Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvilken hest til wester?
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 08:41
Nu har jeg købt en dejlig blandingshoppe - og det var egentlig planen hun skulle bruges til dressur (hun er endnu ikke tilredet).. men det sidste stykke tid er jeg virkelig blevet interesseret i western og distance .. dette vil kun blive på "hygge-plan", evt. nogle små stævner i ny og næ - ikke noget seriøst.

Så er det jeg så gerne vil vide om der er krav (til stævner) mht. race? Eller om det måske også vil være dumt at blande for mange discipliner, når jeg nu gerne vil ride dressur også?

Hvad med jer der rider western? Rider I også andre ting? :-)

I får lige et billede af "vidunderet" ;-)

:-) Malu og tøserne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Du kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 11:11
bruge andre racer. Jeg red på en fjordbolle. han kunne ikke så meget, men jeg lærte ham en del. Nu har jeg så ik halvpart på ham mere, for hende der ejer ham ville af med mig (det er en lang historie)

Men mange rider på Haflingere, fjordheste og andre. Der er ikke krav til hvilke heste man skal bruge til stævner, medmindre det er et paint eller quarter stævne.

God fornøjelse.

{> Snart lykkelig ejer af paint-føl {>
0
0
Svar på denne tråd

bare igang
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 11:20
Det er bare igang. Det kan du sagtens. Dressur og western er trods alt grundridningsmæssigt ikke ret langt fra hinanden.

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Ja da........
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 16:10
bare igang med dig.

Jeg startede selv på min fjordhest (til manges godmodige "nå ja og hmmmmmmm")
Han er i dag rigtig go' til det. Jeg har også en plettet ubestemmelig, som jeg bruger - hun er også go' til det. Så det med racer, nej, ta' du bare din dejlige bl. hoppe og kom igang :-D

Marion

;-) Bag skyerne skinner solen altid ;-)
0
0
Svar på denne tråd

gammel traver....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 17:41
...det er hvad jeg har og det er da ligefør han er ligeså fin at ride som den lille quarter jeg har.

Så til klubstævnerne kan du stille op på hvad som helst.

Og det med at kombinere. Jeg vil sige at du skal holde dig til een ting ad gangen i starten. Lad den evt tilride i western style... og så kan du skifte over når den kan de grundlæggende. Når den så er klar på at blive redet, så kan den sagtens skelne mellem hvad den rider.

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Øhhhhhh....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 18:50
Kan man ikke starte store stævner på almindelige blandingsheste????

Joan
Man har et standpunkt til man tar et nyt....
;-D
0
0
Svar på denne tråd

store stævner....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 19:43
definer "store stævner"

Man kan starte mange stævner.. klubstævner, wrs stævner og dwf stævner, men de store stævner er jo tit store fordi både Quarter og Paint holder til med deres klasser også. Og de klasser kan man jo ikke starte med mindre man har en registreret quarter eller paint!

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

endnu mere øøøøøh
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 07:19
Jeg troede ikke at westernridningen havde den slags tendenser - altså at kategorisere på den måde....

Hvorfor er det raceopdelt?? er man bange for konkurrence eller hvad drejer det sig om? Ikke fordi jeg har nogen som helst intentioner om selv at skulle starte hverken det ene eller det andet - synes bare det lyder lidt sært.... :o)

Joan
;-D
0
0
Svar på denne tråd

dwf klaser....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 10:55
DWF holder da både danmarksmesterskaber og alting fr blandingsheste. Det er vel lige stort stævne at starte om man starter i dwf eller paint/quarter klasser. Og tit afholdes det hele alligevel sammen, så jeg synes da at der er masser af klasser for os på all-breed heste.

Randi
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 14:11
*overskrift*

Så vil jeg da komme igang - tror dog jeg starter med den grundlæggende dressur (nu jeg er gået igang med det).

Dejligt at så mange gider tage sig tid til et svar herinde :-D

:-) Malu og tøserne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Store stævner
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 14:43

Hej

Jeg vil da lige nævne, at til de store "race stævner" er der altid all breed klasser, hvor alle racer kan starte imod hinanden.

All breed klasserne er typisk DWF klasser eller WRS klasser.

Men som navnet siger. er det for alle racer.

Love your horses - they deserve it !

Take care........Lilli

:O)
0
0
Svar på denne tråd

raceopdelt.
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 15:27
Der er selvfølgelig stævner for enhver. Da der blev afholdt sjællandsmesterskaber, var det for alle tre grupper heste og der er skam også fine titler til blandingshestene, men i bund og grun er det jo Quarterne man benytter mest til western, så de skal jo også prøves af mod hinanden. Bedre svar kan jeg ikke finde på!

Synes det er ok med de "tendenser" at raceopdele, så længe at der ikke går noget fra blandingshestene. Der er jo stadig de samme klasser. Vi bliver ikke snydt, bare fordi vi ikke har raceheste (eller ikke er blevet færdige med at registrere vores heste)!

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

selvom at jeg har
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 08:22
en appaloosa, skal jeg starte med blandingshestene, da der er for få til at starte en klasse for appaloosaer. Jeg håber det blir bedre i fremtiden ;)
jeanette
0
0
Svar på denne tråd

ja undskyld lige...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 08:27
Ja det er ikke for at lyde negativ.

Men jeg synes at benævnelsen blandingshest i dette indlæg virker noget negativ, som om det er en slags anden rangs heste. Det synes jeg er fjollet. Som om det er en nedværdigelse at skulle starte sammen med heste der af den ene eller anden grund ikke har "de rigtige" papirer.

Det er jo ikke papirerne man rider på....

Randi
0
0
Svar på denne tråd

næ jeg har det
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 09:07
meget fint med "blandingsheste" har lige solgt en, og har også en haflinger, som jeg skal ride wetern på, men jeg synes efterhånden, at man kun er (IN), hvis man ejer en Quarter/Paint. Jeg er bestemt ikke en, som kun har hest, til formålet til stævner, jeg ville da bare gerne se hvad andre appaloosaer kan, har kun set et par stykker til stævne, thats all.
0
0
Svar på denne tråd

jamen så må vi jo vende den..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 09:34
Jamen så må vi jo bare vende tendensen. Sørge for at det bliver "In" at ride blandingsheste. :-) Vi må igang med træne vores blandingsheste rundt omkring...

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Jamen det er da "in"
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 09:39

Randi... hvem er det lige der vinder alle sine klasser på en all-breedhest??? Det gør du jo.. ;-)

Når du vinder over QHérne bliver jeg bare så glad, for de kan jo godt, især Nellypigen!

-Maria

Maria Gandløse sponsored by Mustang International.
Youth World Cup Qualifier

Prof western showtøj sælges, mere info via mail Showtøj
eller på 26533675
0
0
Svar på denne tråd

så må det blive mere in...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 10:18
Åbenbart ikke in-nok..

Ja du vinder jo også stort set alt hvad du starter på Pascal.. Vi må have nogle flere all-breedere på banen.

Randi
0
0
Svar på denne tråd

Det er lige netop det jeg ville frem til....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 11:15
Det der med at det ikke synes at være in hvis ikke det er en QH man har, men så kan jeg jo godt gnide mig i hænderne over at der så er nogen på deres allbreed som snupper placeringerne fra dem - det må jo vise at det ikke kun er QH der er egnede og de bedste :-D men at alle heste uancet racebaggrund kan bruges

Joan

;-D
0
0
Svar på denne tråd

store heste....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 11:31
..kan da osse bruges...
Jeg har en stor frederiksborg-hoppe på 167 i stg(og 700 kg) og hun er en glimragende pleasure-hest, lidt tung til de hurtige klasser men det passer mig helt fint...

B-) Rigtige mænd rider western B-)
0
0
Svar på denne tråd

og pintoman
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 11:38
Og Toves Pintoman på 170 vinder da også næsten alt hvad den starter...

Og jeg har da tænkt at prøve at starte "giraffen" (= Wotan på 172 cm) snart.

randi
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil da
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 11:56
foretrække at få mig en "blandingshest" når jeg næste gange skal ud og anskaffe mig en hest (Hvilket nok bliver til næste sommer.). Da jeg selv er en stor pige, så vil jeg jo foretrække at få mig en hest, som jeg føler IKKE knækker sammen under mig, når jeg sidder på den. Vil da gerne med det samme indrømme at jeg bedst kan lide de lidt tungere heste.

P.t. har jeg en gammel DV-hoppe, som er godt kraftig. Hun er simpelthen den bedst sofa man kan sidde på! :-D

Så jeg vil da gerne være med til at gøre blandingshestene IN! (y)

Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd

alletiders!!
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 12:14
Det er bare skidegodt Tina! Velkommen til allbreeds-verdenen. :-)

Randi
0
0
Svar på denne tråd

In at ride blandingsheste....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 12:57
...jamen der er ingen her der ser ned på blandingsheste. Tror vi mere eller mindre alle har en eller i hvert fald er startet på en inden vi fandt en Quarter.

Personligt har jeg jo en fin Quarter, men fordi jeg ikke vil betale i dyre domme for at registrere den, så er den jo også en "blandingshest" i manges øjne.

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

øhh.....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:02
...er vi nu ikke ved at vende bøtten her og foretrække blandingerne frem for racehestene??

Synes da det er mere jer der hujer og hejer for Quarternes fald nu??!!

Synes som en af jer selv sagde "det er ikke papirene vi rider på" at man så brude være så åben så man bare inviterer alle racer ind med åbne arme og tager godt imod alle, uanset og man er en fin racehest, fjordbolle eller en traver fra det mørke jylland!!

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

allbreed....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:04
...troede faktsik at allbreed betød en paint der var blevet ensfarvet og derfor ikke kunne deltage mere i avlen, eller er det mig der har misforstået noget???

Der er da forskel på all-breed og en god blanding af alverdens godter???

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Pas på!
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:04
Pas på du ikke roder dig ud i en ny tråd Miki!!

Hvad er der nu galt med det mørke Jylland??? :-*

Jesper
0
0
Svar på denne tråd

hi hi hi....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:07
...det mørke jylland.. det er der skam ikke noget galt med, men er det ikke der man udruger tosserne??

ha ha ha... ej pjat. Skal vist passe på hvad man siger herinde *g*

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Du tænker på..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:17
Hey miki.

Som overskriften siger hved jeg hvad du tænker.. ha ha..
Nå men du tænker sikkert på en breedingstock, det er en ensfarvede Paint.
;-D

Maria Gandløse sponsored by Mustang International.
Youth World Cup Qualifier

Prof western showtøj sælges, mere info via mail Showtøj
eller på 26533675
0
0
Svar på denne tråd

miki....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:17
All-breed klasserne er for alle heste-racer
Quarter og paint klasser er kun for de registrerede af den type og så er der jo lige slagsmålet om Breedingstock men dem er der vist nok osse egne klasser til. Tror vist nok osse at der har været stævner ned araber-klasser på et tidspunkt.
Jesper der bestemt ikke noget galt med Jylland, der kommer mange gode grønsager derfra.... :-P
Men med hensyn til valg af heste-race så har det vel noget at gøre med på hvilket niveu dine ambitioner ligger på og hvor langt man vil i stævnerne og hvilke klasser man rider...OG SÅ HVOR MANGE PENGE MAN VIL BETALE FOR EN HEST for vi kan jo ikke komme udenom at de amerikanske racer er dyre...desværre

B-) Rigtige mænd rider western B-)
0
0
Svar på denne tråd

absolut ingen kritik
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 14:50
Det var absolut ingen kritik af quartere og paint. De er dejlige heste (og de kan jo også starte i all-breed.) Så det var egentlig bare for at bringe en debat igang, da jeg synes det er irriterende at blive ved med af og til at høre at " det er da meget den hest kan gøre det når den ikke er paint eller quarter" .Og så synes jeg at det er lidt ærgeligt at der af og til ikke er så mange starter i allbreeds klasserne. Derfor synes jeg da vi må have nogle flere til at starte. :-)

En ridehest egenskaber må nu engang ligge i dens bygning, gangarter og temperament og ikke på dens stamtavle. Ingen anti- q-p parti overhovedet, forhåbentlig vælger folk sin hest efter om den passer til det de skal bruge den til gangartmæssigt, eksteriørmæssigt og temperamentsmæssigt fremfor hvad race der står på dens papirer i første omgang. Så jeg synes da sagtens man kan have lige store ambitioner om man vælger en allbreed eller en q/p. Allbreeds kan ikke få point i USA nej, men for os der ikke skal avle heste er det vel også uinteressant, for hvad kan de point så bruges til?. Jeg synes det er lidt synd at ens ambitioner måles med typen af hest man rider på. Hvis der var nogle flere der startede i allbreed klasserne ville der jo være endnu større konkurrence der. I dressur og spring f.eks deler man jo slet ikke op i racer. Der rider alle altid mod hinanden. Det giver nogle ret store klasser deltagermæssigt.

Og jo, jeg kunne da også godt tænke mig en quarter engang hvis jeg render ind i én med de egenskaber jeg kunne tænke mig. Ellers kunne det såmænd lige så godt blíve endnu en oldenborger, DV-er eller noget andet.

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

åh ja.. hi hi du er så klog...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 15:16
...det var jo lige det jeg tænkte!!

Ja selvfølgelig det er mig der mixer dem sammen! Sorry.

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Øhhhh......
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 18:34
Hej

Man kunne jo også bare forelske sig i en hest og købe den.

I mit tilfælde forelskede jeg mig i Tucker og anede ikke, at han var en quarter. Han var bare en lille brun, vinterpelset pjevs i mine øjne.

Jeg havde på det tidspunkt en god, gedigen, gammeldags oldenborger, jeg red western på og jeg forstod slet ikke, hvordan jeg kunne blive så pjattet med den lille, bitte, vinterpjuskede hest. :-D

At jeg så er blevet glad for selve racen, er der nok mange, der kan forstå. Inkarnerede islænderfolk kunne ikke drømme om, at købe andet end islændere. Der er også nordbakke-freaks. (Har en lille tendens selv ;-))
Andaluser-freaks osv.

Jeg vil lige nævne, at nogle af de bedste klasser, jeg har deltaget i, har været all-breed klasser. Netop fordi engang var det all-breed klasserne, der var de store klasser.

Love your horses - they deserve it !

Take care........Lilli

:O)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider