|
|
| Udstyr i NY/Chicago? |
|
|
Jeg er i den heldige situation, at min kærestes forældre har inviteret os begge med til New York med afgang i næste uge! Nu er dollaren jo lav, så jeg forestiller jeg mig, at mens de andre shopper tøj, kunne jeg passende shoppe udstyr til mig selv og til hesten. Jeg vil derfor høre jer, om I kender til butikker der sælger westernudstyr i NY? Jeg ved at det muligvis er svært at finde i indre by, men jeg synes ikke rigtigt at jeg kan tillade mig alt for lange ekskursioner, da det jo ikke er mig som har betalt for turen. Til sommer skal jeg til bryllup i Chicago. Der har jeg lidt større råderum over mine ekskursioner, så hvis nogen kender til udstyrsbutikker i nærheden af Chicago (gerne med sadler, da hesten skal have en ny sadel i løbet af sommeren), så må I endelig råbe op! Med venlig hilsen, Lise og
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chicago |
|
|
Det er godtnok et stykke væk, men hvis du får muligheden, er det bestemt et besøg værd at køre op til West20, der ligger et par timers kørsel nord for Chicago. (www.west20.com) Hende der ejer stedet er helt fantastisk til det med sadler og de har et kæmpe udvalg. Ellers er der Timmermanns i lidt mere overkommelig afstand (http://www.timmermannsranch.com) endelig er der Saddleshop (http://www.saddleshop.com/) i Libertyville, små 50 miles nord for Chicago, men på trods af søde medarbejdere, er udvalget bare ikke imponerende. Det er umiddelbart de eneste steder jeg kender til og synes jeg støvsugede området i de 1½ år jeg boede der. Synes dog det er noget af et sats at tage en enkelt sadel med hjem - hvis den nu ikke passer eller bliver skadet under transporten - sammen med det du kommer til at betale i told (tror det er ret usandsynligt at en sadel ikke bliver opdaget i tolden) er jeg ikke sikker på at det er "risikoen" værd? mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| told-spørgsmålet |
|
|
Tusind tak for svar! Ja, jeg havde godt overvejet 'told-spørgsmålet', og om det overhovedet kan betale sig, hvis der kommer told oveni. Jeg går ud fra at en sadel skal shippes hjem? Hvis nogen af jer har prøvet at tage ting med hjem fra USA, så er gode råd velkomne! Mht. sadeltilpasning så skal min hest i træning til sommer, og han vil dér blive redet med deres sadler. Jeg regner derfor med, at have prøvet nogle forskellige sadler på ham, og der er defor en mulighed for, at jeg ved præcis hvilken sadel jeg skal gå efter. Hvis jeg leder efter en bestemt sadel, kan man måske få rideudstyrsbutikken til at bestille den hjem til sig (til Chicago, that is). Men spørgsmålet er selvfølgelig stadig om det kan svare sig med tolden  Input er velkomne! Mvh Lise og
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
pænt dyrt at få sendt ting hjem fra USA, hvis man som privatperson står med en enkelt kasse eller to. Da vi skulle hjem derovrefra, havde vi EN kasse, der kostede os små 600$ at få sendt hjem Det var så ene "brugte" ting - dvs personlige ejendele som var over 6 mdr gamle, så der skulle ikke betales told. Det hele skulle dog opgives alligevel med værdi osv. Du skal lægge noget med 33% oveni prisen til told og afgifter (og det er MED fragtprisen iregnet osse), så hvis du køber en sadel til lad os sige 2000$, og den så måske koster 200$ at få sendt hjem. Så vil tolden oveni blive hvad, ca 700$ (33% af 2200)- og til en dollarpris på ca 5,5 vil sadlen ende med at koste i omegnen af 16.000 kr - og det vil jeg mene du også godt kan finde herhjemme, med meget mindre besvær til følge  Jeg drømte jo selv om at tage en sadel med hjem derovrefra, havde udset mig en fantastisk showsadel oppe hos west20, meen den ville ende med at koste 40.000 kr med told og forsendelse, så den tanke druknede jeg lige igen  Til gengæld kan du med fordel købe ting som showchaps/tøj proff.choice udstyr osv... Så skal du bare rejse derover med en tom kuffert  mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv bøv |
|
|
Ja, jeg kan godt se at det ikke er så fordelagtigt som i mine drømme - øv! Men jeg vil helt sikkert købe ting som kan puttes i en kuffert. Jeg har tjekket med rejseselskabet, og jeg må have to kufferter med á 23 kg. hver, hvilket vil sige, at jeg kan have 23 kg. rideudstyr med hjem og stadig gå til bryllup i kjole og stilletter i stedet for showchaps og boots . Jeg har været inde på hjemmesiderne du gav mig, for at tjekke deres udvalg, og for filan hvor er nogle af tingene billige! Hvordan er udvalget i Timmermanns (deres online shop ser nemlig ikke så imponerende ud)? Jeg tror at turen til West20 bliver lidt for lang - mine venner bliver nok lidt mugne hvis jeg bruger en hel dag på at shoppe rideudstyr, og jeg er der jo trods alt også primært for at bruge lidt tid sammen med min ven som skal giftes... Mvh Lise og
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Timmermanns |
|
|
Udvalget er sådan rimeligt - alt efter, hvad det er du leder efter. Kan ikke helt huske, hvordan det er med sadler derude, men de har fx en del showtøj, jeans og støvler...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg har importeret |
|
|
3 sadler En gammel godt brugt sadel (men god kvalitet) som jeg købte en stor taske til og slæbte gennem tolden på total blondinemaner. Tror nu godt jeg kunne have sluppet afsted med at det var en billig souvenir. Havde lige hevet den af hesten så den var svedig og håret og beskidt og fik lige en håndfuld jord ekstra for ikke at være for fin. Ellers så hvad du køber af jeans osv. Sørg for at tage det på ud i en mudret vandpyt og tag dem med hjem som vasketøj. De to andre sadler fik jeg sendt. Det kostede knapt 300 dollars pr stk med det amerikanske postvæsen (noget billigere end kurer). Der betalte jeg så told og moms. Så læg 3-400 dollars + 35% af sadel og fragt oveni en sadels pris som tommelfingerregel hvis du skal sende. Rigtig god tur. PS Nogen ting kan man virkelig spare på i forhold til DK. Feks Professionals Choise underlag, mærkevare jeans, kvalitetstøjler (Købte et par håndlavede for 30 dollar tror jeg men det var så også i 1997). Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Timmermanns |
|
|
@Maria: Timmermanns it must be! Tusind tak for al din hjælp - nu glæder jeg mig endnu mere til min Chicago tur  @Conny: Jeg forstår ikke helt din kommentar. Maria har jo netop hjulpet mig med viden, som jeg kke ville kunne finde på nettet (udvalg og kvalitet i de fysiske butikker). Et par googlesøgninger gav mig kun saddleshop siden, som Maria siger er den dårligste butik, så jeg er da superglad for at Maria deler ud af sin viden. Hvis dette ikke er et forum hvor man kan trække på andres viden ift. hesterelaterede spørgsmål, så har jeg da fuldstændig misforstået HN konceptet  Mvh Lise og
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Tina |
|
|
Hæhæhæ... Sikke et smukt billede af en total blondine der kommer slæbende med en 15 kg tung sadel gennem tolden . Jeg havde faktisk godt overvejet det, men for det første er jeg af en følsom natur, og jeg er bange for at skrækken for at blive taget i tolden ville ødelægge hele min ferie , og for det andet skal man jo så tjekke sin sadel ind (den går nok ikke som håndbagage), og jeg ville være bange for at sadlen ikke ville kunne tåle den hårdhændede læsning og aflæsning på flyet. Men overlevede din sadel det? Dine råd vedr. billige ting er noteret! Tak for hjælpen! Mvh Lise og
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja sadlen overlevede |
|
|
Det var en stor taske og jeg havde stoppet alt muligt tøj osv ned omkring den. Det var jo helle rikke en ny showsadel men en ældre model med rough-out osv. så den var ikke så sart. Vi landede klokken meget sent og der var ikke et øje i lufthavnen så detvar bare et spørgsmål om fysisk at slæbe den. Men rejsende til/fra USA blvie undersøgt på en helt anden måde i dag. Var i Florida i januar og blev tagetfor at smugle sprængstoffer. Nå ja i hvert fald udtaget til yderligere undersøgelser. Og det var bare for at komme ud af Florida. De er blevet meget nervøse. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej hold da op |
|
|
jeg kan godt se at du har misforstået mig totalt. Fordi jeg siger at man kan bruge Google, er det da ikke ensbetydende med at alle andre forslag her skal fejes til side. By all means! Nu er det bare sådan, at jeg selv må ty til Google hele tiden for at finde ting, så måske bruger vi den forskelligt. Jeg er da ellers ikke nogen ørn udi kunsten. Ihvertfald var det positivt ment, undskyld hvis jeg forstyrrede dine cirkler! MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt ord igen :-) |
|
|
@Conny: Ok, tak fordi du svarer - jeg er glad for at jeg bare havde misforstået dig. Jeg troede, at du mente, at jeg bare skulle google i stedet for at spørge (eller at du insinuerede, at jeg var for doven til at google det), og det syntes jeg ærlig talt var en ret skrap holdning at have i et forum hvis formål er, at folk kan udveksle erfaringer  Jeg synes, at jeg plejer at være ok til at researche (jeg har i hvert fald en del erfaring med det qua mit studiejob), men jeg er ikke helt sikker på at jeg får brugt de rigtige søgeord. Jeg er en greenhorn udi kunsten at købe udstyr (og især på nettet) da jeg fik hjælp af min træner til at købe min gamle sadel, og mit SU budget ikke har tilladt mig at købe nyt med mindre noget gik i stykker. Jeg synes i hvert fald tit, at jeg lander på sider med fx. westerntøj som ikke er beregnet til ridning. Desuden er det sk*de irriterende at google rideudstyrsbutikker i Chicago, fordi man bare ender med at få en masse netbutikkers udsalg på Chicago skruer  (Connie: hvis du er interesseret, vil jeg gerne kontakte dig i løbet af foråret, da jeg tænker, at du kunne være kvinde for at få min gamle sadel solgt. Den passer desværre ikke min nye hest. Der er vist billeder af den på min profil...) Mvh Lise og
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|