Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Letvægts/kunststofsadler
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 22:29

Hej :)

 

 

 

Jeg kunne godt tænke mig at spørge nogle sadel-nørder herinde om jeres erfaringer/meninger om kunststofsadler indenfor western.

 

Grunden til, at jeg spørger er at jeg efterhånden er blevet sådan et gammel skadet skrog, der ikke længere er i stand til at smide en 15-20 kgs sadel på ryggen af min 163 cm høje hest . Jeg bliver simpelthen nød til at finde noget,der er lettere at håndtere. Glem alt om hejseværk, stilladser og lign. Jeg rider heller ikke så meget mere, det bliver kun til lidt tulleri 3-4 gange i ugen 30-40 minutter ad gangen med rigtig meget skridt over og tilbage/ved siden af osv over bomme og hvad jeg nu kan finde på for at varigere ridningen. Jeg har slidgigt i hofte, knæ og lænd og det bliver kun værre, venstre arm er heller ikke tiptop længere. Jeg rider i en wintec dressursadel pt, da min reinsmann ikke lå korrekt på den hest jeg har nu, så den har jeg solgt. Men den der wintec er fin så længe jeg rider letridning men jeg sidder af h til når jeg skal ha hesten ned i langsom trav, den forværre min opstilling og "bumber" mig nærmest ud af sadlen og så er der et eller andet med de der smalle stigeremme der bare ikke dur.Og så selvfølgelig det aller vigtigste, det skal være en sadel der fungere på hesten, den skal ligge ordentlig og har en ordentlig bom. Og så er jeg blevet lidt sær på mine gamle dage og vil gerne undgå for meget læder og pels

 

Så hvis nogen kan anbefale en sadel eller har andre input, vil jeg rigtig gerne hører jeres mening.

 

 

 

PS Det mest nærliggende ville selvfølelig være at stoppe med at ride, men jeg står med en 8 års jeg har brugt 2 år på at uddanne og den er faktisk ved at være rigtig fin

 

 

 

Pia og Pondus

 

 

 

 

 



 

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 10:23

Jeg har desværre ikke nogen personlige erfaringer at dele ud af, men jeg kan da åbne debatten med at viderebringe erfaringer andenhånds fra bekendte i Florida som pga. klimaet ikke kan bruge læder uden det rådener væk..

De to mest populære mærker er vist Wintec og Abetta indenfor syntetiske westernsadler. Det bliver aldrig det samme som en lædersadel, men til gengæld så er de billige og nemme at holde. Du kan slide 5 syntetsadler op inden det har kostet det samme som en lædersadel.

 

Et bud kunne f.eks. være denne model på kun 7,7Kg

www.horsetackonline.com/abetta- arabian-comfort-trail-saddle.html


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 21:15

Hej Jens

Tusind tak for svar,- wintecen havde jeg faktisk kigget på, men manglede "tekniske detajler" fx helt nøjagtige størrelses angivelse, bom, vægt, pris osv. Inde på wintecs egen hjemmeside står der faktisk ingenting om lige præcis westernsadlen, men om alle de andre. Men det var lidt af på den side du henviste til :)

Vores lokale rideudstyrsbutik er wintecforhandler, måske jeg skal sætte hende i gang med at finde oplysninger osse (hun ved med garanti ingenting om westernsadler :) ).

 

MVH Pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 01:22

Det du skal være opmærksom på i forhold til western-sadler er at modsat en engelsk sadel så har western-sadler ikke nogen paneler mellem bom og hest. Det betyder at sadlen skal passe 100% til hesten ellers risikere man at skade hesten!
En western-sadel kan ikke tilpasses af sadelmager som en sadel med paneler.
Med det i mente så kan jeg kun på det kraftigste anbefale at du har en sadel-kyndig med erfaring i western-sadler med på råd i forhold til at finde en sadel der passer din hest. Det er IKKE det samme som en engelsk sadel.
Rundt om i landet finder du flere kyndige og forhandlere som du kan få til at vurdere om en sadel ligger ordentligt, men jeg ville ikke sætte min lid til en almindeligt uddannet sadelmager uden videre.
Finder du en sadel der passer så vil din hest takke dig. Både for at få en sadel der passer og for at få en sadel der trykker ca. det halve af en engelsk sadel så du med god samvittighed kan ride hele dagen uden at din hest bliver træt i ryggen. :)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 23:00

Ja, Jens,- det er jeg fuldstændig klar over. Det er ikke den første westernsadel (eller sadler bare generelt) jeg er ude i, plejer at bruge pernille bendix. Det var bare oplysninger jeg søgte(mål, vægt ect. fx mangler jeg helt præcis mål i cm mellem chonchos på semiQ og fullQ på wintecen) netop fordi jeg vil vide 100% hvad det er jeg køber, alt andet er splid af penge og tid (masser af dårlig erfaring). Det kunne aldrig falde mig ind bare at købe et eller andet sadelværk, en butiksekspedient prakkede mig på, men jeg tvivler på at pernille ligger inde med en wintec, jeg kan låne til at prøve så jeg må jo finde ud af det meste selv. Faktisk har jeg nævnt kunststofsadler for hende en gang og da stod hun bare og rykkede på næsen

 

MVH pia

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 01:20

Fair nok. Det fremgik bare ikke helt hvor erfaren du var med western sadler. Der er så mange der tror at de bare kan købe en tilfældig western sadel og så behøver den ikke passe ret godt for de skal jo kun bruge den "lidt" / "til tur" / "for at prøve det" osv osv.

Der er en del steder hvor du kan finde skabeloner til at printe ud og måle hesten med. De bedre skal du måle 4-5 tværsnit med og et længdesnit.
Jeg fik syet en sprit ny sadel i NM for nogen år siden ud fra skabeloner og den passede perfekt selvom de ikke normalt brugt skabelonerne. De fik dem bare sendt og så fandt de det træ der passede bedst med målene.
Hvis du kan finde en biks du vil handle med så kan du måske gøre det samme selvom det er en "stangvare" du skal have?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 21:14

Det kunne du jo heller ikke vide,- jeg har snust til westernridning on/off gennem knap 4 år og er forholdsvis urutineret indenfor hele westernverden, men har altså arbejdet med heste indenfor spring/dressur + lidt galop og trav i al min fritid gennem knap 41 år.

Jeg har redet ugentlig ved Andrea Angeli i gennem et års tid for et par år siden (så længe det varede), nu bor jeg jo hernede i det sønderjyske uland og det kniber altså lidt med kvalificeret undervisning/hjælp.Jeg prøver så vidt det er muligt at tage rundt til kurser og shows osv for at suge til mig, men det er en verden der godt kan være svær at manøvrere rundt i..det sidste kursus jeg var til, hørte jeg om gennem min smed, der intet har med western at gøre udover at han vist nok en gang har danset linedance!!

Bare det at alle fagudtrykkene er på "Amerikaner-engelsk". Hold da op hvor har jeg rodet rundt i det, fordi jeg ikke kunne huske hvad der var hvad,- på et tidpunkt ringede jeg nærmest dagligt til Pernille Bendixs mand for at få hjælp til at spænde gjorden ude i ridehuset, fordi jeg ikke kunne huske hvordan lortet skulle sidde og splinten i spændet blev ved med at hoppe ude af hullet..Så bliver ridningen altså lidt for spændende.

Så generelt har det været meget med selv at finde ud af tingene og der skal der nok ha været en svipser eller to i mellem (bruger facebook rigtig meget). Så jeg har fuld forståelse for, når der ind i mellem kommer indlæg herinde fra folk, der spørg om hvordan man kommer i gang med at ride western for det er faktisk ikke helt så nemt. :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 22:14

For at sige det som det er så er western også gået helt dødt på HN og er flyttet over på div. fora på FB. Jeg tror ikke jeg får tjekket herinde mere end engang hver tredje måned eller sådan..
Der burde da være nok at mænge sig med i det sønderjyske ville jeg tro?
Prøv at spørge dig lidt for på FB.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Barefoot
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 11:13

Jeg kender nogen, der er lade for Barefoot westernsadlen. Men der er selvfølgelig ikke nær så meget støtte i den, som i en fastbom sadel. :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hov ...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 14:45

Der skulle selvfølgelig stå "glade" og ikke "lade". :-D

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider