Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Twisted wire snaffelbid
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 22:27

har set dette bid på flere western sider. og synes de ser meget skarpe ud. men er der nogen af jer herinde som bruger disse bid?

og hvad bruges de til? altså som corrections bid eller til en speciel klasse?

håber nogen kan give mig svar på dette

0
0
Svar på denne tråd

Har et.
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 00:10

Bruger det en sjælden gang imellem, i ganske kort periode. Gerne til fejlredne yngre heste.

Det hænger for det meste på sømmet, men en gang i mellem, har jeg haft brug for det. Ofte en ung koldblodshest, eller andre heste med tykke læber, som er startet af uerfarne hænder og derfor har lært at lægge sig tungt på.

Det er en "rusk-opper", der skal bruges varsomt, korrekt og kort.

Det bør kun være i en større samling bid, hos folk der får kontakt med mange forskellige slags heste og som kan bruge det blandt andre, til at korrigere en fejlopfattelse hos hesten.

Man må ikke bruge det shows.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

twisted snaffle
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 00:21

Et twisted snafflebid er skarpere end et almindeligt snaffle, men det er ikke som sådan et correction bit, da et sådant har en port i mundstykket. Det kan bruges hvis man fx har en hest, der lægger sig lidt tungt på et alm snafflebid.

Ideen er at hvis hesten ikke reagerer nok på det almindelige bid, så kan man evt prøve det twistede og opnå det man vil på et finere signal end med det alm bid - sådan er det jo generelt med bid - jo skarpere bid man vælger, jo mindre bør man i reglen bruge det.

Det er således ikke beregnet til en speciel klasse - sidder faktisk og kommer lidt i tvivl om man overhovedet må showe i det eller om det er et rent træningsbid?

Jeg har redet et par heste i det bid - begge tilfælde var det heste, der lige trængte til en "pick-me-up'per" - den ene bliver normalt redet på en alm snaffle, men var blevet lidt tung i forenden, mens den anden var en ældre "halvstiv" pleasurehest, der var blevet lidt for vant til at ture rundt med et fast stangbid - så der skulle lige liidt ekstra til når jeg lavede smidighedsøvelser med ham.

Første gang jeg red med det, var jeg lidt "bange" for det (det samme var tilfældet første gang jeg red min hest i stang ;) ) - men hvis man husker at slippe med det samme man opnår reaktion, ender man måske med at trække mindre i hesten end i et mere mildt bid - men jeg vil ikke mene det er et bid man vælger "bare fordi" - alle skarpe bid kræver at man har nogen øvelse og kontrol, hvis de ikke skal gøre skade på hesten.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 00:23

nå, der fik Jette lige givet svaret på det med at showe med det, mens jeg sad og skrev min "stil" ;)

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Har redet med det
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 08:32

i USA da jeg red for en træner og jeg var da noget nervøs over det. troede det var meget farligt og skarpt men man gør som man får besked på.

Og jeg må sige at det faktisk virker rigtigt godt på de heste som gerne vil gå for hårdt på. Man behøver nemlig ikke sidde og slås. Man kan pludselig ride den samme hest for fine hjælpere. Jeg så aldrig nogen hest få den mindste skramme af biddet. Det blev også kun brugt få dage på få heste.

I det hele taget var det spændende at prøve mange forskellige bid på mange heste. De varierede meget mere fra bidløs (hest med gammel tungeskade og en anden der skadede en tand) over alm snafler, babystangbid, store stangbid og correctionbid. Et enkelt som var en slags gag-stangbid var det dog kun mester selv der brugte en enkelt gang på en bestemt hest. De fleste blev redet i alm. snaffle eller små leddelte stangbid.

Jeg tror ikke jeg nogensinde ville ride en af mine egne i en twisted wire men jeg vil absolut heller ikke forsværge det. I den rigtige situation (som flere også beskriver ovenfor) er det ganske udmærket.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 11:17

mange tak. det har virkelig givet mig en viden om hvad det er for et bid. super

der er flere af jer der nævner de korrektionsbid med port. men er det ikke lidt det samme som feks en kandar eller kimberwick stang med port. eller er jeg fuldsætndig fejl på den

0
0
Svar på denne tråd

skræmmende
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 00:09

jeg synes egentlig det er lidt skræmmende, at er hesten svær at ride lægger man et skarpere bid på..eller bruger et skarpere bid til at "ruske op i hesten"..

Det synes jeg godt nok er trist...

Akia, Tim og Bella Donna

Prøv den bidløse trense fra LG. Yderligere info på www.ridudenbid.dk og spar din hest for generne ved at gå med bid!!!

0
0
Svar på denne tråd

leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 10:40

Enig

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 13:42

altså jeg kunne ikke selv drømme om at ride med det. men synes lige det var interessant at vide lidt om det

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider