Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Hva hedder farven?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 11:00

Jeg er simpelthen en nød til at hitte ud af alle farverne og aftegn. Jeg kan huske de fleste, men der er smuttere. Og nu er det så at jeg egentlig ikke helt kan hitte ud af hva man kalder Freja- både farvemæssigt, men osse aftegnsmæssigt.

Så hvis der skulle ske at sidde nogle søde mennesker derude som har mere styr på det end mig som gider lige at give sit besyv med her, ja så ville jeg faktisk blive ret så glad endda.

Freja er som de fleste naturligvis kan se ikke en paint, det er kun hendes røde kammerat af min der har æren af den titel. Freja er en araber blanding af en art, som forhåbenligt til næste år kåres i pinto og muligvis osse dsp... Nu må vi se...

Men som sagt så hører jeg egrne fra kloge mennesker derude bag skærmen- smider lidt en gang billeder (tænkte at western menneskerne bruger de engelske udtryk derfor spørger jeg her og ikke på opslag og billeder da de danske forvirrer mig mere)

Ind i mellem som her på billederne ser hun ret lys grå ud, og tager man hende så ind i stalden virker hun mørkere- og alt efter årstid snyder det jo osse lidt.

Det nederste billede er det eneste jeg har af hovedet hvor man kan se aftegn mv der, bare nogenkunde. Ikke et godt billede, men et af de få hovedbilleder jeg har.

Udlejning af hestetrailer-

Samt formidling af LR aloe vera produkter

Tjek præs.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 11:46

Du kan se en masse om farverne på APHA's hjemmeside her :

www.apha.com/breed/coatcolors.html

Så vidt jeg kan se er den blue roan i farven og mønsteret er tobiano.

kh Trille

Chihuahuahvalpe - Vi har fået 4 hvalpe 23. august 08

1 sort han, 1 creme han og 2 creme tæver - RESERVÉR NU :

Der er kun 2 hanner tilbage

www.chihuahua-hvalp.dk

Se også www.ovr.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke roan..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 11:55

Hejsa..

Jeg tror ikke den er roan, fordi hun har samme farve i hovede som på resten af de farvede.

Jeg ville sige hun er skimmel tobiano. Og hun vil med tiden sikker blive helt hvid i det skimlet.

Jeg mener ikke at der er findes roan inden for araber, og hvis hun skal kunne havde denne farve skal en af hendes forældre havde den.

Ved du noget om hendes forældres farver??

Sari

En rigtig hest er broget APHA

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 11:56

nåh ja jeg havde helt glemt at kigge på deres side egentlig.

Men jeg takker for svaret.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:06

hehe hej Sari- ja jeg kom lige il at tænke mig om, og vi er helt enige- hun er bare såkaldt grå (aftegn ved jeg så ikke som sagt). Hun blir nemlig hvidere og i sidste ende helt hvid med kun et bette skær af lidt mærkt ved pletterne. Jeg snakkede med dyrlægen om det kom jeg i tanke om- og derefter opstalder. Og på trods af hendes kun nu 4 leveår er det så småt ved at begynde ser det ud til. Det virker i hvert fald sådan i hovedet.

Men da jeg jo ikke er så god til det der farve noget så må jeg jo erkende at jeg ikke var kalr over om roans kunne gøre dette osse.

Jeg aner intet om hendes forældre- mht araberen så er det et gæt. Du skulle se hende på folden. Der er ikke så meget tvivl om der må genne sig araber i hende på en el anden måde. Billederne snyder faktisk meget selvom de giver et indtryk af hende sys jeg. Hun ligner ikke så meget araber hvis ikke hun lige er tændt. Men der er et el andet alligevel når man ser hende live...

Jeg aner intet om hende som sagt- hun blev byttet for vores gamle pony, men tingene var så som jeg tidligere har nævnt ikk som man lige troede på mange måder, som dog ikke skal bringes frem igen.

Som sådan når man ser på hende sys jeg ikke hun ser skimlet ud- men det er hun jo nok alligevel? Hun har hvide hår ind i mellem de grå plamager- altså i de grå plamager. Men hun er ikke skimmel som man normalt ser det, og som den skimlede ser ud på siden der henvises til hvir du forstår??

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:11

det skal siges at det er ved øjnene i hovedet hun så småt nok allerede nu er ved at blive lidt mere hvis hvor der ellers er gråt. Hun har sort streg på den våde linie rundt om begge øjne. Hun ahr tre små bitte sorte pletter lige over kronranden på begge forben, to farver i halen, man og pandelok. Lyserød mule og så har hun jo faktisk en blis i det hvide/lysegrå i ansigtet osse. Begge ører er grå uden på og inden i- både bag på og foran.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:15

ja jeg sidder her og blir ved at svare i min egen tråd, men jeg opdager lige noget nyt hele tiden nu.

Sari: hmm er du sikker på det ikke er tovero i stedet for tobiano?? Jeg sys jo hun har en del fra begge sider her, men mest fra toveroen faktisk...

www.apha.com/breed/tovero.html

www.apha.com/breed/tobiano.html

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Det....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:30

Der gør at jeg ville kalde hende tobiano er fordi hun ikke har medicin hat, som er et kriterie for at hun ville kunne være tovero.

Men ja hendes pletter er placeret så man godt kunne tro hun var tovero. Men igen så er det svært at sige om hvilke gener der ligger bag hende.

Hvis du kigger på en hest som min paint,han er reg tobiano, selv om han godt kunne have aftegen der pejer mod en tovero. Men da hans ene farvede plamage sidder sådan at den går over hans overlinje på krysset og går ud i halen så denne kun er sort, er han ikke tovero.

Men jeg tror den eneste sikker måde at afgøre det på er at lave en gen-test. Men ved ikke lige hvor meget du vil gå op i det..

Sari

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 12:52

lige pt nu og her hvor økonomien ser ud som den gør, kan jeg desværre ikke gøre det. Men den dag jeg kan smide penge i det der ikke SKAL gå til noget andet tror jeg at jeg vil gøre det. Jeg er for nysgerrig til andet og vil gerne vide det. Osse da jeg efter evt kåring jo vil ha et føl på hende min.

Nu er jeg jo som sagt elendig til det her så kan du komme med nogle sider- el selv forklare mig hvilke farver der vil komme ud på et evt føl med hingste i forskellige farver.

Jeg mener de forskellige farve kombinationer. Jeg er ikk i tvivl om at hun er grå jo egentlig (når jeg nu fik mig tænkt om endnu engang).

Men hva vil de forskellige farvekombinationer på hingste kunne give med størst chance for udfaldet altså? Det er svært at forklare for mig desværre.

Eks.

Hmm Freja og en sort hingst = størst chance for et (?) farvet føl.

Freja og en grå hingst = størst chance for et (?) farvet føl.

Freja og en cremello hingst = størst chance for et (?) farvet føl...

Jeg er SÅ dum til den slags på nettet- at finde OG forstå det!! Og jeg ville gerne ha = størst chance for (?) farvet føl på samtlige farver af hingste med Frejas grå.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Ved du hvad..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 14:35

Farve hun er født med, altså inden hun begyndte at skimle?

Det er svært at komme med kvalificer gæt når du heller ikke ved hvad der ligger af farver bag hende.

Det eneste vi kan være sikker på er at er at der er 1 skimmel gen og 1 broget gen i spil. da begge disse gener er dominante og ikke ville kunne bæres skjult.

Men hvis du ikke ved hvad farve hun er født med er det faktisk umuligt at sige hvad farve resultatet er. Andet et hun i de afkom hun få vil der være 50% chance for de bliver broget og 50% for at de vil skimle.

Med den skimle hingst er du så oppe på 75% chance for at at et afkom vil skimle med tiden.

Og med cremelloen er du jo så sikker på at afkommet også få en cream gen.

Men når jeg stadig ikke ved hvad farve freja er født med kan ikke komme med nogle dicidert % chance for hvilke farve et afkom vil komme ud med.

Jeg ved ikke om det hjalp, men du er altid velkommen til at spørge, hvis du har farve spørgsmål.

Sari

0
0
Svar på denne tråd

Gray tobiano
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 11:58

Det er hun helt sikkert.

paa dansk graaskimmelbroget eller tysk porzellänsschecke.

Hvad un gemmer under der brogede er jo svaert at sige. Hvordan saa hun ud da hun var yngre?

Det er jo egentlig ligegyldigt for hendes farvebetegnelse men kan have betydning for hvad hun kan nedarve til evt. foel.

Mvh. Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 19:29

Jeg kan desværre ikke rigtigt sige mere om hende. Men så vidt jeg ved har hun vist tilsyneladende nok set sådan her ud hele tiden fra føllebølle tid. Jeg har haft hende i lidt over et år og det eneste der har ændret sig er at hun er begyndene hvis i hovedet allerede i de grå områder så småt- fra blissen og ud af. Da dyrlægerne har forskellig mening om alder helt nede fra 3 1/2 år nu til ca 4 1/2 år nu. Sidste år på denne tid blev hun iflg tænderne sat til at være 3 år og 3 mdr- måske 6 mdr. I år for en uge siden blev hun- osse iflg tænderne sat til at være 3 1/2 år... Hmm... Hendes vacc bog siger 13/5-2004.. Og det er en dyrlæge der nok har sat hende til det ved den vacc. Såeh...

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider