Vi har lavet et vældigt læskur (synes vi selv
). Det er nok den "udvidede" udgave af et læskur, men det er vores eneste stald, så vi havde lidt store krav. Jeg forsøger at gøre det kort og sætte nogle billeder ind istedet for at forklare en hel masse med ord.
Jeg har før haft hest i løsdrift med togvogn men synes ikke en togvogn er udformet optimalt til formålet. Så vi startede med at gøre os en masse overvejelser om udformnngen og blev enige om, at der skulle være 2 udgange (så ingen heste blev lukket inde/ude eller trængt op i et hjørne af den den dominante hest og udgangene skulle ikke vende mod vest. En helt åben side er heller ikke optimalt, da det ikke giver den optimale læ.
Der skulle være mulighed for to bokse samt en boks til foder, og der skulle være en port i enden, så grovfoder kunne køres ind med traktoren og vi kunne komme ind og muge med maskine.
Vi nåede frem til at skuret skulle være 9m x 3,5m (3 bokse af 3m x 3,5m men afhænger af hestens stangmål). Det passer også med at der kan stå 1 bigballe halm, 1 minibig hø, en kasse med foder og så er der stadig en lille bitte gang i "foderafdeingen".
"Boksene" deles af en 4x4 bjælke der kan tages ud så der er et stort rum (ulempe hvis hestene vil slås).
Arealkravene pr hest er mindre for heste i løsdrift end for heste i boks, men personlige synes jeg ikke, at de skal have mindre plads. Der skal gerne være så meget plads at de begge føler sit trygge nok til at ligge sig. Især i vores tilfælde hvor den ene hest er MEGET dominerende!
Her er et anvendeligt link mht arealkrav og udformning af løsdriftstalde:
www.ddd.dk/politik/HoldAfHeste/ Sider/default.aspx
Næste skridt var at fælde nogle træer hvor hvor skuret skulle stå og grave ud til sokkel.

Så støbe vi stolpesko i jorden. Vi ville nemlig helst ikke have træ direkte i jorden pga råd, og vi ville gerne sikre os, at skuret ikke fløj væk i stormvejr
. "Sokkelen" er lavet af brugte eternitplader, som vi fandt gratis i DBA.

Så begyndte skuret at tage lidt form:

Dørene er to-delte, og der er en dør til hver boks. Så kan hestene stå og kigge ud når de er i boksen, dørene kan lukkes helt eller stå helt åbne:

Sådan ser det ud fra enden. Her kan vi køre ind med foder og maskiner til at muge med. Porten er lavet af gamle gulvbrædder
:

Sådan ser det færdige resultat ud:

Vi har efterfølgende drænet og kørt knust asfalt på ved udgangen, for det bliver frygteligt bladret om vinteren. Og så har vi lavet udgangen til folden bredere.
Der er indlagt strøm, vand, video- og hegnsovervågning
.
Prisen blev ca 12000 (+ en helt masse pizzaer og vennetjenester
), men så har vi også fået det næsten som vi gerne ville og hestene bruger det MEGET!
Men træerne gror som bekendt ikke ind i himlen
. Af ulemper kan jeg komme i tanke om:
- Træ kan gnaves i
. Ville nok bruge lærketræ næste gang: det holder længere, ser pænere ud og smager grimmere
...(og er MEGET dyrere
). Vi har brugt billigt fyrretræ. - Træ skal have træbeskyttelsen hvis ikke det er trykimprægneret (hvilket er frygteligt dyrt!).
- Mere plads i foderrummet ville have været godt. Rummet er så småt, at der er "selvbetjening" med grovfoder når vi stiller en ny balle hø/halm ind, og der går derfor meget grovfoder til spilde.
- Det kan regne ind af dørene, hvis vinden er i den rigtige retning, og så bruger vi meget halm.
- Adskillesen af bokse med en bjælke er problematisk, hvis hestene vil slås.
- JEG savner en lun stald om vinteren... men tror nu ikke hestene gør
.
Bare skriv hvis I vil vide mere. Jeg har vist stadig tegingerne et eller andet sted, hvis det kunne give lidt inspiration 
Mvh Mie