|
|
| DWF´s pointliste |
|
|
Hejsa. Så har DWF endelig fået opdateret deres pointliste, men jeg synes der er noget der er underligt. Der er flere ryttere på, som jeg er næsten 100% sikker på har flere point end anført (mig selv inc.), men som stort set ikke har nogen point?  Og så til den jeg allermindst forstår: under Novice Horse står rytterens navn anført. Norvice horse er jo en hest. Det kan jo ikke være sådan rytteren der skal regnes med, for hvad så hvis jeg bliver udklasset på én hest, så er det bare ærgeligt hvis jeg en dag kommer med en anden hest?  Håber at der er en eller anden der kan give mig en fornuftig forklaring. Hilsen Benedicte
R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen.
Smukt painthoppeføl af reiningafstamning og cremello quarterhoppe i fol sælges- føllet bliver palomino med super kvægafstamning
http://www.wisemice.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DWF svar |
|
|
Jeg kan anbefale, at man tager en tur forbi den debat, der er i forbindeldse med Dansk Western Forenings Nyhedbrev nr. 3-2010. Her er årsagen til, at point på heste ikke bruges til noget, forklaret meget tydeligt. Listerne er lavet på det materiale, der kunne findes i diverse arkiver, og afspejler den information vi har kunnet finde. Vær også opmærksom på, at fra og med 2009 er der ikke nogen koificent på point opnået ved regionale- eller Danmarksmesterskaber. HUSK, har man rettelser? Send rettelser, begrundelse og/ eller dokumentation til point@redranch.dk Med venlig hilsen Lars Toftdahl, Sekretær Dansk Western Forening
Lars Toftdahl Red Horse Ranch
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirret... |
| Forfatter:  |
Lilian |
| Dato:  |
19-03-2010 12:23 |
|
Hej Jeg må indrømme, at for sådan en som mig står det bestemt IKKE klart og tydeligt i det nyhedsbrev der henvises til. Jeg er lige så usikker som Benedicte. Tag et eksempel: Min datter har idag ialt 71 point. Fint nok. Hun har lige mistet sin nye hest som var syg. Nu skal vi MÅSKE, finde hende en ny hest. Hvis det nu bliver en ganske ung hest vil hun jo gerne starte Novice Horse på den indtil den er "klar". Det vil hun jo ikke kunne når hun nu står med 71 point. Hesten ville godt kunne iflg DWF regsler, men hvis dens navn ikke fremgår nogen steder ved man jo ikke hvem Novice Horsen er??? Novice horse En Novice Horse: a. har NoviceHorsestatus såfremt den ikke sammenlagt har optjent 34 point. Point optjent i alle andre divisioner tæller med som udklasningspoint. Jeg må være ved at være gammel, for jeg fatter det bestemt ikke. Novice horse point kan da på ingen måde skulle ind over rytteren, for så vil der da helt bestemt komme mange der får et problem. For mig at se vil Novice Horse klasserne da helt forsvinde med tiden så??? Jeg ved ikke om jeg har udtrykt mig korrekt, men det er altså også ganske forvirrende... Jeg ville virkelig sætte stor pris på en forklaring som jeg kan fatte (for jeg kan ikke læse det ud ad det nyhedsbrev). På forhånd tak 
Mange hilsner Lilian www.horsestory.dk
Sig det du mener og men det du siger... Westernportalen, westernrytterenes samlingssted...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte lige... |
Lilian |
19-03-2010 12:47 |
|
Jeg glemte lige at sige, at jeg har læst debatten om nyhedsbrevet og jeg er stadig uforstående. Jeg kan ikke klarts og tydeligt forstå Novicehorse mulighederne. Jeg mener en Novicehorse er en Novicehorse til den er klar til noget mere. Og som Jette skriver hvad så hvis den kun har startet et show i et år, kan den så ikke genoptage sn novice status året efter? Jeg ville da blive ked af at skulle starte amateur eller endda beginner på en hest som slet ikke er showvant bare fordi den lige har været med til et show året før???? Hmm..... måske man bare skal nøjes med at ride herhjemme eller købe en eller anden super hest i USA og så bruge et par år på intensiv undervisning inden man tør kaste sig ud i shows igen? Jeg ved det ikke, for jeg syntes jo heller ikke jeg bliver yngre. Så et par år mere uden show..... tja så gider man måske slet ikke den slags mere.
Sig det du mener og men det du siger... Westernportalen, westernrytterenes samlingssted...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Novice Horse |
|
|
For at undgå forvirringen. DER kommer nye regler for Novice Horse som vil gælde fra 1/4-2010. Pointlisterne er allerede nu begyndt at blive tilpasset den nye struktur. Dette gælder dog foreløbigt kun "samlelisten". Vil man havde flere detaljer vedr. sine point må man kigge på årslisterne. Så har jeg samlet lidt info fra debatten heründer Citat: Ups. Beklager den med Novice Horse. Det er ikke altid at man husker, at ikke alle kender til detaljerne i det vi arbejder med. Men da der ikke findes nogen form for pålidelig registering af hestene i DWF, og da der ikke er brug for point til udelukkelse af/ og klassificering af en Novice Horse på point i den nye regelbog, så er det altså kun point for rytteren der er interessant. Citat: Hvad er tanken med Novice Horse? Et det bare at lave flere klasser? Er det en kategori for ungheste? Er det en kategori for "konverterede" heste? Bestyrelsen er nået frem til at begrebet Novice Horse dækker over ungheste og "konverterede" heste. Ser mam på dette, så spiller point altså ikke nogen væsentlig rolle, og er derfor unødvendigt at forholde sig til. Derfor vil en Novice Horse også blive klassificeret ud fra alder og erfaring. Dette finpudses netop nu af Sportsudvalget, og vil blive offentligjort i løbet af meget kort tid. Registeringen af heste. Fra udgangen af 2010 skal alle hest i princippet være registeret i Danmark. Det vil sige at alle heste vil havde et eget ID-nr.. Dette kan vi bruge i DWF og dermed få et ordentligt grundlag for en registering af hestene i DWF. Vi kan altså slippe for at en hest optræder med sit rette navn og 4-5 kælenavne i resultatindberetningerne. Men i 2010 vil dette endnu ikke være muligt og vi må altså leve med at 2010 bliver et overgangsår. Det stiller altså et krav til, at rytterne også selv er med til, at overholde deres forpligtigelse til, at overholde de gældende regler. Med Venlig Hilsen Lars Toftdahl, Sekretær Dansk Western Forening
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
I må meget undskylde - men jeg fatter det altså heller ikke. Citat : "Bestyrelsen er nået frem til at begrebet Novice Horse dækker over ungheste og "konverterede" heste. Ser man på dette, så spiller point altså ikke nogen væsentlig rolle, og er derfor unødvendigt at forholde sig til. Derfor vil en Novice Horse også blive klassificeret ud fra alder og erfaring". Erfaringen kan vel kun, på en objektiv måde, vurderes på point ? Alderen ? - jeg har en 13 års vallak som med tidligere ejer har startet 2 eller 3 små shows for 8-9 år siden - den er ikke konverteret og har heller ingen point, er den så ikke novice horse ? - han er iøvrigt så gammel at han først behøver registrering pr. 31.12.2011 ifølge dette skema www.landbrugsinfo.dk/Heste/Hestepas/ Sider/Oversigtsskema.aspx Hvad med unghestene - må de kun starte novice horse i et bestemt år, fx. som 3 eller 4 års ? - hvad med de ryttere/heste der først er klar til shows når hesten er fx. 6 år gammel ? Er nogen søde og skære det ud i pap, så jeg også kan forstå det ? - eller skal jeg "nøjes" med fumleshows ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shhhhhh... |
|
|
De tænker. Vi må lige give de brave mennesker en time-out, før vi hjerteløst vender dem ryggen. De har FRIVILIGT valgt at prøve at rydde op i det kaos, der øjensynlig hersker over hele linien i DWF. Det sq da lidt pudsigt, som vi westernrytter er anarkister. Der har været afholdt en helveds masse super goe mindeværdige shows, udenfor forenings-regí. Og det vil der altid blive gjort. Og godt for det. Men det ville da være smart at have en fælles regelbog, som kunne bruges, all over. Og det gør da ikke noget, hvis nogen orker at registrere vores heltemodige indsatser ved all-breed shows, så de ikke går tabt for eftertiden... Lad dem nu lige summe færdigt og lad os SÅ kaste os over dem som ulve, hvis de klokker i det .
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen jamen |
Lilian |
19-03-2010 20:34 |
|
Hej Jette Længe siden Du har så ganske ret med hensyn til at kaste os over bestyrelsen nu. Jeg har som du stor respekt for de mennesker som orker at bruge deres fritid på det store arbejde det er at sidde i en landsdækkende forening. Så til dem. Men jeg kommer kun på banen fordi jeg virkelig syntes reglerne er blevet uforståelige. Og nu har jeg endelig en skadesfri Sioux og vil gerne igang med den ny showsæson. Men jeg ville så nødig starte med at gøre noget forkert. Jeg er en regelrytter og derfor er det for mig vigtigt at følge de regler som en masse frivillige forsøger at skabe et samlet Dansk Westernridning omkring. Og jeg syntes virkelig jeg ligenu har et problem. Dels om det jeg har skrevet i et andet indlæg omkring mine sølle 26 point men bestemt også omkring min datter Christina. Hun shower jo også Sioux og har nu 71 point iflg. de nye lister. Så langt så godt. Hvad nu hvis hun gerne ville tage vores "gamle# varmblod med. Han er en ældre herre og har for et par år siden showet nogle få klasser. Han er på alle måder en novice horse og hvis hun til et show både ønsker at ride ham og Sioux så syntes jeg der er et problem. Han er og bliver en novicehorse, må hun showe ham? Og må hun så i f.eks den næste klasse til samme show gå ind på Sioux i en Amateur klasse? Som jeg læser reglerne, må hun vælge. Hun kan ikke ride dem begge og den "gamle" kan ikke være novicehorse eftersom han har showet for et par år siden. Hvis det er som jeg tror så bliver hun da noget begrænset i at deltage. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg syntes forvirringen er så stor hos mig, at jeg faktisk helt overvejer slet ikke at deltage i DWF show mere. Jeg har en Quarter og den gamle varmblod kunne vi så evt tage med til små klubshows hvor han bare kan være med for at være med. Det er bare ærgerligt hvis det bliver den løsning vi vælger for DWF shows plejer jo at være så hyggelige og sociale. Men som det ser ud lige nu, syntes jeg reglerne bliver for kringlede. Det er for mig nemmere at forholde mig til Quarterreglerne. Øv at jeg stadig ikke fatter det med Novice Horse, trods Lars forsøg med endnu en opsummering. (Af det jeg allerede har læst og ikke fatter.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilian.... |
|
|
Ej Lilian, jeg tror bestemt ikke at det skal opfattes sådan. Jeg er jo også amateur rytter, da jeg kan tælle mig frem til at jeg har 64 point. Men derfor skal jeg da kunne starte Novice på den nye hest. Han er jo helt rå. Ligeledes skal de proffe jo også kunne showe deres ungheste/træningsheste i novice. Sådan har det altid været og det håber jeg da ved gud at det bliver ved med at være.
Venlig hilsen -miki-
Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.
Hjemmesiden om krybbebidning og vævning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Miki |
Lilian |
19-03-2010 21:31 |
|
Hej Miki. Jeg håber sandelig du har ret. Men jeg syntes det er blevet ret svært at forstå DWF regler. Måske jeg bare har været forlænge væk og liiiiige skal have det ind med skeer igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv øv øv |
Lilian |
19-03-2010 22:28 |
|
Jamen så vil jeg da lige skrive her at hvis reglerne er som jeg tolker dem og jeg er Beginner som du skriver i den ande tråd Jette så har jeg da så sandelig endnu et problem. Nemlig det moralske problem. Jeg ved selvfølgelig at det kan der ikke skrives om i regelbogen, men da jeg jo er "gammel" showrytter forventes det (iflg de mange kommentarer man får) at jeg starter Amateur. Men det må jeg så ikke.... Hold da op en irriterende situation jeg og sikkert andre kommer i når vi skal forklare hvorfor vi starter Beginner når man iflg andre burde starte Amateur. Hmm... jeg er ski' lidt i vildrede om hvordan jeg skal forholde mig, dels omkring hvad jeg selv må og kan starte og dels omkring forståelsen af regler omkring Novice Horse. Jeg må vente og se hvad der kommer af regler og håbe jeg fatter det og kan opfylde kravene. Men en ting er da sikkert, jeg kører nok ikke til den anden ende af landet for at kunne starte en eller to klasser over en hel weekend, fordi jeg ikke MÅ starte andet end Beginner. ØV.... Er der ikke andre der er i samme situation som mig eller er jeg bare helt ved siden af?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også. |
|
|
Jeg har kun startet meget lidt i DWF-regi. Jeg var amatør, dengang jeg blev træner , men da fandtes DWF ikke. Da jeg så lukkede forretningen, er jeg ikke amatør, men beginner, fordi jeg ikke har særlig mange point. Jeg tror at stort set de fleste der vælger at starte DWF vil være beinners, så det bliver nogen store klasser... Lilian, det er vel nok dejligt at du vil til at ride igen. Men du må have taget dig en ordentlig Tornerose-lur, for de problemer du hiver frem, har været diskuteret op og ned af stolper, de sidste par måneder, her på HN. Du kan prøve at søge i gamle tråde. Alle er ret desorienterede, men det virker til at den nye bestyrelse virkelig prøver at gøre et stykke arbejde og at de lytter til de indspark de får.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er fuldstændig i samme situation som dig. Jeg har showet en del i "gamle dage", 1995 - 2003, men der blev ikke rigtig talt point. Jeg mener klart jeg er amatør og ikke begynder - men jeg har 3 heste uden show erfaring, den 13 års og to 3 års, der starter tilridning i år og alle 3 heste mener jeg er novice horses. Jeg mener også at der er et moralsk aspekt, jeg er selv en af dem der kommenterer de ryttere der stadig, efter mange år, starter begynder. Jeg mener også det er flot at nogen lægger så meget frivilligt arbejde i DWF - men lidt debat på forhånd, kan måske være medvirkende til, at det er nemmere at lave nogle gode regler, så vi ikke behøver kaste os over dem bagefter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte og Lilian - moral.... |
|
|
Jeg synes det moralske aspekt er ude af spillet, når DWF sætter sving i en ordentlig registrering. Hvis du, lilian, har fået talt sammen at du har 26 point, jamen så er du begynder og så er den jo ikke længere. Det er da ikke noget der kan klandre nogen for noget, når de spiller efter reglerne. De kommentarer der førhen har været, har jo været der fordi nogen blev ved med at cykle rundt i begynderklasserne, når de reelt havde point nok til at være amateurs. i hvert fald hvis der var blevet talt efter i sømmene, hvilket der jo så ikke blev. Og når der ingen regler er, så er det jo alle mod alle.... nu er reglerne her og det kan vi alle henholde os til. Men mon ikke at nogle ryttere kan få dispensation til at starte som amateurs, hvis de selv mener at de er gode nok til det? Nogle har jo bestemt være "kendte navne" i sporten i mange år, det er nok ikke gået DWF's næse forbi.
Venlig hilsen -miki-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha ha |
Lilian |
19-03-2010 23:28 |
|
Ja jette, jeg har virkelig leget Tornerose. Jeg har ikke showet siden 06 og siden da tror jeg ikke jeg har siddet på Sioux sammenlagt 10 gange. Christina har redet ham lidt men han har været syg meget meget længe. Nu er han heldigvis fit igen og jeg længes sådan efter at komme igang igen. Men som sagt er jeg mega usikker på alle de nye regler der er kommet. I "gamle dage" var jeg nok en af dem der kunne regelbogen i søvne, for jeg syntes det er så vigtigt at vi retter os efter de regler der er. Det gør det jo meget nemmere at deltage hvis alle ved hvad de må og ikke må. Men med de nye regler der kommer nu eller er kommet, så får jeg jo yderligere det problem omkring moralen. Da jeg showede sidst oplevede jeg jo netop folks sure miner hvis jeg deltog i en Beginner klasse. Hold da op.... Og det er lige netop den situation jeg og måske mange kommer i nu. Omkring Novice Horse må vi jo alle vente og se hvad vi får mulighed for. Som jeg læser det lige nu, er det jo kun hvis man har en unghest eller en konverteret hest (i en given tid uanset om hesten er klar eller ej)at man kan starte Novice. Ok en hel anden ting er at jeg heller ikke helt forstår hvofor jeg ikke som beginner må starte en Open klasse. Det er jo sådan set en klasse for alle. På den her måde syntes jeg det bliver en klasse alene for trænere og Amateur. Og alle os andre kan ikke starte en Open og "prøve kræfter" med nogen af de skrappe. Det er lidt ØV, men nu skal vi jo heller ikke male fanden på væggen. Så lad os se om vi fortsat vil og kan deltage i DWF shows. Håber vi ses derude snart om ikke andet så som tilskuer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov Miki |
Lilian |
19-03-2010 23:52 |
|
Hov Miki Jeg fik slet ikke set at du havde skrevet ca samtidigt med mig. Jamen du har sikkert ret med hensyn til det med moralen. Men der er nok en del som mig der aldrig har været oppe på pointene og uanset hvad så havde vi jo lov til dengang at ride Beginner. Jeg nåede lige at starte Amateur klasser og nu må jeg det så ikke alligevel. Det er lidt øv. Men lad os alle sammen vente os se. Det er nok ikke særligt nemt at lave regler alle kan være tilfredse med. Blot håber jeg reglerne er klar og gennemdiskuteret før showsæsonen rigtigt kommer igang, så vi ikke er nogen der kommer til at starte noget forkert. Dejligt at kunne komme med sin usikkerhed og mening uden mudderkast. Det er en af grundene til at jeg sjældent kommenterer eller læser noget på Hestenettet.  Ha' en dejlig weekend...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan |
|
|
vel egentlig også være lige meget hvor mange point vi har, nu laver de jo en regelbog der støtter sig til den tyske og ikke quarteren, så er vi vel i principet beginner allesammen når vi skal ride efter andre regler. Morten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Uanset hvad, er den nye regelbog åbenbart lige på trapperne - den glæder jeg mig meget til at læse. Nogen mennesker har gjort et stort stykke arbejde i den bedste mening, det er der vist ingen tvivl om - så må vi se hvad vi synes om det. Morten har jo sådan set ret - med en ny reglebog er det jo ens for alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er man væk i 24 timer... |
|
|
...og så er der godt gang i debatten.  Jeg tager jo udgangspunkt i min egen situation; jeg har redet western siden 04, på min araber og et par lånte heste. Jeg solgte min araber i 07, og ind til der var han showet i 5-6 shows. Nu har jeg købt ham tilbage. Må han så starte novice horse? Det synes jeg jo han virkelig er. Og så håber jeg at der bliver åbnet op for at dem der føler sig mere som amateur får lov til at rykke op uden først at skulle cykle rundt i beginnerklasserne et par år. Jeg tænker også på hele nye som kommer til westernshows. De skal da ikke "pløjes" ned af alt for gode ryttere som er der fordi de ikke må ride andet. Der skal være plads til alle.. Det er jo det vi er så stolte over i westernverden.  Og så lige en stor ros til de arme mennesker i DWF´s bestyrelse og udvalg. Hatten af for jeres store arbejde.  Hilsen Benedicte
R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen.
Smukt painthoppeføl af reiningafstamning og cremello quarterhoppe i fol sælges- føllet bliver palomino med super kvægafstamning
http://www.wisemice.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja! På en måde |
|
|
Kunne det da være sjovt at starte het forfra. Altså slette al fortid.Der er alligevel uorden i point-fortegnelserne. (Er helt sikkert på, jeg har redet flere point/shows, end angivet, men min gamle hjerne kan ikke huske...Mener dog at jeg har startet 3 forskellige heste i DWF, men det ser ud til jeg kun har redet et enkelt show...) Så alle der ikke er pro eller youth, starter som beginners. De ihærdige og dygtige vil hurtigt blive skilt fra. Specielt, hvis man sætter point-grænsen ned, hvad jeg under alle omstændigheder syntes den bør. Og sikke nogen sjove shows vi vil få det første år! Jeg mener det faktisk seriøst, dersom man vælger at man SKAL udklassere sig fra beginner for at rykke op som amatør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bendeichte.... |
|
|
Der er ingen der kommer til at pløje rundt i beginner klasserne i flere år. Jo flere der er i klasserne, jo flere point får vi jo. Du kan som begynder rytter jo risikere at få alle dine point på bare et stævne eller to. Jeg har da fået 10 point i en trailklasse en gang. Så går det sjaskme stærke med at få 34 point - eller hvor meget det nu er man skal have.
Venlig hilsen -miki-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jamen |
Lilian |
21-03-2010 22:19 |
|
Hey Miki Øhhhh sådan som jeg læser det står der at udklasningen ikke finder sted før pr. 31.12 Så selvom du i april bliver udklasset i et enkelt show så skal du altså fortsætte som Beginner resten af året. Men det kan jo selvfølgelig være det også bliver lavet om 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilian.... |
|
|
... ja, det kan meget vel være, men så er du jo også kun begynder rytter i maks et år og ikke flere år som vi tidligere har set det.
Venlig hilsen -miki-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suk.... |
Stell |
22-03-2010 11:53 |
|
nu er pointlisten ikke tilgængelig på DWF-hjemmesiden. Jeg var nu spændt på, at se den for den har ved Gud aldrig været korret i forhold til mine point. Hvis man igen og igen kan konstatere, at systemet med pointoverførelserne fra klubberne til DWF ikke virker, ville nogle gode ideer være en god ting. En anden ting, er der ikke DWF-DM for ikke-ko-ryttere mere?
¤¤Treatme Lika Leaguer¤¤ ¤¤Lee Smart Enough¤¤
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stell..... |
|
|
Pointlisterne lå her på HN. DWF's hjemmeside er under ombygning, så de skrev i nyhedsbrev at de kommunikerede igennem WP - eftersom den så også har været under ombygning, så har de lagt dem her på HN. Tror jeg nok historien var. Så kig under "nyheder" på forsiden. Mht DWF DM, så har DWF jo altid lagt det ud til klubberne at lave DM. OHWR har haft tjansen forrige år, Jysk holdt det sidste år. Så et eller andet sted skal det næsten være en sjællandsk klub i år. OHWR har meldt pas, da det ikke kan hænge sammen for os.
Venlig hilsen -miki-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|