Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Herda...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2012 09:10

Er der nogen der har kendskab til heste, der her i landet har haft HERDA i udbrud?

 

Jeg har selvfølgeligt læst vældig meget op på emnet. Det ser ud til, at det stammer tilbage fra Poco Bueno. Og at sygdommen først viste sig i 6.-7. led efter ham.

 

Hvis en hest, har en forældre med Poco Bueno i 3. og 5. led og den anden forældre med Poco Bueno i 7. og 7. led på stamtavlen, hvor stor vil risikoen så være for at den udvikler sygdommen? (Altså får 2 x HERDA gen?) Ingen af forældrene er testet.

 

Det nævnes at heste ofte viser sygdommen som 2-årige, når de sættes i ridning, men kan den vise sig senere, dersom hesten først bliver sat i arbejde senere?

 

Jeg er ikke interessert i links til videnskabelige dokumenter, for jeg har nok læst dem alle. Jeg er derimod interesert i at høre om nogen har set sygdommen tæt på og forløbet og udviklingen og evt. hvem forældrene var.

 

Håber nogen vil komme med indspark.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2012 12:03

Hej Jette

 

jeg har ikke set HERDA i udbrud andet end på billeder og det ser ikke rart ud! Det er jo trykket fra f.eks sadel der "udløser" det derfor ses det ofte når hesten kommer i ridning. Har læst et eller andet sted at det kan være så slemt at selv grimens tryk er nok og i sådan et tilfælde når hesten nok ikke tilridningsalderen . Så hvis hesten først sættes i ridning sent kan det måske først vise sig senere, men det som jeg har læst om sygdommen ville hesten nok have haft nogle uforklarlige sår/skrammer/skader i sit liv, bare det at den ligger meget som føl skulle kunne give disse skader da der også er et tryk der.

 

HERDA kan jo ikke helbredes og der vil komme flere og flere skader / lesioner i huden der ikke vil (kan) hele op.

 

Mvh

Lene

 


Opstaldning tilbydes i Bjerringbro med adgang til ridehus.

 

Til salg:

Flere quarter og paint horses i forskellige aldre og køn.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider