Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Han tager R...på mig...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2003 10:16
Min hest tager simpelthen r... på mig, hver gang jeg skal ride på ham. Nu skal jeg lige sige at jeg er helt ny indenfor western...

Men han løber med mig hele tiden og når jeg siger WOW vil han ikke rigtig stoppe....

Hvordan "straffer" i sådan en hest ?

Når jeg har ham i longe prøver han også at løbe den forkerte vej...men det er jeg ved at have luret...

Når han løber med mig, begynder jeg at lave volter, men han er rimelig smidig efter at jeg har en til at ride ham op, så det går bare stærkere og stærkere...skal jeg køre ham træt i det eller har i andre gode råd....

Skal jeg træne ham i stemmeføring mere fra jorden...?

Er der andre herinde der har haft samme problem ?

Hvordan samler jeg ham ? Det skal lige siges at balancen er ikke helt på plads.

Jeg er efterhånden ved at være træt af det, men jeg vil ikke opgive allerede....men det skal jo være dejligt at ride sin hest....

SusanneL og hesten Loke

Jeg søger en stabil voksen part til min nyuddannet westernhest.

Tjek min HP !
0
0
Svar på denne tråd

Speed kontrol
Forfatter: 
Dato:  24-04-2003 10:08
Howdy Susanne

Det er altid ubehageligt når man har en fornemmelse af, at hesten løber med en - det er ikke bare ubehageligt - det kan også være farligt.

Hvis vi starter med hesten i longe og det at den stopper og vil løbe den anden vej kan skyldes, at hesten taber balancen forstået således:

Hvis hesten løber på højre volte uden longe så vil hesten naturligt dreje hovedet ud til venstre og derved skubbe højre skulder ind i dreje retningen for at holde balancen.
Når hesten arbejdes i longen på højre volte ønsker vi, at hesten runder sig til højre med hovedet ind i volten - det kan bevirke at hesten taber balancen og så sætter hesten farten ned eller stopper.

Når du så driver på hesten igen, så vil den nu fortsætte på venstre volte - fordi den "kloge" hest kan huske den "tabte" balancen på højre volte.
Sådan kan hesten naturligvis ikke tænke - den handler kun instinktivt.

Hesten vil ikke sætte farten ned!
Du ønsker at sætte farten ned og så gætter jeg på du tager fat i begge tøjler samtidig med, at du verbalt fortæller hesten, at du ønsker farten ned - men uden det ønskede resultat.

Det kan løses på følgende måde:
Du forsøger først verbalt og ved at tage i begge tøjler at mindske farten - DU TAGER FAT I TØJLERNE OG GIVER SLIP IGEN efter devisen TAG FAT - GIV EFTER, det er vigtigt du ikke "hænger" i tøjlerne.
Når du har gjort det 2-3 gange uden resultat - så giv et kort uvenligt ryk i venstre eller højre tøjle.

Dette uvenlige ryk er ubehageligt og kan gøre ondt på hesten - under alle omstændigheder bliver hesten forskrækket - har du givet dette uvenlige ryk i venstre tøjle - så skubbes højre skulder ud og hesten taber balancen - taber hesten balancen - så sænkes farten.

Samme fremgangsmåde benyttes når du ønsker hesten skal stoppe på stedet.
Du starter i skridt - TAG FAT - GIV SLIP med tøjlerne i begge hænder - hesten tager 1 eller 2 yderligere skridt frem - herefter følger et uvenligt ryk i den ene tøjle.

Håber det kan være til hjælp - det har virket for mig på rigtig mange forskellige heste.

Med venlig hilsen

Per Beinov
www.bbwesternservice.dk
0
0
Svar på denne tråd

Hej Per
Forfatter: 
Dato:  24-04-2003 10:49
Tusind tak for dit råd...vil prøve det...
SusanneL og hesten Loke

Jeg søger en stabil voksen part til min nyuddannet westernhest.

Tjek min HP !
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider