blevet tilredet professionelt er henholdsvis for den enes vedkommende kommet afsted sidst i oktober da den var to. Det var en høj ranglet vallak som dog i flere mdr havde været klar mentalt og også var stoppet med at vokse særligt i højden. De sidste 8 mdr havde den vel taget 3 cm i alt. Den manglede bare at sætte krop.
Den anden kom afsted i februar da den var tre. Den var lidt mindre og stadig en del overbygget. Derfor fik den lov at vente lidt længere. Den var også indkøbt som åring hvor den havde været presset lidt af de andre åringer i flokken så den var lidt bagud. Slet ikke nogen drivhushest.
Begge heste klarede omvæltningen fint og viste sig at være klar nok både fysisk og psykisk. Det er vigtigt at bruge en træner der træner unghesten individuelt og ikke efter et fast program. De er allesammen forskellige og selvfølgelig skal der lægges noget pres på dem men det skal være når og hvor de kan tåle det. Jeg har været yderst tilfreds både med opholdet og hvad jeg fik med hjem i forhold til hvor længe de havde været i træning/tilridning. Specielt deres mentale udvikling har været voldsom. Fra man sender fjantede hvalpe afsted og så feks 3 mdr senere står der en ung muskuløs blank værdig ridehest. Besynderligt...
En QH jeg selv red til startede jeg med om sommeren da den var to. den var heller ikke tidligt færdig så det var meget let med at sidde på den uden sadel og hoppe af igen. Bagefter skridtede vi lidt i måsen på en af de ældre heste. Den nåede skridt trav og galop inden vinter men blev så bare vedligeholdt let over vinteren og så redet mere om foråret.
Jeg har altid gået mange ture med dem som 2-års. Det gør at de glad og gerne går væk fra flokken og er lidt vant til rutinen i at der sker noget jævnligt.
Mvh Tina