Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hvor mange klasser til stævne
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 18:33

I KK tråden er der lidt uenighed om hvor mange klasser man kan starte til et show, uden at "misbruge" sin hest.

Og ja, jeg startede 6 rideklasser til KK stævnet. Hvilket var alt for mange. Det var faktisk først i den sidste klasse at min hest virkede lidt træt. Om han bare skjulte trætheden eller om han virkelig ikke var træt før i sidste klasse, ved jeg ikke. Men jeg var selv bumbet. Kunne slet ikke rumme 2 horsemanship og 2 trail klaser i mit hoved.

De gange jeg har været af sted og kun har startet 2 ride klasser, syndtes jeg det er lidt for lidt.

Men hvad er rimligt for hesten? Hvor mange klasser starter du til et stævne? Lad os få nogle erfaringer og meninger på bordet

Hej fra

Irene

Pragtfuld prinsesse pony sælges

www.ladylama.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg syns
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 18:56

at det kommer an på så meget... hvad hesten er vant til, hvad gamel den er og hvad meget showet den er mm...

For min del,nedste gang jeg skal starte min lille hest kommer det nok vare 1 showmanship og 1 pleasure.

Det er nok for hende når hun ik rigtig har varet ude før =)

hilsen Elin

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 19:07

Ja selvfølgelig er det forskelligt fra hest til hest.

Jeg glemte at skrive lidt om min. Han er vant til at komme til show. Bliver dagligt redet 1-2 timer både i træning og i skoven.

Vi rider pleasure, og har leget lidt med trail. Er begyndt på horsmanship.

Det der gjorde KK stævnet så hårdt, var den enorme lange ventetid.

Hej fra

Irene

www.ladylama.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum..
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 19:10

Tjaa...

Jeg tror ikke man kan stille det så firkantet op.

Der er mange faktore der spiller ind her, som Elin skriver kommer det an på hestens alder, mentale udvikling, erfarin, uddannelses niveau og alm form.

Men det der også spiller ind er om det er et 1 dags show eller om det er over flere dage, hvilket plan der bliver konkurreret på og hvilke typer klasser der er tale om.

Personligt har jeg en 10 års vallak, men en hel del træning under bæltet, men dog ikke så meget showerfaring. Han kan holde til en 4-5 klasser på en dag, dog kun hvis nogle af dem er halter/showmanship klasser. Hvis vi kun taler rideklasser er vi nede på en 3(max 4 hvis hans hjerne kan holde til det).

Jeg tror også det gælder om at man er god til at give hestene de hvil og foder som de har brugfor i forbindelse med shows hvor der kræves noget mere af dem.

Det må være op til de enkelte og vudere hvor meget deres egen hest kan holde til og tage ansvaret for at man ikke udsætter dem for mere end de kan holde til.

Sari

En rigtig hest er broget APHA

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil sige
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 19:32

som Sari, det er forskelligt og også hvilken omstændigheder stævnet er på.

Vi har en hest som man skal være obs på hvor mange klasser den kan magte, så har vi en anden som du simpelthen ikke kan nå et punkt med hvor man synes den er træt, tværtimod så bliver den mere og mere fresh op af dagen...

Men set i lyset af den ene som vi følte kørte død="sukkerkold" omlagde vi hele kostdelen sidste år, så der fodres specielt når vi er ude, vi er oppe på mange flere små måltider, der fodres meget tidligt fra morgenstunden og o.s.v, der var den store foderbog en god hjælp omkring konkurrence fodring.

Så det er ikke "kun" hvad hesten magter, fodrer man som man plejer eller konkurrencefodre man?, hvor meget kan piloten magte, nogen gange er hesten jo også et spejl af hvordan piloten er.

Så en anden faktor er hvilken type boks de står i. Når de står i teltbokse, synes jeg generelt ikke de har virket så udhvilet, men jeg kan tage fejl.

Ligeledes er der faktoren over hvor mange dage...stævnet varer og hvordan ligger de klasser man skal deltage i fht til hinanden. Det kigger vi meget på ifht den enkelte hest er skruet sammen...en kan lide pause og en kan lide non stop...

Så generelt synes jeg ikke at man kan sige hvor meget der skal rides af klasser, men bør nok være forsigtig med en hest som er ung enten af alder eller erfaring...

Men jeg skal dog sige at jeg ikke støtter de ryttere som jeg har set ride det hele på et stævne på en omgang, så mener jeg stort set alt hvad der kan rides reining,pleasure,horsemannship, westernriding,hunter og så lige også omgang showmanship, det er skam set mere end en gang

Pia

Professionel Choice til priser i bund!

Er du til OSWSA, så er vi skandinaviens billigste

kig ind www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

Giver Sari ret
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 19:36

Det er individuelt.

Men jeg synes at man også skal huske at tænke på hvor meget man sidder i sadlen. (Som jette nævner i den anden tråd) Det handler jo også om hvor meget hesten skal være "på".

Det kan godt være at man kun starter 2-3 klasser, men hvis hesten har båret sin rytter fra morgen til aften, så er det jo ét fedt.

Som sådan er det jo ikke selve klassen der tærer på hesten, men alt det andet; transport, opvarmning, venten o.s.v.

Hilsen Benedicte

R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen.

Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/

Part søges til arabervallak: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/259847/1/

0
0
Svar på denne tråd

Problem
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:37

-Ja her har vi faktisk et problem, inden for western-shows.

INGEN af os der har arrangeret shows, har særlig meget fornemmese af, hvornår klasserne skal afvikles.

Det er jo tit sådan, at man kan efteranmelde, indtil sidste øjeblik.

Så hvis man skal ride en klasse efter f.eks. en reining-klasse og har set at der er f.eks 4 starter, så planlægger man derefter. -Så kan det vise sig, at der faktisk er 8-9 stykker der starter. Så står man der med hesten klar, men kommer til at vente en krig, inden man skal ind. Mam ved ikke lige om man skal sætte hesten tilbage i boksen. eler hvad.

Sene efteranmeldelser, er godt for showets økonomi, som efte er lidt presset. Men det er ikke god for overblikket af tids-horisonterne.

Der står gerne i programmet, at showet starter kl. det-og det. Og nogen gange at der en times pause fra kl. 12.

Jeg ville ønske, vi kunne opfinde et system, der kunne lave et fastere tidsskema.

Det ville også være rigtig godt for hestene, som så ikke skal stå og være "på", unødigt. Og man ville kunne arrangere sin opvarmning, så det passede bedre. (-Og min stævnenerve, ville også drage fordel af det...)

Men jeg har ikke rigtig nogen idé til hvoran det kunne skrues sammen.

Nogen gange er dommerne ret sjuskede og kommer daskende, når det passer dem. Det er egentlig ikke helt ok. Nogen gange kan der gå rigtig lang tid, med at udregne point og vinderrækkefølge. Det er nok fordi det tit er folk som ikke har gjort det så meget, der velvilligt har stilt sig til rådighed. Det er der ikke rigtig noget at gøre ved, ud over at håbe, at vi bliver dygtigere til den del.

Nogen gange er det almindelig forvirring der hersker. Hvor er XX-person? Hvorfor virker højtalerne ikke? Har vi vedtaget at lave trailklasser før eller efter frokost,hvem ved det? Hvor er banemanden? Nå han kørte, han troede det først var efter frokost. Nå men så bliver det sådan. Men vi har lige sagt til rytterne at det bliver FØR frokost? Nå, så må vi andre lige stille banen op. Hvem har en tegning over banen? Nå, er det ikke den bane alligevel, jeg vidste ikke der ikke var nogen deltagere i novice-horse, så laver vi den lige om igen, osv. osv.

Det er helt sikker ikke let at lave et show der bare "flyder", med styr på tider og alting, men det ville helt klart give et øget hestevelfærd, hvor rytterne ikke sidder på hestene i timevis, hvis vi kunne finde ud af nogen gode metoder at afvikle vores shows på.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Opvarmning...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:49

Jamen jeg synes bestemt det hænger sammen med hvor meget man skal/kommer til at varme op, for klassene som sådan er ikke altid så anstrengende fysisk, f.eks en traiklasse... Jeg har 1 stk ældre dame der når hun er i form starter lidt i alle discipliner, men til gengæld varmer vi meget lidt op. 10 min i skridt og så tilstræber jeg ca 10-12 min stille og roligt ellers inden 1. klasse, at det så nogle gange ikke kommer til at passe helt med tidsplanen er så det næste problem jo.... Og øvrige klasser ( 4-5 stk) skal hun sådan set bare lige have sine 5 omgange i galop så hun har hostet af. Men skal man varme 1 time op inden klassen og er nervøs og kommer for tidligt ud og skal ride 6 klasser på en dag og varme rigeligt op til dem allesammen, ja så er hesten vist ved at være brugt.....

M.v.h. Randi

.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 20:59

Det må jeg indrømme, det er en af de ting, som gør jeg ikke bliver stævnerytter indenfor western - ventetiden..... Det er virkelig dødenspølse.....

Elsker stemningen - nyder at være tilskuer og kunne tage hjem, når jeg har set det, jeg ville se (måske... for ofte bliver det hele lige rykket et par timer)

Var selv til KK i år - for første gang. Havde min pony med. Hyggede mig rigtig meget. Og synes faktisk tiderne (før/efter frokost) blev overholdt meget fint.

Men ville det ikke være en ide at stoppe for tilmelding den og den dato.....

Er pengene man får ind for eftertilmeldinger SÅ meget mere vigtig end heste (og menneske) velfærd....?

Det tror jeg ville hjælpe en del - for så ved, de der afholder stævnet HVOR mange der starter hver klasse.... og så kunne man på forhånd bekendtgøre at klasse dit og dat er delt i to hold.... og dermed tager længere tid....

Jeg ved godt, det må være et KÆMPE arbejde at få det hele til at gå op i en højere enhed!!!!

Men et eller andet sted - hvis man havde styr på tilmeldte (= ingen efteranmeldte eller eks. max antal) så kunne man også sige til banebyggerne - det er kl 12, der skal stilles bane op til trail.

Måske samle trail og horsemansship klasserne - så der ikke skal flyttes små kasser eller andet fordi der lige kommer en plesuer (staves) ind imellem.....

Det ville også være rart at kunne sige til venner og familie - jeg skal ride kl 13.30 og at det så passer - bare nogenlunde....

Nogen gange er det måske ikke lige det ens bekendte går mest op i - og skal de så vente to timer inden "jeg" skal på banen... ja så bliver det ret umuligt at trække "heppekor" med.

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

stævneøkonomi
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 22:27

Det er meget omkostningsfyldt, at afholde et show, i western-regi.

-Det er derfor, det er så vigtigt med de efteranmeldelser. Det er også blevet en dårlig vane hos stævnebrugerne, at efteranmelde. Da jeg showede meget, meldte jeg gerne til i blot en enkel enkel to klasser, så kunne jeg altid se, hvad jeg "gad" at ride yderligere. -Hvis jeg nu ikke kom, hvis hesten f.eks var blevet syg, så var det ikke så mange penge jeg tabte. Så kunne jeg godt tilmelde mig tre klasser mere, under showet.

Det er normalt sådan, at hvis blot man har meldt til i tide, kan man efteranmelde til alm. takst.

Måske, det var en mulighed, at lave om på det? Så hvis man efteranmeldte på dagen, kunne det måske koste +100%. Så kunne det være at folk kiggede lidt bedre på propsne inden de tog hjemmefra og maldte til i det de EGENTLIG vil starte = mulighed for bedre tidsplanlægning.

Som sagt i starten, et det vældigt dyrt at afvikle et show. en dommer koster rask væk 2-3000 + transport. (Det er altså også FOR dyrt, men udbud/efetrspørgsel, osv.) Sløjfer løber op i ca. 1000. Hvis man skal leje ridehal, koster det det også ca. 1000 for en dag. + alt det løse. Så man har tit og ofte 7-8000 ude at svømme, som man skal have ind på starter og evt. mad. Hvis en start koster 100, skal der 70 - 80 klassestarter til, før udgifterne er dækket. Også til et lille prut-klub-pirat-show.

Før i tiden, var det kotume, at samlingsorganisationerne (såsom WRS, DWF), gav tilskud til sløjfer og eller dommer. Nu er der kun DWF og de har besluttet sig for IKKE at give tilskud, til showafvikling, pga. af deres dårlige økonomi. Det syntes jeg er dybt beklageligt (men har de ingen penge, kan de selvfølgelig ikke give nogen ud), men det begunstiger ikke de klubber, der afvikler shows, i DWF-regi. De er ligeså ringe stillet, som ethvert privat afviklet show.

Og så tilgodeses hestevelfærdet ikke, da man bliver ved med at måtte holde åbent for efteanmeldelser, for at få det hele til at løbe nogenlunde rundt.

Dommerpriser: Jeg fatter ikke, at westerndommere skal være så dyre. Men jeg tænker det hænger sammen med det faktum, at hvis man i DK går ud og dømmer et westernshow og får betaling, så er man proffesionel og så må man ikke selv starte som amatør. Så det er kun de folk, som i forvejen er proes, der ønsker at dømme. Det er ikke mange.

Der burde i all-breed regi åbnes op for, at man ikke er pro, hvis man f.eks har under 10.000 årligt i indtægt på westernsporten. Så ville der pludselig være enhel masse resourcer der kunne åbnes for. En masse dygtige amatører, kunne være "semi-proffesionelle" og dommerpriserne vll den vej kunne mindskes. Jeg tror god, at en del ville dømme for en tudse, eller så.

Det ville igen, åbne for at man kunne afvikle billigere shows og derfor ikke var nød til at satse så hårdt på efetranmeldelserne. IGEN = heste velfærd.

Og så lige SLØJFER: Hvorfor skal der være sløjfer til så mange? De første 6-8 stykker får sløjfer. Når man har redet en hel sæson, er skuffen fuld af krøllede sløjfer, som man for det meste vælger at smide ud. Hvis nu der kun var sløjfer til de 3 første, ville det igen være noget der kunne gøre showet billigere. Og så ville sløjferne jo også være mere efetrtragtet.

Undskyld, det blev sgu lidt langt.

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre også skriver
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 22:41

Er det meget individuelt fra hest til hest, alder, showerfaring osv. Men synes ikke at NOGEN heste er tjent med at traske rundt fra kl. 9.00 til 18.00 eller senere ( med kun 1 times pause), med rytter på ryggen og være ved at dejse om af træthed, dette har jeg set ofte. - det synes jeg ikke man kan være bekendt over for sin hest. så er det jo ligegyldigt om hesten bliver mere frisk i løbet af showet (Pia kunne det ikke tænkes at hesten bliver overildet, og reagere som om den er mere frisk?), sagtens kan klare 10 klasser om dagen osv osv, jeg synes stadigvæk ikke det er i orden at vold-ride sin hest.

Min araber jeg var ude og starte på, startede jeg to klasser på om dagen, i starten kun 1 klasse.

Min unghest som jeg skal til at showe ville jeg starte med en - MÅSKE to klasser, og senere hen når han får mere showerfaring kommer det MAKS op på 3 - 4 klasser om dagen. Måske magter han kun 3 og så er det der vi arbejder - HESTEN frem for alt, det er jo ligesom ikke hesten der har valgt at tage til konkurrence.

Jeg mener jo at man må være stor nok til at se om ens hest kan magte opgaven, og kan den ikke det, melder man SELVFØLGELIG fra, for det er her hesten det kommer an på, og ikke alle de roset-ryttere der jagter rundt for at få 10 rosetter med hjem.

*hvor har jeg tit stået og talt i programmet, hvor mange klasser folk starter, og det var tit op på ti klasser på en dag stakkels heste*

Det her er en af de ting jeg synes vi til westernshows skal blive MEGET bedre til, vores heste er ikke tjent med at blive udpint på den måde, nogen rider konkurrence på. Det giver meget dårlig omtale udadtil.

Vh

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Wildhorn alabama reiner sælges - semiquarter bom.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 22:53

Helt enig!!!!

Selvom jeg er enormt stolt over min roset... så er der jo normalt ikke sløjfer til anden end 1-3 pladsen ved andre stævner.....

Jamen i Give var der 350 starter bare lørdag...... det er vildt mange.....

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 23:06

Nu skal jeg ikke kloge i, hvor mange starter man må have, men som gammel DRFrytter og stævnehjælper, finder jeg det "mindblowing", at en 5-klasser om dagen regel, faktisk er debatskabende...

Hvor har man da mange gange diskuteret med ponypiger, (og deres mødre), når de ville efteranmelde en 3. klasse, fordi det var gået skidt..

Men det største slid ligger nu altid på opvarmningsbanen . Selve ventetiden er lige problematisk, særlig ved klubstævner, men sandelig også distriktsspringklasser..Man må bare lære at time sin opvarmning, hvem skal man ind efter, hvor lang tid er egentligt nødvendig, og fejl skal jo være rettet hjemmefra, ikke lappes, inden man skal i ringen..

Og så burde det forbydes at vælte og komme til skade, så uskyldige ponypiger skal stå i kulde og mørke og vente....

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Godt at der er lavet en tråd
Forfatter: 
Dato:  19-04-2010 23:44

Der omhandler hvor mange klasser man starter til stævne .

For mit eget vedkommende ,bør jeg nok ikke starte så meget ,når hesten går godt , så går klappen ned i trail .

Men regner med at starte 3-4 rideklasser max på en dag og går det ikke godt i de første , ja så melder jeg fra .

Jeg er ikke indehaver af en hest , der ser ud til at stresse op , når han er med i byen , han står roligt i boksen og sveder ikke i trailer , og går rimeligt pænt på banen , men jeg har nerver på , så min hest hjælper mig en hel del .

Men hvis jeg nu startede flere klasser og var på hele dagen , ved jeg ikke om han ville være den samme ,har ikke tænkt på at eksperimentere

MvH Jette Hansen & Rockie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 07:20

Tak for alle de mange kloge ord der er kommet. Det er skønt at læse om de mange meninger og forslag. Jeg håber det får os alle til at tænke lidt

Hej fra

Irene

www.ladylama.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hed debat
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 08:16

Min holdning er:

Der bør ikke laves restrktioner, omkring max antal starter på en dag.

Det vil ramme de, som har sørget for at komme med en hest, der i god fysisk og mental form.

At visse, ikke er i stand til at vurdere om deres hest har fået for meget, kunne regulere på følgende måde:

Alle shows har en show-manager. Denne udnævnte person, er faktisk ofte en "kransekage-figur" uden gavn. Man vælger ofte en person, som ikke skal ride klasser, da reglerne er således, at det ikke kan lade sig gøre. Ofte bliver det et passivt medlem af klubben, der ikke har forstand på showing.

Hvis man valgte, at udnævne en person, der ville/kunne tage sin opgave alvorligt, kunne han/hun være ansvarlig for at ingen red heste der var overtrætte.

Normalt, er vi så "flinke" til shows, at ingen siger noget negativt, ej heller show-ledelsen. Måske skulle man vælge at træde lidt mere i karakter og som deltager vælge at have den fornødne respekt for showledelsens afgørelse.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 08:24

Hm.... jeg tror, du får meget svært ved at finde en person, som vil tage den "hat" på....

For han/hun vil komme slemt i klemme, hvis "lille Lise" får at vide, du har redet din hest, for meget de sidste to timer her på opvarmningsbanen.....

"lille Lise" vil blive ked, forældrene vil blive møg sure... og hvem skal (kan) afgøre om en fremmed hest er træt......

Der tror jeg et eller andet sted, mere vejen frem er noget ala det du skrev i dit tidligere indlæg samt evt max på antal eftertilmeldninger.

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

sådan er det
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 08:59

ikke lige Maja, den hest er en hest som bare har enorme ressourcer...vi kender ligesom vores heste rigtigt godt

Pia

kig ind www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 11:55

med jette ! god point...

sen syns jeg at det er mange der bruger sin hest som stol når de fex. venter på neste klass.

Er det en time imellem kan man jo godt sadle af og lade hesten stå i sin boks en halv time.

Hilsen Elin

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 12:36

Elin - jamen det er jo ikke altid man TROR der er en time til næste klasse..... Det jeg har indtryk af, er at der ofte bliver rykket på tiderne - og pludselig ER der gået en time.....

Men er der feks en næsten en halv time til næste gang man skal ind.... så fiser man ikke ned med hyppe..... Men bare klassen så feks bliver delt op i to... jamen så går den næste halve time altså også.....

Men ja - man kunne så stige a hesten.

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 14:08

Ja Pia, det har du nemlig helt ret i, man kender bedst selv sin hest!

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Wildhorn alabama reiner sælges - semiquarter bom.

0
0
Svar på denne tråd

nu ved jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 18:06

lige hvad du har gang i? Maja!

Pia

kig ind www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 18:53

Hvis man skal lave en tidsplan til shows, kan man jo godt regne ud hvor lang en reiningklasse vil være. Det er (vist) 3 min man siger et reiningpattern tager at ride.

Så kan man sige at der max må være 5 efter anmeldelser, således at folk kan regne ud hvornår klassen er slut.

Det samme kan man gøre i trail.

Mht dommer som ikke er så dyr, så brugte vi (da jeg var i DLWR) May-Britt LeMay og hun kostede (mener jeg) 1500 kr pr. dag.

Måske det var en idé til dig, Jette?

Hun var utrolig dygtig og god.

Jeg håber bare ikke at vi skal kunne sætte så meget tid på at det bliver som til dressur og springstævner hvor folk får deres præcise starttidspunkt, kommer og rider og er væk inden klassen er afgjort.

Jeg kalder det "rid og skrid"

Det er jo netop det vi soler os over i westernverden ikke at have.

Og den der med at det vil være svært at få en person til at bedømme om folk skamrider deres hest, det er netop det en showmanager´s job går ud på.

Sakset fra DWF´s regelbog:

En showmanager skal:

• Til hver en tid sørge for at gøre sit yderste for at deltagere, heste, publikum og officials føler sig godt tilpas. Showmanageren vil blive holdt ansvarlig for pæne og ordentlige forhold under afviklingen af showet.

• Modtage skriftlige klager fra udstillere, deltagere, trænere, hesteejere og andre medlemmer af DWF omkring brutal eller skadelig behandling af heste på showarealet eller andre regelovertrædelser. Ved indgivelse af rapporter om mishandling, skal hændelsen omgående undersøges. Alle klager skal videresendes til DWF´s Sportsudvalg.

Så det er jo bare det der skal rettes op på, for det står jo i showmanagerens arbejdsbeskrivelse.

Hilsen Benedicte

R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen.

Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/

Part søges til arabervallak: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/259847/1/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 21:36

Enig!!!

På nær - at jeg tror aldrig western-verdenen bliver rid og skrid.... Det oser det for meget a hygge til.... Der er en helt anden stemning (de gange jeg har set det ihvertfald)

Og.... mht showmanegeren....

jamen hvem kan/skal bestemme om "lille Lise" har redet for meget på sin pony - eller fortælle "store Lotte" at hendes ganger ser træt ud.....???

Allerede her i tråden - er der "vi kender vores hest bedst" (og dette ER ikke negativt ment!!!! men jo sådan jeg også selv ville svare - for det gør man vel)

Hvis hyppe har været vandt til at dens rytter "bruger den som stol" til hvert et stævne - og har gjort det i flere år..... hvem skal så bedømme om det er ok????

MEN hvis ventetiden blev bragt ned = tider som er ca klokkeslet og ikke "før eller efter middag"

Så var problemet måske ikke så stort lige hva det angår.... Og så kunne man evt have letter ved at sige "hør her - der er en time til næste klasse - synes du skal sadle din hest af og lade den stå i boksen lidt" OG at dette så blev overholdt og "godkendt" af rytter uden bøvl - fordi det "er sådan det skal være"

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum bummeum
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 22:47

Hej alle.

God debat i har gang i her. Og den tror jeg lige jeg vil blande mig i.... Eller komme med min mening. Super med en debat på HN hvor der ikke kastes med mudder selvom der er meninger i begge ender af skalaen...

Omkring tiderne til vores shows, så mener jeg egentligt det er ok som det er.

Jeg kan jo kun bruge mig selv som eks. Hvis jeg ved jeg skal i en pleasure, så bruger jeg meget programmet og spørger meget i sekretariatet hvis jeg er i tvivl om noget.

Jeg bruger meget at sjusse mig frem til hvor lang tid der er til jeg skal "på". Jeg bruger den der med ca. 3 min pr. reining rytter og spørger så showmanager om hvor mange efteranmeldte der evt er. Det kan sagtens lade sig gøre, at regne sig frem til en ca. tid. Og så vurderer jeg min opvarmning når jeg har styr på alle de andre ting..(Og den er ofte kort, fordi min hest er... tja som han nu er) Og så løsner jeg altid gjorden og stiger af, hvis der er længe mellen klasserne, men ikke længe nok til at sætte min hest ind i boksen, som jeg altid bestiller både til endags eller flerdages show. Jeg kommer altid aftenen før, så jeg giver min hest tid til at finde sig selv til rette. Det betyder nemlig meget tror jeg.

Jeg vælger fra show til show hvor mange klasser jeg vil starte. Det kommer nemlig an på alt. Hvor tæt ligger klasserne. Hvor god form er min hest i inden showet. Og selvfølgelig hvor mange dage går showet over. Der er selvfølgelig andre ting jeg tager med i mit valg af antal klasser.

Jeg mener IKKE nogen andre end mig selv kan vurdere om min hest kan klare 1 eller 10 klasser på en dag. Det kommer jo an på en masse ting som kun jeg kan vurdere med min hest.

Jeg elsker vores shows og alt det sociale der følger med både et lille show og et stort show.

Med hensyn til om nogens forældre til "lille Lise" skulle blive sure, fordi showmanager beder hende tage det lidt med ro på opvarmningen, så tror jeg faktisk det er helt forkert. Dels fordi der ikke er nogens forældre, der ikke selv ville bede hende om det, men også fordi jeg mener vi i DK har nogen dygtige showmanagere, som ikke er blege for at sige noget hvis nogen "går over stregen" og jeg har endnu ikke oplevet, at de bagefter ikke var en del at "klikken".

Nej, jeg tror såmænd det er den enkelte rytter der skal tænke sig om i forhold til sin hest. I øvrigt mener jeg ikke der er nogen som helst der rider hverken Trail, Pleasure, horsemanship, Western Riding eller Hunterklasserne der overdriver. Der kan måske være en enkelt i ny og næ, men det mener jeg bestemt må være vedkommendes egen moral der må afgøre dette.

Til gengæld syntes jeg nogen gange reining rytterne kan være lidt hårde ved deres heste i opvarmningen, men det er sjældent jeg har set en dansk reining rytter "gå over stregen".

Selvfølgelig vil der altid være nogen der skiller sig ud, men så er det jo heldigvis sådan, at vi ikke skal glemme, at selv dommeren kan finde på, at holde øje med os på opvarmningen. Lige som der altid er en showmanager der er sådan lidt rundt omkring på pladsen. Og jeg HAR set en showmanager hive fat i en rytter, ligesom jeg kender til tilfælde hvor folk ligefrem har haft karantæne fra vores shows. (Ikke danske ryttere).

Se nu blev mit indlæg lige lidt langt så det undskylder jeg bestemt, hvis nogen syntes jeg ævler derudaf

Mange hilsner
Lilian

www.horsestory.dk

Sig det du mener og men det du siger...

Westernportalen, westernrytterenes samlingssted...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 23:04

Du ævler bestemt ikke - meget forståeligt sprog og mange gode pointer!!!

Noget a det jeg virkelig tager hatten af for i western verdenen - er netop at dommeren er konsekvent (staves) og at equipagen bliver vist udgangen (dette så jeg i lørdags)

Det kunne dressur og spring dommere sørme godt lære noget af!!!!!

Men - har i ikke, som feks i dressur - nogen navne som er mere øøhhh hva skal man lige kalde det.... mere urørlige end andre????

Men jeg kunne stadig godt ønske noget mere præsis tid.... For feks nu Give - der er ca to timers kørsel ned fra mig. Blev spurgt af flere hvornår jeg skulle ride.... joh.... før middag og efter middag.... samt igen senere.....

Det kunne altså være skønt, hvis jeg kunne sige - jeg skal ride kl 11 - kl 13.45 og kl 17... CA! selvfølgelig! for der KAN jo ske noget uforudset!!!

Jeg ved ikke - men for mig er det ret umuligt at få "heppekor" til at køre to timer - for måske at kunne se mig ride........

Det må sørme også være en KÆMPE hjælp for de personer som skal have det hele til at klappe.....

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Tak min ven
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 23:26

Halløj Mrsheaven

Jeg forstår sandelig godt hvad det er du mener, men det kommer sig nok af at du er tidligere dressur rytter. I Dressur verdenen har man altid været vant til, at man vidste præcis, at man skulle ride kl. 14:32 eller sådan noget. Og man har jo lov til at fastholde sin tid. Det vil sige at selv i dressur kan der blive ventetid for nogen. Og i Dressur er det (misforstå mig ikke...) De kom, de red, de skred Meget lidt socialt...

Derfor tror jeg egentligt bare, at du skal "vænne dig" til, at western shows er mere upræcise hvad angår tid. Hos os bruger mange.... "Jeg skal ride før frokost pausen eller efter frokost pausen"...

Jeg ved godt, at det koster ekstra hvis man skal have en boks og det kan blive dyrt hvis man vil have den fra dagen før, som er muligt ved de fleste af vores shows. Men du gør både dig selv og hesten en tjeneste ved at benytte dette tilbud.

Og så skal du igang med at "opdrage" din familie og omgangskreds Du må lære dem, at de skal komme fra morgenstunden og deltage i alt det dejlige sociale du skal være en del af og så er de der jo når det bliver dig der skal på banen. Langt de fleste tilskuere finder hurtigt ud af, at det faktisk ikke kun er rytterne der hygger sig ved et westernshow, men faktisk også tilskuerne. Og læg mærke til så mange mænd der kommer til vores shows. De finder deres "lille cowboy" frem og råhygger.

Og det er jo herligt.

Desværre så tror jeg aldrig det bliver muligt, at sætte tid på vores shows, fordi der netop som Jette skriver længere oppe, er mulighed for efter tilmeldinger til stort set lige før klassen begynder. Og det er vi rigtigt mange der nyder godt af. Både arrangørerne, men bestemt og rytterne. Måske har man en hest der viser sig at være lige på toppen den dag og så er det dejligt, at kunne "snuppe" en klasse mere. Ligesom du skal huske, at vi er lige så hurtige til at melde fra i en klasse, hvis vi ikke lige syntes vi havde lyst alligevel, eller hvis hesten af en eller anden grund ikke lige er så samarbejdsvillig eller hvad der nu måtte være grunden. Også her ville man få et tidsproblem hvis klassen lige pludselig er reduceret, for så holder tiden jo heller ikke.

Jeg, personligt, syntes det hører til, at fise rundt og spørge "hvor langt er vi nået" og den dejlige stress der hører til når man opdager at nu varer det ikke så længe før det er min tur...

Mange hilsner
Lilian

www.horsestory.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hov glemte lige
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 23:38

Hov jeg glemte lige at kommentere en anden ting du skrev:

"Men - har i ikke, som feks i dressur - nogen navne som er mere øøhhh hva skal man lige kalde det.... mere urørlige end andre????"

Nej.... det mener jeg bestemt ikke.

Vi er i den heldige situation at vores DANSK dommere kender "gud og hver mand", men når de går på banen.... så er de dommere og ikke vores venner. De er meget prof. i mine øjne.

Og til de større shows eller pointgivende shows, er det ofte udenlandske dommere. Og de kender ikke nogen, som de "holder hånden" over. (Hvis det var det du mente) Jeg har ALDRIG haft den følelse.

Nogen dommere kan man tænke "ihhhh hvor dømmer de dårligt, men ved du hvad.... Det tror jeg faktisk ikke de gør. De ser tingene fra en anden vinkel en tilskuere og andre ryttere gør og de har erfaring der hjælper dem til at dømme som de gør. Og i øvrigt kender de reglerne langt bedre en os ryttere. Og det kan jo faktisk betyde at de dømmer ud fra en regel som nogen ryttere syntes er uretfærdig, hvis de placeres lavere end de følte de red til.

Så nej, der er ingen "der er mere urørlige" end andre.

Nej.... generelt er både vores arrangører, showmanagere og dommere super prof.

Og sådan kan vi li' det

Mange hilsner
Lilian

www.horsestory.dk

0
0
Svar på denne tråd

hulubuluu
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 23:39

Hey folks

Nu har jeg læst med her på sidelinjen, og vil gerne forklare Jer, hvorfor det er, at der ikke er tider til netop K-K stævnet.

Jeg blev nærmest kimet og sms ned af deltagerere, der gerne liiige ville vide hvornår de skulle på.

Jeg henviste til den tråd jeg havde lagt her på hestenettet, hvori der stod hvor mange starter der var i hver klasse.

Det blev til rimelighed overholdt til stævnet, og vi svømmede ikke i ommeldinger.

Folk havde svært v at regne det ud, og nu skal jeg fortælle Jer hvorfor jeg heller ikke kunne regne det ud.

Tl K-K er det enormt mange begyndere der kommer, hvilket er super dejligt, men det er enormt svært at sætte tid på trail klasserne, da der er nogle der bruger enormt lang tid på broen, eller lågen, eller hvad deres heste nu lige spooker for, og det skal de have lov til, selvfølgelig inden for en hvis ramme.

Så er der ryttere der lige suser banen igennnem og er færdige på ingen tid.

Så kommer pleasure klasserne, der kommer det helt an på hvad dommer du har. Nogle bedømmer helt vildt hurtigt, andre, som jeg har haft til K-K, siger: de er så nye dem her, vi giver dem lige et par runder til at få styr på hesten inden vi begynder at dømme.

I western horsemanship, er der også nogle heste der bliver lidt frække, og skal selvfølgelig lige have tiden til at få ro på, o.s.v o.s.v

Så det med tider kommer aldrig til at ske til K-K.

Måske det kan lade sig gøre til AQHA/APHA stævne, men til disse allbreed stævner, med så mange nye, så er det svært, og alle skal jo have lov til at starte et sted uden at føle at de skal skynde sig igennem banen for at overholde et tidsskema.

Ja, det blev også lidt langt, sorry, håber i holdte ud...

Kh

Marlene

Klappe kage stævnet finder sted i Give D. 16+17 april 2010.

Kig på www.westernportalen.dk kalender for tilmelding...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2010 23:57

Jeg er ikke dressur rytter :) jeg er hygge-rytter :P Har aldrig været stævnerytter.

Har altid haft et "godt øje" til western - netop fordi jeg godt kan lide stemningen, tøjet, varmen og ja.... sådan det hele agtig.

MEN som både publikum'er (min veninde rider meget stævne) og som snuse-til-stævne-verdenen-rytter ville det godt nok være nemmere med nogle mere præcise CA tider :)

Det er jo ikke fordi jeg ikke gider vente - MEN sørme om jeg ville blive rimeligt træt - hvis jeg havde sadlet hesten op, gjort klar til opvarmning - for at få at vide - der er TO timer til endnu.....

Som skrevet længere oppe - så synes jeg KK klarede at overholde tiderne rigig godt - og med så mange starter er det sq en (Y) udmærkelse i sig selv!!!!!!!!

Nu blev den før omtalte hest, sadlet af igen og kom i boksen - men som jeg har forstået på flere indlæg i tråden - så var det ikke sket for alle heste..... og jeg mener - at det KUNNE lidt mere præcise tider lave om på..........

Jeg tror aldrig western stævnerne ender med at blive "rid og skrid" - for det passer lige som ikke ind i hele konseptet.

Jette skrev bla. også:

Det er normalt sådan, at hvis blot man har meldt til i tide, kan man efteranmelde til alm. takst.

Måske, det var en mulighed, at lave om på det? Så hvis man efteranmeldte på dagen, kunne det måske koste +100%. Så kunne det være at folk kiggede lidt bedre på propsne inden de tog hjemmefra og maldte til i det de EGENTLIG vil starte = mulighed for bedre tidsplanlægning.

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 00:16

Lilian - det var netop lige det jeg mente! Tak for svar!!! (igen :))

Det tror jeg faktisk ikke de gør. De ser tingene fra en anden vinkel en tilskuere og andre ryttere gør og de har erfaring der hjælper dem til at dømme som de gør. Og i øvrigt kender de reglerne langt bedre en os ryttere. Og det kan jo faktisk betyde at de dømmer ud fra en regel som nogen ryttere syntes er uretfærdig, hvis de placeres lavere end de følte de red til.

Du har SÅ ret!!!!!!!!!!!!!

Jeg blev helt utrolig stolt over min (skide) fjerde plads i trail - men må da indrømme jeg ikke helt forstår hvorfor jeg fik den..... For VED med sikkerhed jeg lavede fejl..... og der var dælme mange i klassen......

Trail at halter - fik jeg ikke placering - og den gik flydende..... det må den så have gjort meget mere for andre end mig ;D ;D

Men aner heller ikke en disse om, hva der bliver kigget efter :P

Det kunne være lidt sjovt, engang at overvære sådan en forklaring-af-de-forskellige-baner- arrangements-ting :) En dag hvor en equipage rider og en speaker fortæller hvordan/hvorfor/hvor længe og evt giver fif.....

Marlene - Jeg var en af de nye/grønne til KK i år! og jeg HYGGEDE mig!!! Det var en lang dag - blæsende og kold - men for pokker det var fedt!!!!!

Som jeg har skrevet et par gange i tråden - så synes jeg det var super flot at tiderne blev overholdt så godt som de gjorde (Y)

Blev lige lidt bleg - da jeg fik at vide at "min" klasse inden middag, sikkert først nåede at starte efter middag.... Men det gjorde den ikke alligevel - det hele kørte bare.

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 00:34

Ja jeg smiler lidt højt, for du har hygget dig og det er præcis hensigten med vores shows. At man hygger og har en dejlig dag eller weekend.

Man bliver nok aldrig helt enige om det med tiderne. Personligt syntes jeg det er super at der ikke er klokkeslæt på, for jeg er ikke en der er go til tider. (Kommer ofte forsent til ALT, derfor kommer jeg dagen før ti shows )

Du skal huske en ting..... Du har altid lov til at spørge dommeren bagefter, om hvorfor du blev placeret som du gjorde. Det lærer man rigtigt meget af. Især hvis man selv syntes det gik super og så blev placeret dårligere end man måske troede man havde redet til.

I trail syntes jeg du skal benytte dig af, at dommeren laver et scorekort. Der kan du se præcis hvor du var go' eller mindre go'. I pleasuren har du lov til at spørge hvorfor din placering var den den var. Og mange gange bliver man ret overrasket over det dommeren så kan fortælle. Man tror måske ikke dommeren husker "lille mig" blandt alle de andre, men tro mig de ser og husker alt.

Også her kan man virkelig blive overrasket over det svar man får. Måske har man i bar nervøsitet ikke bemærket, at hesten måske har gået for meget bag lod, fordi man lige selv var optaget af, at hastigheden skulle holdes. Eller der kan være mange små ting der var årsag til ens placering. I hvertfald får man ofte en "AHA oplevelse" hvis man spørger lidt bagefter. Og det hjælper jo næste gang man skal i den klasse.

Det lyder som du virkelig har haft en dejlig KK dag og det er bare super.

Mange hilsner
Lilian

www.horsestory.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 07:05

Lilian - Tja, der er vel + og -'er ved alt.....

En ting er sikkert KK deltager jeg i næste år også! Det var hyggeligt!!!

AJ kan man få scorekort??????? øv - det ville jeg da egentlig gerne have set...

Plesuseren ved jeg fint, hvorfor jeg lå i bunden (eller noget)

Dommeren var vist ikke fra DK - men vidste heller ikke man sådan måtte "forstyrre" ham.....

Næh.... det med tiderne bliver der nok ikke lavet meget om på... Selv om mit temp. bestemt ville synes det var bedre for hest og rytter.... :P

Var glad for Lucky's boks til KK stævnet :)

MEN det kunne nu stadig være fedt om der kunne blive lavet sådan en "se hvordan/hvorfor" dag et sted..... ;D

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Fede inputs...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 08:46

Lige en ting: Man må faktisk IKKE henvende sig til dommeren. Dommeren må ikke samtale med deltagerne under showet. Han kan dog godt, efter en klasse, sige nogen ting til en deltager, men må altså ikke samtale.

Hvis der er noget man er i tvivl om, må man derimod gerne henvende sig til ring-stewarden. Hvis denne ikke har tid, kan man henvende sig til showmanageren, som så henvender sig til ringsetwarden, som så igen henvender sig til dommeren.

Score-kort: Mange shows vælger at ophænge score-kort efter klassens afvikling, på et offentligt sted. Så kan man lige gå forbi og kigge på det. Det er dog sjældent, man kan få det udleveret.

Marlene: det har helt sikkert været et sandt helved, at få det hele til at gå op i en højere enhed, mad så mange starter. Hatten af for dig, at du klarede det så godt...

Jeg ved godt, at det med f.eks trail-klasser, kan trække rigtig meget ud, når der er mange nybegyndere.

Når man planlægger hvornår de enkelte klasser skal afholdes, er der flere ting der skal tilgodeses. Man vil gerne vise de mere spetakulære klasser, på de tidspunkter der er flest tilskuere. Halter er f.eks som regel ret kedeligt for u-indviede. Så dem lægger man gerne om morgenen. Så bliver der heller ikke så meget med sadel af og på, for deltagerne.

Trailklasser kan også være ret dræbende at være tilskuer til, specielt hvis 20 nybegyndere skal ind og ride samme mønster. Måske kunne man lægge dem allersidst på dagen, hvis det er de klasser der har mest tilbøjelighed til at forrykke et tidsforløb.

Normalt, har vi kun indlagt en enkel pause om dagen (frokost). Kunne man evt. forestille sig, at man lavede en god tidsmagien til hver klasse, så der var lidt overskudstid at gøre godt med? Hvis man så kommer foran tidsplanen, er der vel ikke noget i vejen for at indlægge en lille pause på f.eks et kvarter.

Jeg har set store rodeoshows i USA og når der er en pasuse, er der som regel en fiks cowgirl, der rider ind på banen med et amerikansk flag og gi'r den fuld gas, et par minutter. Så er der på den måde lidt pauseunderholdning. Måske kunne vi også finde på lidt pauseunderholdning, som man kunne putte ind, når det passede, for at få en tidsplan til at gå op?

Lilian: Du er jo én af dem, der virkelig vil ko0mme i klemme, hvis der der bliver lavet restriktioner på starter-antal. Du er jo lige præcis den omsorgsfulde rytter, der altid rider en em tilpas hest, som ikke får for meget. Det er rigtigt, at det er en god idé at komme dagen før med hesten, så er den mere udhvilet til klasserne. Det kræver selvfølgelig både mere tid afsat til showet, samt dyrere. Men så kan mam jo vælge, ikke at starte så mange shows, men at gøre det "ordentligt", når man gør det

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 09:29

Hvordan ser en ring-steward ud?? :) Er det de der flinke personer som går rundt på opvarmningen og sommetider ser ret stressede ud??

Pyt med om man må få scorekortet udleveret - det ville have været ret cool bare at SE det :) :) Men det ved, jeg så til næste gang!!!!

Nu har jeg kun dagen i lørdags at gå udfra - sådan set med rytter øjne.

Og her var det ikke trail banen som "trak tiden ud" derimod de kæmpe plesure klasser - hvor vi blev delt op i to hold - og så blev der ud a de to, lavet et ekstra som så skulle i finalen.

Her kunne man måske godt have regnet ud på forhånd - at op til 20 ryttere i ridehallen, er lige rigeligt... og så meldt ud, inden stævnestart at det ihvertfald blev over længere tid.

(JA - det kunne jeg sikkert også - men som ny har jeg ikke en disse forstand på, hvordan det plejer eller OM man ville kunne være der)

Det er på INGEN måde kritik af de folk som stod bag KK!!!!!!! For jeg tager sq hatten a - det må have været et KÆMPE arbejde og i gjorde det godt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Da jeg var i Fredericia som tilskuer - der har jeg faktisk ingen ide om, hva der gjorde at en rytter måtte sadle af igen og vente yderligere to timer.....

Om det har været alm. forvirring mht klassestart - eller om det har været pga forsinkelser.....

Men jeg kan huske jeg tænkte at det måtte være totalt dræbende for ens stævne-gen :P mit ihvertfald ;D

Et eller andet sted... så må der kunne regnes ud CA hvornår klasse nummer 1 er færdig - og hvornår klasse 2 så CA kan starte..... og laver man så evt MAX på antal eftertilmeldinger (og henstiller til at man hellere melder fra end til en klasse) så kunne det måske være lettere for alle parter....?

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Du har ret
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 10:24

Jette, jeg ved du har ret med hensynt il at tale med dommeren, men jeg tror jeg forklarede mig lidt forkert, for man må IKKE tale med dommeren. (Folk kunne jo også nemt tro noget), men nu tænker jeg lige på de mindre klubshows. Der har jeg aldrig oplevet at man ikke lige kunne spørge dommeren hvis man sdad som et spørgsmålstegn når klassen var slut.

Ringsteward (som er den person der går rundt og skriver for dommeren) kan man jo også altis lige spørge. Man kunne evt. vente til showet var slut (hvis man alligevel er der) og så spørge løs.

Scorekortet ved jeg godt ikke må udleveres, men maa må gerne se det. Og ved langt de flest små shows er det enda muligt at få lov til at få en kopi, hvis de har en kopimaskine. (Man lærer jo en masse af det)

Heldigvis syntes jeg vores danske dommere er super gode og prof. Det er sjældent de ikke giver sig tid til at forklare folk et eller andet efter en klasse (til de små shows)

Til de større shows skal man huske at overdrevent kig på dommeren faktisk tæller ned i en klasse.

Og så er der alle de andre mange mange regler som jo gør at det faktisk kan være rigtigt svært at vide hvad man skal, må og kan.... Og måske frem for alt ikke må, kan og skal. Der er det erfaringen der hjælper en for selvfølgelig kan man sagtens støde ind i uskrevne regler eller kotymer (staves???) ved de enkelte små klubshows eller i de enkelte klubber.

Ja, Jette, jeg ved at jeg er en af dem der bliver "ramt" ved de regler om antal klasser, og det er der jo også rigtigt mange andre der bliver. Der er heldigvis flest der bliver ramt, forstået på den måde, at jeg syntes folk er gode til at vurdere. Som jeg skrev tidligere er det da de færreste vi ser, der tror deres hest er en maskine. og derfor forstår jeg heller ikke helt det tiltag man gør fra DWF's side omkring denne regel. Men nu skal vi ikke snakke DWF i denne dejlige tråd.

Jeg glæder mig over du vil lave en forenklet regelbog til danske westerryttere, for der kan man finde meget vejledning når det er skrevet "på dansk".

I sådan en regelbog, kan der jo sagtens bagi være lidt tips og trick og måske et par enkelte linier omkring de "nye" transportregler som også kan være indviklede for nye ryttere generelt.

Klappe Kage showet og alle de andre "små" hyggelige show som dygtige erfarne folk stiller på benene vil nok altid være de hyggeligste. Til sådanne shows er tiden ikke så vigtig. Her handler det i høj grad om hygge og godt selskab. Her finder man ud af "hvor ligger min hest og jeg".... "nåeee skal man også sådan" og alle de andre skønne AHA oplevelser som ruster en til de større shows. Så et kæmpe hurra for de arrangører.

Nu håber jeg vi snart får lov til at bygge for så tror jeg minsandten jeg vil holde nogle "kom og lær regler" eller "kom og lær at gøre hesten showklar" eller what ever weekender.

Mange hilsner
Lilian

www.horsestory.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bumbummelum
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 11:18

Mrsheaven, tror ikke helt du har fanget hvad jeg skriver, så prøver lige igen.

Det er IKKE muligt at lave tider til K-K stævnet, da en trailrytter kan være alt fra 4 til 14 minutter om et pattern og med 100 starter i trail har der en kæmpe betydning om det er det ene eller det andet.

Showmanship at halter var der også forskel på hvor lang tid folk brugte igen fordi hestene var nye.

Med hensyn til Pleasureklasserne, så var de på forhånd delt op i programmmet, om du skulle ind i hold 1 eller hold 2, igen er det helt op til dommeren hvor lang tid han vil kigge på en pleasure klasse, det kan variere fra 10 min til 45 min.

Hvordan vil du så have jeg skal kunne regne tider ud?

Det er jo ikke lige som dressur, hvor de har deres program, der tager 4,5 minut og ride og punktum.

Her har vi en stor margen, og især til K-K, hvor det er ok at hesten er fræk og rytteren er grøn.

Det samme galt også western horsemanship, der var meget stor forskel på hvor lang tid folk brugte på et pattern.

Jeg ser abselut ikke denne tråd som kritik af K-K, men vil bare MEGET gerne forklare Jer, hvorfor det er så umuligt med tider.

Kh

Marlene

Klappe kage stævnet finder sted i Give D. 16+17 april 2010.

Kig på www.westernportalen.dk kalender for tilmelding...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 11:47

Jeg kan sagtens følge at man ikke kan lave en tidsplan til så stort et KK show.

Men kan i erfarne show ryttere så ikke give et par tips til hvordan vi selv kan regne dagen ud

Hvor lang tid tager en pleasure klasse ca

en horsman klasse

osv

Det vil være fint med et max og minimum tispunkt.

Det gør det nemmere at bedømme om hesten kan nå ned i boksen til en pause

Hej fra

Irene

www.ladylama.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 12:07

Marlene - Jo jeg har skam fint forstået hva du har skrevet! Jeg skriver som jeg gør - hvilket jeg også skrev længere oppe - udfra det ENE westernstævne jeg har været til som rytter og det er KK.

Derfor skrev jeg også - at på INGEN måde mener det negativt - men kan kun skrive udfra den erfaring jeg har....

At jeg ikke har udtrykt mig klart omkring - at jeg HAR forstået umuligheden af fastere tider til KK beklager jeg!!!!!!

Jeg synes, jeg havde givet masser a ros for tiderne til KK - og at jeg sådan ellers talte generalt mht tider til shows/stævner netop fordi jeg andre steder har oplevet/hørt om at det hele skrider i svinget.

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

bimbambusse
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 12:46

Jeg er så en af de ryttere der synes det er totalt skod med begrænsninger på rideklasserne. Jeg plejer gerne at starte 5-6 rideklasser og så måske en showmanship oveni. Synes det er "spild af dag" hvis jeg kun kan starte en tre fire klasser - med mindre hesten er ny, ung eller at showet har været meget meget billigt at starte, så det kan "betale sig" at bekoste trailerleje, benzin og boksleje fx.

Det er dog ikke hver gang, jeg har startet så mange klasser, har startet alt lige fra tre til otte klasser på en dag og synes det kommer meget an på en hel række forskellige ting, hvor mange klasser man kan sige er for mange for en hest (vil ikke engang sige ekvipage, for man ser jo også af og til heste, der starter med flere ryttere).

Det kommer jo selvfølgelig først og fremmest an på hesten og hvilken form den er i.

Ventetiden har som mange skriver også betydning - især, hvis det er den "aktive" del af opvarmningen der bliver trukket ud i det evindelige. Jeg synes jo fx ikke at tre klasser om formiddagen og tre klasser om eftermiddagen er meget, hvis hesten kan få sig en god pause i boxen med en portion hø og sadlen af ryggen. (her tæller reining så ikke med, men det er også sjældent at den samme hest ville kunne starte 6 reiningklasser)

Der er også forskel på om man kommer kørende med hesten på dagen eller har haft mulighed for at overnatte. Det sidste er efter min mening langt mere optimalt og vil altid være min foretrukne løsning - så er min erfaring at hesten kan klare mere rent mentalt, fordi den lige har haft natten til at indsnuse stævneduften i ;)

Og så synes jeg det kommer meget an på om rytteren er i stand til at læse sin hest - det kræver selvfølgelig også at man melder fra nogen klasser, hvis formen ikke føles optimal eller hvis hesten blir træt (det har jeg selv gjort ved flere tilfælde, og kender flere der ville gøre det samme).

Mht det med tiderne, så synes jeg bare man lærer med tiden, at der ikke er noget at gøre ved at tidsplanen (som jo dårligt eksisterer ;) ) nogen gange skrider lidt (man lærer også at synes at alt under en time nærmest ikke er en forsinkelse ;) )

Optimalt kunne man afholde trailklasser sideløbende med de andre klasser på en anden bane, men det kræver både ekstra dommer og banefaciliteter, så det er meget sjældent en mulighed.

Har også tit hørt en rytter sige at man da bare kan skippe frokostpausen fx, men er det nu fair overfor dommer og ringsteward der har siddet mange timer i en kold hal (eller i stegende sol) og som med garanti er ved at være lisså møre som mange af rytterne?

Jeg har oplevet det med at man skal sjusse sig frem til sin starttid kan gå i begge retninger - har både prøvet at melde fra, fordi jeg ikke gad stå og fryse i tre ekstra timer for en enkelt klasse, men har også prøvet at komme styrtende ind på banen stadig med sporerne i hånden og hesten med fletning i halen (og så håber man bare at den trailrytter der er på banen før en, kender sit pattern, for man troede man havde goood tid til at lære det ).

Og så lige til sidst til Mrsheaven: Jeg ved at bla Pernille Bendix har holdt clinics netop med henblik på showforberedelse (klargøring, hvad ser dommeren på, hvad er vigtigt at huske osv...) og jeg vil tro at man kan få de fleste trænere til at komme og give clinic i netop det, hvis man kan samle et hold til det :)

puh - nu skal jeg nok fatte mig i korthed ;)

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 13:42

skal jeg være ærlig - er hesten vant til ræset og ingen problemer har med det - kan jeg ikk se det er værre at satrte en 5-6 rideklasser - end en hel weekend med træning/clinics. En clinic er måske 2X2 el 3 timer - man rider måske ikke hele tiden men en del af tiden står hesten måske bare og glor med rytter og saddel på. det er det samme til show. Sammenlagt så rides hesten til et show måske i en time - hvis man er på 6 rideklasser + opvarmningen. og det skulle en hest gerne kunen klare.

MEN det kommer andet på hestens træning, formåen, psykiske og fysiske tilstand!

Her er der naturligvis ikke tale om ungheste.

når jeg siger ikke værre - mener jeg naturligvis ikke at der skal godtgøres for noget andet som måske ikk er i orden. Men det er jo en helt anden sag. De fleste heste der er i træning kan kapere at gå 2 timer om dagen reelt - specielt hvis ikk det er hver dag men de bare er vedligeholdt i træningen.

Nikon-pics4U

Tobias født 09/12/09, forlovet med Peter 21/12/09.

Elsket eller hadet, intet midt i mellem!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-04-2010 18:57

Nej frokostpausen ville - for mig at se - bestemt ikke være fair at slette. Tænker også på de, som skal overrække rosetter og præmier - deres ben bliver sørme også trætte sådan en dag.

Er fuld a beundring over de piger, som var på, HELE dagen til KK (Y) (Y) Selv til sidst havde de smil på læben!!! Og de har sq ikke været særlig gamle!

Jamen må se om, jeg kan komme afsted til sådan nogle cliniks halløj'er.

Stute - giver dig ret i det meste!

Dog vil jeg sige - HVIS man feks starter 6 klasser på en dag.... er en a dem som varmer hesten godt op inden hver klasse.... det er minimum en halv time.... så er der måske en halv til en hel time forsinkelse mellem hver klasse..... så har man altså siddet på sin hest i noget over 6 timer, når dagen er slut.

Og jeg ved godt, det er sat meget på spidsen!!!!

Det har været rart at læse jeres forskellige indput og meninger!!!!!!!!!!!

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Nu må jeg
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 08:30

Hej Mrsheaven Det kan da godt værer at hesten bliver varmet op men hvis der er forsinkelse i mellem klasserne er der da ignen fornuftig rytter med respekt for sig selv og sin hest som bliver siddende oppe på den , så stiger man da af .

Og det med at stå og vente med sin hest ved siden det dør den altså ikke af ...

Alpe-Quarter sælges

Allround Emne sælges

http://www.sliding-horses.dk/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:53

Ja det håber jeg da.... men nogle indlæg i denne tråd, "siger" noget andet....

Heldigvis er der også flere, som netop viser at mange viser hensyn og tænker på hesten!

DJ fan og stolt a det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider