Personligt syntes jeg at "forberedelserne" er de absolut vigtigste, dvs. at hesten allerede inden de vænnes til sadel ved hvad det vil sige at have gjord, underlag, ting der flagrer osv osv.
Sadlen skal hesten også tilvænnes, det skal -gerne- gøres over længere tid, så den bliver helt fortrolig med den, men det kommer selvfølgelig an på den enkelte hest.
Der er ikke forskel i selve rytter tilvænningen, bortset fra sadlen, men der er forskel i ridningen.
Lige pt. træner jeg en skøn oldenborger, hun er 7 år og stort set rå, hende er jeg ved at vænne til alt, lige fra at blive håndteret dvs. røres overalt, vænnes til at man kan svinge underlag over ryggen, at det rører bagpart, at hun skal stå stille når det gøres, og langsom også gjordtilvænning. Når vi når dertil hvor hun er fortrolig med alt "basic" begynder jeg med sadel.
Håber du kan bruge noget af det, men husk lige så mange rytter - Lige så mange metoder/meninger, det vigtigste er at du føler din hest bliver fortrolig og får en god indgang til det at være ridehest.
HELD OG LYKKE
det er aldrig for tidligt og begynde.