Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Clinic min bare...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 22:50

Hejsa. Jeg har i et par år været westernrytter, hvilket jeg er stoppet med at være. Grunden til at jeg stoppede er, at en dag da jeg var til clinic, kunne jeg ikke få min hest bakket. Det resulterede så i, at min clinic underviser bad en anden som skulle være bedre end mig til at ride western, til at sætte sig op på min hest. (Med tilladelse af mig, da jeg jo troede hun var bedre end mig)Hun skulle så prøve at få den bakket. Men da min hest ikke er tryg ved ukendte ryttere, og den samtidig ikke er så glad for at bakke, ville den kun tage få skridt. Dette resulterede i, at den såkaldte "bedre" rytter, sidder og hakker min hest i siden med sine hjulspore. Hun bliver ved i ca. 10 min. Men forgæves. Jeg er imens grædefærdig, da jeg bestemt ikke kan lide at se mennesker pine den sødeste, kærligste og mest pålidligste hest i verden. Dette siger jeg til min clinic underviser, men hun slår det hen som at være helt normalt. Og hun siger hun er oplært efter Mounty Roberts metoder? Det er den værste gang l*** jeg nogensinde har hørt. Efter den gang, har jeg ikke gået hos hende. Og jeg rider aldrig hos hende igen. Jeg synes simpelthen det er for dårligt, at hun lader en anden sætte sig op på min hest. èn som jeg har tillid til at være en bedre rytter, som bliver sur første gang hesten ikke vil bakke, og så bare sidder og hakker det stakkels dyr i siden!" Eller hvad mener i? Overdriver jeg bare? Er det sådan man gør? Gær ens hest ondt, fordi den ikke forstår éns signaler? Og fordi det er en ny rytter der er oppe på den? Hende der red på ham, får i hvert fald aldrig nogensinde lov til at nærme sig ham igen.


Connemara er bare det bedste i hele verden. Sølvmedalje til hyppen den 30. juli!" Bare SÅ stolt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 din hest, din beslutning....
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 23:13

Jeg må sige at jeg synes det er drastisk at du bestemmer dig for at droppe en hel ridestil/livsstil, bare fordi en clinic er gået skidt.


Men hvis du ikke kunne lide hvad du så, så måtte du jo have stoppet det og bedt om at få din hest igen.


Personligt mener jeg at nogen ting kan hestene sagtens lære på den bløde måde, men det afhænger af både hest og problem hvor hård i filten man skal være. Det er svært at sidde her bag skærmen og dømme noget som man ikke har oplevet live.






Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning


0
0
Svar på denne tråd
 
 kan godt forstå du er sur
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 07:09

men - som miki skriver - du burde selv have sagt fra.Men jeg ved også hvor svært det er, når man står i den situation.Men også mærkeligt at en der kalder sig underviser tillader det.


Jeg ved at vores underviser, aldrig ville have sat en fremmed rytter på hesten, men fået den til at bakke fra jorden. og vist dig hvordan du skulle selv - og tager den et skridt tilbage, er det fint, så ville den få ros - og så ville hesten være glad. Et skridt af gangen er nok - tilsidst forstår hesten at det da ikke er så slemt at bakke, og særlig ikke når man får ros vor hver skridt.


Det er ihvertfald vores måde og lære en hest nye ting på, bed den pænt om det og ros når den gør det.


Selvfølgelig er der heste, der bare skal være på tværs, sådan en har jeg selv - en lille DV hoppe på 13 år, som udemærket ved hvad hun skal - hun kan da godt sige det gider jeg ikke, så ber jeg hende pænt om det, vil hun så ikke - ja så slam så får hun en (men selvfølgelig ikke mange) og så gør hun også hvad man ber hende om og så får hun ros. Men hun har også et meget stærkt sind.


Du skulle prøve en anden underviser, ikke alle er sådan.


Anita Andersen

Nu også quarter ejer med smukke

Zip Skip Sunshine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Op på hesten igen.
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 07:14

Jeg synes da også det er ærgeligt at du dropper hele ridestilen - jeg kunne da ikke forestille mig at jeg skulle ride andet end western.. selvom jeg også har været ude for at blive bedt om at gøre nogle ting på en clinic som jeg ikke kunne stå inde for - så derfor gjorde jeg det ikke, når jeg blev bedt om det... og jeg tager heller aldrig på en clinic med denne træner igen.....


Men derfor er jeg stadig westernrytter


Det er også nemmere at være bagklog.. Nogle gange sætter træneren sig op, for at demonstrere hvad det er man skal gøre, og hvordan hesten skal skal reagere.... men at en anden rytter skal op, havde jeg ikke accepteret.. jo, hvis det var en man kendte, og VIDSTE hvordan red.. men ellers ikke.


Og det med din hest havde jeg stoppet, man skal jo ikke blive ved med den samme komando, hvis man tydeligvis kan se at hesten ikke forstår det, så må man prøve på en anden måde... Det er jo ligesom børn


Jeg håber du finder gnisten for vores ridestil igen, selvom der er mange brådne kar imellem, desværre.. men dem lærer man at manøvrere uden om....


Maja


Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.


Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt


Wildhorn alabama reiner sælges - semiquarter bom.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glem det...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 09:01

Det med at ens hest er blevet sporret af en proff. har jeg også prøvet på en clinic... og ved du hvad, det tager tid at lære at sige fra - men det kunne nu også være sket inden for alle andre former for ridesport, trust me!


Du må bare sige til dig selv, dette var så ikke lige min kop thé, og så melde dig til andre clinics hvor der er andre trænere. Man må og bliver jo også lige nød til at føle sig frem...ikke kun ved én men helst flere, ik´. På den måde finder man jo ud af hvor man passer ind. I sidste ende er det alt sammen et spørgsmål om kemi...


Så op på hesten og kom ud og "have a nice time!"



Bedste hilsner
Susanne www.heste-madrassen.dk

www.sh-pleasurehorses.dk


HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY !

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt hård kritik?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 15:33

kan godt forstå, at man i den alder (kan forstå på din profil at du er 16?)bliver skræmt af sådan en behandling af ens lille øjesten. Og kan også sagtens sætte mig ind i, at man ikke siger fra, for en træner/undervisr/ældre - burde jo vide bedre end en selv?! Og det har man jo tiltro til...


Havde min gamle quarter i træning hos en desværre anerkendt træner, og måden min hest lærte at gå sidelæns, var hovedet mod barrieren, og så ellers bare med pisk fra jorden af - først da han havde fået en runde i en 20x60 ridehal, kunne jeg mande mig op med tåre i øjnene og skælvende knæ, at nu var det nok for min kun 2,5-årige hest. Og der var jeg kun 14.


Man skal huske på, at det er ikke naturligt for en hest at træde bagud, og derfor har nogle sværer ved det end andre. Og som pepper skriver, så ville ros kunne udrette mirakler - med rigeligt af ros/tålmodighed, vil du selv kunne træne din hest meget. Håber du kommer tilbage til "vores verden", på trods af denne ærgelige oplevelse.


mange venlige hilsner


Maria Jørgensen & BJR Small Warrior


0
0
Svar på denne tråd
 
 Syntes ikke
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 15:42

at du skal opgive... Find en anden træner. Der er mange forskellige måder de enkelte trænere prøver at nå deres mål på, og der er både gode og dårlige trænere... og andre igen som gør tingene på en måde som du måske ikke er så vild med, men som ikke behøver at være forkert.. Igen som en anden skriver...Du er 16 år og har af gode grunde også erfaring som en sådan... Under alle omstændigheder skal man ikke acceptere en bhandling som taler en så meget imod... Og JEG ville SLET IKKE acceptere at andre end den træner som jeg havde meldt til hos eller hyret, satte sig op på min hest for at korigere eller irettesætte... medmindre træner først havde accept på at noget sådan var OK med ejer...

Som sagt, giv ikke op. Find en anden træner. Der er med garanti også en derude som du bliver tryg ved. Western/ westerntrænere er ikke værre end anden slags ridning, så hvorfor vælge at stoppe på baggrund af den oplevelse... ?

"Get back in the saddle"... :-)

Hilsen Lone


Avl Kvæg Reining Cutting.

www.sitecenter.dk/ranchhorse

PEP`N PERFECT QH stallion

American Quarter Horse


JL Tilbyder

Tilridning og træning af westernheste

og undervisning af elever m/u kvæg



0
0
Svar på denne tråd
 
 en anden træner
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 18:56

Ja hej igen. Har læst jeres beskeder, og altså det var sidste år hvor jeg kun var 15 at dette skete. Jeg havde tårer i øjnene, min clinic underviser så det og spurgte, om jeg ikke kunne lide at se på det? Det svarede jeg selvfølgelig nej til, men så sagde hun noget i retningen af, at det er det der skal til. Men bryder mig stadig ikke om sådan en behandling. Mit problem er, at jeg bor på Bornholm, og de eneste der underviser i western herover, er hende underviseren ovre fra, én i min rideklub, som betragter én for at være idiot. Man laver nemlig aldrig noget i hendes timer, da de andre der rider med på holdet, står og snakker med hende hele tiden, og hun virker ikke interesseret i at undervise. Og så er der den sidste. Hende der sad og sparkede min hest i siden med hjulspore, og hende vil jeg slet ikke have undervisning af. Så...


Connemara er bare det bedste i hele verden. Sølvmedalje til hyppen den 30. juli!" Bare SÅ stolt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 21:40

ok nu er jeg også bornholmer og rider sansynligvis hos samme træner og er totalt uforstående overfor dette indlæg, den træner jeg kender er absolut en af de mest fair hestefolk jeg nogensinde har mødt, og en af de få westerntrænere i DK jeg havde turde overlade min hest til uden at være bange for om de havde det godt.

Hvad pokker der er sket i ovenstående situation kan jeg slet ikke udtale mig om, men jeg har aldrig i de 10 år jeg har redet hos denne træner oplevet hende være unfair overfor en hest/rytter.


mht at hun skulle reklamere med at være oplært med monty Roberts metode, syndes jeg bestemt heller ikke det lyder som noget hun nogensinde ville fyre af.


men som sagt har ikke set dette optrin- men jeg tænker lidt at du måske har misfortolket hvad der er foregået, da jeg er 100% sikker på at pågældende træner aldrig ville tillade sådan et optrin i hendes timer. har tværtimod set hende stoppe hårdhændet beandling af heste uanset hun ikke trænede pågældende



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok....
Forfatter: 
Dato:  09-08-2009 10:15

... Hmmm nej det billede kan jeg så heller ikke lige genkende af pgl træner. Slet ikke.

Men igen... Prøv dig frem indtil du finder en du er i clinch med.. Alt andet en lige...hvorfor opgive ?



Avl Kvæg Reining Cutting.

www.sitecenter.dk/ranchhorse

PEP`N PERFECT QH stallion

American Quarter Horse


JL Tilbyder

Tilridning og træning af westernheste

og undervisning af elever m/u kvæg



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil lige afgive endnu en statement.
Forfatter: 
Dato:  09-08-2009 21:37

Ser i. Grunden til at jeg blev så chokeret dengang, var jo nemlig, at den træner ellers altid har været rigtig fin at ride hos. Men det at min hest åbenbart lige skulle have en gang med hjulsporene, har påvirket mig meget. Måske så meget, at jeg har overdrevet. Det ved jeg ikke, og jeg kan ikke rigtig spørge andre, da det kun var os 3 der var til stede. Men vil også lige påpege, at jeg har et unikt forhold til min hest, som mange andre hestefolk ikke lige kan sætte sig ind i. Jeg behandler ham næsten som et menneske. Og da jeg i forvejen er meget følsom, (med tryk på meget) overfor dyr, mennesker osv. Tør jeg heller ikke garantere, at jeg ikke har overdrevet. Ved i hvert fald bare, at den ene gang gjorde dybt indtryk på mig. Ved også, at mange andre ryttere går fint i spænd med underviseren, men det er jo heller ikke underviseren der som sådan er noget galt med. Det er mere det, at hun ikke satte en stopper for, at hende der sad på min hest, sad og dicideret hakkede ham i siden med hjulsporene. Jeg havde ikke selv modet til at sige fra, og jeg tænkte jo også, at selvom det så voldsomt ud for mig, så vidste de nok bedre. Men min hest reagere altså også bare meget mere anderledes på det, at for det første sætter der sig en helt anden rytter op, og for det andet hakker hun ham i siden med sporene, så han får det måske også til at se ud som om, at det er meget værre end det er? Ved i hvert fald bare, at jeg aldrig selv, har haft behov for at "smække" sådan til ham, men har heller aldrig rigtig kunne lide at bruge hverken pisk eller spore når jeg rider. Gør det kun, fordi ellers går han ikke fremad. Men vi kan jo tage et eksempel på min følsomhed over for pisk/spore. Jeg var her forleden til et springstævne, hvor min hest refuserede 3 gange ved samme forhindring. Jeg blev stjernetosset, fordi jeg ved at han sagtens kan springe det. Så jeg tog mig selv i at hive ham i munden ude på opvarmningsbanen bagefter, og at slå ham med pisken. Bagefter, da jeg huskede hvad jeg havde gjort, stod jeg simpelthen og tudbrølede, som om jeg havde slået min hest ihjel. Var simpelthen bare så enormt ked af den måde jeg havde behandlet ham på i mit raserianfald. Så det kan jo også være jeg bare overdriver, fordi jeg er så følsom. Ved i hvert fald bare, at det virkede hårdt og brutalt på mig, den episode med westernunderviseren...


Connemara er bare det bedste i hele verden. Sølvmedalje til hyppen den 30. juli!" Bare SÅ stolt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 18:23

Jeg bruger omtalte træner og har brugt hende i de vist nok 6 år jeg har redet western. Hun har en høj stjerne hos mig. Er der nogen som kender heste og menneskegrænser så er det hende.


Jeg har jo ikke været til stede ved den episode du omtaler, men jeg tror du har fået en forkert opfattelse af tingene. Jeg tror ikke at din hest er blevet hamret i siderne med sporene. Jeg tror til gengæld den er blevet bumpet som kan være án måde at bakke sin hest på. Jeg bumper også den hest jeg rider. Men jeg gør det ikke med sporerne, jeg gør det med det nederste af benet. Men for uforstående kan det nok se ud som om jeg sidder og hamrer hende i siderne med sporerne.


Du beskriver dig selv som (undskyld mig) ekstremt pylret og du glemmer altså at en hest er et dyr og ikke et menneske. En hest har altså ikke følelser som mennesker og det er altså vigtigt at forstå.

En hest kan (jeg siger ikke at din er sådan) altså blive et meget farligt dyr, hvis man ikke en gang imellem sætter nogle meget klare grænser for den.

Jeg vil hellere være hård på den retfærdige måde én gang og så være sikker på at den har fattet budskabet, end jeg vil blive ved med at spørge min hest om den vil være så venlig og om den har lyst.


Så jeg tror altså du har set noget som ikke er som du har opfattet det. Det er jo så også et år siden, og i den tid kan der jo være løbet meget vand i åen siden da.


Hilsen Benedicte





SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET


Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Benedicte:
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:55

Jeg kan altså godt se forskel på, om der er nogen der bruger sporene på min hest, eller om de bruger schenklen. Og jeg har også selv "bumbet" min hest med sporene. Men her blev de altså brugt meget hårdere end jeg er van til. Men jeg tror bare, at vi stopper dette indlæg, før det træder flere over tæerne...


Connemara er bare det bedste i hele verden. Sølvmedalje til hyppen den 30. juli!" Bare SÅ stolt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak!""
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 21:01

For alle jeres svar. Jeg føler, at jeg har fået et godt svar. Nemlig, at jeg har overdrevet, og at jeg er for overfølsom, og overbeskyttende overfor min hest. Det har været meget nyttigt, og jeg overvejer, at prøve at starte til undervisning hos berideren igen, da jeg jo kan forstå på mange, at hun slet ikke er så dum igen. :D Så tak for hjælpen!"


Connemara er bare det bedste i hele verden. Sølvmedalje til hyppen den 30. juli!" Bare SÅ stolt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Columbus....
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 21:11

Det er jeg smadder glad for at læse. Hun er nemlig smadder dygtig. Og så skal du bare ikke være bange for at spørge hver gang der er noget du ikke forstår.


Rigtig god fornøjelse....


Hilsen Benedicte



SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET


Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sporer eller ej
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 15:12

Det var jo en god udgang på sagen i forhold til at du helt ville stoppe med at ride western. Jeg har redet western i 10 år nu, startede fordi jeg blev så fascineret af at se en eller anden gut ride på Colonel Jay Jay oppe hos Annette Siren. Syntes der var et fantastisk samarbejde mellem de to, og syntes fra start at westernridning er genial fordi hesten er så meget med i øvelserne og selv har så meget ansvar. Dengang oplevede man også masser af hygge ved stævnerne - om det så også var DM - og der var horsemanship på tapetet. Nu er jeg nok nødt til at sige, at jeg synes denne verden har ændret sig noget. Dermed mener jeg bl.a., at man er blevet lidt hårde i filten, det synes f.eks at være blevet ret legalt at give hesten "sporesuppe". Her må jeg for retfærdighedens skyld give Columbus lidt ret i, at det kan man tit og ofte komme ud for at blive bedt om i en undervisningssituation. Vil hesten ikke bakke igår, ja så må den have med sporen. Meeen der er heldigvis trænere som istedet siger, at det eneste der er at gøre er at bakke rigtig meget. Hvad mon andre mener om dette?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Motivationstræning
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 23:03

Jeg bruger klikker, jordarbejde og join up - hvor man langsom shaper den ønskede adfærd/øvelse - Ved den indlæring finder hesten ud af, at det kan betale sig at samarbejde og den vil automatisk yde sit bedste. At bakke den meget, tror jeg bare får den til at tvære endnu mere i det.


Når hesten forstår øvelsen fra jorden, kan man sætte sig op og prøve samme kommando i sadlen. De gange jeg har prøvet det, har det ikke taget mange minutter før husmulen at fanget det.


Go træning

0
0
Svar på denne tråd
 
 må jeg give et pip med her?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 17:49

Den episode du beskriver her ved springstævnet er jo også forkert. Hesten skal have "skideballen" mens den står i den situation som I er blevet uvenner over - ikke bagefter på opvarmningen (med mindre den gør det samme på opvarmningen, for i så fald er det jo sådan set ok).


Min filosofi er at straf (og ros for den sags skyld) skal falde prompte - og hvis man gør det, så forstår hesten også hvorfor og kan koble de to ting sammen.


Jeg kan ikke helt se det forkerte i at give hesten med sporen hvis den nægter at gå baglæns - med mindre det er fordi den ikke har lært det altså. For hvis min hest sagtens kunne, men ikke gad, så ville den altså også få med sporen. Jeg vill kræve et skridt og så rose.





Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider