Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvor høj bliver han
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 09:07

jeg begynder at blive lidt nervøs. Sådan lige hurtigt har jeg målt ham til sidst i 140 - starten af 150 ( har ikke et korrekt stangmål ) og han er kun 2 år.

Egentlig passer de mål han har nu mig fint, så nu er jeg da lidt bange for at han bliver for høj til mine ønsker.

Hvor meget tager de i højden ( efter jeres erfaring ) i de næste år - ved det er individuelt - men et hint?

Mor var ca. 151. Jeg ved ikke helt hvad Little Jackie Favour måler men ved at det er mindre end 150. Dog er moderen 1/2 fuldblod, så mormor var jo "stor hest" - og det kan jeg da være bange for viser sig nu i min plag.

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Mine 2 års
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 09:18

har jeg ofte målt omkring 1. april det år de fylder to (fordi det var det tidspunkt på året jeg fik min første 2 års QH så det giver en god sammenligning).

Her er lidt statistik

Mål 2 års - slutmål (dem jeg er ret sikre på)

138 cm - 147 cm

141 cm - 147 cm

140 cm - 148 cm

151 cm - 155 cm

137 cm - 144 cm

147 cm - 154 cm

Så har jeg en nu der er 146 tror jeg og jeg tror den blvier 152-153...

Så sådan nogenlunde 5-8 cm tager de med flertallet omkring 6-7 cm...selvf. lidt procentvist i forhold til størrelse.

Din hest bliver nok 155-158 cm når den er helt færdigudvokset.

At der er en måske højere fluldblod iblandet og at generne derfor er lidt mixede gør at føllene kan falde mere forskelligt ud.

Kender en der lavede tre føl efter en painthingst med stor far og lille mor på en Trakhener/ox hoppe. Begge forældre var ca 153-154 cm. Men føllene blev 146, 149 og 164 cm i stg.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Tak Tina
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 09:35

Jeg kan leve med 155 - 158 syntes jeg bliver for højt. Jeg er selv en split på 160 hvor benene er sat af for hurtigt, så faktisk passer 150 mig super fint - endda også mindre.

Jeg ser det lidt an hen over sommeren, og så tror jeg at jeg kører hen og låner et stangmål så jeg får målt mere nøjagtigt.

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Min vallak på 155 cm
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 10:19

er i hvert fald svær for små ryttere at ride. Jeg har haft to små men habile ryttere til at prøve ham. Den ene westernrytter og den anden allround/dressurrytter som normalt rider store heste, men en QH på 155 er jo ofte kropsmæssigt lige så stor som en DV at sidde på, især med westernsadel.

De havde begge problemer med at samle ham og få præcise nok reaktioner. Det blev sådan lidt langt og fladt og uinspireret.

Han er også prøvet af en ung langbenet westernrytter og der kunne man se at benlængden faktisk betyder noget. Hun kunne godt få måsen med på ham.

Jeg bryder mig også selv bedst om heste på 147-152 cm afhængigt af bygning men med mine 174 cm kan jeg godt nå rundt om ham og det samme med min træner som er ca på min højde.

Selvfølgelig afhænger det meget af at man kender sin hest og finder nogen signaler der virker. Min bittelille søster red sin 176 cm springhest uden problemer selv om hun knapt nåede neden for sadelklapperne i springsadlen.

Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Krydser fingre
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 16:36

for højde og drøje. Dilemmaet er måske lidt at hvis jeg ved tilridnings-tid konkluderer at han bliver for høj, så kunne jeg måske lige så godt søge en "erstatning" nu, og så sætte ham til salg så evt. køber selv kan præge videre fra 2 års alderen. Det vil jeg selvfølgelig være lidt ked af - han er jo "min egen".

Det er super du lige nævner det med træner. Det havde jeg slet ikke tænkt på - men når han engang skal i træning var det da måske en god ide at få en træner som ikke er overskyggende høj i sammenligning med mig. Så kan det være at signalerne bliver sat således jeg ikke kan mønstre samme placering

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 19:53

Jeg ville nok os gætte de 156 stykker.. ca..

Ud over det, skal vi så ikk bytte bekymring? Jeg frygter jo at lillemanden bliver for lille :p

Har stangmålt ham til 141½ ca.. Jeg prøvede VIRKELIG at gøre ham højere, men det lykkeds ikk ;)

- Jeg er jo selv et skur på 175! Argh!

:D

Anne

??
(Kage)

Ejer af PG Allways My Choice - Min lille skat.

RIP. Snowys Sweet Red Too.
Jeg vil altid huske og elske dig.

0
0
Svar på denne tråd

Ja Anne
Forfatter: 
Dato:  21-05-2010 21:52

Skal vi ikke mødes på midten?

Vi stikker lige hovederne sammen om 6 mdr. og så fordeler vi sol og vind lige.

Hvor svært kan det være!!

Kærligst

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 15:07

Hej. Jeg fik redet min ca.1,50 store paint til i sin tid af Rick Lemay. Han er meget høj og langbenet og jeg er ca.1,70 (måske 1 eller 2cm mere)og med middellange ben.

Jeg kunne fint ride min paint bagefter og et par år efter satte et 10 års barn sig op og kunne lave sidepass og alt muligt andet, så jeg tror det kommer an på mange ting.

Så om det hjælper at vælge en træner på sin egen størrelse, skal jeg ikke kunne sige. Jeg ville primært vælge træner ud fra kunnen og kemi.

Jeg kan godt se din bekymring og jeg håber du finder ud af det hele. Tilsammenligning var min gamle paint(har hende ikke mere) som 2 års ca. 145-46 cm og hun sluttede af med ca. 1,51-1,52.

Min kæreste har en paint som var 1,46 som 2 års og som idag er 1,49-1,50.

Mvh Helene

0
0
Svar på denne tråd

Har du prøvet
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 21:23

at lave sigøjner-mål på ham?

Jeg ved godt der er delte meninger om udfaldet er korrekt, men i de tilfælde jeg har gjort det (og det er mange) har det passet inden for få cm.

Tag en snor og læg ved kodeledet (bagpå) og før snoren op til albueledet. Løft snoren op og og hold på det sted der var ved kodeledet.

Hold stadig fast ved albueledet. Der hvor dit kodeleds-mål ender, viser den færdige højde på hesten.

Det er mest præcist på 2-åringer, men kan også bruges på åringer.

(Det er faktisk pudsigt med det sigøjner-mål. Jeg har taget det rigtig mange gange og har derfor selvfølgelig bemærket hvor albueledet sidder på hesten. Hvis den er meget ufærdig, sidder det det betydeligt højere, end på en mere færdig hest. Det er nok årsagen til det virker. Benenes længse er stort set færdig, men "tromlen" eller ribbenskassen er det der afgør den sidste vækst. Den vokser opad, idet den bliver større.)

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Det trick kender jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  22-05-2010 22:47

det prøver jeg i morgen, og noterer ned. Det kunne være sjovt at se om det kom til at passe.

Jeg tror jeg har fanget sigøjner metoden sådan rent mentalt - i morgen vil vise sig om jeg også har fanget det rent praktisk.

Og så låner jeg et stangmål i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

Så fik jeg målt ham
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 18:11

mere korrekt. Var oppe og låne et stangmål, og det viste 148. Tager jeg og lægger Jettes sigøjner metode til, så skulle han lægge 5-6 cm mere på, så slutmål skulle være 153-154 cm.

Måske går det alligevel.

Afventer og ser henover sommeren.

Af type er han ikke rund hen over mankepartiet, men har arvet sin mors mere markeret manke. Det er jeg som sådan ikke så ked af - ønskværdigt dog mindre markeret end sin mor som godt kunne være lidt svær med sadler netop pga dette.

Så nu skal vi gøre klar til Take It Easy på Tuse i weekenden. Uha første gang - faktisk både for mig og naturligvis for ham.

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 20:00

Det passer så også med tinas måling.

-Hvis hesten får et kraftigt markeret mankestykke oven i købet, bliver sadellejet jo noget lavere, så det vil føles som at ride en mindre hest. Det skal nok gå godt!

0
0
Svar på denne tråd

Min lille hest
Forfatter: 
Dato:  24-05-2010 23:57

Målte 146 cm som 2 års - mor måler ca. 148 cm og far 147 cm og har lige målt ham idag hvor han er ved at være 6 år (for flere syntes han var vokset ) og han måler nu 153 cm , så det passer på hvad andre skriver også . Han voksede ca. 5 cm fra han var 3 til 4 , jeg havde ikke regnet med at han blev mere end højst 149 - 150 cm .

MvH Jette Hansen & Rockie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde en
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 07:55

Quarter, som det ærgrede mig ikke passede på mit ellers så udemærkede sigøjnermål. Men han tog mellem 5 og 10 cm, vinteren mellem han var 4 og 5. -Og så endte det med at passe alligevel. Det er ikke alle der gror lige hurtigt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider