|
|
| ridehjelm lovpligtig?? |
|
|
Inde på hyggesnakken er der nu gang i en masse tråde i forbindelse med en ny rideulykke, hvor pigen ikke havde hjelm på. Der er så kommet en tråd, hvor der bliver spurgt om, at billeder på HN skal censureres væk, hvis man ikke har hjelm på. Og det er så gået videre til, at hjelmen skal gøres lovpligtig... Nu tænker jeg så på jer, der jo ikke har hjelm på (ihvertfald ikke til stævner) - hvad siger I til de to forslag? Ville I blive trætte af, hvis I ikke længere vil kunne vise billeder her på HN medmindre I havde hjelm på?? Det vil jo så helt sikkert blive en lettelse i forhold til os stævnefotografer, for så må vi jo heller ikke vise billeder af jer fra stævner... I kan evt. svare i tråden på hyggesnak, hvis I vil give jeres besyv med derinde, eller emnet kan tages op her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridehjelm |
|
|
tilhører den miniotet af westernryttere som altid rider med hjelm, så jeg er sådan set ligeglad  Mener sådan set at alle burde ride med hjelm, uanset hvad de laver på en hest, men er også godt klar over at det er de fleste westernryttere ikke enig med mig i, derfor gør jeg ikke et stort nummer ud af det. Mener dog ikke lige man skal begynde at censurere billeder uden hjelm væk.....hvad bliver det næste så.....heste som ikke går "pænt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da |
|
|
folks egen sag om de rider med hjelm eller ej. Kan forstå at hvis man står på et ridecenter, at der skal rides med hjelm, hvad blir det næste, vores sporer??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det ville jeg |
|
|
for kan der ikke vises billeder med os med hat så er det ikke et billede af den virkelig wetsern som den i sin tid var.
Udlejning af hestetrailer Mangler du wrap, hø ma? Send en pb for mere info.
www.123hjemmeside.dk/qantico
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lettelse? |
|
|
Hvordan kan det blive en lettelse? Er vi da så svære at fotografere? Du får det næsten til at lyde som om vi er en byrde. Jeg er så træt af at andre skal diktere hvad jeg skal gøre og hvad jeg skal tage på hovedet. Der er så mange regler. Men vi har westernportalen og der er flere og flere af os der smutter derover, så et forbud af billeder uden hjelm vil nok bare lukke westernforaet helt ned. Det må de jo sådan set selv om.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne ♥Sedoj♥ |
|
|
Det vil jo så helt sikkert blive en lettelse i forhold til os stævnefotografer, for så må vi jo heller ikke vise billeder af jer fra stævner...  Hvorfor om jeg må spørge?? Fordi fotograferne så ikke skal høre fra inkarnerede dressurryttere at det VI western ryttere gør er forkert (de der rider uden hjelm)?? Eller hvad??
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den var formuleret lidt kringlet... |
|
|
Ja, jeg mener, at det må blive en lettelse, fordi I så ikke skal forsvare hverken jeres manglende hjelm, jeres sporer eller stangbid, som jævnligt bliver angrebet, når der vises billeder eller video. Det var et forsøg på at være lidt sjov, men det lykkedes vist ikke helt Så stryg bare den bemærkning... Jeg mener jo også det er helt hen i vejret... Og der foruden, så kan de vel egentlig kun lovgive i offentligt rum. Hvis hjelm bliver lovpligtig, så må man vel stadig ride hjemme ved sig selv uden hjelm?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne ♥Sedoj♥ |
|
|
du skulle vist ha skrevet det på en lidt anden måde så havde vi måske forstået din mening  Ja det er korrekt at man ofte skal forsvare sig i denne form for ridning mm. Men en lettelse... Det sys jeg nu ikke- for jeg tager med glæde de diskution mm om sporrer og bis og hva ahr vi- der er diskutioner omkring det fordi folk er uvidende og ikke sætter sig ind i det inden de kommer med platte kommentar mm. Så må vi jo være obs på at oplyse folk omkring korrekt btug af vores midler og forklare forskellene der ligger i udstyret mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg ved det godt... |
|
|
Det der på skrift er en svær en ind i mellem.... Beklager meget - det var ikke ment som en fornærmelse - blot et dårligt forsøg på lidt humor....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne ♥Sedoj♥ |
|
|
nårh der er skisme da ingen grund til at beklage- du fik bare skrevet lidt uforståeligt, som jo nu er opklaret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sjovt med forsvar |
| Forfatter:  |
Claus TJ |
| Dato:  |
14-11-2008 12:05 |
|
....og det sjove ligger i at jeg altid læser om folk der må "forsvare" western, jeg selv oplever ikke at jeg skal forsvare noget, og iøvrigt heller ikke bliver bedt om det. Men måske det handler om hvorvidt man betragter andres spørgsmål som et angreb, eller helt radikalt....bare som et spørgsmål. Jeg bliver spurgt hvorfor westernryttere rider med hjulsporer, jeg svarer - Jeg ved ikke med andre men jeg gør det fordi... bla bla... - du rider med en anden type sporer, hvad har fået dig til at vælge dem ? det handler jo om at tale sammen, ikke forsvare noget som helst. Bent Branderup lufter sin holdninger i sine bøger, i en af dem forklarer han sin opfattelse af ridestiler, som at vi går op i det med stil med en - i hans opfattelse - forkert indgangsvinkel. VI har ikke brug for hestene i de moderne tider, vi kører med bil, bruger traktorer i landbruget etc. Derfor er heste en hobby, og hvis vi vender vores tankegang er det ikke en dressurhest, men en rytter der bruger hesten til dressur...osv. har man den tankegang at vi alle bruger en ridestil til vores dyr der indeholder både gode og mindre gode elementer bliver det vel nemmere at tale sammen - bygge bro - måske endda lære af hinanden? Tilbage til hjelmen - i kølvandet på tragiske ulykker følger der altid drastiske beslutninger. Ind imellem kommer de uden ulykkerne. Mine andre heste, dem der sidder i min 2-hjulede dødsmaskine, bringer mig også ind i en anden debatfyldt verden, nemlig motorcyklisternes. Det ENESTE lovmæssige krav til MC-isterne ud over at have et kørekort - er at vedkommende bærer hjelm. Så er den pot ude, man skal ikke tage en stilling. Men derudover er der jo så resten af kroppen - og her vælger en meget stor andel at pakke sig ind (bl.a. undertegnede) i diverse beskyttelsesudstyr fra top til tå. Det er altså et VALG ! Sådan har jeg det med hjelme, at blive slået ihjel er noget alle forstår, og så opstår debatten, skal ikke sætte et lovkrav op - hvorfor ? vi kan jo bare vælge at erkende at man dør af at flække hjerneskallen. Det jeg finder morsomt er at jeg ikke hører det samme krav om sikkerhedsveste, selv om lammelse er en overordentlig stor risiko (se bare supermand - det var en rideulykke der lænkede Christopher Reeves til sin kørestol - lammet fra halsen og ned). sandheden er vel at rigtig mange mennesker falder af deres heste, endda i et meget væsentligt omfang og ofte under dramatiske situationer. Min egen kæreste lider stadig voldsomt efter et voldsomt fald med piskesmæld til følge, hvilket var meget billigt sluppet for 2 år siden, fordi hendes hjelm tydeligt bærer mærker efter det hårde slag i ridehusbunden. Men rider jeg selv med hjelm...nææh det gør jeg faktisk ikke når jeg rider min egen hest - og lur mig om det ikke nok en dag er ham jeg kommer til skade på. min pointe er lidt - inden det bliver FOR langt, hvem skal håndhæve loven ? venter vi at politiet kommer og tjekker ??? Hvis man syntes det er en god ide med forbud, så start da ud med at tage initiativet i DIN ridehal - det tager 5 minutter at skrive skiltet på PC'en, og yderligere 5 minutter at sætte det op: "Ved ridning er hjelm og vest påbudt - overtrædelse medfører bortvisning". Den korte pointe - skulle vi mon ikke tage noget ansvar selv ? Claus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortnærmet over fotograf ? |
|
|
Her hos mig fes den godt nok ind med det samme og jeg er ellers ikke kendt for at have det hurtigste hode'. Måske mest fordi jeg har slået det [BIGGRIN] En lettelse for fotografen ku' osse være at ansigtet ikke altid ligger i skygge. No?
Ole Braad-Sørensen Søholm - Pæretyvens hjemsted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider også |
|
|
men hjelm og er som regel den eneste til clinics der gør det. Men jeg er nok lidt ambivalent. Synes ikke man skal påbyde voksne mennesker at ride med hjelm altid men det er ok til ryttere under 18. så kan de selv bestemme derefter. Jeg kan leve med et dårligt ben/dårlig arm, endda en kørestol hvis det kom dertil. Men uden en nogenlunde velfungerende hjerne så er man pludselig meget dårligt stillet og bliver meget begrænset i sit liv. Og hovedskader er de der lettest medfører voldsomme men eller død. Jeg synes at et valg er ok. Jeg har valgt at ride med hjelm. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays ! Flere gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Primært af egen avl. 2½ års hoppe Åringsvallak 2 hoppeføl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er vi et par stykker |
marianne (marianne) |
21-11-2008 13:41 |
|
Der rider med hjælm. For mig startede det for mange år siden, da min dengang 4 årige datter fik sin først pru, hun SKULLE jo ride med hjælm, og altså fik jeg samme påbud, det var jo umuligt at få en dulle til at tage hjælm på når mor ikke havde det.....Resultatet er at jeg nu (29år efter) ikke føler mig godt tilpas, der mangler simpelthen noget, hvis jeg rider uden hjælm. Skiftede fra engelsk ridning til western for godt 1 år siden, her har jeg aldrig forstået at man ikke rider med hjælm, men bortset fra hovedbeklædningen et det det bedste jeg har gjort for mig selv i meget meget lang tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lovpligitg? |
|
|
Måske jeg ved det egentlig ikke. Der er som skrevet lovpligtigt med hjelm når man kører MC og scooter osv men er det alle der har den på? Er det alle der bruger selen i bilen? Jeg tror ikke det hjælper at gøre det lovpligtigt, mange gør som det alligevel passer dem bedst. Jeg indrømmer gerne at jeg ikke er den der til daglig rider med hjelm men har da haft en som måtte kasseret efter et voldsomt møde med barrieren. Hvorfor jeg så ikke har fået en ny? Ja dårlige undskyldninger kan jeg sikkert finde men der er bare ikke nogen god Men den dag jeg skal ride en unghest/utilredet igen gør jeg det ikke uden hjelm! Der har den været på hver gang, selvom det i sidste ende, ender det nok med som Claus skriver at det er den "daglige" hest man ryger af og kommer til skade ved. Dog prøver jeg på at min dreng på 6 ikke rider uden hjelm, men nogle gange når han nu står og kigger og jeg skal skridte af så kommer han op uden hjelm, men endnu har han ikke sagt noget til at han skal have den på og mor ikke har det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De andre |
|
|
Til daglig rider jeg altid med ridehjælm. Både i ridehus og i skoven. Indrømmer gerne at jeg ikke har den på til stævner fordi det har alle de andre heller ikke En fuldkommen fjollet undskylding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grand prix klasser mm |
|
|
Jamen det ville da være nemt ja hi hi, så var det også slut med billeder fra højere dressurklasser hvor man rider med enten høj hat eller bowler.... Nej spøg til side, det ville da ikke være sjovt, så var ingen stævnebilleder mere..... Øh så kunne man jo også sige f.eks at folk der rider med pisk vil vi heller ikke se billeder af..... ???? -Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
Anne-Cathrine |
08-12-2008 17:50 |
|
Jeg rider ikke western, desværre, men jeg rider med hjelm, er fadet af så mange gange at manden mener at hjelmen skal bruges og så fordi jeg rider med min datter på 10 år. Jeg synes at så længe man er under 18 så Skal hjelmen på, om det er på banen, ridehus og skovtur, også selv i et lille debat forum hvor man bare gerne ville vise billeder og video, er man 18 og opefter ja så er det vel op til en selv. Håber i forstod hva jeg mente, er en knold til at formulere på skrift. Hehe.
Mvh Anne- Cathrine Lykkelig ejer af de dejlige isbamser Vignir og Vaka.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MED hjelm |
|
|
Ja man må da helt selv om hvorvidt man tager snublekysen på eller ej. Men husk lige at fortælle dem i rider sammen med hvem der skal kontaktes med de triste nyheder hvis i trimler af og virkelig slår hovedet..ja jeg lyder nok hård, men det er jo desværre den situation man kommer til at stå i. For hvorom alting er, ja så sikrer den jo altså hovedet i temmelig høj grad og det er ikke synderligt morsomt at ringe til pårørende fra sygehuset og sige deres elskede ligger med åbent kraniebrud eller lign. og ja det kan gå grueligt galt også MED hjelm på..men den hjælper altså. Jeg skal ikke pådutte nogen noget, det er ens eget ansvar.. Men den med at man ikke tager hjelm på fordi det så ikke viser RIGTIG western ridning som way back when, den er sku da søgt..helt ærligt.. alt det glitter og halløj der er på tøjet til shows..ridehuse og bekvemmligheder som gamacher, dækkener osv osv..brugte man det i det vilde vesten????!!!! ej helt ærligt.. så vil jeg sku hellere høre man synes man får en grim gryde frits... det er der i det mindste hold i 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| med og uden |
Lowland Cowboy |
16-12-2008 19:35 |
|
Hvis vi overhovedt skal snakke om en lovbefaling i dette overkontrollerede, jeg har ondt i røven over hvad min nabo foretager sig, lov for alting land kaldet Danmark så er jeg ikke tilhænger af en lovbefaling af hjelm, dette på baggrund af 1 hvem skal kontrollere overholdelsen. 2 hvad sakl bøden være. 3 hvem betaler de lønninger til det personale i hele danmark og hvis i ikke er parate til at betale er det bare ennu en kludderlovgivning uden konsekvens. Oplysning og brug af sund fornuft tror jeg er vejen frem, skulle vi så vælge at ride uden hjelm må vi selv bære ansvaret, så skal vi have en lov for alt er der ingen grund til at vi har en myndighedsalder for så er vi alle børn under loven.
16m idealmål When the day is over, and the last horse is tug´d in then it´s time to hit the hay with a cowgirl and a beer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|