|
|
| Fencing???? |
|
|
Fencing??? Vil nogle venligst forklare hva det går ud på, samt om det er godt eller dårligt????
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fencing.... |
|
|
Om det er godt eller dårligt..... hmmm. Det er i hvert fald ikke den måde jeg ønsker at skole min hest på. Og mine heste er aldrig blevet fencet. Men fencing går ud på at man lærer hesten at stoppe (sliding stop) ved at ride hesten direkte hen mod en væg i høj fart. Personligt har jeg set det brugt og jeg har også set det gå galt. Som når en rytter ender inde i et metalhegn fordi de forsøgte at fence på et hegn og ikke en væg. Eller når der fences på en væg med spejl, så hesten springer frem for at stoppe. Nogle vil mene det er ok at bruge fencing så længe det er forsvarligt og brugt fornuftigt, andre mener det kan sidestilles med barring i springverdenen.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja...... |
|
|
Sq lige til at sige det lyder ligesom barring... Og der slår hesten sig jo også kun hvis den ikk løfter benene højt nok  Så er det i mine øjne ikk særlig fedt
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg synes det er bedre at ride hesten mod en væg hvis den ikke vil stoppe, end at sidde og hive og flå den i munden. Render den i væggen er det dens egen skyld, og den finder hurtigt ud af at stoppe for få hjælpere - jeg synes selvfølgelig ikke det skal foregår i fuld fart. Men hvis man får en hest der ikke gider at stoppe før den har løbet et halvt ridehus med åben mund, så er min mening at man skåner hesten mere ved at ride mod væggen. Vi har lige købt en haflinger på 6 år og når vores datter rider den, så gider den ikke stoppe når hun beder om det. Han er meget stærkere end hende - og der beder jeg hende om at stoppe ham mod væggen i stedet for at sidde og hive og flå i biddet. Mvh Trille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fencing.. |
| Forfatter:  |
S Klindt |
| Dato:  |
05-11-2008 09:24 |
|
Hvornår bruger man det? Jeg bruger det primært til at få hesten til at søge mon enden. Alt for mange heste vil stoppe når de når midten og hvis hesten selv begynder at tænke stop vil det være meget tvivlsom om det bliver et godt stop eller ej. Ved at ride hesten helt til enden og derefter lade den stå stille og rose den vil den have mere lyst til at fortsætte helt til væggen, og når du så en gang i mellem stopper den halvvejs er hesten stadig fremadsøgende hvilket vil medfører et godt stop hvor hesten er på bagparten:) Sannee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fencing |
|
|
kan bruges på mere end en måde- og gør man det "korrekt" kan man efter min opfattelse godt bruge det. Men dvs IKKE for fuld fart og med det i mente at bruge det som den nemme løsning- men det ER bedre end at flå i munden hvis ikke hesten vil stoppe. Så bruges det med måde, hvor man eks har ydtømt andre muligheder sus jeg det er ok kort fortalt.
Udlejning af hestetrailer Mangler du wrap, hø ma? Send en pb for mere info.
www.123hjemmeside.dk/qantico
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sannee |
|
|
er du ikek sød at forklare mig at når man ser en hest ramle ind i vægen hvordan det kan være godt? jeg har set fencing flere gange til stævner og det er ski ikek så pænt som du beskriver det her. hestene blir drevet op i barrieren, med efter følgende bak for fuld skrue, eller spin for fuld skrue og så fuld fart frem igen... ingen ros eller pause til hesten, nej sannee det jeg har set ser absolut ikke kønt ud. og som publikum er det ret chokerende at se en hest blive redet for fuld fart op mod en barriere og ikek når at stoppe så den rammer barierren. så den fencing der kan ses til stævner ligner absolut IKKE den fencing du lige har beskrevet, derfor syns jeg fencing er forkasteligt og alle hestene ser noget skræmte ud bagefter. kan ikek forstår man kan få en tillidsfuld hest ud af at ride den i en barriere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov glemte lige |
|
|
at dette ikke er et angreb på dig sannee, men da du er træner spør jeg dig for en forklaring da min oplevelse er alt andet end positivt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Cj siger |
|
|
er det dog de færreste der gør det på den "pæne" måde så at sige... Og jeg er da næsten sikker på at CJ heller ikke er enig med mig i det jeg har skrevet- men det er sådan jeg ser på det, og mener det kan bruges i nødstilfælde. Men for fuld hammer og brage ind i væggen- nej tak... Det er ikke pænt el godt for hesten. og mon ikke Sannee at hesten vil være mere utryg ved enden af banen ved at gøre som du beskriver. Jeg tvivler da ærlig talt på hesten får en positiv måde at se enden af banen på ved at fence den sådan? Så ville jeg nok i stedet vælge at ride hesten frem og undlade et stop i den omgang hvis det er fordi hesten selv vælger et stop der. Mig bekendt findes der heste der kan mærke at man tænker på at stoppe og derfor gør det af sig selv- i en sådan situation har jeg da lært at drive på hesten og stoppe andet steds end hvor man normalt gør det- altså at veksle mellem hvor man stopper i stedet for de samme steder altid, så man tildels undgår den slags.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fencing... |
|
|
Halløj, interessant debat.. Jeg har i mine 7 år i western verden set RIGTIG mange ting, også voldsom fencing, dog har jeg aldrig set en hest ramme barrieren. Det ses at hestene sættes i et spin/back/anden øvelse efter den er blevet fencet og ja det kan osse godt være voldsomt.. Nu kender jeg mange og rider selv reining, og jeg har fra starten fencet min hoppe - hun har gerne ville "springe" fra side til side når vi nåede endevægen - selvfølgelig for at undgå og ramme den - hallo ridehuset er jo ikk længere ;p men efter en del fancing - som sannee herover forklarer søger hun nu ligefrem og ned osse når vi når vægen. Og aldrig har jeg været så tæt på at vi var i nærheden af at rører barrieren. Fencing er et værktøj, ligesom sporer, næsebånd osv. og min mening er at alle disse ting vil kunne samlignes med fx. barring - i de forkerte hænder!!! Så alt i alt er det nok ikke fencing der er problemet men de uvidende folk der misbruger det  Skal lige understreges at jeg mener ikke barring er iorden, i kyndige eller ukyndige hænder. :):):) Hav en god dag Mvh Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelligt |
|
|
Det virker på mig som om at der er mange måder at gøre fencing på... En - som Sannee forklarer - hvor man bruger det følsomt og til at hesten får noget godt/positivt ud af det. Og den "voldsomme", hvor man bare ride hesten i fuldt fart mod barierren...som kan ende slemt, som Miki beskrev det. Når man kigger på reining - løber hesten jo i et run-down altid mod vægen. Spørgsmål er bare, hvor langt fra vægen man begynder at stoppe den. Så mit spørgsmål er faktisk: hvor tæt på barierren vil man betragte det som fencing, og hvornår er det ikke fencing? Det kommer vist ikke kun an på afstand til barrieren, men også på hestens reaktion, fysiske forudsætninger, vilje osv. Nogen, som kan forklare det her nærmere? Jeg har selv ingen erfaring med det, har heller ikke redet meget reining endnu... Men jeg er enig med Mia - at der er mange ting i ride/hesteverden, som kan være en udmærket hjælp, men i dårlige hænder kan det føre til misbrug af heste. Synes at sporer, næsbånd, hjælpetøjler er kun et par eksempler på dette og barierren kan også være det!
Westernsadel Deuber & Partner sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CJ....... |
S Klindt |
05-11-2008 13:03 |
|
Jeg forklarer hvordan jeg bruger det:) Og nej hesten bliver ikke utryg af det på den måde tværtimod. Ingen af mine elever bruger det på den måde du beskriver det og rent faktisk er det ikke almindeligt at se til stævner. Alt kan bruges rigtigt og forkert, det er tilgengæld en debat jeg ikke vil ind på her. Du er velkommen til at ringe hvis du har lyst:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej sannee |
|
|
takker for tilbuddet  det tror jeg sørme jeg tar imod og evt hvis jeg må komem ud og se hvad det er du mener med din forklaring, for som sagt har jeg kun set det som jeg har beskrevet, så har lidt svært ved at forestille mig det som du beskriver  tak for dit svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fencing |
|
|
kan som så mange andre ting være en god træningsmetode som kan gøre nogen ting mere forståelige for en hest og det kan også anvendes til grimme overgreb. Nøjagtigt ligesom næsten alt muligt andet. At fence feks en unghest på den pæne måde gør det forståeligt for den at den skal stoppe uden at skulel trække i bremsen og gør man det feks i et hjørne så hjælper det med at holde den urutinerede hest ligeudrettet. Ligesom at de første forsøg på rollbacks normalt foregår i passende afstand fra et hegn/barriere så når hesten er klar over at nu skal vi så den anden vej, så hjælper væggen hesten til at flytte sin vægt bagover og vende på bagparten uden at der skal bruges andet end antydninger i tøjlen. Hvorfor ikke gøre det rigtige lettere og det forkerte sværere ?!? Man bruger jo også store vinger på springene til at gøre de første små kryds mere indbydende for den unge springhest og for at hjælpe på ligeudretningen. Klassiske trænere bruger en lang pisk for at markere øvelserne for hånd for hestene. Ja en pisk kan også bruges til at slå med men det er nok ikke det de gør for at få hesten til at piaffere feks. At man kan slå hårdt med en pisk og at nogen gør det gør vel ikke alle piske-ejere til mishandlere? Er vi ikke snart nået derhen til at vi skal lade være med at ride vores heste? Bid, tøjler, sporer, fencing, glidetøjler, ridning af unge heste osv osv er efterhånden alt sammen lagt for had. Vi dyrker åbenbart en meget brutal og dyrefjendsk sport ?!?! Jeg synes nu man skal se mere på det enkelte tilfælde end at generalisere i den grad. Fencing udført korrekt er en udmærket og logisk træningsmetode. At nogen så er nogen svin og misbruger metoden betyder vel ikke at de ryttere der kan anvende metoden korrekt skal slås i hartkorn med de ryttere der ikke kan. Det er jo ikke metoden/teorien den er gal med men praktikken. Jeg vilel godt kunne fence min 4-års uden at han syntes det var andet end sjovt. Men jeg gør det ikke. Ikke pga fencing men pga den utroligt dårlige bund mht. stop som vi rider på. Jeg ville potentielt skræmme og skade ham langt mere ved at forlange et stort stop i høj fart af ham i det hele taget end ved at stoppet foregik op/hen mod en væg. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays ! Flere gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Primært af egen avl. 2½ års hoppe Åringsvallak 2 hoppeføl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undres... |
|
|
Er det ikke bare et spørgsmål om at være en elendig rytter?? Hvordan i alverden kan i da finde på at fence jeres heste?? Hvis de har tendens til at stoppe midt på, må man da bare være i forkøbet og drive dem ekstra fremad!! Et slide handler da ikke bare om hvor langt hesten glider, men om hvordan den sætter sig, trækker sig frem og hvor lige den glider - kan godt forstå jeres heste springer til siden når i når endevæggen! (Hvorfor er der ikke en klokke der ringer hos jer? - hesten kan jo ikke lide det!)Hvis ikke man kan stoppe sin hest hvor som helst - når som helst, vil jeg mene der er et alvorligt kommunikations problem...
Maria Jørgensen & BJR Small Warrior
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh hvis heste |
|
|
er det der springer til siden ved endevæggen? De eneste gange min hest er blevet stoppet ved endevæggen er når vi træner at ride ligeud og den begynder at ville dreje lidt for tidligt for at være magelig. Så fortsætter vi helt hen til væggen og holder stille der men det har ikke noget med fencing at gøre, bare ligeudretning. Og den springer ingen steder. Hvorfor skulle den dog det. Den skal da stole på at hvis jeg rider den helt hen til endevæggen at så har jeg styr på det jeg laver. Ligesom en trialhst skal stole på at det er ok at gå sidelæns helt tæt ind til en låge. Iøvrigt har den lært stop ved at stoppe på midten og holde pause der helt fra de første ture i longe. Så vidt jeg har forstået er fencing ikke beregnet til at lære en hest at stoppe men et middel til at forbedre visse elementer ved stoppet, feks at den går på biddet. At dreje den rundt efter et stop er en måde at træne den til at forblive løsgjort i forparten og bruges hvis den stiver sin forpart og stopper på denne. Ingen heste slider stabilt 5 meter eller mere uden at være blevet trænet til det. Det er en gradvis udviklingsproces der starter med at gøre hesten tryg ved og glad for at stoppe og så bygger man på derfra. At nogen så forsøger at skyde genveje ved at smadre hesten ind i en barriere betyder ikke at fencing generelt kun er af det onde. Det betyder bare at de ikke aner hvad de laver og hest/rytter måske skulle træne tingene på en anden måde og starte med noget mere grundlæggende. Men så taler vi igen individer og ikke metode. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays ! Flere gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Primært af egen avl. 2½ års hoppe Åringsvallak 2 hoppeføl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh... |
|
|
der vil jo være delte meninger om dette som emd alt andet. Men jeg mener stadig at det korrekte hvis hesten stopper på midten må være at ændre på stederne man stopper i stedet for altid at gøre det på langsiden, samt drive fremad, såvel som jeg mener fencing ikke bør foregå på den brutale måde. Som sagt kan jeg selv finde på at fence- men det er med et ordentligt forvarsel og ikke fordi hesten stopper på midten. Jeg ville til enhver tid drive på istedet og så tænke på om det kunne være MIN fejl at hesten stopper samme sted HVER gan og af sig selv eks. Jeg kunne heller ikke drømme om at tæske mod enden og kun en 7-10 m før hive i bremsen og sige WHOAH for at lade hesten brage ind i enden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tanker og spørgsmål.... |
|
|
Kan forkert brug af fencing resultere i noget godt? Hvis man gang på gang hamrer hesten ind i barrieren, kan man så lave en øvelse, der trækker top point? Hmm fencing findes ikke lige på google - man får tilgengæld en masser fægteklubber... Nå tilbage til emnet... Hvis man ser hestene, der drøner rundt på folden, og så kommer op til leddet, sætter bagbenene i jorden, kurer hen mod hegnet, men får stoppet op, vender rundt på bagbenene og så fuld fart på igen - det må vel være fencing uden rytter ikke? Hvis man gang på gang rider hesten ind i barrieren i et forsøg på at lave et slidingstop, så får man vel en hest, der ikke giver sig selv 100% i stoppet. Den ønsker at stoppe før, og får ikke slidet så langt som ønskeligt?? Man får vel også en hest, der ikke stoler 100% på sin rytter, og derfor ikke tør give sig helt hen til rytterens kommandoer? Kan man som tilskuer altid se den lille marginale fejl, der gør, at hesten skal hjælpes i træningen? Hvis hesten f.eks. ikke er helt igennem i stoppet, kan det jo godt se rigtig fint ud for tilskueren, men rytteren kan mærke, at den sidste procent mangler. Selvfølgelig skal fencing misbruges - det kan sporer, bid, og alle andre træningsredskaber også. Det at ride en volte, kan man jo også sagtens overtræne og gå for langt i henhold til hestens uddannelse. Men hvis redskaberne bliver brugt forkert, så får man vel ikke et resultat, der giver noget godt i sidste ende? Er jeg mon bare naiv, når jeg tror på, at det meste af træningen egentlig har et reelt formål, men der er bare dem, der ikke kan finde ud af at bruge det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susanne |
|
|
Vie r helt enige. Det er ikke metoden men anvendelsen af metoden der er gal. Og fencing er en mindre del af nogle hestes stoptræning. Som nævnt før er det en ting man kan bruge mod specifikke ting der skal rettes i stoppet. Ikke bare som generel stoptræning for det hjælper ikke hvis hesten feks har tendens til at hamre forbenene i jorden. Her ændrer fencing ikke meget. Og selvfølgelig skal det benyttes korrekt og på en måde så det netop hjælper mod de ting det skal hjælpe mod og ikke ødelægger hverken hestens tillid eller andre elementer af stoppet. Min egen hest er blevet fencet meget lidt fordi han er sådan lidt smådoven så whoa virker meget fint. Andre heste har større fordel af fencing træning. Det er det en dygtig rytter skal kunne mærke og derefter udvælge den metode som virker på den enkelte hest i det specifikke tilfælde. Ellers er det bare planløs og dårlig ridning. Nogen ligger og fencer den samme værgeløse hest i årevis og den kommer aldrig til at stoppe godt. Dermed er metoden ikke dårlig, den passer bare ikke til det individuelle tilfælde. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det minder mig om |
|
|
min gamle Calbar - der havde denne her vane med: "nu skræmmer jeg lige livet af "mor"". Han løb helt afslappet ned i den fjerneste afkrog af sin fold, kiggede over på mig og sikrede sig at jeg havde øjnene på ham, hvorefter han satte i et heftigt sprint op mod ledet. 10 - 12 m før hegnet satte han bremserne og stoppet sluttede 1 mm før elhegnet. så lavede han et elegang roll back og med kosten og hovedet hoverende i vejret, løb han ned i hjørnet og vendte, stod stille i 4 sek og gentog derefter succes`en. Han gjorde det kun, når jeg kom hen til folden og han kunne blive ved en 15 - 20 gange. Ikke een gang beregnede han forkert, men det var tit at jeg holdt mig for øjnene. En gang imellem tror jeg at den "error" I selv føler, afspejler sig i den måde I opfatter at hesten registrerer tingene på. De heste jeg har haft har elsket at stoppe. Jeg elsker selv at stoppe, men jeg har oplevet utroligt mange piger, der var reelt bange, når bagstængerne forsvandt under hesten. De har været bange for at fyre op under hesten og de har været bange for at den ikke stoppede. Fencing bruges ikke til heste, der ikke vil stoppe, men til som Tina siger at forfine hestens stopteknik (ryg, skuldre, bagben osv)og frem for alt at få den til at søge mod enden. Heste der stopper for tidligt, er ofte blevet for kloge i showarenaen og begynder at "gøre selv). Derfor træningen med at ride til enden og holde stille. MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups... |
|
|
Fencing skal ikke misbruges - det kan misbruges - der er enormt stor forskel... Håber i læste det som KAN... Og tak for svarene - jeg spurgte i en anden tråd, hvad fencing var, og har fået svar derinde også kan jeg se...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeg skrev: "hun har gerne ville "springe" fra side til side når vi nåede endevægen" De betyder jo nok ikk at hesten springer fra livet men når den er ung og ikke har oplevet det før skal den jo lære at det ikke er farligt at løbe mod endevægen, ved at træne fencing - på den korrekte måde er hun ikke mere bange for det, det resultere jo ikke i at hun render ind i vægen men at hun er afslappet når vi nærmer os. Men helt ærligt, så sys jeg at der er meget råben op omkring en ting, hvorpå meget andet er iorden. Hvad er forskellen på folk der fencer sine heste rigtigt, og folk der rider med sporer - og bruger dem :0 Som tidligere skrevet vil jeg mene at værktøjet er helt fint, heste venligt og langt fra ondt, men at noget så simpelt som fx en ske, i hænderne på den forkerte faktisk godt kan blive et mordvåben. Nogle ville måske bare have brugt den til at spise cornflakes med? Derfor dømmer vi ikke hinanden næste gang der en der henetr en ske til sin kaffen - vel? :):):) hilsen mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StormyChimes |
|
|
jamen er der nogle der siger det er ok at misbruge sporrene her da? Det tror jeg ikke der er andet end dem der selv gør det- men de ville sikkert heller ikke sige at de gør det. Jeg kender da selv folk der gør det men ikk vil være ved det. Men jeg holder sandeligt heller ikke mund når jeg tager folk i det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold nu... |
|
|
Det er da en helt forskruet tankegang i har, det skuffer mig! Især med en unghest - fencing skal da slet ikke bruges på en unghest!! Hvorfor kan man ikke stoppe på den korte side af banen til en forandring?? Som nævnt længere oppe: Slidet ville måske kunne blive længere og bedre hvis ikke hesten havde tanken "Åh nej, må hellere stoppe nu, for ellers..." Det er selvfølgelig helt okay, at have hver sin mening , men jeg vil sætte fencing i en katogori med barring! "Vi vil jo bare gerne lære hesten at løfte benene" ?! Helt ærlig!! At fence din hest, vil umuligt være et redskab til at styrke båndet mellem dig og hest; men igen, vi har jo forskellige mål. Vi, i westernverdenen, står vi ikke for tæt knyttet sammenhold og god samarbejde mellem hest og rytter? En let og human kontakt fra rytter til hest? -er det ikke det vi "belærer" engelske ryttere om? -Hvad siger i når de spørger ind til fencing? -jeg ville være flov!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suk.... |
|
|
stute, jeg har aldrig sagt man sku misbruge sine spore men at det netop som et redskab ligesom fencing kan misbruges i forkerte hænder, jeg føler lidft at har man understreget at man bruger fencing, så blir alt hvad man herfter siger tolket til det negative??? Prøv at falde lidt ned og se egentlig se hvad det er folk skriver?? Og hvad er forskellen på at fence en ung, fremfor en ældre hest? Og hvad er der så slemt ved at ride hen til en væg og stå stille foran den..? JA fencing kan være skræmmende når det bliver brugt forkert og voldsomt, og NEJ jeg har aldrig sagt det var okay, men tag dog og stop generaliseringen, det kommer i ingen vegne med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StormyChimes |
|
|
jamen det ER jo netop det jeg gør- læser de skrevne ord. Du skriver: Men helt ærligt, så sys jeg at der er meget råben op omkring en ting, hvorpå meget andet er iorden. Hvad er forskellen på folk der fencer sine heste rigtigt, og folk der rider med sporer - og bruger dem Nu er brug af sporre jo ikke bare brug af sporre- det er jo det jeg mener med det jeg skriver. Forskellen på at fence og ha sporre på og bruge dem er bred. Det kommer jo andet på hva du mener med at bruge sporrene? Er det som forfinet hjælper, for at nå hesten mm. Så er det da i orden. Men er det for at søndertæve krampen med dem fordi den ikke lige gør som man vil ha- el kilde den for at få den til at hidse sig op- så man rigtig kan vise sig som den store der kan voldsporre for at straffe og endda med "god" grund- så NEJ det er ikke i orden. Og det er jo sådan set det samme som min mening om fencing.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suk... |
|
|
jeg har tidligere ytret min mening omkring forkert brug så jeg mener selvfølgelig ikk at spore i al almindelighed og forkert fencing er det samme, men at begge kan misbruges. Det er tydeligt at det her er pølsen uden ende, så jeg tror bare jeg vil sige at vi er enige om at være uenige, og så lad det blive ved det. Vil ikke kommentere yderligere, da jeg føler der lidt er en tendens til at hænge folk og deres metoder ud, gode eller dårlige, fencing eller sporer og jeg er stærk modstander af generalisering. Så tak for debatten og Hav en god dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StormyChimes |
|
|
jeg ser ikke problemet da jeg svarer endda på både alm pæn brug og knap så pæn brug. Men fair nok hvis det er sådan du ser det på trods af mine svar. Jeg generaliserer ikke- je gskriver endda jeg selv kan komme på at bruge fencing men ikke på den voldsomme måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ggggggggg |
hmmmm |
09-11-2008 16:18 |
|
smallwarrior: Fencing kan på ingen måde sammenlignes med barring. Jeg ved ikke, om du er klar over hvad barring er. Hvis en hest barres, så løfter man bommen, når hesten er i luften og den har dermed INGEN mulighed for at undgå at ramme, idet den ikke ved hvor højt springet bliver. Fencing er at ride hesten mod barrieren og STOPPE inden barrieren; ikke at smadre den ind i væggen. Jeg lærte min unghest at stoppe ved at ride frem mod væggen og så bede hende stoppe. Jeg kan således bede hende stoppe for meget fine signaler, idet hun ser en naturlig stopklods i væggen. Jeg startede i skridt, så trav og så galop. Hesten har altid et valg. Hun kan jo se væggen og ved at hun skal stoppe inden. Hvis hun valgte at ignorere mig, så ville hun naturligvis løbe ind i væggen, men hvorfor skulle hun dog det. En westernhest skal have tillid til sin rytter og jeg lærer min hest, at den skal gå direkte mod en væg uanset tempo. Hun har fuld tillid til at jeg beder hende stoppe eller dreje inden. Hoppe til siden eller blive nervøs??? Det har jeg aldrig nogensinde oplevet; tværtimod. Min hest har fuld tillid til mig.. Som Tina-stormy skriver, så handler det om ligudretning og tillid; ganske simpelt ... Bortset fra det, så har jeg engang redet en fræk fjordhest indi væggen. Den nægtede altid at dreje, og ville skyde skulder og stikke af. Jeg var desværre lige så stædig og BUMP så ramte vi væggen. Og jeg skammer mig ikke engang Den var egentlig lidt af et bæst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så bruger jeg vel egentlig... |
|
|
også fencing... Lige pt kun i skridt, men vi er i gang med projekt stop for vægt, hvor jeg før har haft stop for tøjle. Barrieren bruges som stopklods, og dermed garanti for success. Går han til siden/drejer af, så bliver han rettet lige på igen. Vi skridter hen mod barrieren - lige før vi når den, giver jeg ham stophjælpen, og da vi er ved barrieren stopper han, og han får ros. Nu ligger hjælpen så nogle skridt før barrieren, og han stopper nogenlunde fint - går han de ekstra skridt, så ender vi bare ved barrieren, og han får ros, for han stoppede jo. Før vi går videre med trav, så skal han kunne stoppe lige præcis der hvor jeg vil have det i skridt for vægthjælpen kun. Når I skriver, at I bruger det til ligeudretning, hvordan foregår det prævis så. Jeg kan kun forestille mig, at barrieren kan bruges til at træne stop. Men er det fordi, at hesten tænker stop fortideligt i henhold til barrieren, at I rider hele vejen ned eller har jeg bare misforstået det helt. Altså fencing er, at ride ned til barrieren, få et stop, og nogle laver et rollback eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm: |
|
|
jo, jeg ved netop hvad barring er; derfor også samligningen. Som sagt, så er det jo helt okay med forskellige meninger, men jeg kan helt ærlig ikke overbevises til en positiv mening ved brug af fencing.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggggg |
hmmmm |
11-11-2008 12:50 |
|
Smallwarrior: Hvis du ved hvad barring er, hvordan kan du så argumentere for at barring og fencing er det samme? Jeg tænker i fofhold til at der ved fencing er en valgmulighed og ikke ved barring?? -Jeg spørger dig altså ikke for at provokere, men af ren nysgerrighed. Jeg er temmelig ny i westernverdenen og jeg kan slet ikke forstå, hvordan det kan være dyremishandling at ride hen til væggen og stoppe hesten??? De voldsomme episoder som nogen hentyder til, har jeg heldigivs ikke set, og det er jo ihvertfald ikke pointen m fencing, som jeg har lært det. Susanne: Fencing på den måde du og jeg bruger det, træner ligeudretning, fordi det lærer hesten at den ikke skal "tænke selv" og begynde at dreje, når der fx kmmer en væg. Den skal stole på, at rytteren i tide beder den om at dreje eller stoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay..så rider man imod en væg |
|
|
hmm her står jeg sku lidt af. Det bliver forsvaret at man rider "ind i" en væg for at stoppe sin hest, når bare man gør det på den rigtige måde???? Det er godt nok det mest skøre jeg nogensinde har hørt..eller rette..nåå nej så har vi jo barring eller touchering, roll kur og mange andre dejlige ting  Jeg er godt nok chokeret over at læse og høre hvor mange der egentlig synes det er ok at bruge en væg til at stoppe hesten. Endnu engang må jeg vist se i øjnene at kan man ikke klare tingene med pæn ridning og træning træning og atter træning, ja så må man jo ty til skappere midler og igen sige, at endnu engang helliger målet midlet. Skammeligt i mine øjne. Det er sku da vejen der er vigtig..ikke målet. Og det værste er, at ligegyldigt hvilket emne vi er inde på, det være sig glidetøjler, fencing, touchering, roll kur..ja så vil der sku altid være nogen der mener det er ok???????????? Hvor er respekten for dyrene henne???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leidesdorff |
|
|
hmm her står jeg sku lidt af. Det bliver forsvaret at man rider "ind i" en væg for at stoppe sin hest, når bare man gør det på den rigtige måde???? Det er godt nok det mest skøre jeg nogensinde har hørt..eller rette..nåå nej så har vi jo barring eller touchering, roll kur og mange andre dejlige ting Jeg må jo gå ud fra at denne BLANDT ANDET er henvendt lidt til mig- Nu vil jeg jo så sige at min defination af fencing som jeg mener er i orden når det gøres på den rette måde jo altså som sådan ikke har at gøre med at ride IND i en væg- men KUN MOD en væg. Andre vil derfor sikkert heller ikke definere det som decideret fencing muligivs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meningen er jo ikke, at hesten... |
|
|
skal rides ind i væggen. Hvis hesten gentagne gange får banket hovedet ind i barrieren, så kan den jo på ingen måde stole på, at rytteren nok skal give den tegnet til stop eller drej, inden den når væggen, og så får man en hest, der tager farten af og slingrer, når den bliver redet hen mod en væg. Højst sandsynligt lidt af et problem i en ridehal. Jeg er så småt begyndt at forstå, at det også giver noget til ligeudretning. Men grunden til at jeg startede på dette, var at jeg ville finde en nem måde, hvorpå, at jeg kunne få Sedoj til at stoppe kun for vægthjælpen, hvor jeg før har bedt om stop ved tøjlen. En måde hvorpå, at ros faktisk var garanteret. Stop sidder 100% fast ved et lille tryk i tøjlen. Jeg går ud fra, at et hest ikke er dum, men den gør det der er nemmest for den selv. Derfor benytter jeg de muligheder, der gør det nemmest for hesten. Barrieren fik så min opmærksomhed - det var jo en god stopklods. Så red jeg mod barrieren, gav vægthjælpen lige inden, og da vi var ved barrieren i løbet af to skridt, så stoppede han jo, og fik ros. Og desto mere jeg tænker over det, så har jeg altid givet ham tegn til at dreje i hjørnerne, og giver jeg ikke ham tegnet, så stoppede han ved barrieren, for der blev jo ikke givet tegn til drej væk. Hvis han selv begynder at dreje væk, så retter jeg ham på barrieren igen, og giver stoptegn. Mit mål er absolut ikke, at han skal banke hovedet ind i barrieren, og det er da heller ikke sket endnu. Vi er så også kun i skridt. Som jeg ser det, så har jeg valgt den nemme løsning for hesten, og han får ros hver gang vi laver denne øvelse. Det tog ikke mange gange, inden vi kunne lave stop et stykke væk fra barrieren kun for vægthjælpen. Der er stadig smuttere, men så går vi bare et skridt tilbage til at ride mod barrieren igen. At sammenligne barring med fencing er lidt ude af proportioner. Ved barring bliver bommen løftet eller den får et klask med en pind, når hesten er på vej over springet, og dermed har taget mål af forhindringen. Her har hesten ikke nogen mulighed for at vide, hvad der sker. Barrieren kan ikke flyttes tættere på hesten idet den er ved at stoppe, så hesten ved hvor barrieren er, har taget mål af det. En korrekt brugt glidetøjle gør ikke skade. Et bid i korrekt størrelse gør ikke skade, en pisk der bliver brugt rigtig, gør ikke skade, en sporer der bliver brugt rigtig gør ikke skade. En veltilpasset martinggal gør ikke skade. Men alle disse ting kan sagtens bruge til at gøre skade. Jeg kan også gennembanke min hest med en strigle eller en ridehjelm, men det gør hverken hjeml eller strigle til noget modbydeligt. Det gør mig til noget modbydeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej stute |
|
|
den var ikke møntet på dig, men generelt. Jeg må sige, at selvom jeg læser alle indlæggene en gang til, ja så kan jeg stadig ikke sige andet om det, end at det er en højst besynderlig måde at lære et dyr noget på og jeg kan ikke se ideen i det. og nej, ikke alle hjælpemidler skader..i de rette hænder velogmærke..men hjælper de?? eller er det en genvej fordi man ikke gider den lange vej??? jeg ved der altid vil være forskellige holdninger og meninger om alle disse ting og ja, man må jo ride som man vil, sålænge man ikke skader dyret. I skriver i skridter hen imod barrieren og når den stopper får den ros??? Øhhh man kunne ikke gøre det samme uden en barriere?? Jeg kan simpelthen ikke se ideen, måske jeg bare er tosset...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I indlæringsfasen.... |
|
|
hvor hesten skal lære et stoptegn eller et nyt stoptegn, så er barrieren jo en glimrende stopklods. Men ja der forskellige meninger og holdninger til tingene, og det skal der være plads til....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leidesdorff |
|
|
jeg bruger ikke barrieren hvis jeg kan undgå det- men er det en meget "vanskelig" hest kan jeg finde på det- men ikke på samme måde som en del andre beskriver. Og jeg ser ikke noget galt i at gøre det når man ikke kommer buldrene mod barrieren. Så har hesten ro og mag til selv at stoppe mens man giver den signalerne. Og det kan jeg ikke se er anderledes end ved ikke at bruge barrieren må jeg sige. Udover at uden barrieren er der ikke noget til hindring foran hesten. Men det er der i det tempo reelt ikke alligevel hvis hesten virkelig ikke VIL stoppe. For så viger den alligevel. Men jeg sys det kan ha en gavnlig effekt på en rolig måde for en hest der måske ikke er så villig igen til at stoppe/lære normalt uden at en nødvendigvis viger, da det er nememre bare at stoppe for hesten så. Men igen- uden at det er voldsomt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare fyr den af :-) |
|
|
En hest der ikke vil stoppe? Ja såen en har jeg oss hat. Jo jeg har ham da endnu, men nu stopper han. Jeg ku aldrig bruge en barrerre. Næeh.. første gang han ikk ville stoppe var såmænd ude i naturen (det skidt) før et skarpt sving hvor han bare ville fortsætte, så lissom i bilen var der to muligheder, gas eller bremse. Da bremsen nu ikke virkede gav jeg gas og fortsatte ud på en oversvømmet mark og lod ham løbe krudtet af. Da han ville stoppe bad jeg ham om at fortsætte et stykke tid endnu indtil vi var tilbage ved udgangspunktet. _DA_ stoppede han og han har altid stoppet siden når jag bad ham om det. Metoden kan diskuteres, men resultatet var slående. Men var det "fencing"? Nok ikk lie.
Hm.. Det sjove ved historien var at to små piger der så optrinet, bagefter udbrød: "Hold da kæft mand hvor er du go til at ride". De anede ikke at jeg havde tabt kontrollen over hesten. [BIGGRIN].
Ole Braad-Sørensen Søholm - Pæretyvens hjemsted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he he |
Claus TJ |
23-12-2008 01:00 |
|
Hvor er det sjovt at læse hele debatten! dem der taler om at det kan bruges somet redskab - de taler at ride hesten hen TIL barrieren - men dem der absolut er imod taler om at ride IND I barrieren. Hvad med at debattere DET SAMME ??? dagens filosofiske spørgsmål må vel være.....er det revolveren der dræber....eller den der trykker på aftrækkeren ?? tak for et godt smil  Claus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Claus TJ |
|
|
det kommer jo andet på de øjne der læser- jeg kender personligt mennesker der NETOP rider hesten IND i hvis ikke den stopper, og derfor udtaler jeg mig som jeg gør. Jeg har ikke noget imod at bruge det som et redskab i en vis udstrækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|