Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Paint hingste i DK
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 21:31
Hejsa!

Er rimlig ny inden for westernridning...

Mit spørgsmål er om der findes en liste over ALLE de paint hingste derstår til avlstjeneste i DK. Synes ikke lige jeg kan finde nogen.
Inde på Paintklubbens HP er der en liste med 12 hingste, hvoraf de 2 står i Sverige og 1 på bornholm, og ud af de resterende 9, er der en der ejer de 3 og anden der også ejer 3 af dem. Er det virkelig de Paint hingste der er i DK? Eller findes der en liste et andet sted hvor alle hingstene er påført?

Til sidst lige en anden ting: Efter hvad jeg kan se ud fra annoncerne er de svenske paint hingste kåret.
Ud fra hvad jeg kan læse er der ikke et "kåringsystem" i DK, hvor hingste får karakterer efter benstilling, temperament, gangarter osv? Er det noget der kommer i DK? Så havde man jo da lidt mere at gå efter!? Synes det virker lidt uoverskueligt når man ikke rigtigt har noget ekteriørmæssigt at gå ud fra.

Håber på nogle svar!
0
0
Svar på denne tråd

Hingste på hingstelisten
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 22:16
Hej Sara

Ja der er den liste der er på PHCDK's hjemmeside, som du har fundet. På den er alle de Paint hingste som ejerne har bedt os om at sætte på listen.
Det er selvfølgeligt fuldkomment frivilligt om en hingsteejer ønsker at sætte sin hingst på den liste, eller en hver anden liste for den sags skyld. Sådan mener jeg også det skal være - det er jo deres hingst, og de bestemmer hvad de gør med den.
Nej vi har ikke et system i Danmark hvor et par mennesker ser på hingstene, og derefter bestemmer hvor god hingsten er. ( efter deres mening )
Der er officielle paintshows overalt i verden, hvor de deltagne heste bedømmes af dommere med dommerkort udstedt af APHA.- Hovedsageligt dommere fra USA, med stor erfaring med Paint heste. Alene i år er der i Danmark 5 sådanne Shows, som bliver dømt af ialt 10 dommere. Ved disse shows bliver bl.a. også de hingste bedømt som folk stiller op med. Hestene får APHA point efter hvordan de klare sig. Du har altså muligheden for at bruge en hingst der har været bedømt af mange forskellige kyndige folk. Hingste der stiller op i Halter, bliver netop bedømt efter deres exteriør.
Dette system bliver også brugt af Quarter hestene, og det har netop resulteret i de gode Paint og Quarter heste du finder rundt omkring. Indenfor fuldblod er der heller ingen kåring. Der kommer det også and på hvor god hingsten virkeligt er.
Netop disse 3 racer er de mest udbredte racer på verdensplan, så på en eller anden måde er systemet nok ikke helt forkert.
Ja du kan da gå ud og bruge en hingst der ikke har været vist ved Shows, eller kun meget lidt- Altså en hingst der ikke er bedømt af nogen. Det er så dit valg, men du har altså muligheden for at bruge en hingst der er blevet bedømt af mange experter, og ikke kun af en eller to. En bedømmelse vil jo altid være den enkelte dommers mening, men mener mange at en hingst er god, eller dårlig, så er der nok noget om snakken.
Findes der så ingen dårlige Paints? Jo det gør der da!
(Det gør der også i Sverige)
DV, f.eks. har kåring, men jeg har også set mange dårlige DV heste.

Håber det svare på lidt af det
Venlig hilsen
Jørgen Skjødt
White River Ranch
http://www.painthorses.dk
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2003 07:39

Nu har jeg vidst lidt mere styr på det!

Alstå i Danmark et det ikke noget kåringssystem. Hingstene bliver bedømt ved de skows de deltager i.

Men stadig synes jeg da det må være et problem at hingstene ikke får karakterer eller skriftlig bedømmelse, om så ved de shows de deltager i.
For om en hingst har vundet 5 eller 15 halter klasser, og er blevet nr. 2 i 5. Ja så kan jeg jo ikke vide hvorfor, og de siger ikke rigtig mig noget om hvordan den har styrker og svagheder. Er den er fransk på det ene forben, vinker den, er halsen lavt ansat o.s.v, det har jeg ingen mulighed for at vide! (selvfølgelig medmindre man selv har en så stor viden, at man kan se det!)

Er helt enig i det heller ikke er en god måde DV anvender. Hvor hingstene bliver bedømt som 3 års.

Men omvendt synes jeg det lyder til at være en udemærket måde svenskerne anvender. Hvor der er paint avlere med til at bedømme hingste, og der også bliver lagt vægt på hestens afstamning og resultater.

Men grunden til at jeg tænker sådan er nok også fordi jeg har en DV (kåret) som jeg evt. gerne ville have i fol ved en paint... Og for mig ville det helt klart være nemest at vælge hvis jeg havde en bedømmelse så jeg kunne vælge en paint der har styrker hvor min har svagheder (når jeg nu ikke selv har så meget forstand på heste!)
0
0
Svar på denne tråd

men.... så er der lige
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 11:50
det at din har svagheder og hingsten ikke har dem vil ikke sige at du får noget der er en disse værd, chancerne er gode men kun omkring 60% efter det jeg har læst mig til.

Der er ingen garantier, det er erfaring man skal have, og så er det heller ikke nogen garanti.....

med venlig hilsen, AG Paladini

try it you will like it!!!

PS: NYE BILLEDER I PRESENTATION og SADDLE TIL SALG,
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider