Jeg falder af en eller anden grund altid for vallakkerne, hvor min veninde kun har øje for hopperne. Jeg tror det er en smagssag som man skal føle sig frem til, når man står hos hesten. Nogle gange falder man jo for lige netop det, som man egentlig havde sorteret fra i første omgang.
Men hvis man skal op stille plusser og minusser, så er der ved en hoppe et stort plus i at den kan gå som avlshoppe, hvis den pludselig får en skade (vel og mærke ikke en arvelig skade) og ikke kan bruges i ridningen. Her er vallakken jo totalt ubrugelig.
Minusset ved hoppen, har jeg bittert erfaret, er at de stinker enormt ved deres brunster. Min får også pladder-mave, så der er både lo*t og sekreter op og ned af benene på hende.
I og med at de jo tisser "bagud" om man så må sige, at er hendes hale og dækkener også tit sølet ind i tis.
Hoppers boks er også oftest værre at rengøre end vallakkernes, eftersom vallakker kun tisser midt på og hoppen både tisser i øst og vest.
Men jeg vil sige at jeg ALDRIG har oplevet vores hoppe være på tværs eller på anden måde spille op, når hun har været i brunst. Hun er altid meget medgørlig og dejlig at arbejde med.