Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Foder.
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 21:22

Hej alle.

Jeg sidder og tænker på, om mit nuværende foder til min paint er det rigtige og om hun får det hun skal have, i sit foder.

 

Pt bruger jeg St Hippolyt's Nutri Star og hertil får hun St Hippolyt's Gold Medal til muskelopbygning, elektrolyt, en smule olie i foderet og alm hø.

 

Jeg rider basisridning - walk, jog, lope og er påbegyndt alle øvelser til reining - med undtagelse af sliding stops. Der bliver både redet og trukket gode lange ture i skoven og til stranden.

 

Har i lyst, så vil jeg gerne høre hvad i bruger af foder og andet.

 

Mvh

 

Michael

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 21:45

Hippolyt som det primære foder i mange år og mine heste har aldrig haft direkte foderrelaterede problemer eller mangler og de afkom jeg har avlet har været sunde og rene i røntgen (for de der er lavet røntgenbilleder på).

Lige nu har jeg tre "pensionister" gående og de er blanke og fine og med god hovkvalitet.

Om vinteren supplerer jeg med en smule andet foder for kalorier. Jeg bruger pt KRAFFT Groov 90 og 125 og det fungerer fint.

Så jeg er rigtigt godt tilfreds.

Om dit foder er rigtigt sammensat i detaljer kan en foderkonsulent hjælpe med.

Hvis du er tilfreds med din hests huld, pels og energi er det nok ikke helt ved siden af.

Ikke alle heste fungerer på det samme foder og der kan være forskel fra år til år på indholdet i dit hø. Derfor kan den rigtige løsning nogen gange ændre sig.

Hvis du synes din hest mangler muskler kan det være den skal trænes anderledes. Du skriver du rider skridt, jog og galop. Jeg ville i ca 10 min om dagen ride den rigtigt godt frem i trav og letridning. Det bygger en god og stærk overlinie på dem.

 

Mvh Tina

 


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder-junglen
Forfatter: 
Dato:  28-01-2013 06:28

Hejsa

 

Vi har lige haft den uheldige oplevelse, at stå med en quarter, med tegn på begyndende mavesår, i form af pludselg opstået krybbebidning og ubeskrivelig dårlig ånde hos hesten

 

En gastroskopi viste, at det heldigvis ikke havde sat sig til sår i mavesækken endnu, men "kun" havde irriateret slimhinden og stortarmen... Vi har herefter fået anbefalet at bruge foder fra Equisana med meget LAVT stivelses-indhold. Dyrlægens anbefaling faldt på den der hedder Equisana Rocky. Det er pilleteret foder og hesten er dækket ind med ALT, selvom den kun skal have 0,7-1kg dagligt. Dertil skal der gives godt hø eller wrap. 7-8kg/dagl.

 

De mange "stivelses-fattige" produkter der findes på markedet, lever desvære ikke altid op til, at være så stivelses-fattige alligevel, så jeg turde ikke andet, end at lytte til dyrlægen. (mavesårsekspert Nanna Luthersen fra Hestedoktoren)

 

Equisana Rocky er samtidig et ret billigt foderprodukt, hvilket man jo ikke skal være ked af

 

Jeg har så valgt at suplere med Equisana´s lucerne, for at øge tyggetiden lidt

 

Vores føl får også foder fra Equisana, hun "kører2 på den der hedder Super Plus, som er en müsli-form til føl/plage.

 

Før problemet opstod, fodrede vi med Videbæks produkter: Hestekraft Ekstra og Horsespeed, men der er MEGET stivelse i og det går bare ikke!


Christina S. Jensen

Feriepasning tilbydes for 100kr/dag incl. boks, fold, halm og frøgræs.

Bokse udlejes på ALHAMBRA i Haslev, fuldpension, 1850kr/måned. Se mere om stedet på www.kohest.dk


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2013 17:49

Min hoppe der er i rimelig hård træning får:

 

Roepiller, Grøntpiller og fiberpiller (opblødt).

Lucerne, Grøn salvimin og TLC Olie.

BuildUp fra Brogaarden.

Gulerødder.

Fri adgang til saltsten og wrap ad libitum.

 

Min 1 års hingst får:

 

Roepiller, Grøntpiller og Fiberpiller (opblødt).

Lucerne.

Suregrow fra Brogaarden.

Gulerødder.

Fri adgang til saltsten og wrap ad libitum.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 her få alle
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 12:24

dangros heste kraft ekstra

roepiller

masser af wrap (i år dog en blanding med havre og græs).

 

De ser godt ud og har masser af energi..

 

De er ikke blevet brugt de sidste par måneder pga. rytter-skader og vinter.. men torsdag kommer tandlæge og i weekenden smeden og så er det i gang igen.. jihhaaaaa

 

Tina


At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 16:46

Jeg er da glad for at der i det mindste er een enkelt anden der også bruger rocky, for de fleste hestevenner jeg talte med syntes ikke om det da jeg stod med min afmagrede apendix i efteråret.

 

Han får Rocky, havre og olie, samt 1-1½ minibigballe plade godt hø hver dag. Det er ikke alle heste der er lige vilde med Rocky, men ved at blande en smule melasse i bliver det lige pludselig til en godbid i maden.

 

Hvis du vil lægge mere vægt på er tommelfingerreglen at se efter hvor meget hø den kan nå at omsætte i løbet af et døg og veje det.

Du dividere så med fem og det er max, som den kan omsætte i vægt af korn og tilskudsblanding.

 

Hvis man vil give ekstra kalorier og har mulighed for at valse, så er der mere energi i valset byg end havre.

 

Hel havre er det eneste der er sikkert at bruge hvis du ingen valse har, da det ikke kan holde sig mere end en uges tid (incl. opbevaring på møllen) uden at der dannes sporer i det. Der er ikke nogen grund til at valse havre, da du kun mister 5% energi ved at fodre med hel og det har også lavere risiko for at give forstoppelseskolik.

 

Alm. hø indeholder typisk mellem 4-6% protein og hvis man vil have noget der er mere energi i kan man prøve at finde noget lucerne-hø. Lucerne har også en god forebyggende virkning imod mavesår og et højt indhold af calcium.

 

En voksen hest kan omsætte op til tre (3) liter madolie om dagen, og der er ikke nogen fordel i at købe dyr olie frem for det billigste man kan få. Vitaminer er nemmere at dosere for sig.

 

Hvis du vil styrke hove og pels, så er et Biotin-tilskud meget effektivt og virkningen kan tydelig ses efter tre uger. Vær opmærksom på at tjekke hvor stort indhold der er i de forskellige mærker, da de billige ikke altid er så billige, men mest af alt klid og ikke så meget biotin.

 

Jeg kender ikke det foder du bruger og har ingen erfaringer med det. Hvis din hest ser fin ud og arbejder godt på det, så er der sikkert ingen grund til at lave om på det. I begyndelsen af århundredeskiftet fodrede fiskerne ved vesterhavet deres heste med marehalm og sild vinteren igennem - og de arbejdede på det.. Man skal passe på med ikke at lade sig forblænde af indpakningen og reklamerne. Ofte er de basale og rene produkter langt bedre end så meget andet.

 


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 jens 3 liter olie???
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 19:11

Jeg mener de max kan tage 4 dl dagligt? O et skulle svare til ca. 1/2 FE....?


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jette...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 20:19

Jep. Der er nogen tosssede englændere der har lavet forsøg med at se hvor meget olie en hest kan optage... Noget med een liter den første dag, to den næste osv...

Det er jo ikke sikkert at det er sundt for hesten med tre liter om dagen, men de kan altså sagtens leve af det lige som mennesker også fint trives med en stor mængde fedt i maden.
Nu vi er ved englænderene, så er består den gennemsnitlige kost for en englænder af 75% fedt og olie! Og så gik man her og troede at amerikanerne var verdens mest usunde folkefærd.

 

Jeg har selv brugt op til et thekrus olie ved hver fodring i en periode uden andet end positive resultater og står man og skal give en hest noget der ligner maksimalt af hvad den kan klare ud over hø, så er olien en rigtig god ide i forhold til at undgå kolik og forfangenhed. Olien smører maven og frigiver sin energi langsomt.


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smid...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 08:47

lige et link til de tossede englændere. Jeg tror sgu ikke en hest kan tåle 3 l olie om dagen...

 

3 dl olie = 1 FE

3 l olie = 10 FE!

 

Almindelig hest i arbejde, har brug for ca. 6 FE

 

Mine dovne svin ca. 4,5

 

Udover krybbeforder, skal en hest som et absolut minimum have 10% hø af legemsvægt. Så en hest på 600 kg skal have 6 kg = ca. 3 FE

 

3 l olie og 6 kg hø er 13 FE!!!

 

Den skal godt nok løbe stærkt i døgndrift, for at fyre alle de kalorier af :-)


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 09:27

Det ramte jeg med Google i første hug :-)

www.foderplan.dk/2008/08/olie-i- foderet-for-at-tilfre-ekstra.html

Der er godt nok heller ikke kilde angivet, men 1,5Kg olie er som bekendt ca. 2 liter i runde tal. Så det var en lettere overdrivelse fra min side!

2 liter er tallet så...


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2013 18:21

Min nye hoppe vil få alt det wrap hun kan spise. Forhåbenligt 15-20Kg og Marstrall Senior Plus samt lidt lucerne. Hvis en af dem ikke kan holde huld, bruger jeg risklidpiller. Det er super godt til det.


En gang fjordhest. Altid fjordhest.

 

 

Frøgræs/Hø/wrap søges i nordsjælland. Skal kunne leveres i Nordsjælland.

 

Billetter til hingstekåringen sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ved brug ud over
Forfatter: 
Dato:  18-02-2013 12:06

3 dl olie pr. døgn, skal der tilføres ekstra E-vitamin.

 

Så vidt jeg er bekendt smører olien ikke maven og forbygger kolik, da den optages i tarmen efter mavesækken. Så den har altså ikke effekt i stortarm og andre steder - kilde : dyrlægerne.



Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk



Shetlandspony udlånes

Nu mor til Chanel. 21.08.2008


Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg bruger også hestekraft ekstra
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 19:29

I rigtig mange år har jeg selv blandet mit foder, da jeg ikke rigtig synes der har været nogle bedre færdigblandede alternativer.

 

Så deres kost har bestået af roepiller og grønpiller samt vitaminer, majs, sojaskrå, lidt olie og masser af wrap. Den ene har derudover fået lidt linamix og olie oveni.

 

Men det sidste halve år har de fået roepiller, grønpiller, hestekraft ekstra samt lidt vitamin supplement så de ikke får for meget huld på kroppen. Derudover har den ene fået lidt horsespeed og olie oveni fordi han er til den tynde side.

 

Personligt ville jeg aldrig vælge at give en hest alt for meget olie. og 2 liter er i min verden på ingen måde i orden. Den får jo galloperende ræserr*v.


Ny hjemmeside: www.prettyfancy.nu - et besøg værd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 20:48

Jeg tror da heller ikke at der er nogen der gør det PrettyFancy, men hvis ellers det ikke er en skrøne alle fodereksperterne kommer med, så vil de jo netop ikke få "ræserrøv" af op til to liter om dagen. Så omsætter de det jo ikke?


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 bruger også
Forfatter: 
Dato:  22-02-2013 13:44

Rocky men min quater får også et foder fra Hippo - der hedder cool. der er ikke havre i - men så er der byg. og så får hun græs med olie i, samt gulerødder.

 

Bruger Rocky som muskelopbyggende - men hun kan ikke nøjes med det, så taber hun sig. så får ca. 2,5 kg. af hippo cool om dagen også.

 

Og alt det wrap hun kan æde - hvilket nok vil sige mellem 15-20 kg om dagen, da de også har på folden.

 

jeg syntes selv hun ser super godt ud.


Anita Andersen

quarter ejer med smukke

Zip Skip Sunshine

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  23-02-2013 23:36
Chip får:

2 håndfulde lucerne.
150 g perform vit/min fra Equisana.
1 håndfuld ølgær.

Og så 15-20 kg wrap.
Og halm på folden.



Mvh LS

 

AQHA Member

 

www.marianne-fit4ever.dk

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min quarter
Forfatter: 
Dato:  24-02-2013 17:56

Ibsen får 700 g horselux easy, 100 g soyaskrå og 200 g fiberpellets plus 15 kg hø. Nemt, lav i stivelse og sukker og ikke mindst meget økonomisk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine 2 voksne Quartere
Forfatter: 
Dato:  24-02-2013 19:51

får nu, hvor de ikke laver noget som helst andet end at brænde husleje af:

 

Pr. hest/døgn:

 

600g fiberpiller (NAG)

125g Grøn Salvimin

100g soyaskrå

Lidt ølgær

Ca. 12 - 14 kg wrap (lidt vådt)

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jungel
Forfatter: 
Dato:  30-03-2013 10:29

Jeg synes det er en jungel. Har fodret med Saracen, men synes det blev temmeligt dyrt. Er nu på Equsana, men han vil ikke rigtig spise det.

Har set på Isis star, da det lå hos dyrlægen.

Har fået en foderprøve hjem fra Horsepro, som er helt uden korn og samtidig har gode priser.

 

Er der nogen af jer der har erfaring med de Isi star og Horsepro?

 

Jeg har muglighed for at fodre med 7 kg god wrap, hans mave er ikke glad for meget. Måske der er en herinde der kan beregne foderplan?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vores får
Forfatter: 
Dato:  30-03-2013 14:21

Vores får 10-12 kg hø pr. døgn eller rettere ad libitum, men vi kan regne ud at det er ca. det de spiser pr mule.

 

Af foder får de hippolyt og dem i arbejde får roepiller til. De er altid fine og pæne også i blodprøver og pels. Så dejlig enkelt og ikke dyrt.

Vores den ene har ikke så godt af wrap, derfor kører vi gerne efter godt hø.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider