestil er mere "korrekt", "skadelig", "misforstået" eller. hvad det forhåndenværende superlativ lige er p.t.

Det, der får debatten til at kamme over, handler ikke om, hvorvidt man rider med løse tøjler eller ej, herregud, men, hvorvidt det, som det altid skal fremføres, er DEN ENESTE RGTIGE måde, at frembringe en dressurhest på.

er kan man, rent logisk set, argumentere, at siden vi ikke har set en sådan endnu, så er det et trosspørgsmål, og debatten bærer også præg af religiøsitet til tider.

Har man en urolig hånd, en hård hånd, en træt hest, en spændt hest, en hest der ikke går reelt frem, og 100 andre scenarier, så er det absolut fornuftigt at ride uden tøjle. Starter man western, så er det en nødvendighed at opnå, for at bevise den opnåede lydighedsgrad.

Men, det forekommer noget søgt, at bedømme ridning, ridestil og uddannelsesmulighed udfra, hvorvidt man har redet uden tøjle i x-antal måneder.

Rider man f.eks med et dårligt sæde, hoppende schenkler og uden reel fremdrift, så giver det ingen mening at søge en kontakt, og for disse ryttere er det så en gave, at det nu er et anerkendt delmål, bare at lære at sidde på hesten.

Faktisk ser jeg da ofte ryttere, der burde opgive tøjlen for tid og evighed, men det hænger mere sammen med udygtighed, end rideteori.

Jeg finder det fint, at der er kommet så stor fokus på den mere "bløde" ridestil, og har intet imod KH og Epona, blot kan jeg ikke forstå at der ikke kan komme en større ærlighed omkring selve tilgangen til ridningen.

"Hvis du har svært ved at sidde, balancere, ligge reelle fremsignaler i hesten, holde overblikket og træne målrettet og kontinuerligt, med følgende tids og pengeforbrug, så skal du ikke forvente at kunne benytte samme tøjleføring som de "gode" ryttere, alle "rideteorier" skal overvejes i henhold til hesten og rytterens evner og talent, og dette er absolut ingen skam.

Vi har en serie med fornuftig basis-ridning, der kan udføres af de fleste amatører, med et fordringskrav der tilgodeser racer af mindre heldig ekstriørgrad, og du kan, via vores side, få inspiration og hjælp til at udvikle dig, på det niveau du nu er på"

Det ville jeg gerne se Epona melde ud, fordi det er min opfattelse af det, s`føli, i stedet for den evindelige trang til at fremhæve at det er den eneste sande vej, at alle andre er spejlblanke numsekyssere, og at alle andre heste, end dem KH har kastet sit gudeblik på, ikke går "korrekt".

Særligt efter 5 års selvfedhed, uden noget påviseligt resultat, klinger det hult.

TS, det er ikke tosset, det du har gang i, hvis du blot vil huske at få bagparten med, øve dit sæde og din opstilling, så du får styr på din hånd, uanset teori vil du aldrig få en rigtig kontakt, sålænge dit basissæde ikke er på plads.

Om det er DEN rigtige vej, den ENESTE rigtige vej, den FORKERTE vej, det kan kun du selv bedømme, og ridning er, heldigvis, en livs lang læringsproces.

OG, dobbelt heldigvis, umulig at tage et patent på...

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

ja, selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 09:12

Mine signaler, sæde og ridning skal selvfølgelig være på plads og man bliver jo som sagt "aldrig" færdig med at lærer at ride, fordi der altid er plads til forbedring.

Det er også derfor jeg gerne vil have at hun kunne læsses, men vi øver og så må ridelæren jo komme hjem til os i mellemtiden.

For jeg skal da helt klart have styre på hænder, fødder og mit remonte-sæde.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Selvfed eller...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 10:11

...selverkendelse.

Nimbus langt hen ad vejen er vi ret enige, og undervejs i disse tråde dukker der flere og flere nuancer op i ridningens svære kunst.

Der hvor det kammer over for mig, i den anden retning, er når folk himler op om, at man vil se LA-heste, og hvorfor 'vi' remonteryttere aldrig kommer ud af stedet.

Jeg har indenfor det sidste år besøgt lidt forskellige stævnepladser og set alt fra LD til PSG og har også besøg AH fremvisning i år - og det generelle billeder er GRIMT og HÅRDT og RÅT og fyldt op at voldsomt tøjletræk og flittigt brugte spore - jo højere klasser, des grimmere og voldsommere rides der.

• Spore på knap 3 års heste er ok
  • Stramme næsebånd er ok
  • Halte heste der starter MB klasser er ok
  • Heste med slæbende bagben er ok
  • Heste der går med tydelige stresstegn som halepisk og/eller tænderskæren får kæmpe klapsalver fra publikum
  • Heste der ikke har ringeste accept af biddet bliver udstyret med kandar og redet igennem MB og PSG programmer.
  • Heste der ikke længere har ærlig takt i kroppen, bliver tvunget ind i en form for piaffe og passage, hvor end ikke tilhænger af rytteren, vover at komme med et gæt på gangarten.

Så i samme ånd som folk spørger efter resultater med fx KHs metode, kunne jeg spørge efter lethed og taktfasthed og heste der blot går en bette LA-klasse let foran lod, uden spændinger og stresstegn og med noget så ordinært som accept af biddet...

Jeg har set én eneste M hest der gik sådan, jeg har set én eneste LA hest der var tæt på, resten bliver presset samme mellem tøjle og spore og pisk i et forsøg på at ligne dressurheste ...

Så det er muligt vi remonteryttere ikke skaber resultater (endnu), men så mener jeg det hænger sammen med en ret stor grad af selverkendelse og viden om, hvad der er næste kapitel i uddannelsen af både hesten og rytteren, og at man ikke går hurtigere frem end hele ekvipagen stadig kan hænge sammen - frem for dem der blot moser øvelser på en endnu ikke grunduddannet hest.

^Det her er et rigtig godt billede af de tøjletræk selv ungheste må lægge mund til, næsebåndet er samtidig ultra stramt, rytteren rider allerede hesten med spore og pisken er også med, hesten rides med halsen trukket op og takten er væk...

^ ....og her er så det virkelige selvfede skræmmebillede af en remontehest (og ditto rytter) på 5. år ...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 10:13

Prøver igen, du læste hvis ikke det første jeg skrev når du skriver at jeg driver ham frem.

I trav har det noget med stigbøjler og gøre - i skridt ikke da gangarten er roligere og ikke svær at sidde i. I skridt driver jeg ja - dejligt med video så man kan se sine fejl og jeg indrømmer dem glædeligt!

Men i trav, nej der driver jeg ikke, jeg skøjter rundt, står på tæer nede i mine sko.

Jeg ved det ødelægger helhedsindtrykket, men havde desværre ikke tid til at sætte bøjlerne ned og forhåbenligt får jeg styr på energien med træning - han er bare ikke den mest energiske heste på en bane :).

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Ang. rideteori
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 10:22

Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at få en forklaring på hvorfor, sådan rent biomekanisk, man skal have forbindelse til hestens mund for at kunne få aktiveret bagparten?

Og også gerne hvad begrebet 'sug på tøjlen' dækker over og evt. hvor i rideteorien det stammer fra?

---

^ Lige et nærbillede af næsebåndet på den øverste hest i det andet indlæg. Er det i orden at stramme et næsebånd så meget?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:07

stort klap til nimbus 1, der siger det så smukt: der er ikke noget mere suspekt, end folk som mener at have fundet det eneste sagliggørende...

Sådan en slags ny-religiøsitet er noget af det fagligste, som findes. Man bør altid være på vagt, når man møder folk, som mener at have "set lystet" og at deres metode kan ordne alt ligefra rust på cyklen til pollenallergi.

Det som er så farligt, er at ved at bekende sig 100% til en metode/religion, så risikere man blot at dække sine fejl ind under et andet system. Hvis man ikke er en sensitiv rytter, med rolige hænder, sæde og schenkler, i blance med sig selv fysisk og psykisk, så er det totalt ligegyldigt hvilken en "troesretning man bekender sig til, for man kommer aldrig til at udvikle sig selv eller sin hest. Der er simpelthen ikke noget sted, hvor gærdet er lavt!

Hvor tit har man ikke set en hest, som var både uridelig, tung fortil ect..være en helt anden hest med en kompetent rytter? For at vende tilbage til udgangspunktet, så er en hest præcis som den bliver redet! Og rider man forkert, vil hesten stive sig, gå bag lod, på forparten, skævt med hovedet, på to spor ect. Og det er komplet ligegyldigt om man rider med lange tøjler, sporer, næserem eller andet udskældt.

Skal man sige noget positivt om "remonte-ridning" så er det da, at de fleste heste vil trives fint ved at luntetrave uden tøjlekontakt med en rytter i let sæde. Det ligger fint indenfor de flestes formåen at ride sådan. Spørgsmålet er, hvad der sker når man vil mere end det? Og der er det, jeg synes at fortalerne for "remonteridning" svigter. De sælger metoden som om, at den er svaret på alt: din hest vil af sig selv bruge sig korret, lægge vægen bagud, din hånd vil blive følsom, tøjlekontakten korrect osv.

Hvilket er ligeså sandt som de der " spis hvad du vil og tab dig 15 kg på 14 dage" piller....

Hvis du ikke arbejder hårdt med din opstilling, din følsomhed og samspil med hesten, vil din hest stadig jokke rundt i luntetrav med lav hals om 5 år.

Vi har så mange gode ryttere her til lands, hvorfor skal vi hele tiden have smækket billeder af utålmodige ryttere som lader deres frustration gå ud over hesten, op på skærmen?

Og have læst og påskrevet at sporer, pisk,næserem, bid og sadler er vejen til fortabelse?

Min gamle ridelærer sagde engang: Det er rytteres hånd som bestemmer bidets skarphed"

Så hvis din hånd ikke er følsom nok til at tage i tøjlen, er det måske en god ide at lade være...

0
0
Svar på denne tråd

rosalina
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:15

/ louise.

Tak for et par ualmindelige gode indlæg. Synes du rammer hovedet GODT på sømmet!.

Så det er muligt vi remonteryttere ikke skaber resultater (endnu), men så mener jeg det hænger sammen med en ret stor grad af selverkendelse og viden om, hvad der er næste kapitel i uddannelsen af både hesten og rytteren, og at man ikke går hurtigere frem end hele ekvipagen stadig kan hænge sammen - frem for dem der blot moser øvelser på en endnu ikke grunduddannet hest.

Lige så træt jeg er at høre på indlæg om: "vis mig en "biomekanisk korrekt redet" hest der går høje klasser" , ligså frustreret er jeg over at jeg ikke kan finde dem på den "gængse" ridemetode.

Altså der er mange heste der rider høje klasser, men jeg har endnu ikke set nogen være redet på en måde jeg synes var korrekt. Eller som FEI synes er korrekt. Eller som andre der ved lidt om biomekanik og heste adfærd synes er korrekt. ( Altså set dem til stævner.. Har SET dem ride svære øvelser/høj samling..)

Men jeg har efterhånden set en DEL der var på vej, på den "biomekanisk korrekt redet" hest. Altså den FEI tilstræber og med glad, afslappet veltilpas hest . På VEJ! OG dem der er PÅ VEJ, det Kan jo være vi får dem at se længere oppe på stævneplan, men de kan jo også sagtens vælge at gå en anden vej undervejs, fordi det er jo (heldigvis)ikke alle der får noget ud af at ride stævner. Heller ikke selvom de ville vinde.

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:16

Tillykke til trådstarte med at have fundet modet til at træde ud af din komfortzone og prøve kræfter med noget helt nyt, i håbet om at få noget der er bedre end det du havde før :-)

God fornøjelse i den kommende periode hvor du skal "tumle" rundt med alle mulige nye forklaringer og inputs, mens du leder efter en stabilisering af det du ønsker med din, hest, men som du ikke helt ved hvordan skal føles før du er nået derhen ;-)

Det er sejt at du er åben for at prøve noget helt nyt jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse i forfølgelsen af den gode mavefornemmelse :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

SERIØS JUNIOR TRÆNINGSLEJR

0
0
Svar på denne tråd

øhm...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:18

Jeg bliver lidt frovirret, snakker I om ryttere gennerelt, eller der der noget fuldstændig galt med min opstilling?

Og altså jeg synes ikke redressur/remonte er det eneste rigtige eller at det skulle hjælpe mig til en bedre opstilling (opstillingen har jo ikke npget med rideteknikken at gøre?), jeg tænker bare det er godt for både hesten og mig og derfor valgte jeg at begynde på det.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

se.....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:21

Nu kan jeg ikke engang stave til forvirret, fordi jeg er så forvirret..

Ej, Susan Kjærgård (Blue Berry Hill) tak skal du have. Jeg glæder mig også til at jeg står midt i det, jeg gerne vil opnå!

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Atter selverkendelse
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:29

Hvem er de gode ryttere?

Vi bliver nødt til at få navne på, for ellers er det atter bare tom snak, jeg har som sagt til dato ikke set ret mange stævnerytter (amatører som proffer) det kan finde ud af at ride med en kontakt der ikke skaber spændinger, hvis der er masser, må de gode eksempler kunne hældes ud af ærmet på no time...

Jeg siger ikke, det jeg laver er udført super korrekt eller den eneste sandhed eller den rette vej til en højtuddannet dressurhest, men det jeg laver, laver jeg med baggrund i rideteorien - det er mere end man kan sige, om de slidte floskler der bliver fyret af undervejs i denne tråd (og som jeg stadig gerne vil have svar på)...

Jeg arbejder hårdt med min opstilling, min følsomhed og mit samspil med hesten, og derfor jokke min hest stadig rundt i arbejdstrav med forholdsvis lav hals efter 5 år .... Og er superridelig i alle 3 gangarter uden spændinger eller konfliktadfærd ...

0
0
Svar på denne tråd

Det er egentlig
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:32

sjovt, når folk prøver en anden tilgang til tingene, så skal man pludselig beskyldes for nyreligiøsitet og det, der er værre :-P

Lad dog Tine ride i fred og vise sine flottte billeder herinde, uden straks at lave tråden til en religionskrig ;-)

Der er mange helt ok måder at ride på - Tine har altså valgt en måde, som nogen af os kender lidt til og har prøvet en del.

Det virker fint, men jeg har endnu ikke fundet nogen, der har lyst til at komme i HNs vridemaskine, hvilket er ganske forståeligt, denne tråd taget i betragtning :-D

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 11:59

jeg ser ingen der ikke vil lade Tine ride i fred med den metode hun helst vil - kun en masse godmenende råd om at finde en underviser der underviser i den stil hun søger.

Men det er da sjovt, hvordan, når det for engangs skyld er en remonte-tråd der drejer, at der fyger en masse beskyldninger om "at det er da utroligt vi ikke kan ha en trd i fred". Jeg syntes det er meget længe siden det er en remonte-tråd der er drejet - derimod kan man yderst sjældent lægge billeder ud af traditionel dressur uden at måtte lægge øre til meget.

Og sådan er det nu engang når der lægges billeder ud på HN. Det går begge veje.

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

0
0
Svar på denne tråd

Selv hvis...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 12:09

Folk ikke lod mig ride i fred, så ville jeg nok alligevel fortsætte med det jeg er i gang med nu.

Jeg synes det er okay at I diskutere, bare der en gang imellem falder et par gode råd af til mig, da det jo var/er det tråden handler om.

Det er jo nu engang også spændende at høre andre folks meninger.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

debattere hvad I vil
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 12:39

jeg synes folk skal have lov til at debattere alt det de vil - men jeg synes det er synd for en 16 årig pige at hun bliver skudt på som var hun en gammel garvet rotte på HN - fordi ordet remonte virker som en rød klud i hovedet på mange.

Havde hun IKKE redet remonte, havde jeg skrevet det samme - det er sgu ikke ok at overfalde de unge på den måde :-( Husker lysende klart hvad flere andre unge herinde har været udsat for af modbydeligheder og denne kunne nemt ende der også.

Men jeg synes så også hun er ret sej sådan som hun tager det at være havnet i denne hvepserede. (Y) (Y) (Y)

0
0
Svar på denne tråd

Klap dig selv
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 15:59

Klap dig selv på ryggen Leonidas - godt skrevet

0
0
Svar på denne tråd

bækken
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 16:18

Hvis man, som Leonidas, har den opfattelse at hestens bækken er fikseret og ikke kan vippes, så kan jeg godt forstå at ridning med fri hals, lange tøjler og aflastning af ryggen, virker fjollet

Citat Leonidas: når du skriver "kippe i bækken" så er det vel ikke selve bækkenet- som er mere eller mindre fikseret- du henviser til? det er vel lårbenets vinkel som er "justerbar"?

Hestens bækken skulle helst ikke være fikseret og det er i stand til at vippe endog ganske meget fremad eller bagud. Jeg er i tvivl om hvorfor du mener det skulle være fikseret? Har du lyst til at uddybe det?

Jeg mener netop at det er bækkenets vinkel, der i høj grad afgører bagbenets placering, idet lårbenet hæfter i hofteskålen og i det øjeblik bækkenet vipper ind under hesten, bringes hofteskålen længere ind under hestens og derved bliver det lettere for bagbenet at træde længere ind under hesten.

Det er bl.a de indvendige psoas muskler der er med til at vippe bækkenet. Hvis man laver bækkenvip øvelser på staldgangen kan man se hvor stor bevægelighed der er i bækkenområdet når man vipper bækkenet frem og tilbage. Hvis hesten har stive rygmuskler og/eller mange spændinger vil den have meget sværere ved bækkenviprefleksen, men i takt med at man træner øvelsen og iøvrigt afspænder hesten, oplever man hvordan det forbedres næsten fra gang til gan. Både i forhold til hvor hurtigt og let bækkenet vipper og hvor stor radius der er på udsvinget :-)

Hele omdrejningspunktet for mig, ved at ride med fri hals og aflast ryggen, er at frembringe de mest optimale muligheder for at bækkenet kan vippe... Og så er det jo klart der bliver uenighed hvis der er nogle der mener bækkenet ikke kan vippe..

Det handler både om at styrke de muskler der skal vippe bækkenet OG afspænde anatonisterne, så de kan give SLIP og derved TILLADE bækkenvippet.. :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

SERIØS JUNIOR TRÆNINGSLEJR

0
0
Svar på denne tråd

Vil lige sige tak
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 19:53

til alle de folk der har givet mig alle de gode råd! Det virker super godt med mere tøjle og "passive" stille hænder.

Jeg er begyndt at arbejde med takten og jeg forsøger at holde hende i et jævnt tempo, hvilket hun også er blevet super dejlig til efter jeg ikke sidder og forstyrrer med hænderne. Jeg har også mere overskud til at styrer mine fødder, så de ikke laver alt muligt pjat, imens jeg rider.

Så nu tror jeg bare det er det vi øver os i. Jeg glæder mig til at viser jer en Arlin med et mere stabilt stræk af halsen og et godt stabilt tempo, med en ren takt.

Sagde Tine

I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 22:19

jeg vil gerne uddybe min kommentar omkring bækken, da jeg har formuleret mig lidt ukorrekt.

Det jeg mente, var at bækkenet ikke har en "selvstændig" bevægelse. Man kan godt vippe bækkenet via de store rygmuskler f.eks hvis man lader en pind løbe langs hestens ryg og udløser en sammentrækning i ryg og lænderegion. Og bækkenet vil også blive bevæget, når hesten svinger sine bagben frem eller tilbage.

Men som jeg er orienteret via mine ydmyge udgravninger af hesteskelletter, så er det ved femurs musklers sammentrækning bækknet bevæges, og hestens evne til at lukke sammen i ledet mellem bækken, lårben og knæled som er afgørende.

et godt eksempel er min egen hest som har arvet sin arabiske faders flade hældning i bækkenet og lige lænd. Alligevel kan den opnå en god indundergriben, da de andre led ikke er "udfordret".

Så jeg har altid lært at det gælder om at få hesten til at træde aktivt ind under sig, hviklet vil skabe bevægelse i bækkenet. derfor virker det så ulogisk for mig, at man først skal få bækkenet til at vippe og derefter skulle hesten træde mere under? er det ikke omvendt?

Og hvordan skal bækkenet sættes i bevægelse, hvis hesten ikke har aktiv bagpart?

Det er her hvor jeg står lidt af i teorien, da jeg ikke kan få forklaret hvordan ridning med hængende hoved i luntetempo giver aktiv bagpart? hvad er tricket?

jeg kan godt se at en anspændt hest med rygsmerter har brug for hvile og udstrækning, og jeg har hellere aldrig for stået ideen med at konstant sidde og arbejde i tøjlen.

Men hvilke øvelser laver "remonte" ryttere helt præcis for at få hesten til at træde mere igennem? for jeg har svært ved at tro, at hesten af sig selv vil øge arbejdspresset og belastningen i musklerne, blot ved at trave langsomt rundt?

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 22:59

Nu kan jeg kun tale for mig selv mht. hvordan jeg bruger remonteridningen. Men når der netop er tale om en redressurhest, så kommer punktet hvor man rider med tøjlekontakt samt drift bagfra først når hesten har lært af blive afspændt og ikke længere forbinder tøjlekontakten med "krøl samme, spænd op og smid lænden".

Det er jo ikke meningen af hesten for evigt skal "tulle rundt" i et luntetempo. Luntetempoet og den lange hals har en helt anden funktion, at få hesten til at blive afspændt og lydig. Er den ikke det, så kan man drive nok så meget på den, uden af få det man ønsker.

At der så nok er stor forskel på hvornår de forskellige af os synes man driver nok på, er så en anden side af sagen. For mig skal den øgede fremaddrift ikke udmøntes i at hesten går stærkere, men at hesten netop træder længere ind under sig og sætter sig mere.

Her traver jeg i "luntetempo" på en redressurhest:

Og her driver jeg på den, hvilket resulterede i at den satte sig mere bagtil og strakte halsen mere aktivt fremad. Havde jeg taget kontakt til tøjlen her, fået en mere korrekt "dressurholdning". Hesten var dog endnu ikke klar til denne kontakt, uden at fremadsøgningen af halsen røg.

Mht. vinkling af lænd, bækken osv. så vil jeg mene at bækkenet er nødt til at kippe og lænden rejses, førend der kan opstå korrekt bøjning i hofteleddet.

Psoas major udspringer fra de sidste to ribben, samt på prosessus transversus af de lumbale ryghvirvler(lændehvirvlerne). Dens funktion er rigtig nok at lave hoftefleksion.

Psoas minor udspring derimod fra de sidste thoracale hvirvler, samt alle lumbale hvirvler og 16. og 17. ribben. Psoas minor har til opgave at flektere bækkenet.

Søger man en fleksion af hofteleddet, førend lænden er klar til at holde sin rejsning (dvs. førend bækkenet kan holde sit kip), så vil man istedet for at se en ren hoftebøjning, se at der vil ske en yderligere svajning af lænden (altså det modsatte af hvad vi ønsker). Derfor vil jeg personligt aldrig forsøge at lave fremaddrift i bagparten, før hesten er klar til at honorere det i sin overlinie.

Hos mennesker vil en for stram psoas major resultere i øget lændesvaj (og dermed større fleksion af hofteleddet), og hvis det sker hos hesten, så får man jo en "falsk" bøjning i hofteleddet. Sådan som jeg lige umiddelbart kan gennemskue det. Men kan godt være jeg er helt gal på den ;-)

// Trine

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 23:11

Og så glemte jeg jo helt at skrive noget til trådstarter

Vil bare give dig (Y) for at tage springet, og forsøge noget nyt. Vi er jo alle forskellige, at har forskellige måder at gøre tingene på, men som Susan skriver, så kræver det noget at komme ud af sin komfortzone og forsøge sig med noget helt nyt. Og det er da netop når man ikke synes det man laver fungerer, at man skal forsøge sig med noget andet. At det andet så virker til at være det rigtig for dig og din hest, er da bare top fedt Kom endelig med mere opdatering herinde, vi er mange der søger inspiration i den "alternative" retning

// Trine

0
0
Svar på denne tråd

Du har helt
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 23:15

ret i, at det ikke nødvendigvis kommer af 'sig selv' ;-)

Som jeg vist skriver ovenfor, så skal hesten arbejde energisk - men absolut ikke ile.

Når hesten i longe får lov til/lærer at gå langsomt, vil de fleste heste finde det behageligt at sænke hovedet, nogengange mere end andre gange. Hvis man samtidig kan få dem til at slappe af, kan man vænne dem til at modtage at træneren driver på - uden at sætte tempoet op, men blive mere energisk og efterhånden træde længere ind under sig (y)

Det kommer ikke af sig selv, og det kræver, at træneren accepterer at hesten er en aktiv medspiller, så træneren ikke står og retter den hele tiden - og ved, hvornår han/hun skal drive mere :-P

Og som rytter kræver det, at man generer hesten så lidt som muligt, derfor de løse tøjler og det lette sæde i starten. Ellers vil den ikke være så tilbøjelig til at arbejde på den måde... Og når hesten har fået ryggen stabilt oppe og begynder at kunne gå til biddet, må man som rytter træne ikke alene sæde og balance, men også den 'uddannede' hånd.

Jeg har efterhånden set det ske med en del heste, måske 6-7 stykker eller flere :-)

Men man behøver jo ikke at ride sådan - det er bare ret fedt at ride en hest, der bliver så følsom - og behagelig at sidde på :-)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

dejligt opdat
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 14:45

HKM-freak ?Morgan?: dejligt at høre at det virker :-) (Y) (Y) (Y) (Y)

0
0
Svar på denne tråd

Bækkenvip
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 10:40

Leonidas - det er jo rigtig hvad du skriver, at bagbenene skal træde ind for, at bækkenet kan vippe, og at det sker via fleks i leddene i bagbenene. Der hvor filmen knækker, er at du tror at det ikke kan lade sig gøre med mindre man rider slagtertrav. Det handler om helt andre ting, når bagbenene skal aktiveres (og her gælder det om noget om ikke at forstyrre hesten fortil - det ryger direkte i bagbenene, der dør), og det kan såmen sagtens lade sig gøre via arbejde i lav arbejdstrav - man skal bare vide hvad man skal gøre - og der ligger det egentlige problem sammen med den ekstreme tøjleridning.

Bækkenvip - begynderniveau - overgang fra trav til skridt.

0
0
Svar på denne tråd

bækkevip under ridning
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 11:13

Man kan også se bækkenvippet under ridningen, selvom det ikke er så tydeligt som i overgangen. Først moment, hvor hesten er 'oppe', næste moment hvor hesten er 'nede' og bære og altså har bæring under sig selv = fleks i leddene i bagbenet og deraf bækkevip. Billederne er taget lige efter hinanden.

jeg rider uden kontakt, da jeg ikke dygtig nok til at kunne have endnu når jeg rider på egen hånd - derfor rider jeg kun med kontakt, når jeg har min underviser stående på jorden ved siden af - fordi det er SINDSYGT svært at ride med kontakt uden at genere hesten og dens indundergribende bagben.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider