Et twisted snafflebid er skarpere end et almindeligt snaffle, men det er ikke som sådan et correction bit, da et sådant har en port i mundstykket. Det kan bruges hvis man fx har en hest, der lægger sig lidt tungt på et alm snafflebid.
Ideen er at hvis hesten ikke reagerer nok på det almindelige bid, så kan man evt prøve det twistede og opnå det man vil på et finere signal end med det alm bid - sådan er det jo generelt med bid - jo skarpere bid man vælger, jo mindre bør man i reglen bruge det.
Det er således ikke beregnet til en speciel klasse - sidder faktisk og kommer lidt i tvivl om man overhovedet må showe i det eller om det er et rent træningsbid?
Jeg har redet et par heste i det bid - begge tilfælde var det heste, der lige trængte til en "pick-me-up'per" - den ene bliver normalt redet på en alm snaffle, men var blevet lidt tung i forenden, mens den anden var en ældre "halvstiv" pleasurehest, der var blevet lidt for vant til at ture rundt med et fast stangbid - så der skulle lige liidt ekstra til når jeg lavede smidighedsøvelser med ham.
Første gang jeg red med det, var jeg lidt "bange" for det (det samme var tilfældet første gang jeg red min hest i stang
) - men hvis man husker at slippe med det samme man opnår reaktion, ender man måske med at trække mindre i hesten end i et mere mildt bid - men jeg vil ikke mene det er et bid man vælger "bare fordi" - alle skarpe bid kræver at man har nogen øvelse og kontrol, hvis de ikke skal gøre skade på hesten.
mvh Maria