Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

sadler... tilpasning og køb og salg!
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 11:50

Der er ofte snak om westernsadler herinde.... om de passer, hvilke mærker man skal gå efter, og kvalitet/pris og så videre.

Westernsadler er jo ikke som en engelsk sadel der "bare" kan stoppes om, eller som nogen hvor man kan skifte kopf-jern ud i...

En westernsadel er en fast bom, den skal helst passe hesten fra start af... selvfølgelig kan man, hvis den er for bred, lægge et ekstra tykt underlag under og på den måde få tilpasningen bedre.

Men er den for smal... ja så er det rent ud sagt noget L***

Der kommer efterhånden flere og flere semi-quarter sadler til salg på brugtmarkedet... det glæder mig, for det må være et tegn på, at det er ved at gå op for folk, at sadlen skal passe ordentligt.

Men samtidig er det også ret skræmmende... for hvorfor søren er alle de her semi-quarter sadler blevet solgt til folk i første omgang?

Der bliver ofte henvist til trænere og sadelsælgere når folk spørger om tilpasning af sadler, og jeg tænker, godt... vi skal have fagfolk der ved noget om sadlerne til at fortælle "nye" om de rigtige størrelser, for det er svært, eller nærmest umuligt selv at finde rundt i den jungle ...

MEN ... så tænker jeg også, gad vide hvem der i sin tid solgte SQ-sadlen ... Har det også været en kyndig træner/udstyrsforretning?

Det skal ikke forståes på den måde at jeg ikke stoler på trænere og folk der sælger udstyr over en dørtærskel, men jeg kan ikek lade være med at drage nogle konklusioner... Jeg har desværre også hørt og set en del eksempler på sadler købt hos trænere/udstyrssælgere hvor sadlen IKKE passede hesten... der KAN ske fejl, og hestens muskulatur kan ændre sig så de vokser ud af sadlen, (men det var så nok her jeg ville vælge som sælger OG køber, at anbefale/købe en sadel som er lidt bredere end hvordan hesten er nu her og så supplere med et godt tykt underlag, hvis altså vi har med en hest at gøre som skal opbygge muskulatur i sadellejet/skulderen), men det KAN altså også være manglende viden, selvom man forhandler sadler!

Hvordan vurderer de her folk om sadlen passer hesten? Og er det fx. en unghest som måske ikke er helt færdigudviklet endnu, altså mangler den noget muskelmasse på ryggen og kan man derfor forvente at hesten vil blive bredere i forbindelse med træningen? Og har de det in mente når de sælger en sadel? Og har rytteren?

Desuden... hvad ses der efter når de kigger på om sadlen passer?

Jeg har selv fået målt begge mine hestes ryg i forbindelse med sadelkøb og efterfølgende er målet lagt ind i sadler med forskellig bomstørrelse for at se hvilken der passede bedst til målet... jeg ser det som en god måde og hvis det er sådan trænere og sadelsælgere gør, så vil jeg tro at man er godt på vej til at finde den rette størrelse sadel... MEN hvor mange gør det her?

Jeg synes også at have erfaret at bomstørrelserne også varierer i forhold til hvilket mærke sadel der tales om... ved et mærke svarer en FQ-bom til en alm Q-bom i et andet mærke... derfor er det også enormt svært "bare" at sige at du skal have en SQ-bom, en Q-bom eller en FQ-bom til din hest.

Det er en jungle... sikkert også fordi brugtmarkedet på sadler her i DK ikke rigtig tilbyder det store udvalg... det bugner jo med SQ-sadler... altså er det svært at "prøve" sig frem i den billigere ende... og derfor bliver vi jo nødt til at sætte vores lid til de "profesionelle" ... dog synes jeg jo altså at der er en tendens til at man også kan gå galt i byen hos dem...

Derfor vil jeg sige det sådan, at efter min mening vil den bedste hjælp umiddelbart være, at få målt sin hests ryg... så har man et klart mål at gå ud fra... Brug de folk der kan det/forlang det af sælgeren og hav først og fremmest det med dig når du går ud og handler sadel!

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 14:49

Super godt indlæg - rigtig meget af det jeg har tænkt længe.

Heldigvis fik jeg håndbygget en sadel der passede min gamle hest perfekt - så bliver det spændende om den kan bruges til en af de små, når de bliver gamle nok til tilridning.

Dengang blev der også lavet en "form" af hestens ryg.

Gitte

Smølf efterlyses

www.plejehjemsheste.dk/Smoelf.html

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 18:29

Én af grundene til alle semiquarterbommene kan jo være at i "gamle" dage var hestene ikke så brede og muskuløse som de er i dag. Gemmen årene er der jo kommet mere og mere seriøs alv at de "rigtige" typer.

Og så var der nok også flere allbreeds som nu er skiftet ud med brede amerikanere.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Kom til foredrag om westernhestens sygdomme d 15/1.

Se mere på westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

hej....
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 10:21

Den med de gamle dage.... joh muligvis hvis vi snakker RIGTIG gamle dage hvor der var en større fuldblodsandel i quarteren end idag... men det er jo ikke den gamle dage der er tale om her i Danmark...

Jeg kender op til flere heste som har gået med alt for smalle sadler...

Jeg kan komme med to eksempler fra "de gamle dage" altså midt halvfemserne, en Welsh Cob og en Araber/New forest blanding gik begge med semi quarter bomme af sadler købt af forhandlere... som jo burde være kyndige udi sadeltilpasningen...

Den ene blev aflivet pga sadlen der havde givet hesten varige skader...

Den anden kom sig efter en årrække... heldigvis :-)

Jeg kan også komme med et par eksempler fra nutiden... den ene er en All-Breed som har gået med en splinterny SQ-sadel, solgt af en forhandler.... hesten går nu og restituerer og skal gøre det i mindst et halvt år efter dyrlægens anvisning...

Den anden er en quarter som også har gået med for smal sadel... den har nu, efter måling af hestens ryg, fået en korrekt størrelse sadel :-)

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider