|
|
| westernrytter ikke velkommen |
| Forfatter:  |
jane |
| Dato:  |
09-11-2003 00:02 |
|
ja nu har jeg sgu hørt den med.............ringede idag til en rideklub nær ved hvor jeg bor og spurgte om man kunne købe ridehuskort der.......og ja det kunne man da godt ...........men hvad rider du spurgte hun!!!!!!
Ja sagde jeg stolt .......jeg rider western.....
OK ....ja det kan vi desværre ikke ha her sammen med vores dressurryttere........I fylder for meget!!!!!!!!!!!!!!!!!!.........DEN har jeg ligegodt aldrig hørt...
Er der andre der har samme problemer ....jeg mener vi fylder da ikke mere end alle andre gør eller??? og ja vores heste er vel heller ikke større end dressurhestene.......nærmere vel tværtimod..........og vores heste er som regel bedre opdraget eller ???
NÅ........men nu har jeg fået luft.......Blev bare MEGET overrasket over den besked
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hørt så tit.... |
|
|
...og det er vist et dække over at vi laver huller i bunden når vi slider.
Desuden rider vi andre øvelser end de gør og det "fylder" åbenbart.
Jeg er heller ikke velkommen på Barthahus! Sjovt nok for det er jo der vi holder mange arrangementer for tiden!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| desværre... |
|
|
mere reglen end undtagelsen... nogen mener også at vi skader ridehusbunden...
Sussie
western klubben Holy Smoke  lykken er en 4 hjulstrækker med spræl i Holy Smoke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hørt tit |
|
|
...også steder hvor vi rent faktisk havde gode aftaler med bestyrelsen, men hvor især dressurryttere mente at vi forstyrrede....(???) I et ridehus hvor VI havde fast undervisning fredag aften var det især slemt. Dressurryttere blev inviteret indenfor idet vi mente at godt kunne nøjes med at fylde det halve....alligevel lød beskeden "Hold kæft hvor i er i vejen", når de skulle skråt igennem, midt igennem og lave cirkelvolter overalt....Man blev sgu lidt stum, taget i betragtning at det var VORES undervisningsaften.
Der er heldigvis mange, nok de fleste, tror jeg, steder hvor det ikke er et problem. Vi er også blevet pænt modtaget mange steder, og indimellem giver det da lidt flere nye westernryttere, så vi skal nok bare prøve at ignorere de "kedelige typer" og holde os for gode til at opføre os ligesådan.
Der skal være plads til alle. Det er vel for pokker samme udgangspunkt vi har i hesteinteressen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er vidst heldig... |
Sanne_D_S |
09-11-2003 12:02 |
|
Jeg har ridehuskort til det ridehus der ligger 1 km fra hvor jeg bor...
Er den eneste westernrytter der kommer der, men er altid velkommen, og der er aldrig nogle problemer.
Får faktisk ofte at vide at westernryttere fylder mindre end dressurryttere, da vi rider mere i cirkler end dem, og bruger pladsen anderledes...
Hvis vi er mange i ridehuset bruger jeg slet ikke hovslaget, det lader jeg dressurrytterne ha´ i fred.
Jeg vil hellere kunne styre hesten rundt end at lade den følge et halvrundt spor...
Min rideveninde både på bane og i skoven er dressurrytter, og det går bare rigtig godt.
Hendes hest er 168 cm og min er 148 cm, så der er stor forskel. Det har endda hjulpet på min ponys gang at skulle følges ad med en stor hest...
Så jeg kan ikk forstå hvorfår vi ikk alle kan være under samme tag. det er da enormt ærgeligt..
Knuz fra Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske handler det også... |
Hille |
09-11-2003 18:24 |
|
..lidt om at man fra rideklubbens side er bange for at miste medlemmer, for mens westernridning er i fremgang er der tilbagegang for engelsk ridning og mange klubber har det hårdt økonomisk.
De fleste westernryttere her i området er konverteret fra engelsk ridning.
Mvh. Kirsten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men man kender det jo også selv.... |
|
|
Nu rider jeg jo i et ridehus med springryttere og hold da op hvor er jeg engang imellem træt af alle de spring.
Jeg skal absolut ikke beklage mig, for tit og ofte har jeg et helt ridehus for mig selv, ganske gratis, så jeg har INGEN problemer, er nærmest priviligeret, men altid er der et spring i vejen....
Så hvis dresurrytterne har det på den måde, så kan jeg sagtens følge dem i at vi er irriterende.. finder det bare lidt underligt!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blander mig lige lidt. |
|
|
Hej.
Nu rider jeg ikke selv western, men dressur og jeg sidder lige og tænker på om grunden til at I er så "irreterende" for dressurryttere, mon ikke bunder i, at de ikke kan "forudsige" jeres øvelser, måske føler de sig så usikre på hvor I er henne i ridehuset og derved syntes de at I fylder meget...
Hilsen Britt
Selv den længste rejse på tusinde mil, starter med et lille skridt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he......... |
|
|
så skulle du prøve at invadere et ridehus på en tøltende ishest, når alle andre er dressurryttere på korthårede kæmper. Kæmperne forvandles omgående til rædselslagne kyllinger, der er ustyrlige og meget lidt dressuragtige
Så mange steder kan vi ishesteryttere altså heller ikke ride i ridehus sammen med andre.-
Så er det bare jeg lige tænker, hvem i alverden ville ikke finde det meget pinligt ikke at kunne styre sin ellers velopdragne hest pgra af synet af en glad og livlig pony  ????
Hvis alle bare havde styr på deres heste og de var alment opdraget, ville der såmænd være plads for os alle uanset ridegenre...
Men tænk hvis vi kunne lære noget af hinanden...  ?
Hilsen May-Britt. Lykken er en dejlig islandsk uldtot Part søges til stabil energisk islandsk hoppe v. Lynge m. skønt rideterræn 
Tlf: 4818-7530
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iamagic har fat i noget |
|
|
Snakkede en dag med en dressurrytter om det, som ellers ikke har noget imod westernridningen, men hun synes netop at det er ubehageligt at hun ikke ved,hvor jeg lige er på vej hen altid.
Det tog jeg til mig. Og når jeg har lyst til at lave temposkift på en stor volte råber jeg bare lige til de andre "LÅNER LIGE VOLTEN". Så øver vi det i 5 min. og det andre holder sig pænt væk.
Det kan jo være at de nogen gange gerne lige vil låne volten eller hovslaget, hvis deres øvelse lige netop kræver det.
Hvis bare kommunikationen er i orden + respekt og accept fra alle parter er iorden, burde der ikke være nogen problemer.
Vi har det bare med at putte hinanden ind i små båse og aldrig tale sammen. Og her tænker jeg ikke kun western-/dressurrytter imellem, men også dressur/springrytter imellem. Tro det eller ej; De kan være ligeså slemme mod hinanden som os andre.
VH Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja men |
jane |
10-11-2003 20:03 |
|
jeg synes stadig - på trods af at vi måske pløjer bunden mere op end andre gør - at det er et rigtig dårligt argument for at vi ikke kan ride sammen alle sammen. Det er jo som mange af jer siger en fælles interesse vi har - vi gør det bare på en lidt forskellig måde - som vi nu hver især synes bedst om
hilsen Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor mange her... |
99E |
10-11-2003 20:29 |
|
...kan EGENTLIG prale af at være til fare for bunden?
Altså af at have så mange stævneheste på så højt plan, at de laver 20 meter lange stops med ½ meter dybe riller - og laver flere om dagen - og spinner så der bores huller i bunden etc?
Nej, jeg mener det er helt latterligt overdrevent, at vi skulle ødelægge bunden.
Men der er noget om det der med, at de synes, vi er uforudsigelige...
Egentlig kan jeg godt lidt forstå det...
If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture...
-99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdragelse |
Dorte H. |
13-11-2003 15:43 |
|
Har det nu også noget med opdragelse at gøre eller er det mon fordi at nogen heste aldrig har været sammen med islændere og så bliver utrygge, når de ser en. Kunne det skyldes de ofte meget hurtige bevægelser islændere har, der giver denne skepsis overfor islænderer hos nogen heste.
Jeg havde et år min 1½ års DV plag på græs med 6 islænderplage og en anden DV plag. Hele sommeren gik de 2 DV'er alene de blev simpelthen ikke optaget i islænderflokken. Diskreminering...ja jeg ved det ikke
Men jeg køber ikke at de såkaldte fine dressurheste er uopdragne fordi de bliver utrygge når en islænder passerer dem. Jeg tror det er noget med at de to typer heste sender nogen signaler til hinanden, som den ene part reagere volsomt på.
D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte H. |
|
|
Hey Dorte.
Interessant spørgsmål??? Så er en hest IKKE en hest - hm.....! For nogle snakker islandsk og andre....
Men hvad så, når de store bliver rædselsslagne for min shettie, der IKKE er fra Island, hvilket min danskavlede ishest iøvrigt heller ikke er ??? Og hvorfor kan mine andre heste gå med min ishest uden vanskeligheder..
Og hvorfor bliver nogle bange for paraplyer når mine er nødt til at smage på dem de ser..
Er det fordi de snakker paraplysprog??
Og hvorfor snakker andre heste end dressurheste i et ridehus i en dressurtime ikke så anderledes et sprog???
Er de forvirret - det er jeg
Hilsen May-Britt. Lykken er en dejlig islandsk uldtot Parter søges til 2 stabile, energiske islandske heste v. Lynge m. skønt rideterræn 
Tlf: 4818-7530
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressursprog |
GitteS |
14-11-2003 07:10 |
|
Ha, ha!!!!
Det vil sige at hestene lærer "dressursprog" når de bliver trænet til dressur??
Det kunne måske også være at rytteren sidder der og bliver irriteret på den der lille fims af en ishest, eller westernhest, eller hvilken hest det nu er rytteren irriteres over. Hesten, der jo er et lydhør flokdyr tænker "ok, den er irriterende den der, siger min flokleder, den må jeg hellere passe på".
Hilsen
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yes Gitte. |
Hille |
14-11-2003 09:39 |
|
Den forklaring køber jeg.
Lider selv af "kvægskræk" efter en dum oplevelse for 17 år siden. Gæt engang hvordan min hest reagerer, når vi passerer naboens nysgerrige kvæg.
(Har meldt mig til kvægklinic denne weekend, hvor Per Beinov vil forsøge at hjælpe mig over skrækken... glæder mig som et lille barn, skønt sommerfuglene allerede har meldt deres ankomst i maven.)
Møllis har også fat i noget væsentlig mht. kommunikation og forståelse. Det er jo ofte mangel på forståelse der skaber fordomme.
Med et smil og lidt venlighed kan man overvinde mange barrierer selv om man ikke nødvendigvis er af samme mening.
Keep smiling og god weekend.
Kirsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Western ctra dressur |
BeritH |
14-11-2003 10:12 |
|
Nu har jeg jo som dressurrytter stået et sted, hvor der også var westernryttere.
Jeg var opdraget med det fra starten, men nye dressurryttere havde svært ved at være i ridehuset med westernrytterne.
Og det skyldtes netop, at western (her reining) folket red nogle andre øvelser og at dressurrytterne dermed ikke kunne finde ud af, hvor de var i ridehuset. Derfor brugte de uforholdsmæssigt meget energi på at holde øje med westernrytterne for ikke at kollidere med dem. Mon ikke det er derfor at misforståelsen er opstået?
Mht. isheste, så har jeg netop en af de heste, der ikke kan tåle en tøltende islænder. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kunne forestille mig at det er den meget hurtige hovrytme, der hidser ham op. Hvis det bare er en islænder der traver og galoperer normalt, så er der ikke noget problem. Men tølter de, så er han parat til enten at slå dem ihjel eller løbe ad h...... til.
BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit..... |
|
|
Jeg er delvist enig, men ikke helt, for selvom dressurrytteren måske ikke kender westernrytterens måde at ride på / programmer, så er det absolut ikke meget nemmere at ride rundt med dressurryttere på kryds og tværs i galop, ned af midterlinien, skråt i gennem, cirkelvolter mm, som regel i galop eller hurtig trav. Der kan du tro at man også føler at "de er overalt hele tiden". Jeg er selv gammel "engelsk" rytter, så jeg har ingen problemer af arten "diskrimimation", men et er sikkert: Jeg har også brugt irriterende meget tid på at orientere mig midt under westernundervisningen, fordi dressurfolket dét sted ikke respekterede at den aften var "vores" aften.
Hvis vi kan godtage at holdningen er OK, fordi dresurrytteren bruger megen tid ved at holde øje med os, så gælder den begge veje, og så kunne man da komme noget lettetere over problemet hvis de også satte sig ind i vores måde at ride på, så de fik bedre forståelse for det, og så vidste de lidt mere om hvor de havde os.......Jeg mener ...Det er vi jo omvendt også nødt til med dem.
Alle skal kunne ride sammen, men også alle er nødt til at arbejde aktivt for at det kan lade sig gøre.
Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjooooo... |
Q-Lover |
14-11-2003 13:14 |
|
Quote: "Og det skyldtes netop, at western (her reining) folket red nogle andre øvelser og at dressurrytterne dermed ikke kunne finde ud af, hvor de var i ridehuset. Derfor brugte de uforholdsmæssigt meget energi på at holde øje med westernrytterne for ikke at kollidere med dem. Mon ikke det er derfor at misforståelsen er opstået?"
---------------------------------------------------
Det kan godt være at det er en del af forklaringen - MEN hvvis jeg skal være HELT ærlig - og det skal jeg jo, handler det så MÅSKE ikke ret meget om at der faktisk ikke findes ret store procenter af dressurryttere der tager western alvorligt, i deres verden har det ikke noget med ridning at gøre. Ligesom de amerikanske elitesoldater har en "code" der hedder 1)korpset 2)gud 3)fædrelandet......tror jeg at dressurryttere siger...
Hvis ikke man kan finde ud af at ride rigtigt (læs "dressur") så begynder man at springe, kan man ikke det.....tjaa så næst efter skovtursridning er der jo altid western.
Jeg ved godt det er en anelse betændt at sige det på den måde, men mange jeg møder som rider "rigtigt" smiler lidt skævt når jeg siger at det er western der interesserer mig, og den er sikker hver gang - spørgsmålet lyder "ska du så osse ha en latterlig hat og klirrerne sporer ?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hat og sporer |
GitteS |
14-11-2003 13:40 |
|
....Og det er jo lige det vi skal, for hvem gider latterligt stramme bukser og lakstøvler
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihi Gitte |
|
|
hver ting til sin tid...
jamen jeg forstår ikke problemet... jeg har redet dressur, som så mange andre..på en stor dv med en mega gang der krævede plads... vi har været op til 10-15 ryttere af gangen i et 20x40 ridehus..og vi havde ingen problemer med at ride der... jeg har stadig ikke problemer med at ride med andre ryttere..mit hoved sidder på kugleleje, så man kan se, om der er plads til den øvelse, man nu vil lave... der vil altid være nogen, der skal have huset for sig selv..lige meget hvad gren der rides...
jeg tror, at det kommer an på, om man VIL kunne ride med andre, tage hensyn og have overblik, selv om man er koncentræret.
Sussie
western klubben Holy Smoke  lykken er en 4 hjulstrækker med spræl i Holy Smoke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone...... |
BeritH |
14-11-2003 14:37 |
|
Hej Lone,
Når jeg beskriver det, som jeg ser som en mulig årsag, så er det ikke fordi jeg billiger holdningen. Det er bare en konstatering af, hvad der KAN udløse sådan en holdning.
Jeg siger ikke, at det samme ikke gælder den anden vej. Men egentlig er det vel også de færreste western steder, der inviterer dressurrytterne indenfor - eller?
Så spørgsmålet er egentlig om det kun er en holdning, der gælder den ene vej rundt, eller om der måske er lidt tendens i begge lejre?
BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BeritH... |
99E |
14-11-2003 14:44 |
|
...nu FLYDER det ikke ligefrem med westernsteder med egne faciliteter...
Såehh...
Narj, jeg holder faktisk lit på Q-lover's ideer også...  Ikke at ALLE dressurryttere synes, at westernryttere er dåmme - men nogle gør...
Dertil skal det da ilføjes, at jeg endnu ikke er blevet smidt ud af den store hal på Bakkegården, selvom der har været dressurundervisning og jeg har fumlet omkring på ponyen og redet ikke-dressur...
If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture...
-99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa. |
Q-Lover |
14-11-2003 14:51 |
|
GitteS, hver ting til sin tid, men ligesom jeg synes at der er dressurryttere, og golfspillere der måske liiiige overdriver deres påklædning en anelse, så er der måske også en western rytter i ny og næ der gør ;o)
Iøvrigt.....det ka godt være at i piger synes det er ok, men MÆND i ridebukser....for s**** da.....hvem HAR dog fundet på det *GG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Q-Lover. |
|
|
Det er da mærkeligt så ofte jeg har sagt: ENIG med dig.... Måske desværre, i dette tilfælde.
Men det er nu også min inderste følelse af den manglende forståelse / tolerance. .....Og hvorfor sagde jeg så ikke også dét højt....??
Er ellers normalt ikke bane for KLAPS, men dette er et følsomt emne. Men du har nok ramt mere rigtigt end de fleste lige umiddelbart vil skrive under på.
Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit.... |
|
|
Ja sådan kan det da også være, men jeg kender ikke selv til westernsteder hvor andre ikke er velkomne. Vil dig lige nævne et eksempel uden at navngive det.
Et westernsted med privat ridehal, sælger ridehuskort til egnens dressurryttere. Efter en tid holder nogle op igen, fordi deres heste ikke kan kapere at diverse trailforhindringer (broer, låger, tønder mm ) er stillet langs banen. Hestene bliver bange og ustyrlige...!! ?? Måske er det lidt svært for mig at se at hesten kan se forskel på en springbane opmagasineret ved barrieren og trailbaneforhindringer, da disse er lavet at stort set samme matriale, men tønder og låger er nok bare mere farlige end bomme, ihvertfald var rytterne velkomne, men ville have fjernet matrialerne når de skulle ride.
Min personlige holdning er som sussie´s (Hippie Lee).
Jeg rider gerne med hvemsomhelst, hvorsomhelst, om det er islændere, fjordheste, shetlændere, dressur / springrytere eller marsmænd. Her er der ingen diskrimination. Alle hestevenner er lige gode i mine øjne.
Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Traumer... |
|
|
Kan heste have overfor så meget. Jeg har oplevet ryttere, som påstod, at min gule fjordhest skræmte livet af deres heste.
Ved den sidste skabte den sig så længe den arbejdede. Da rytteren skridtede af, var Gry derimod ikke farlig overhovedet...
Måske er de kvikkere, end man skulle tro..?
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gennemsnitligt |
Q-Lover |
17-11-2003 09:29 |
|
leder de fleste heste vel et eller andet sted efter noget at eksploderer over  )
Kære Lone, jeg ved godt at jeg er en ærlig sjæl at have med at gøre. Min mor har engang sagt at hvis du ikke ønsker sandheden så spørg ikke min søn. Og ejg ved også godt at jeg ind imellem siger ting man ikke "bør" i hesteverden. Men jeg er ærgerlig over at det forholder sig sådan. Jeg er den eneste der tør sige ordet western i den stald min kæreste og jeg er i. De andre griner lidt. men samtidig er de også sådan lidt meget imponeret når min kærestes hest står stille åp gangen uden at være bundet, når han pænt bakker eller flytter sig så vi kan komme forbi, når han selv beder om biddet, sænker hovedet når han skal have hovedtøj på, står bomstille når han skal bestiges osv. Altsammen trænet ud fra westernprincipepr. Idet øjeblik han er på ride banen - så er han 100% dressurhest.
I min verden respekterer man hinanden, uanset rang, køn, indtægt, social status osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Q-Lover.... |
|
|
Sød historie fra din kærestes stald, og den er nok også meget almindelig. Jeg har også prøvet nærmest at hviske ordet "western".......
Heldigvis syntes jeg at det tegner bedre efterhånden, og rigtigt mange spørger nysgerrigt når vi er ude. Mange beundrer hestene og det flotte eller anderledes udstyr, og også en del skifter selv over til western.
Uanset hvad vi rider, har du fuldstændig ret. Vi skal alle kunne være her og jeg har personligt heller ikke nogen fordomme overfor andre.
Så lad os bare håbe at det er som det virker ude i DK for tiden..... Stemningen vender hele tiden mere og mere positivt mod western også.
Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fylder meget |
pjemm |
18-02-2004 07:21 |
|
Mon ikke det har noget at gøre med, man ikke kender jeres ridestil og derfor ikke kan forudsige hvordan I bevæger jer?
Jeg har prøvet at ride 1½ time i ridehus hvor jeg kun kunne ride rundt på hovslaget fordi hver gang jeg ville lave en øvelse kom der en spade i vejen som lå og lavede meget alternative ting midt i "sporene" og selv mente alle andre havde vigepligt.
Selv jagt og springryttere kan være svære at ride sammen med når man rider dressur.
Men hvis alle tager hensyn og følger diverse trafikregler burde det ikke være et problem.
ja, undskyld jeg blander mig, jeg kom til at følge lidt med pga mit tæppe-problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|