Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Jeres mening om dette ridt?
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 09:02


diskuterer helst kun med mig selv- så er der ingen der siger mig imod


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget anspændt
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 09:17

grænsende til det forkrampede ind imellem. Især i starten af programmet. Ind imellem takter den helt mærkeligt, specielt på bagbenene.

Den ligner en hest der er flasket op med indspænding og det ser ikke ud til at hest og rytter stoler særligt meget på hinanden.

Den bliver redet rundt, der er ikke så meget samarbejde og de udstråler ikke meget glæde.


Synes ikke det er et smukt ridt.

Når det er sagt så kommer de effektivt igennem pattern så man kan genkende det. Det er noget bedre end hvad de fleste af os kan præstere. Men af en international top dressur rytter på en toptrænet hest kunne man godt have ønsket lidt mere finesse og føling.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Anky...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 11:29

Er jo dressur-rytter, der praktiserer roll-kur og LDR i sine opvarmninger og er i øvrigt en af de dressurryttere der er kritiseret allermest for sin meget stramme og kontrollerende ridning. Men hun vinder en masse...


-Så ud fra det perspektiv, er det da godt at se at hun nogen gange faktisk slipper hesten. Det må være grænseoverskridende for hende.


Jeg syntes jeg ser at hesten laver break of gate to gange, ved 3.04 og 3.08.


Jeg har ikke lavet scores på ridtet, men syntes at 71 umiddelbart er temmelig højt. Kan ikke helt få øje på hvor hun scorer +.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 71 er nok for højt
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 11:49

med de spins, men hun scorer på cirkelarbejdet, roll backs og stops. MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234´87654
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 13:06

Forfærdelig ridning!!!!!


MVH Pernille



*Skovbakkens Avalon*


!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!


Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedømmelsen
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 14:25

Hvordan foregår bedømmelsen, bare i korte træk - og 71 er det godt eller skidt?





48 timers gratis adgang til www.epona.tv


De venligste hilsner Louise

***



Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 min tanke som det første
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 14:41

var flg.


1. en hest som er top tunet el bar godt trænet behøver man ik voldspore for at lave et godt spinn!! En god hest kan gå på sæde og ben alene. Med lidt tøjslehjælp (neckreining). Men i hendes spinn sidder hun konstant og hakker sporene ind i hesten


2. Når man rider- er noget af det første jeg lærte at hånden ALDRIG må komme på den forkerte side af midten på hestens man. Altid på rette side maks på midten - Anky ser man tydeligt hive hesten i munden ved voldsomt at rykke hånden helt over på sin egen og hestens venstre side, selvom hun fører tøjlen med højre hånd


Hesten burde gå med nakken vandret - men i stedet så går den med svaj konstant- undtagen i galoppen lige inden et stop/når hun skal udvise speedkontrollen i volterne i galoppen.


Bare sådan lige umiddelbart hva jeg hurtigt kunne se uden at gøre mig umage.


Roselina ?C?: 71 er som udgangspunkt godt pointmæssigt.


Conny: Jeg sys ik hun burde få så mange point hvis man kigger på den måde hun rider på - men det er bare mig der ik sys det er i orden muligvis. Generalt set altså. Red man sådan her hjemme ville det blive påpeget HELDIGVIS da!



diskuterer helst kun med mig selv- så er der ingen der siger mig imod


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridning
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 15:39

jo bevar os det kan gøres pænere(hesten virker som andre også har skrevet noge anspændt), men helt ærligt har set mange reining programmer redet værre end det der på samme niveau. jeg kunne godt mistænke at det er fordi det er Anky, så skal der hakkes, hun er vel ridesportens ynglings mobbe offer i disse år.


men når vi nu har gang i celeberty reining


www.youtube.com/watch?v=rPxByDsnKl0


hanhar da fattet at man skal sliåppe tøjlerne :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Selv om
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 15:51

det første ridt ikke er smukt og lækkert så er det da langt fra forfærdeligt. Der findes absolut meget mere forfærdelige ridt til alle danske stævner.

Men Schumacher og hans hest ser ud til at have det sjovere. Måske fordi presset og forventningerne er mindre?


Så er der jo også det at der nok ikke er nogen af dem der selv har "lavet" de heste de rider på. Så det er nokogså lidt som hesen er skolet og rytteren instrueret. Måske har hun fået at vide at hun skal have fat i palominoen....hvem kender baggrundene...


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyt med Anky
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 18:01

Hun er jo bare en stakkels nybegynder inden for reining, der får alt for meget opmærksomhed. Andre, med hendes erfaringsgrndlag, ville aldrig blive fokuseret så meget på, ej heller krititeret så meget.


Stute, du har vel ikke lige en video hvor du rider reining, så man kan se hvordan det skal gøres?


Jeg har BESTEMT ikke en med mig selv, men her er Shawn F., der leverer varen.


Også han viser lidt "Anky-ridning" i opvarmningen... Men han er så dygtig at det overhovedet ikke vises i programmet.


Nyd lige grisebassen:


www.youtube.com/watch?v=x0czqKl-wRY





May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 19:05

" jeg kunne godt mistænke at det er fordi det er Anky, så skal der hakkes, hun er vel ridesportens ynglings mobbe offer i disse år."


Helt enig Noomi!

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Stute!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 19:08

Der står ingen steder skrevet at hesten bør eller skal gå med vandret hals. Men jeg kan i øvrigt ikke se at den går højt. Mange amerikanske dommere vil elske hendes stil.

At hun overreiner til tider, er en ting men da hun er hurtigt tilbage igen er det ikke graverende.
I spins`ne har hun tydeligt svært ved at finde den rigtige balance for den hest - No doubt!! Hun klarer sig så igennem uden et freeze up ved at bruge sporene. Men hun voldsporer ikke.

Anky har redet reining i 2 år og jeg synes det er enormt sejgt, at hun kan kvalificerere sig til at ride landshold efter så kort tid.

Hun giver reiningen publicity og man kunne jo også se det som at hun ønsker at lære noget fra den lethed reiningen rides med.

MH Conny


0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 19:20

jeg er rent faktisk i stand til at være objektiv- det har intet at gøre med at det er Anky der rider - nej det kommer sig skam ud af et andet indlæg om mange forskellige ryttere, hvor Anky ikk engang kommer ind over før man viser denne video.


Det er sjovt bar fordi det ER en som tidligere er kendt for et el andet - så MÅ det altså bare være derfor man bringer vedkommende på bane inden for en helt anden gren af ridningen.


Conny: vi er bare ikke enige denne gang.


Jeg ahr for i øvrigt ikke sagt at der står at hesten skal gå med vandret hals - men jeg siger at det BØR den reelt. Den bør i hvert fald ikke gå som den gør i dette program.


Ser man slutningen af videoen kan man se hun sporrer konstant i sine spinns - ik i orden for mig at se uanset grunden. Så hut jeg visker må man heller ik i cutting- vor er forskellen? Her har jeg da hørt det råbt op.


Ja man kan se dte som at hun ønsker at lære noget fra den lethed reining rides med- har nogen sagt jeg ikke gør det? Så vidt jeg ved så oprettede jeg INGEN tekst overhovedet i mit begyndende indlæg- jeg spurgte UDELUKKENDE til hva folk mener om ridtet - hverken vedkommende der rider el hva hun tidligere har lavet.



diskuterer helst kun med mig selv- så er der ingen der siger mig imod


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 0123456789
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 21:06

Nu har jeg set ridtet igennem et par gange og jeg må sige at jeg tager hatten af for hende, for hun skal jo ride godt! Det er ikke sådanne lige at gå ind og ride et reining pattern.


Som jeg forstår det er det en lånt hest hun rider på også har hun helt sikkert fået noget træning fra hestens daglige rytter om hvordan den rides bedst.


Når en rytter skal ind og showe ses det tit at der faldes tilbage i gamle vaner, deraf kan være brug af sporen i spin, det må være svært at gå fra dressur, hvor rytteren kontrollerer hver en bevægelse hesten laver, til reining hvor mange af øvelserne sættes i gang og rytteren så skal være så lidt i vejen for hesten som muligt.


Hesten ligner en der godt ved hvad den skal og gerne selv vil bestemme tempo og hvornår, det er tydeligt at både hest og rytter er meget nervøse i starten og der kommer en del taktfejl i det første sæt cirkler, andet sæt cirkler går hesten meget bedre og korrekt i mine øjne. Jeg kan ikke se de break of gate der er nævnt.


I de gode gamle dage gik en reining hest noget over level og med næsen godt foran lod. Så var der en hest med den stil der vises i dag der vand futurityet og den lave stil var født, hvad der ikke er mange der ved er at denne hest havde haft brækket ryggen eller nakken og derfor gik i den meget lave holdning. Den kunne ikke gå anderledes.


Med hensyn til hendes score på 71 tror jeg det er en ok score, jeg vil give Conny ret, hun har tabt lidt på spin og vundet lidt på cirkler og i særdeleshed stop.


Roselina:


I reining starter alle ryttere på 70 point og,

De enkelte manøvrer bliver scoret i 1 / 2
points intervaller fra det laveste på -1 1/2 (ekstremt dårlig
kvalitet) til det højeste point på + 1 1 / 2 (super god kvalitet) med en score på 0 angiver en manøvre, der er korrekt udført.


Der kan også give penalties - for en lang række ting, hvis fx hesten bukker, sparker ud er det en penalty 5.


Et reining pattern har som regel ca. 7-8 øvelser i et pattern. Det er pattern 6 som rides her, der er 7 øvelser og de er delt op således:


1. Complete four spins to the right. Hesitate.

2. Complete four spins to the left. Hesitate.

3. Beginning on the left lead, complete three circles

to the left: the first two circles large and

fast; the third circle small and slow. Change

leads at the center of the arena.

4. Complete three circles to the right: the first

two circles large and fast; the third circle small

and slow. Change leads at the center of the

arena.

5. Begin a large fast circle to the left but do not

close this circle. Run up the right side of the

arena past the center marker and do a right

rollback at least twenty feet (six meters) from

the wall or fence - no hesitation.

6. Continue back around previous circle but do

not close this circle. Run up the left side of the

arena past the center marker and do a left rollback

at least twenty feet (six meters) from the

wall or fence - no hesitation.

7. Continue back around previous circle but do

not close this circle. Run up the right side of

the arena past the center marker and do a sliding

stop at least twenty feet (six meters) from

the wall or fence. Back up at least ten feet

(three meters). Hesitate to demonstrate the

completion of the pattern.

Rider must dismount and drop bridle to the

designated judge.


Håber dette giver lidt lys over hvordan reining bedømmes.


For at svare på tråd starters spørgsmål, syntes jeg 71 er ok at give, samt at det er ok redet, hesten ligner den er meget tændt og forudser hvad den skal flere steder. Sådanne en hest er svær at showe og det syntes jeg hun gør fint.


Hilsen fra Berit.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Berith....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 21:15

MH Conny


PS ville lige til at forfatte et indlæg om bedømmelse, but then came you. Hvor herligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Berit
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 00:50

for en fin beskrivelse.


...Men prøv lige at spille videoen på 3.08 (altså minutter inde i videoen.)


Hvis du fører musen på tidslinien, kan du stoppe og gentage et par gange.


Gjorde det lige igen. Jeg er altså ret så sikker på der er break of gate. Der er tre forbensbevægelser i trav.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 er i ikke blevet for nærtagen
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 07:59

Altså for mig er der ikke noget galt med det første ridt, og helt ærligt, hvor er det anky sidder og hakker sporen i hesten heletiden..


ved ridt nr 2 virker det som om hesten er holde med hård hånd, og derfor ved at gå på næsen heletiden.


jeg ved ikke hvad der går af hesteverden i dag, men jeg syntes altså i hestefolk er blevet for nærtagen, det ender vel med at hvis nogen slår en skid så er det også forkert.


Hva´ med lige at sætte tommelfingeren i jorden og trække vejeret.. pause.........

0
0
Svar på denne tråd
 
 gurli....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 08:05

det skriver jeg hun gør i sine spinns.


Vi er jo ik ens alle sammen- heldigvis. At du mener jeg/andre er for nærtagende... Jamen det er fint at du har den mening. Jeg/vi er bare andre med en anden. Og heldigvis for det i betragtning af al det skidt der foregår ude i dyreverdenen sys jeg jo så.



diskuterer helst kun med mig selv- så er der ingen der siger mig imod


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig......
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 08:47

...er nu også til dels enig med Noomi - man har jo nok lidt den "negative hat" på, når man ved, det er Anky, der rider...


Indrømmet, det havde jeg selv og var hurtig til at dømme hende hårdt, trods det, at jeg intet aner om reining!

0
0
Svar på denne tråd
 
 diskution
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 10:14

Jeg syntes det er fint at diskutere reinig, som det udføres idag. Der findes jo en del kritik af både disciplinens udførsel og dens træningsmetoder.


Der er fortalere og folk der finder begge dele forkert og forargeligt.


Men det er måske lidt underligt at lægge op til en diskution, med en video, der viser en nybegynder, der tilmed har en masse fordomme imod sig, via den måde hun rider en helt anden sportsgren på.


Derfor vil jeg igen gerne pege på en af de udøveres ridt, som generelt i reining-verdenen anerkendes for sin store dygtighed.

Dette ridt er ret nyt og her scores helt op til 2 x 77.


Shawn Flarida, mine damer og herrer:


www.youtube.com/watch?v=x0czqKl-wRY


Jeg selv syntes ridtet er forblændende godt.


(Det eneste, man kunne komme efter, er evt. den smule af opvarmningen, hvor han klart viser, at hesten er vandt til at blive trænet/opvarmet/skolet i rollkur-holdning. Det er jo det der diskuteres meget pt. Men udførslen af selve ridtet, hestens holdning, villighed, lethed for hjælperne (guidning) dynamiske udstråling osv., lægger klart op til +ning.)


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 11:07

At komme med til weg så er det fordi at man kan ride. men okay hendes spin er måske ikke så gode. men hun hjælpe den i dem. og for os her i dk er det ikke okay at gøre.men I skal huske det er der over og ikke her i lille dk det show er og de ser ikke det for at være hård ved hesten som nogen vil gøre det her hjemme.



Og i cutting hjælpe man også heste hvis den ikke lige komme med frem på køen som den skal gøre. og det ser jeg ikke for noget der gøre ondt på hesten.


hvis man lige hjæpe hesten lidt til at show her hjemme så får man en tur her på netten jo og der er mange der er god til det og det er mange gang dem er ikke ride selv til shows OG de er de beste og kan klar det hele.Men i skulle selv prøve at ride de shows. og så skulle os der ride show stå der der i er .


SORRY det måtte der ud.


R.I.P

FIRECRACKER MOON


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jette...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 11:45

det har sine grunde at det netop er denne video- det harj eg osse skrevet. Det er i forbindelse med en anden tråd.


Ronnie: Der er forskel på at hjælpe hesten og så det der er værre.


At man ikke shower er ik = man ikke kan ride. Nej det kan som end være så simpel en ting som ikke at ha lyst til at showe. Eks fordi man netop IKKE kan stå inde for ting man vil stå inde for ved deltagelse. Det kræver finanser ikke alle har til rådighed. Det kræver tid og lyst som måske ikke alle har.


Der findes mange i DK der rider på hyggeplan uanset diciplinen. Dermed ikke sagt det er dårlige ryttere - tvært imod.


At man shower er heller ik = at man er en god rytter. Eks har man jo ik skullet kvalificerer sig til hverken DM el VM- så hvem som helst uanset kunnen ahr kunnet stille op. Osse de der bestemt ikke burde hvis de ville.



Nikon dSLR kamera sælges: Kig her...


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 12:15

skal man da kvalificere sig til VM.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ret skal være ret Ronny
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 12:35

Hun sporer ikke for at hjælpe hesten. Hun sporer tydeligt fordi hun er nødt til at holde hesten i gang, idet rytterens vægtfordeling er forkert og hæmmer hesten.


Jette!

Ja der er mange meninger om stilen i reining, der er bare det lille vigtige item at der reelt ikke foreskrives nogen stil i regelbogen.

Man kan ride med samling, uden samling - højt, lavt som man har lyst til, men hesten skal vise, at den ikke er hæmmet af det, at der er harmoni i bevægelsen mellem hest og rytter og at tøjlerne frem for alt er mindst lidt slækkede.

Jeg synes det er flottest at hesten samler sig ved påvirkning af tøjlen.

Og jeg kan godt lide det meste af Ankys ridt især cirklerne til venstre, der er meget velstillede. I cirklerne til højre, taber hesten derimod indvendige skulder et stykke inde i cirklerne og den mister derved skønheden i galoppen.


En anden ting som jeg synes er imponerende, det er Ankys sædebevægelse i galoppen. Her kunne rigtigt mange danske reinere lære noget, idet de her overdriver og kurer for meget rundt i sadlen.

Det er som regel rigtigt svært for dressurryttere at ophøre med dette sædedrev, fordi de har lært at drive hesten opad i galoppen. Anky har fanget den rigtige bevægelse fint og var hun min elev, der var kommet så langt på 2 år, havde jeg været kistestolt! Tænk at hun har kunnet kvalificere sig til Holland landshold på 2 år. Der er faktisk temmeligt mange gode reinere i Holland.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 bla fik skrevet
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 13:52

forkert - mente DM



Nikon dSLR kamera sælges: Kig her...


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestesnak
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 14:23

jeg springer lige ind og siger min mening !

jeg har aldrig set anky før eller hørt om hende.

men jeg vil da sige at det er godt det hun laver der, jeg mener hvis man kan få 71 er det nok ikke fordi man er helt dårlig.og ja som RP_ransh skriver, hvis man er med i weg er det da fordi man kan et eller andet :D


når heste hvisker

tilbage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke længere western
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 20:22

Tja, nu rider jeg ikke selv western mere,(rider akademisk) men det er interessant at læse hvad westernrytterne lægger mærke til kontra ryttere der rider dressur.


Jeg har ikke så meget at bemærke til Anky, jeg synes ikke hun er speciel hård eller dårlig eller lign. Vil gerne medgive at hun sporer for at drive og er enig med Jette i at at der break of gate, de steder du nævner. Jeg tror Anky har gjort sig meget umage, og jeg tror det er en god øvelse for hende at skulle slippe tøjlerne i bogstaveligste forstand. Jeg synes faktisk hun sidder pænere i galoppen end mange af de andre ryttere, hun driver ikke vildt med sædet eller kurer rundt.



Dog synes jeg at hesten (som vist IKKE er trænet af Anky?) viser en stor svaghed, måske pga, træningsmetoden.


Hesten er ofte bag lod, MEGET bag lod, og det kan enten skyldes at den er trænet således, at man har haft meget hårdt fat i tøjlen, eller at hesten ikke kan bære fordi den ikke er stærk nok i ryggen. Jeg hælder mest til det sidste, da det i reining regelsættet forholder sig som Conny skriver at der ikke er krav til samling og bæring, og derfor ligger fokus ikke på dette.


Hvis man nu lige skal sammenligne med Shawn Flarida som Jette linkede til, så kan man her se at hesten er meget mere foran lod (for en akademisk rytter som mig, så er der ønske om mere indundergriben og...lad det nu ligge), men hesten er foran lod. Tilgengæld så synes jeg at Anky´s balance og sæde er mere afslappet end Shawn Flaridas.






"The Proud Owner of a Paint"

"Westernsadel byttes for bredt sadelskab -send PM hvis det har interesse"

0
0
Svar på denne tråd
 
 anky von ..
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 20:24

Jeg vil ikke kommentere på ridningen, da jeg ingen forstand har på reining, men vil blot sige, at jeg synes det er friskt hun kaster sig over en ny diciplin inden for ridningen, når vi nu i årevis har set hende ride dressur. Så hatten af for det...


Voksen rytter søges til herlig fell pony :)

Læs mere på min profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bag lod
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 22:32

...det var netop min pointe for at vise Shawns ridt.


Det er korrert, at der ikke i regelbogen er beskrevet i hvilken HØJDE hovedet bør bæres, (hviket jeg syntes giver mening, da forskellige heste har ansat halsen til skulderen forskelligt, så nogen bærer højt, andre lavt). MEN der står at næseryggen skal være i lod eller let foran. Det er faktisk beskrevet i mange western-discipliner (også pleasure).


Et faktum, der giver mening, hvis man har sat sig en smule ind i hestens anatomi.


-Men desværre også et faktum, der meget oftest overses, af både ryttere og dommere.


Shawn rider sin hest med en god hovedvinkel, det gør Anky ikke. Desværre viser Shawn, i det korte klip, lige inden han går ind, at han øjensynlig træner/opvarmer med øvelser stærkt bag lod.


Al gammel og ny erfaring, beskriver i et utal af dokumenter, det uhensigtsmæssige i denne holdning og hvilke skader det gør på kort/langt sigt på hesten. (Alt fra spat, slidgigt på forlemmer, uensigtsmæssig udvikling af halsmuskulatur, overstrækning af ledbånd og hæfter i nakke, manglene fri luft-adgang, nedsunken ryg og derfor slitage på ryghvirvler osv osv).


Det der tiltaler mig ved Shawns ridt, kontra Ankys, er dog at han rider sin hest (i arenaen), på en måde der svarer til hvad man som udgangspunkt forventer at en WESTERNhest skal rides til. Den er "willingly guided", han giver hesten plads til at gøre tingene selv, efter at han har lavet directions. -Og den gør det. Den går i den "løse samling".


I reining, er det ikke rytteren sæde eller generelle opstilling der vurderes, det er den indvirken der tilflyder hesten. Shawn (som så mange halvgamle halvfede reiningryttere) er jo ikke just en top-atlet at se på, her er Anky meget mere i spil. Det til trods, må det vel erkendes, at Shawns hest går betydeligt bedre. Og det har ikke noget at gøre med det er en bedre hest, men at den er bedre redet. Det løse sæde skal man ikke tage fejl af...


Mht. indundergriben, har det, som det også gælder for hovedhøjde, bla. noget at gøre med hestens anatomi. Quarteren (den reiningavlede) kan det snot, når det gælder stops og spins. I de hurtige cirkler, kan ingen hest, ej heller en klassisk trænet, men det ved ingen, for ingen rider stærkt på en klasiker. Men det ville nu også være anatomisk ukorrekt at bede om det i hurtigt tempo, men det er en længere historie. Jeg ved ikke hvad man burde forlange i de langsomme, små cirkler, ud fra et biomekanisk standpunkt, men nok noget mere indundergriben, generelt.


Tak Nugga for du gad at se Shawn, det er da et ridt der er værd at diskutere og nyde.


Mht til Anky, kan det vel kun siges, at hvis man går til et hvilke som helst NRHAshow i DK, ser man at de fleste af os, rider meget mere forkrampet end hun gør. Igen, er det hamrende uinterssant at diskutere hendes ridt, da hun vel gør sit bedste, men hun er en novice i sporten. Vi ku' lisså godt kigge på Peter, Poul og Lars, på samme niveau.


-Men der er altså break of gate. Og det er nok også derfor at en af dommerne (nr 2) scorer hende 69,5? Det er kort og det kan være svært at se, men det kan altså ses på videoen.



May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hendes egen hest
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 12:12
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 12:56

Anky og Whizashiningwall BB på første og sidste video!


MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok Poul
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 13:06

Men det troede jeg bare man kunne se når man åbnede linket!


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil ikke
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 13:53

jeg hverken kan elelr vil prøve at gøre mig klog på point eller rigtigheden i øvelserne for det er jeg slet ikke erfaren nok til. Men jeg synes hestens holdning er helt godnat. Den ligner en dressur hest der er trænet forkert. Ingen frihed halsen og ligegr konstant og glor ned i jorden..er det ikke meningen at western skal illustrere arbejdsheste????


Jeg må indrømme jeg desværre kommer længere og længere væk fra westernridningen eftersom jeg ser så mange heste der ikke får lov at bruge sig korrekt og trods dette forventes der af dem at de kan lave øvelser der gør selv en balletdanser svimmel..


Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 op til dig
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 22:42

Det er jo op til en selv, hvor hestens hoved er når man rider. Bare fordi nogle af de store ryttere og de der gerne vil være som de nogle af de store ryttere, rider på en bestemt måde, behøver man jo ikke cutte ridestilen, lige meget om det er den ene eller den anden stilart. Det er en trist holdning, at bare fordi et vist antal gør noget, man ikke selv vil gøre,så stopper man. Her glemmer man dem der gør det på en pæn måde og lader dem i "kampen" alene. Hvis alle bare ser en eller flere ryttere ride grimt i deres ridestil og derefter flygter fra den, så vil sandsynligheden for at bevise, at der er en bedre måde at gøre tingene på jo forsvinde.............

Det er ærgerligt, hvis man er en af dem der rider super pænt og træner på en sober måde, at blive sat i bås med alt det fra den "hårde" gruppe:fordi sådan rider man jo i western....


Hvis der skal kæmpes for bedre måder at træne, showe, ride tur osv, så må man holde ved og bakke op om dem der rider pænt. På den anden måde lader vi jo bare de andre "vinde".


Håber det gav mening Jeg savner bare snart, at de gode ryttere kommer lidt i fokus også, så vi får lidt af begge dele.


Mvh Helene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er et...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 00:01

rigtigt smukt ridt!

www.youtube.com/watch?v=ki7Sg- VHXzQ&feature=related


Enjoy!

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mr Montana Nic
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 05:45

Ja det er altså en herlig hest. Og et fint ridt.


Hans mor, Mollie Montana, er efter den dejlige NCHA hall-of-fame cutter Montana Doc.


-Lissom Reba Montana, som nu er hos Birgitte Krohn.


Mollie har så Calbar som morfar, hvor Reba har Dox Sox, som begge er efter Doc Bar.


Så der står faktisk en hoppe i Danmark der er ekstremt nært beslægtet med Mr. Montana Nics mor.


Hun laver føl, men ved ikke hvad hun har lige nu, andet end hun vist stadig går i stod med Mr. Poco Scotch.


Gade vide om der hopper små heste rundt i DK med det potentiale, vi ser i Connys video?


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis vi snakker familie
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 11:59

til WEG heste så har jeg to afkom efter guldvinderen af det første reining WEG San Jo Freckles.

Han vandt både individuelt guld og var med hos Team USA der vandt guld for hold.

Han blev redet af Shawn Flarida og det var et ekstremt lækkert ridt lige i den form jeg kan lide at se en reininghest. Lavt og samlet men ikke for meget.

Især min vallak ligner sin far utroligt meget.

Stormys San Jo (Bolle) er 3 år og pt i reiningtræning i Tyskland.

Play Jolene (Jolene) er 2 år og venter på at komme afsted hen på vinteren en gang.

Fælles for dem er at de har nogen utroligt gode temperamenter og nogen meget korrekte og stærke ben. Det er sjovt at sammenligne når man har to afkom efter samme hingst lavet på hopper man kender godt og har andre afkom efter. Så kan man rigtigt sammenligne.


Farmand



Sønnike



Så ja der render små næsten-kloner af WEG hestene rundt i DK. Også af en af vinderne.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


Godt hø købes. Nær Ringkøbing eller leveret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lækkert
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 12:32

Meget lækkert ridt. Tak Conny det så godt ud.

Tænk hvis man også havde sådan en træner/rytter som Craig S. i dk. Og tænk om man havde så store trænings og showhaller i dk..............drømme, drømme....suk.

Ja der er nok at bruge pengene til, hvis man lige skulle falde over små 50 mio


Mvh Helene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anky??
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 19:12

Ja jeg ved ikke rigtigt hvad man skal sige da jeg ikke gider blande mig, men jeg syndes det er fedt at en dressur rytter smider tøjlerne og kommer ind i "vores" verden! tja.. vil gerne se video klip af dem der hakker ned på anky pga. hun er dressur rytter der laver roll kür på hendes heste, men hvor står det det er ulovligt?? For vi kan sikkert alle sammen nævne en fejl. Der findes ikke en fejlfri rytter og hvis der gjorde ville vi jo alle ride ved den "fejlfrie rytter" men det er sådan at sådan en findes ikke!

  • Gi' hende dog en chance
  • dressur ryttere er fedt at få ind i vores slip verden
  • Anky er ikke den eneste
  • og ikke den eneste der skal hakkes på hvis de overhovedet skal hakkes på!
  • så "Take it easy" folkens

jeg prøver altså ikke på at kloge mig!


Shes a hot tequila

Star

I betyder alt

Hvorfor milionær??

Når man har 2 milioner hjemme på folden!

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

(Stolte dm mester 2009 & 2010)

Quarter ejer ½ år!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg synes
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 18:05

Helene : Jeg giver dig helt og aldeles ret i, at alle skal eller kan skæres over en kam. Det er for mig heller ikke et spørgsmål om, at fordi enkelte/flere ryttere viser (i mine øjne) dårlig ridning så er jeg den der er smuttet. Jeg er vist i virkeligheden ked af at se heste gå med næsen i jorden og igen må jeg pointere at her er jeg nok lige fordomsfuld og genrelasirende, for nej det er da absolut ikke alle weternheste der går sådan ej heller alle dressurheste der går med næsen i bringen, men jeg er vel efterhånden bare kommet dertil hvor jeg ikke synes det ser godt ud når de begrænses så voldsomt i deres naturlige bevægemønstre..


så måske skulle jeg bare melde mig under fanen hos de forvirrede der ikke kan finde ud af hvad der er ok at kræve af en hest og hvornår vi er ude i at ridningen rent faktisk ikke er sundt for dyret længere..

forvirret?? også jeg...for jeg synes ikke det ser godt ud det ridt conny linker til... måske har jeg bare glemt hvordan en hest skal gå for at se sund ud??..det er meget muligt..og jeg er så absolut ikke ude efter hverken den ene elelr den anden jeg er bare i en tænkeperiode tror jeg ;-)


Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 18:45

For at hestene skal kunne udføre manøvrene ordentligt og uden at gøre skade på sig selv, skal de være varmet på på en måde, så overlinien er strukket tistrækkeligt ud og kan give sig.

Det er topatletik for heste det her og hvis man ikke bryder sig om at se det, hvor hesten bruger sin krop på en understøttende måde for sig selv, så bryder man sig vel bare ikke om at se det som sådan - og det er vel også fair nok!


Summa summaruum handler det måske også en del om, at når man ser det udført, på en måde hvor finessen er i top, så begynder det at gå op for en, hvor meget der egentlig kræves af hestemateriale og rytterkunnen og det kan godt få mange til miste lysten, selvtilliden og sympatien. Her kan uopnåeligheden godt få rønnebærene til at blive lidt sure.

Jeg siger ikke det er sådan for dig, og dette er ikke skrevet som et angreb, men måske en appel til folk om lige at føle efter engang og mærke hvad det er der driver ens meninger.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg giver dig ret
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 18:55

conny : Jeg giver dig helt ret i, at det sagtens kunne give anledning til sure rønnebær hvis man ønsker opnå det man ser på film klip der viser de professionelle ride. Og det er vel egentlig også det der ofte resulterer i knap så fine træningsmetoder så som div indspændinger, barring ved springningen, overdreven brug af sporer og pisk osv..

For mit vedkommende tror jeg mine sure rønenbær kommer til udtryk når jeg ser mennesker der opnår en total forståelse når de arbejder med deres heste fra jorden..hvis total forståelse er muligt hehe men lad det nu bare stå i pap og neon.. for jeg har efter endt spring"karriere for en del år siden, hvor jeg stoppede pga de "grimheder" der var en del af mange hestes hverdag, ja så har ambitioner indenfor ridningen ikke været synderligt høje, men at forstå hestene og give dem den en så god og stimulerende hverdag som muligt været i højsædet og højest på ønskelisten.


Jeg kan godt se hesten har strakt hals og bruger overlinjen, men jeg synes samtidig jeg ser en overbygget hest der har størstedelen af sin vægt på forbenene..det er nok det der ikke tiltaler mine øjne. Og ja det må jo være en smagssag og op til hver enkel hvad man vil og hvad der driver værket..det er nok bare ikke længere ridningen der kommer i første række herhjemme...



Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 19:01

jeg er sådan set ganske enig.


Conny: Hva der driver ens meninger??? Jeg er ik med på hva du mener med dette...


Tina: MUMS en lækker søn du har der



Nikon dSLR kamera sælges: Kig her...


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uuuha Tina
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 19:25

Jeg er nok ikke en mester i forblommede vendinger og hvis jeg udtrykker mig for direkte får jeg også tæsk.

Jeg tror jeg lader mine ord stå lidt, før jeg kaster mig ud i yderligere forklaringer. Måske kommer forståelsen, når de har bundfaldet sig.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 forståelsen
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 20:44

conny jeg må indrømme jeg ikke forstår du ikke vil udtrykke dig direkte?? Hvis man pakker tingene ind i stedet for at komme med sin mening direkte, ja så er det jo netop at misforståelser kan opstå???


Så vidt jeg kan læse mig til er du af den mening at hvis man ikek kan se reining som i det klip du viser som værende et udtryk for "topatleter" i ridesporten er det nok fordi man er misundelig og ikke føler man selv kan leve op til ens egne drømme og forventninger og dermed giver op?? Er det korrekt forstået???


Og jeg er da ganske sikker på, at udtrykker du dine tanker omkring disse ting på en sober måde der ikke angriber personligt men er en objektiv anskuelse af ridningen generelt, ja så kan man da få en super debat ud af det og så absolut ingen sure miner..


Jeg synes da det ville være spændende at høre om jeg er den eneste der mener disse hestes vægt hovedsagligt ligger på forparten??

Og så må det næste spørgsmål der melder sig jo nærsten være om det så er en optimal måde for en topatlet at gå på


Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 21:10

Nu er en hest bygget med 60% af vægten på forparten, medmindre man er en af de 10 mestre i verdenshistorien, der har mestret samling af højeste grad over mere end 2 minutter, så bevæger ens hest sig med hoveddelen af vægten på forparten..


Så kan man, via bevægelsen, håbe at man kan lære den at "sende energien" rundt, så det ikke ender med de stødende forben, tit akkompagneret med en bagpart, der arbejder den gale vej.


Men, ønsker du en hest, der over mere end få skridt, bærer mere end 50% på bagparten, så er jeg sikker på at Hogwarts har et rideetablissement, du kan indskrive dig på.


Conny har en pointe, vel har mit dårlige knæ indstillet min glorværdige karriere som kaospilot, der sikkert ville være endt på landsholdsniveau, men havde jeg viljen, disciplinen, modet, evnen til 100% koncentration, samt lysten til at satse alt og lide afsavn, så kunne jeg nok gøre det endda..(hvis vorherre altså havde hældt talent i den gryde jeg faldt i som spæd)


Men det er nu kun mine etiske holdninger, der afholder mig derfra, ikke om jeg vil TVINGE mine heste til noget, og så er det jo lunende for selvværdet at trøste sig med, at trods 30% ryttervægt, svingende træningsstabilitet, uregelmæssig dyrlæge og smed, og generel udygtighed, så misbruger jeg ikke min hest for sportens skyld, men min egen...(og det er jo glorværdigt, når jeg nu ELSKER min musse)


Jeg finder Anky gør det godt i reining, hvorimod jeg ikke kan citeres for ret mange positive ord vedrørende hendes dressurtilbøjeligheder, da det støder min ordenssans at se så ulydige heste, som hun fremviser..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Topatleter
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 21:57

Connys link: Her ses en rytter, der rider en hest, på den bedst tænklige måde, i forhold til ØVELSERNE og deres sværhedsgrad.


Jeg selv er rigtig meget i tænkeboks, når det kommer til reining (og pleasure).


Engang var reiningøvelserne et stiliseret billed af hvad en go' kvæghest skulle/burde kunne udføre.


Nu er det det blevet til en disciplin, uden sammenhæng med virkelige arbejdsopgaver for en ko-hest.


Det kan man syntes om, eller ikke.


Jeg har personligt ikke noget imod, at arbejdsopgaver med hest, forfines og vises i rammer der ikke har noget at gøre med virkeligheden.


Jeg har i mange år været facineret af reinig og har på en måde svært ved at slippe den facination, til trods for, at jeg er ved at kaste SÅ meget op, når jeg ser hvordan øvelserne nu om dage extremiseres, i en sådan grad, at ingen naturlig bygget hest, vil kunne udføre øvelserne i den næsten perverse form, de vises i, idag. Og, som enhver ved, slides hestene i stykker i en ganske ung alder. Det er øjensynlig helt OK, men det hykleriske omkring denne kendsgerning, er det ikke bliver sagt højt. Alle ved at galopheste ikke bliver særlig gamle i faget, det er acceteret af mange. Det er sagt HØJT. Men få ved at det samme gælder reinere.


Der avles idag masser af krøblinge, der kan udføre øvelserne (et par år), de laves med "baby-faces" og smøres med vaceline og kaldes adorable.


Det er sygt.


At de nødvendigvis trænes, med temmelig ikke-heste-venlige metoder, for at kunne opnå de færdigheder, der ligger langt ud over hvad der egentlig burde kunne forlanges, er jo desværre en kedelig kendsgerning.


OG jeg er SÅ træt af at høre modargumenter, der postulerer, at al top-atletik kræver døde heste. Det er så lidt i orden.


Men tilbage til linket: Den hest går i en holdning der er langt over gennemsnittet af hvad man ellers ser. Den er ikke trukket bag lod. Og hvad bedre er; den ser ikke ud til at være ved at skide i bukserne over eventuelt at komme til at gøre noget forkert, er ej heller slukket ned til en depressions-zombi.


Det er "rare".


Omkring vægt på forparten, er det noger der er blevet meget fokus på de senere år der løber som en rød tråd gennem alle rideformer.


Men det hænger atså sammen på den måde, at når en hest løber stærkt som én i helvede, KAN den kun være på forparten. Fy-ha. DET må den ikke.


Jo den må, i de intervaller, hvor der SKAL løbe stærkt. Der er en vis grad af centrifugal-kraft, der OPVEJER de ulemper som forparts-tunghed normalt indebærer.


Endvidere, er der noget der kan forvirre et øje, som normalt kigger på f.eks. Bent Brannerup o.a., der rider heste, der i sig selv er bygget med meget kraftig forpart. Det modsatte gør sig faktisk gældende for Quarterheste. Den har en meget kraftig bagpart. Endvidere har den en extremt lavt ansat hals, ift. de racer der rides af folk som primærkt er meget fokuseret på at "få hesten på bagparten". (PRE, Lusitano, Lipizzaner, nogen Fredriksborgere og Knapstruppere.) Den slags heste skal være rigtig meget på bagparten, for ikke at gå istykker. Men en Quarter, kan faktisk "holde sig i ligevægt" under rytter, uden at at bære 40/60%.


Hvorom alting er, syntes jeg det ridt der rides på linket er stort set flot, også i forhold til procentfordeling (forpart/bagpart), men jeg syntes snart det tid til at stoppe op og spørge os selv om hvad det lige er for nogn sindsyge øvelser vi beder de heste om.


Jeg tror bare lige jeg futter ned i stalden og og putter en sidepull på krikken og dasker lidt derudaf...


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Conny...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:01

fair nok- ik at jeg er en der brokker mig over direkte vendinger overhovedet. For være enig altid kan og skal man ik naturligvis. Jeg sætter der imod pris på direkte ord- specielt når jeg ik forstår. Fordi jeg ellers ik har en chance for at forstå- el forklare... Jeg er bar sleeeet ik med på hva du mener i indlægget


Vil dog ik sige jeg ik forstår dig- ved godt hva det kan give af hug at være åben og ærlig og tale derefter Men jeg sys netop det fede er at vi stadig er nogle som tør.


Og igen - vi SKAL ik død og pine være enige. Så havde vi jo heller ik noget at bruge et forum til rigtigt



Nikon dSLR kamera sælges: Kig her...


RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Conny er blevet klog
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:15

på sig selv. Hun er dødsensfarlig når hun ruller sig ud og det har hun endelig opdaget. Det er stort (OG jeg mener det Conny...)


Vi har alle delte meninger og ser vores øjne ser forskelligt. Og vores øjne ændrer sig og vi tænker anderledes. Er det ikke bare fantastisk?


Nimbus... du kører for flot med alle de svære ord. Det var en skam du kastede med brosten, dengang for længe siden, da jeg havde brug for en god tekstforfatter...


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Reining ændret sig????
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:34

Måske nok i DK , men ikke internationalt.


Så nææææ det synes jeg ikke.

Anky rider på en måde i første ridt, der ville have bragt hende i top 3 i europa for 20 år siden.


Det er Kay Wienrich cirkelarbejde på venstrevolterne, så det vil frem og dengang styrede han.


Stops`ne og back ups har ændret sig en smule, men de er ikke blevet længere. Hovedet lægges her lavere og mere frit.


Spins`ne har ikke ændret sig en tøddel, de er ikke blevet hurtigere, det er helt det samme.


Vi havde så for en 4-5 år siden en tendens til at hestene skulle gå en del lavere i cirklerne, det har tydeligt ændret sig lidt til det bedre og mere fornuftige.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 AQHA worldshow
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 23:21

for 20 år siden. I det sidste ridt scores 213 (71 i gennemsnit)


www.youtube.com/watch?v=5t8gzzfirf0


Den står med hovedet ud af cirklerne og er noget træls i gebisset på back-ups, men se lige hvor glad den i øvrigt er.


-Og læg lige mærke til hvor "tamt" det generelt er at kigge på, ift nutids-reining.


Tvivler på den har været udsat for særlig meget roll-kur.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ups...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 23:41

Den scorede øjensynlig 73 i første ridt.


Check lige også hvor lidt halesurhed den viser.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er det jo et amatørridt!
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 23:59

De proffessionnelle ridt var ikke så tamme.

I Open blev der scoret op til 74-77,5. Det siger sig selv, der blev satset mere.


www.youtube.com/watch?v=yM8yAJZ34wc


Det her er omridtet i Jun. reining fra 94 mellem Scott McCutcheun og Bob Avila. Der bliver ikke lagt fingre imellem. Salen kogte og jeg sad oppe på tilskuerrækkerne med gåsehud over hele kroppen. Man kan roligt sige at Avilas stil dengang, meget nærmer sig den nutidige og hans hest fik en del roll kûr om du vil på opvarmn ingsbanerne. Den blev i øvrigt både showet i Cutting og Working Cowhorse også. Jeg mener den vandt WC. Det var outstanding.

Begge heste blev eksporteret til Europa. Cowboy blev ikke showet så meget, men Sylvia Rzeptka showede Smartinn Off i en årrække.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er der lige Boomernick
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 00:15

Vinder af 1992 NRHA Futurity!
Jeg tænker Anky har set det ridt her mange gange. Især hvis man skal dømme efter indridningen og jeg syns ikke det er spor tamt!!!!




www.youtube.com/ watch?v=e4UGJmTb2dI&feature=related


Nå nu skal mine heste anattes og jeg skal have min skønhedssøvn.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi må lige have denne her med
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 10:19

http://www.facebook.com/?ref=hp


En working cowhorse. Udsat for roll kür og "for høj" hovedbæring.


I 70`erne og 80`erne ansås "the california style" for at være det højst opnåelige indefor western og i øvrigt var det dem der startede flexøvelserne og at hesten skulle være uden modstand overhoverhovedet på biddet.(Det er vi stadig mange der er ramt af)

Working Cowhorse er en oprindelig californisk disciplin og "snaffle bit futurity" var i årevis det højst besungne.

Så kom cuttingen i en årrække ud med de største præmier og så fik reiningen fat og kom ud med præmier i overstørrelse.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er glad
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 16:03

Jeg er rigtig glad for denne tråd, for den gav mig lysten til at stikke næsen lidt dybere i det med hestens bæring osv og jeg har nu pløjet mig igennem alverdens artikler og forskningsresultater og skrevet med en dyrlæge fra en større klinik. Alt tyder på (gennem test på trykplader) at når hesten rides i en mere samlet bæring ja så kommer der ikke en anden vægtfordeling på hestens ben. Man fjerner altså ikke noget vægt fra hestens forpart ved at ride samlet. Heller ikke selvom man er toprytter eric :-) så du har jo til dels ret og jeg er glad for du har ændret mit syn på tingene.

Derimod har hestens eksteriør meget at gøre med belastningen af benene og som der er flere der er inde på i denne tråd er quarter og paints jo bygget temmelig meget ned af bakke... så måske er det kombien af meget krævende og opslidende øvelser samt de eksteriørmæssige "ønsker" der i en alt for tidelig alder ødelægger de smukke dyr...

Ja det var så lige et bette pip mere fra min side..ha en dejlig dag


Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 19:47

Nu skal i ikke tro at jeg ikke har noget imod underkastelse og roll kür!

nej jeg er bestemt ikke til det!

jeg er en af de mennesker der hader det!

jeg fatter ikke de mennesker

men jeg elsker dette

www.youtube.com/ watch?v=dEaMI5PkLIM&translated=1

det er hvad der kaldes at have et liv!

Stacy Westfall


Shes a hot tequila

Star

I betyder alt

Hvorfor milionær??

Når man har 2 milioner hjemme på folden!

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

(Stolte dm mester 2009 & 2010)

Quarter ejer ½ år!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 20:30

Nu er det jo ikke ALLE QH og PH der må lade livet pga slid i tidelig alder og slet ikke pga deres bygning.( hvis vi går ud fra en "korrekt" bygget hest).


Jeg er meget enig i at mindre samling ville klæde mange steder, men igen, stakkels den der har en hest, der er bygget lavt, som gerne vil gå lavt med panden kun en anelse foran lod. For her vil det igen blive antaget, at det er rytteren der forlanger det. I min verden må hesten "bedst vide" hvor den bærer bedst.


Hvis man er medlem af AQHA og modtager deres blad, ses det ikke sjældent at der er artikler om gamle heste, der stadig showes med succes. Bla en 28 år gammel vallak der stadig gik roping og lige havde vundet noget meget fint.(går ikke vildt op i roping).


Desuden har den siddende præsident udtalt at holdningen i western plesure og reining(på det ekstreme plan) skal ændres, så det igen bliver mere naturligt at se på(i artikel fra sidste medlemsblad).


Personligt er jeg ligeglad med hovedføring på min hest, men jeg ønsker skulderkontrol og eftergivenhed for biddet, så det er muligt for hesten, at forstå hvad der skal ske.


Jeg er ked af at hører om de slidte heste, men der er jo også heste der bliver meget gamle, trods de er blevet redet fra 2 års alderen og meget andet. Det er bla også derfor forskerne ikke vil sætte sig fast på EN bestemt årsag, til nogle heste bliver slidt op før end andre, for der er SÅ mange ting der spiller en rolle.

bla andet er andang til "fri motion" et af de emner der vejer meget tungt. Jeg skriver ikke dette for at tilskynde rollkur eller andet, men fordi her kun skrives om en brøkdel af verdens QH heste, så det fremstår som en "svag race" med store krav fra deres ejer. Jeg synes debatten er god nok, men igen ked af her ikke huskes, at der findes sobre måder at træne og ride disse disipliner og heste på.


Hvis man ser på et QH skellet, generelt set, så er de IKKE overbygget. De 2-5 cm man ser de er højere bagtil er ekstra muskelmasse og ikke lige ned til rygsøjlen, som på mange andre heste. Dette blev jeg og flere andre "undervist" i af den amerikansk uddannet dyrlæge Rikke Lee, som i mange år efter sin uddannelse i USA ikke har behandlet andet end QH og PH heste.

Så her må det siges at være synsbedrag i de fleste tilfælde...Man skal jo aldrig sige aldrig :-D


Mvh Helene :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 sofie.
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 20:34

Sådan Sofie. Fedt ridt. Det ser rigitg godt ud.

Hvem der bare kunne træne heste og ride lige så godt......:-) drømme, drømme, drømme... og så ud at træne:-D


Mvh Helene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det ser på en måde skønt ud!
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 00:00

Men Sophie! Tror du selv helt seriøst på, at den er trænet sådan fra starten?

Det er een hest hun har kunnet gøre det med og hun er pro træner.

Hesten er stiv og usmidig, men den har ikke noget på.

Jeg siger ikke det er sådan, men hesten kunne jo også reelt være blevet trænet så meget at hjernen er gået helt død. D
et er tydeligvis ikke en hest med et stort temperament og udstråling, men jeg har da også kigget på det ridt mange gange.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stacy's ridt
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 06:23

Jeg har også set det ridt masser af gange og tænkt en masse.


Jeg tror nu ikke den er "dead-broke", som Conny forslår.


Jeg tror mere den er trænet som cirkus-hest. Forstået på den måde den har indlært de forskellige øvelser. Som tricks.


Ikke at der er noget i vejen med cirkus-tricks, det har bare ikke noget med western-ridning at gøre. Det er signal-indlæring, uden hjerne. Hesten er ikke med i et samarbejde, men udfører en række "tricks" på komando. I dette tilfælde består de af reiningøvelser.


Man burde egentlig spørge Diana Benneweiss om hun ikke mener, det er den type indlæring/afvikling, Stacy benytter.


Selvfølgelig er det impornerende at kunne træne en hest sådan (eller til alle andre cirkus-tricks). Der er bare noget der støder mit øje lidt, i forhold til at dette ridt præsenteres igen og igen som resistenes free ridning, "blot" fordi hesten ikke bærer bid. Og det er hestens haleføring. Den viser mange gange ubehag over schenkelhjælpen. (Jeg kan ikke lige få øje på, om Stacy bruger sporer.)





May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kunne være en mulighed Jette!
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 14:19

Men iflg mine oplevelser er den form for fremvisning, ihverfald først noget man ser muligt hos heste der er trænet og showet i meget lang tid og det er som regel aldrig de bedste performere, man ser arbejde uden bid.


Det er som regel heste (ikke altid) der er lidt stive i det og ikke har den store følsomhed og mangfoldighed i sin palet. Meget følsomme heste, har meget større spektrum at tilbyde og gør det ved den mindste nuanceforskel i rytterens indvirkning. Det betyder at rider man uden sadel, hvor indvirkningsnuancerne adskiller sig væsentligt fra indvirkningerne med sadel, ja så skal hesten ikke have lært eller prøvet ret mange muligheder, der adskiller sig fra opgaven. Derfor er det efter min mening mere hesten end rytteren, der er en ener i dette ridt. Og ja jeg tror den er ensidigt trænet, derfor ligner det til forveksling cirkus.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm.........
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 17:45

Men hun hiver ikke eller flår i hendes søde dyr

MEEEEN....................

Jeg ved godt heste er redet til med sadel og hovedetøj O.S.V

Meeen... det har JEG også set billeder og video af.

Og JEG ser ingen tvang eller NOGET

MEEEN... jeg siger ikke dermed at ALLE skal ride som hende!

Meen hende og hesten har da et specialt bånd

og der er da ikke tegn på stivhed??


/Sofie


Shes a hot tequila

Star

I betyder alt

Hvorfor milionær??

Når man har 2 milioner hjemme på folden!

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

(Stolte dm mester 2009 & 2010)

Quarter ejer ½ år!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 19:18

Det gav stof til eftertanke..........jeg har kun set dette ridt ganske få gange og kan godt se lidt hvad i mener, men ved ikke nok til at danne egen tolkning endnu.


Når det så er sagt, har jeg engang set et meget pænt ridt af Craig S. hvor han rider uden noget også i pæn stil.

Hvordan hesten trænes, når ingen ser på er jo aldrig til at vide.


Jeg tror bare stadig på, der er en ok måde at træne hestene på og har da også oplevet en milliondollar rider til clinic være fair og meget mere frihedsgivende over for hesten end os "almindelige dødelige":-D Og det virkede længe efter han var taget hjem og jeg vil bruge det igen på min kommende ridehest, da meget af det lige var min stil.


Mvh Helene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er et "break of gate"?
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 21:19

Svar til Jettenimand's indlæg


af: 29-09-10 00:50


"...Men prøv lige at spille videoen på 3.08 (altså minutter inde i videoen.)


Hvis du fører musen på tidslinien, kan du stoppe og gentage et par gange.


Gjorde det lige igen. Jeg er altså ret så sikker på der er break of gate. Der er tre forbensbevægelser i trav".

www.youtube.com/watch?v=Gk09rC- UepI&feature=related



Det har jeg så gjort, og for mig at se lægger hesten hele tiden an til lead-skifte og derfor bliver den lidt langsommere på et forben, jeg kan ikke se at den traver, men man kan da kalde det urent, ikke?


Er der en der har en mere teknisk forklaring vil det være dejligt at blive belært. Hvad er et "break of gate"?



Venlig hilsen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 15:30

Break of gate betyder direkte oversat til dansk: Brud på gangart.


Dvs tab af evt galop, da det nu er reining hvor hele programmet jo rides i galop.


Mvh Helene :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 0123456789
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 22:33

Hej.


Et break of gate er når den gangart der forlanges ikke vises altså i reining lope, break of gate fra galop betyder at hesten skal være to taktet, så er det et break of gate til trav, eller fire taktet så er det break of gate til skridt og det syntes jeg ikke der er.


Det er rigtigt at den ikke holder den same kadence i galop, den svinger hele tiden i tempo og skrid længde, men det er ikke det samme som break of gate.


Det er ikke nok at hesten traver på forbenene i et split sekund, den skal ned og trave og være to taktet for at det kan gælde som et break of gate.


Et break of gate kan også være i en pleasure klasse hvor hesten skal skridte og den ikke kan gå roligt og små tripper af sted i jog.


Håber det giver lidt mening hilsen Berit.

0
0
Svar på denne tråd
 
 cirkus ridning.
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 12:37

hmmm nu står min hjerne altså helt af, men er jo nok som man opfatter tingene, har læst det hele igennen hvad i har skrevet et par gange og nogen forstår jeg bedre end andre men sådan er det ho altid..



ang. Stacys ridt, og forstår simpelthen ikke jeres mening med cirkus tricks/ridning?????


i bund og grund er det sådan set det vi ALLE ligger og gør med vores heste (der rider) vi øver en ting gang på gang for at hesten skal forstå at når man gør sådan og sådan skal den dreje, når hesten så har fattet det så har den lært et cirkus trick?? eller hvad??


for er i mine øjne det samme, her ser man så en hest der har lært sine ting og ikke er i tvivl om hvad den skal når hun ber den om noget, man kan se ved nogen ting at den tøver/ikke gider også for den lidt mere ben og deraf halen der pisker, men det gør vi andre jo så også når vi rider hvis jeg ber min hest om at gå til venstre et par gange og spørger pænt og den er ligeglad så for den det afvide lidt hårdere for s¨å at gøre det og hun ved udemærket hva det går ud på, men skal da lige prøve om den går, og tror jeg da alle heste prøver af engang imellem..


at den er stiv osv. vil jeg ikke kommentere på da jeg syns det er svært at vudere ud fra filmen men hvis man ser dem alle sammen så syns jeg ikke den er stiv at se på men i mit hoved er det klart at den vil se lidt mere stiv ud fordi den ingen tøjler har at støtte sig til som de fleste heste og ryttere bruger som "støtte" hvis i forstår hva jeg mener....



Mvh Kristina, som ikke rigtig forstår hva i mener..



"You keep knocking on the devil's door long enough and sooner or later someone's gonna answer you."

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider