Nyhedsbrev nr. 2 handler især om vores medlemsklubber. Nyhedsbrevets punkter er medlemsindberetninger, hensigtsaftale med EWU og DWF konferencen.
Medlemsindberetning:
Vi er nu nået til oktober. Det betyder, at I som medlemsklubber skal til at indberette medlemmer. Hvis alle overholder fristerne, der er angivet i vedtægterne, vil vi være inde i den rette rytme for indberetninger og indbetalinger fra og med 2013. Det vil helt sikker glæde den, der sidder på pengekassen i jeres klub:
§4 KONTINGENT OG ØKONOMISK STRUKTUR
Stk. 1 Næste års kontingent fastsættes af repræsentantskabet. Indeværende års kontingent forfalder til betaling senest d. 1. december. Kontingentet gælder for kalenderåret og er uafhængigt af, på hvilket tidspunkt i kalenderåret indmeldelse finder sted. Kontingentet beregnes ud fra klubbens antal medlemmer pr. 1/10 i regnskabsåret.
Stk. 3 Klubberne er forpligtede til senest 15. oktober at oplyse DWF om deres medlemsantal pr. 1.oktober. Følgende skal oplyses pr. medlem: navn, adresse og fødselsår.
Hensigtsaftale:
Den 17. og 18. september var jeg til to møder med EWU (Erste Westernreiter Union). Resultatet af møderne blev en fælles hensigtserklæring. Dokumentet indeholder 4 hovedpunkter, der sætter en ramme for et fremtidigt samarbejde mellem DWF og EWU. De nærmere detaljer for denne aftale vil vi i løbet af den nærmeste fremtid komme mere ind på.
De 4 punkter i hensigtsaftalen er kort fortalt:
- Deltagelse af et dansk landshold ved German Open i Kreuth den 16. -22. september 2013.
- Der laves et program for uddannelse af danske dommere, der kan få godkendelse af EWU. Dermed er disse også internationalt anerkendt.
- Der laves et program for uddannelse af danske trænere i EWU regi. Denne uddannelse vil være anerkendt og certificeret. Bestyrelsen arbejder her på en nærmere afklaring af ramme og vilkår for uddannelsen.
- EWU og DWF samordner over tid deres regler for dyrevelfærd og sikkerhed, så de svarer til de europæiske normer. Mere information herom i forbindelse med regelbogen for 2013/14.
Jeg vil begynde med punkt 2 og venter med punkt 3 og 4 til næste nyhedsbrev.
DWF dommeruddannelse
Vi har startet et program, der skal give os et kvalitets- og kvantitetsløft på dommerstanden i DWF. Vores ønske er at uddanne 8-10 danske dommere, der har EWUs godkendelse. Første trin er her et kursus med en prøve som Ringsteward. Sagt lidt forenklet, så er dette adgangsbilletten til det videre dommeruddannelsesforløb.
Ringstewardkurset bliver holdt på Carl Nielsen Skolen på Midtfyn den 11. november 2012. Selve kurset bliver gratis, men deltagerne afholder selv udgifter til mad og eventuelt logi. DWF sørger for morgenbrød, kaffe, the og vand under kurset.
Jeg vil opfordre alle klubber til at melde kandidater til dommeruddannelsen til undertegnede så hurtigt som muligt. Desuden vil jeg opfordre alle modtagerne af info-service med interesse i uddannelsen til også at melde sig og samtidig være med til at opfordre alle med interesse til at melde sig. Der vil være plads til max. 16 personer på Ringstewardkurset den 11. november 2012.
De "gamle" DWF anerkendte dommere skal også opgraderes. Det skal selvfølgeligikke forstås således, at de er udgået pr. dato. Men vi ønsker, at alle, der dømmer i DWF regi, dømmer på samme grundlag, ensartet og i samme system. Derfor vil disse få et tilbud om at komme med i dommeruddannelsen hos EWU. Jeg vil opfordre alle i denne situation til at kontakte mig hurtigst muligt. I forbindelse med udløbet af regelbogsperioden 2013/14 vil den gamle DWF-dommer anerkendelse udløbe og blive erstattet af den nye.
German Open
Punkt 1 i hensigtsaftalen er ikke på plads i detaljer endnu. Men allerede nu ligger det fast, at der ikke kan afholdes DWF stævner i weekenden den 21. og 22. september 2013.
Vi ønsker en løsning omkring et landshold, der ikke skal påføre unødige store omkostninger for deltagerne.
Vi har endnu ikke fastlagt rammerne for udtagelsen til landsholdet/landsholdene. Men grundlæggende vil det blive en kombination af kvalifikationsstævner/-klasser, pointlisten og en samling for bruttoholdet/-holdene.
Vores ønske er fire stævner fordelt rundt i landet, hvor der vil være klasser, der tjener som kvalifikationsklasser. Derfor vil jeg opfordre klubberne til at melde deres interesse for at afholde disse klasser. Her vil det være en stor fordel for den videre planlægning, hvis dette gøres så hurtigt som muligt. Mere information følger.
Vi har i den sammenhæng også inviteret DKQHA, PHCDK og NRHA.DK til et koordinationsmøde. Her lægger DWF op til et samarbejde, der giver en bedre fordeling af stævnerne i fremtiden. Især med hensyn til de forskellige DM stævner.
DWF-Konferencen:
Igen vil konferencen blive holdt på Carl Nielsen Skolen på Fyn. På konferencen, som finder sted den 10. november 2012, vil vi i have fokus på regelbogen og den sportslige del af DWF.
Vi vil i år udvide programmet til også at omfatte en samling for stævneofficials udover klubbernes repræsentanter. Det vil sige at invitationen omfatter:
- Stævneofficials (dommere, showmanagers, ringstewards, stævnesekretærer, banefolk og doormen).
- 2-4 repræsentanter fra klubberne.
- De 2 regelbogsgrupper der blev dannet i 2011.
Jeg vil endnu engang understrege vigtigheden af at benytte sig af denne mulighed. DWF er faktisk en af de mest demokratiske foreninger, der findes i hestesporten. Konferencen byder på en enestående mulighed for direkte at kunne påvirke processen med reglerne i regelbogen.En mulighed man ikke finder mange andre steder.
Dagsordenen for dette års konference ser således ud:
Kl.10:00 Ankomst og registrering
Kl.10:15 Oplæg v. DWFs bestyrelse
Kl.10:45 Dannelse af arbejdsgrupper
Kl.13:00 Frokost, DWF er vært ved en let anretning.
Kl.14:00 Præsentation af gruppernes arbejde
Kl.15:00 Afrunding og planlægning for den videre vej frem.
Kl.15:30 Forventet afslutning
Tilmelding sendes til konference@dwf.dk
Her på falderebet vil jeg allerede nu varsle repræsentantskabsmødet 2013. Datoen er sat til lørdag den 16. marts 2013. Vi vender tilbage med mere information senere.
Konceptet fra 2012 bliver gentaget. Det vil sige, at vi kombinerer et medlemsmøde med repræsentantskabsmødet. Der vil naturligvis også være uddeling af diverse diplomer og end of year awards.
Med venlig hilsen
Lars Toftdahl, Formand
Dansk Western Forening
http://www.dwf.dk
lt@dwf.dk