Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Er glidetøjler virkelig i orden?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 00:05

Jeg sidder her nogle få dage efter DM for QH og har en kedelig sur smag i munden. Folk red med glidetøjler (eller noget tilsvarende) i opvarmningen i bedste stramsur stil. Sig mig, hvad er der ved at ske her? Er det virkelig tilladt? Det er det da ikke engang i stramsur verdenen.

Jeg kom som tilskuer om lørdagen sammen med en engelsk rytter som er meget interesseret i western og helt klart en potentiel ny western rytter. Hun har stået opstaldet i et stykke tid med en oldenborgerblanding og har i mellemtiden lært mine QH at kende og har proklameret at den næste hest hun skal have skal være en QH. Så endelig får vi hende med til et godt stævne, og noget af det første hun ser inde i ridehallen er en vis tysker med en glidetøjle så stram som..... Hendes første kommentar var et meget overrasket: Bruger de også sådan noget her? Jeg troede at vi skulle væk fra den slags. Fedt ikke sandt?

Og gudhjælpemig om ikke en af vores såkaldte bedste pleasureryttere gentog successen? Jow da, det går da vældigt i DK . Er vi virkelig nået dertil, at målet retfærdiggør midlerne????

Er jeg den eneste, som er skuffet????

Jeg synes, at det er så dårligt et signal at sende til mindre erfarne ryttere. Så bliver glidetøjlen jo også taget i brug der hvor lille Line bare ikke kan få tingene til at fungere fordi sadlen ikke passer og der ikke er penge til ordenlig undervisning. Som min datter ville sige: "det er faneme nedern".

Når jeg nu lige har fat i bræk smilierne, så var der heste som manglede foder og sandsynligvis ormekur, og en hest som jeg så blev redet og som var stokhalt. Undskyld mig, men var det et DM for verdens mest alsidige og vidunderlige race eller hvad pokker var det?

Jeg er nødt til at have luft!!!

Dermed er ikke sagt, at der ikke også var mange positive ting. Dejlige velsoignerede velfodrede og velredne heste, men det andet fyldte utrolig meget i min bevisthed.

Det ender med at jeg gør alvor af min trussel: Stopper alt det her og begynder at køre firspand med shetlandsponier

JC Great Pine Image

Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd

glidetøjler,
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 02:04

hvis der ingen regler er omkring glidetøjler er der vel intet og stille op - jeg mener at det er død ulovligt til dressur stævnerne??? Derudover kan jeg godt se at det er meget, et forkert indtryk og få helt klart.. Og nej min mening er også at man bestemt ikk bør ride med glidetøjle, eller andre former for indspænding for den sags skyld..

Så undrer jeg mig over at hvis du har set en hest i mængden, og jeg sitere "som jeg så blev redet og som var stokhalt" hvorfor så ikke anmelde det?? Under kvæg klasserne blev der da af flere fra publikum peget ko/køer ud der var halte, dette blev taget meget alvorligt, og de blev hurtigt fjernet..

Mvh Mia

Stormy ChimeS

&

Mia SvejgaarD

SØGER SPONSOR STØTTE!

0
0
Svar på denne tråd

Glidetøjlen
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 07:54

i sig selv er jo en "hjælpetøjle" og jeg har ikke noget principielt imod at den bliver brugt.

Selvfølgelig afmålt og korrekt og kyndigt.

Det kan faktisk være en hjælp i nogen situationer og til nogen heste.

Det er lidt det samme som med store stangbid. Det er ikke nødvendigvis skidt i sig selv (kan være et fint instrument benyttet korrekt og kyndigt) men kan benyttes og udnyttes på mange måder.

Jeg så til DM en reininghest blive volds-parkeret adskillige gange. Det syntes jeg var meget grimt at se på.

Det er heller ikke pænt at ride meget voldsomt inde på den lilleopvarmningsbane i forbindelse med showarenaen. Der var nogen der pløjede rundt så sand og mindre erfarne ryttere stod dem om ørerne.

Jeg ser ikke noget formål med at forbyde glidetøjler/martingals osv under opvarmning, men måske skal man bare stramme op om den generelle etik på alle områder og have nogen erfarne folk der kan gå rundt og lige prikke til de værste eksempler (uanset om det er glidetøjler eller hvad det nu er) og bede dem moderere sig lidt.

I sidste ende må folk jo bortvises af stævneledelsen hvis det bliver for voldsomt.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

så er vi tilbage.....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 08:42

.... til der hvor nogen skal klandres for det de gjorde ved et stævne

Men principielt vil jeg gerne deltage i debatten om glidetøjlen som hjælpemiddel eller tvangsmiddel, for det er jo lige netop det hunde ligger begravet - hvordan bruger man de midler man har!

Personligt har jeg haft god brug af glidetøjlen, både den almindelige og den "amerikanske model" hvor glideren sidder fast på tøjlen og ikke går op i hånden på rytteren.

Jeg har bl.a. brugt den til min gamle hest - han var travhest og det med hovedet ned for benene det forstod hans simpelthen ikke. Det kan være svært at omprogrammere heste der er så godt programmeret i forvejen. Så jeg smed en glidetøjle på ham for at hjælpe ham nedaf når jeg brugte benene. Han forstod pointen ret hurtigt og så var den af igen.

Det var effektivt, hutigt og kønt.

Ligeledes har jeg investeret i en af de amerikanske modeller til Bob fordi jeg trænede med sådan en på under Rick Lemay. Jeg rider med den engang imellem, kun et par gange om året, men det hjælper min lidt lange hest med at samle sig bedre og dermed også til at gå bedre.

Igen er den ikke stram eller kedelig at se på, men den guider ham stille og effektivt til den holdning han bør have.

Grunden til at jeg synes den er så fantastisk er jo fordi den er effektiv. Så snart hesten tager hovedet op, så er der kontant afregning ved kasse A, hvor jeg som rytter måske ikke ville reagere så hurtigt og måske være for langsom til at tage i tøjlerne. Så det er en hjælp for mig i mange henseender.

Så jeg synes ikke man skal skyde skarpt på det at ride med sådan en, jeg synes man skal sætte fokus på dem der rider med den forkert og bede dem stoppe - ikke alle andre der rent faktisk har fanget pointen i et fantastisk hjælpemiddel.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

glidetøjler
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 12:37

Det fantastiske ved glidetøjler er egentlig, at kun meget erfarne ryttere kan bruge dem korrekt. Og når en rytter endelig bliver dygtig nok til at bruge dem, så burde vedkommende vel kunne ride og uddanne heste foruden..?

Line & Hvedholms Figaro

- Magoo, du er den smukkeste stjerne på sommerhimlen

Hvil i fred, min skat <3

0
0
Svar på denne tråd

Alle hjælpemidler kan misbruges
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 14:13

hvis de bruges forkert -eller uhensigtsmæssigt, om man vil. En almindelig tøjle er vel heller ikke behagelig for hesten hvis rytteren sidder og flår i den, -og hvad med sporerne??

Som jeg ser det er glidetøjlen en hurtig genvej til at opnå at hesten forstår hvad jeg prøver at få den til. Det må da være bedre for den at gå korrekt hurtigere end hvis jeg feks. skal bruge 4x så lang tid på det samme uden. Sådan firkantet sagt.

BOSSE RULES!
0
0
Svar på denne tråd

Men Bossemor
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 16:16

De hurtige løsninger er jo langt fra altid de bedste. Det er jo netop tit lappeløsningerne, der kommer til at tage lang tid, da man som regel er nødt til at lave dem om. Og en lappeløsning er lige præcis hvad jeg synes en glidetøjle er.

Grunden til at heste slår fra er jo enten fordi at de mister blancen eller simpelthen mangler styrke til at bære sig selv, og ikke mindst rytteren, korrekt. For at kompensere for dette er de nødt til at slå fra, ellers vælter de eller deres muskler syrer til. Det er jo hårdt for dem at bruge sig rigtigt. Når man så smider en glidetøjle på dem forhindrer du dem jo i at bryde ud af rammen og tager derved muligheden for at slappe af i musklerne eller genfinde balancen fra dem, og så er det at vi får heste bag lod, heste, der ikke er i stand til at rejse torntappene, spændte overlinjer, ødelagte led/sener osv osv.

Min pointe er, at man på ingen måde kan opbygge de muskler og den balance det kræver, for at hesten kan bære sig selv korrekt, hurtigere end den tid det tager. Jeg vil meget hellere have at en ung/urutineret hest slår fra eller falder ned i tempo, når det hele bliver for svært for den, end jeg vil have en hest der smider hovedet ind bag lod og tonser videre.

At hesten skal flytte sit tyngdepunkt bagud, være på bagparten, være taktfast og lave et stræk ud af kroppen er I mine øjne noget den skal lære fra jorden - ikke ved hjælp af en snor, der hiver hovedet ned på dem!

Tak for en god debat :)

Line & Hvedholms Figaro

Hvil i fred, min skat <3

0
0
Svar på denne tråd

igen igen
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 18:12

Mia - du har fuldstændig ret, selvfølgelig skulle jeg have meldt det med den halte hest. Min eneste "undskyldning" var at vi skulle afsted og ikke så klassen færdig, og senere kunne jeg jo se at den faktisk ikke var blevet disket men ydermere havde fortsat i en klasse mere. Men næste gang melder jeg det selvfølgelig alligevel, kunne bare slet ikke forestille mig at ride videre på denn måde.

Formålet med denne tråd var ikke (kun) at diskutere brugen af glidetøjler/german martingale etc. Jeg ved udemærket godt at Mikis hest nok ikke omkommer af at gå med en glidetøjle et par gange om året, så den lige kan finde formen igen, hvis det er det man foretrækker. Der hvor jeg egenlig ville hen, var at debattere de signaler der bliver sendt ud, når man bruger dem og andre metoder/hjælpemidler til et stævne. Selv i dressurverdenen er det ikke tilladt i opvarmningen, og de plejer da ellers ikke være sarte. Der burde hesten vel være redet så meget, at formen er nogenlunde på plads og er den ikke, så kommer den det nok heller ikke på opvarmningsbanen.

Men når man forsøger at få nye ryttere med på banen i western ridning så er det jo bl.a. argumentationen for løse tøjler, der vinder. Man træner på hestens præmisser, og man er ikke grim ved den. Det falder altså lige lidt til jorden, når nu det første man får øje på en en hest som er ved at bide sig selv i bringen. Det behøver jeg da ikke tage til Gråsten for at se, det kan jeg se hjemme i min stue, når Anky Van Grunsven gir den gas .

Tina, du nævner også voldsparkering, eller fencing går jeg ud fra. Jeg synes også at den slags hører til i samme kategori.

Der foregår desværre mange stygge ting rundt omkring, og jeg synes, at det er godt nok at få vendt tingene på en ordenlig måde. Når vi er igang er det så ok at binde hovedet op på en pleasurehest i mange timer, så skal den nemlig nok søge ned, når den kommer på banen og får lov? (Bare rolig, det så jeg altså ikke i Gråsten )

JC Great Pine Image

0
0
Svar på denne tråd

Glidetøjle
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 19:28

Altså jeg er personligt imod glidetøjle, og ville aldrig proppe den slags på mine heste. Syndes det er forfærdeligt at se på de reingryttere som næsten får hestens næse ind mellem forbenene, og så er de fleste godt nede at bidde i støvet.. Så også til DM for QH nogle meget hårde ryttere som i hvertfald ikke forstod af bruge dette middel fornuftigt!

0
0
Svar på denne tråd

western
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 20:33

greatpineimage: Jeg er fuldstændig enig med dig. Charmen ved western, for mit vedkommende, er netop de fine signaler og den pæne ridning. Som du selv siger; hvis jeg havde lyst til at se underkuede heste og signalmisbrug der batter, så tog jeg ikke til et westernstævne, men til OL.

Hvis nye westernryttere ser de ting, som du så den dag, så ryger westernsporten ned på et niveau meget lig den almindelige dressurs. Det er jo netop de ting gamle dressurryttere, som jeg selv, "flygter" fra, så hvordan pokker skal vores sport tiltrække nye ansigter, hvis græsset ikke længere er grønnere på vores side af folden? Pludselig er det jo et fedt hvilken type ridning man udøver, metoderne og idealerne er de samme. Til sidst har vi kun de fede sadler at tiltrække folk med ;)

Line & Hvedholms Figaro

Hvil i fred, min skat <3

0
0
Svar på denne tråd

Hørt Hørt
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 20:38

Gitte, jeg er helt enig. Glidetøjler osv hører ikke hjemme under stævner, hverken i showarenaen eller på opvarmningsbanen uanset hvor øvet man så er.

Hvordan folk vælger at træne deres heste hjemme er deres sag, men har de trænet hjemmefra, skulle glidetøjler vel heller ikke være nødvendigt. I så fald burde man måske træne lidt mere eller lægge sine træningsmetoder om.

Jeg anfægter ikke glidetøjlen som hjælpemiddel, men jeg synes at folk alt for tit har nogle "særligt vanskelige heste", som altså ikke kan trænes uden. Det er så lille en procentdel, der virkelig har brug for den i forhold til alle dem, som bruger det.

Magoo: helt enig Den "lette" løsning er ikke altid bedst for hesten. Når man tvinger hesten i en holdning, den ikke har muskler til, beder man om problemer. Så kan man ligeså godt sende bud efter kiropraktoren med det samme.

En ting er hvordan man træner hesten hjemme, men til stævner er det for det første dårlig reklame for westernridningen, ikke bare glidetøjler, men også de andre ting der blev nævnt,- for det andet rider der også ryttere rundt, som bare vil have det sjovt med deres hest og ikke vil vinde for enhver pris. Personligt bliver jeg selv i dårligt humør, når en rytter rider sin hest grimt. Det ødelægger glæden ved at være til stævne. For det tredje sender westernforeningen/stævneledelsen et signal udadtil om, at det er helt okay at ride på den måde, når de ikke griber ind.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 21:40

Hvis man skriver skal man så ikke skrive navn så der ikke kan opstå nogen misforståelser? Da der var flere tyske ryttere og hvem menes der lige når der skrives "en vis tysker"? Er det ham der kommer fra Bremen og red for en træningsstald på Sjælland? Og hvem er "en af vores såkaldte bedste pleasureryttere"?

Ang den halte hest, burde dommeren så ikke også have set den? Og HVIS det er samme hest vi tænker på er det ikke første gang dn er blevet showet mens den har været halt. Samt at den hest jeg tænker på ikke frivilligt går ind i showarenaen, men må hjælpes på vej.

Dette er ikke for at lave ballade, men der kan sættes mennesker i forbindelse med uheldige episoder som de ikke har noget med at gøre,af dem der ikke har været tilstede og set hvem der snakkes om.

En anden ting er man gået fra Vilhelmsborg og Ikast med gode faciliteter og god bund og mulighed for at varme ordentlig op til et nyt sted med bl.a. dårlige tilskuerforhold, 2 små opvarmnings"ringe" hvor den ene var med cement med et lag sand, den anden blev ½delen optaget når det "lige" skulle tages et par billeder så de heste der skulle varmes op havde MEGET lidt plads, ikke optimalt når man tænker på hestene og de mange penge der er blevet betalt af rytterne.

0
0
Svar på denne tråd

så.....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:47

kan man også begynde og disikutere, når det er tydeligt at hestene er bange for rytteren eller ja ikk vil ind på banen, helt klart. jeg så nogle ting hvor man tænker - de fik ikke lov til a komme på mit sted, men desværre er der jo ikk ret meget og gøre. man kan bare håbe at de der ser dt melder det - eller kan se udenom også osse se den flotte og kontrollerede ridning der også finder sted. også må det være op til den enkelte at dømme hvilken ridning man vil vælge, om man vil være den seje der nok skal få sat hesten på plads med sporen så den spinner ekstra hurtigt eller om man vil "nøjes" med en 5 plads og en score på 62 - fordi man regner med at farten kommer med hestens erfaring.. altså med tiden...

:D:D

Stormy ChimeS

&

Mia SvejgaarD

Ny Hjemmeside: 123hjemmeside.dk/stormychimes

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:49

men westernsporten er ikke så meget mere fantastisk end andre ridesportsgrene hvad angår træning af heste. Hvis man forherliger western til andre mennesker om at der kun rides med løse tøjler og blider hjælpere så er man gået galt i byen. Ja... der rides for løse tøjler på en pæn og ordentlig måde men der er da mange andre ting. Og at træne en westernhest er ikke ensbetydende med at der ikke forlanges noget af hesten - at der ikke bliver taget fat og at der ikke bruges hjælpemidler - f.eks. glidetøjle/martingale. Jeg har selv en unghest på 3½ år og han har da også haft martingale på i korte perioder specielt da jeg selv i starten var på ryggen af ham - og det har jeg det ikke skidt med. Mange folk falder på r.... over alle de fantastiske heste man kan købe i Tyskland, USA, Holland osv. men hvordan tror I de heste er trænet for at kunne gå et fantastiskt stort stævne som 3, 4 og 5 års! det er ikke uden bruge af hjælpemidler - det er helt sikkert. Jeg var selv til DM og jeg så også den omtalte tysker - og jeg må indrømme at jeg havde ikke noget probmlem med at han havde glidetøjle - han ved hvad han laver og hvad der kan forlanges af hesten. Ligeledes var der utroligt dåligt opvarmningsmuligheder så det var ikke så nemt i forvejen for rytterne.... Man skal være god ved sin hest.... men det er altså ikke en hundehvalp men et stort dyr på 500 - 600 kg. der skal tacles. Hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

det er nu...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:00

bestemt heller ikk det jeg mener, selv bruger jeg martingal på min 2 års. og nej western verden er lige så lidt lyserød som noget andet er..

Stormy ChimeS

&

Mia SvejgaarD

Ny Hjemmeside: 123hjemmeside.dk/stormychimes

0
0
Svar på denne tråd

Desværre ja
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:45

og i takt med dyrere heste, større ambitioner, bedre pengepræmier og indtog fra det nogen gange mere målorienterede udland, så vil vi se mere af den slags ridning. Uanset om vi taler hjælpetøjler (som jeg stadig mener kan anvendes forsvarligt ligesom sporer kan anvendes forsvarligt - og uforsvarligt) osv.

Det er ikke alt det der foregår ved de store internationale shows der tåler dagens lys og jeg er sikker på at nogen af de heste ville foretrække en god gammeldags roll-kur hvis de kunne vælge.

Hvis vi stikker en 2½ års til en træner og siger lav en 72 point reininghest på 8 mdr...eller en top pleasurehest, beder vi så ikke selv om det?

Alle de der køber de toptrænede heste risikerer også at købe al deres bagage.

Jeg synes måske vi er lidt dobbeltmoralske at vi klapper over at se når hesten bare performer men faktisk også kan se at den har øjne så store som tekopper af skræk og sveder tran for den har lige galopperet 3 timer i opvarmningen.

Jeg har valgt en mellemvej. Mine heste har det først og fremmest godt, men jeg er nok rigeligt hønemor til at nå til noget som helst resultat. Derfor har jeg ind imellem hjælp af en mere kontant træner der opnår resultater i træningen men uden at skade hesten hverken fysisk eller mentalt. Jeg billiger at træneren tager mere ved end jeg selv gør for ellers ender det med at hesten træner mig til at bære på ham. Men vi er enige om stressniveauet som er under hvad man ser andre steder. Som Mia siger så kan dette kompromis måske henvise til 5. pladsen hvor lidt mere tam-tam kunne have givet en topplacering. Men det er så mit valg. Man må jo gøre som man har samvittighed til. Men mine heste er heller ikke en forretning for mig (spørg bare bankdamen)og jeg kan jo drive min hobby som jeg lyster.

Kan godt se hvor fristelsen kommer ind hvis der er investeret i en tophest som skal vise noget for videresalg eller feks for en karriere som avlshingst. Eller det er vigtigt for en træner at vinde en bestemt titel.

De amerikanske trænere og de største i Europa opnår ikke deres resultater ved at give hestene sukkerknalder. Nogen af dem kan formår at gøre det med en mere moderat behandling end andre og der må man som ejer selv vælge.

Og igen. Lidt mere opsyn til stævnerne kunne måske være godt, men jeg synes jeg har set flere halte heste o.lign. gennem tiderne som dommerne ikke engang har dømt ned. Så mon ikke det kræver lidt lobbyarbejde at få det ændret.

Så til sidste Just Slide at dommerne checkede grundigt for sporemærker. Det var bare så dejligt at se. Heldigvis var der ikke nogen der røg på den konto og det var en ros til rytterne.

På trods af niveauet var ret højt så var ridningen overraskende pæn til Just Slide.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Viking
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 00:24

Man må altså ikke sidde her på HN og nævne navne, og i bund og grund er det heller ikke det, som det handler om. Mit liv er for kort til at sidde på HN og hakke på folk som kom til at hive i stangbiddet på et forkert tidspunkt. Dette her handler om holdninger om hvad der er acceptabelt eller ej.

Og endelig så er din egen præsentation noget mangelfuld. Jeg kan godt lide at vide hvem jeg skriver med. Også på HN.Så det med navne....hmmmmm.

Jeg havde faktisk håbet på, at man i denne tråd kunne komme lidt videre end bare at hakke på den og den, for de er jo de "grimme". Derfor er der ikke nævnt navne. Og hvad ville jeg så opnå ved det? Intet i min bog. Nå nej de ville jo naturligvis se lyset og spørge til råds inden de stiller op næste gang .

Den halte hest har jeg ikke set før. Dermed er ikke sagt at den ikke har været showet før, men helt ærligt hvorfor har du så ikke sagt noget? Jeg blev da helt dårlig ved at se et komplet låst kryds og et højre bagben som næsten ikke kunne slæbe sig ud af arenaen. Og jo, jeg bander mig selv langt væk for ikke at have sagt noget, men som jeg har sagt, så gik jeg bare ud fra at den ikke ville blive showet mere. Alle kan trods alt komme til skade undervejs. Nu bekræfter du bare at det nok ikke er sådan. Hvis ellers vi taler om den samme hest?

Håber, at vi kan fortsætte debatten i en god tone. Det er da lidt mere interessant end langt de fleste tråde her på HN. Sorry

JC Great Pine Image

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig Tina og Tina
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 08:42

Der foregår lige så meget på hjemmebanerne i western verden som i dressur og spring verden og jeg mener helt klart at hjælpemidler brugt på en god måde er en god ting, også for hesten!

Om vi skal bruge dem til stævner eller ej kan der siges både for og imod for selvfølgelig skal hestene trænes hjemmefra men på den anden side bliver det vel ikke bedre at bruge hjælpemidler fordi der ikke er nogen der ser det?

Når vi taler om hestens præmisser og velbefindende skal vi også huske Vikings pointe med gode opvarmnings og bundforhold. Det er da ikke rimeligt at hestene skal have så dårlige vilkår som vi desværre ser nogen steder.

Jeg har svært ved at se at der kan være en og kun en sandhed i denne diskussion. Det må være en vurdering i hvert enkelt tilfælde og selvfølgelig ideelt set på hestens premisser.

Jeg tror på at jeg gør det rigtige for mine heste og jeg kunne ikke drømme om at lave noget på dem som jeg kunne frygte ville skade dem på længere sigt. Jeg er også nødt til at tro på at i hvert tilfælde de fleste af alle I andre har den samme holdning, -ellers ville det jo ikke være til at holde ud at se på at andre rider.

Ser jeg noget som jeg ikke kan lide at se, så tror jeg på at det skyldes uvidenhed eller penge. Det første kan der jo gøres noget ved, det andet er straks en anden sag jfr. hvad andre har skrevet om krav til hestens præstationer.

Iøvrigt et rigtigt godt emne!

Maybrit

BOSSE RULES!
0
0
Svar på denne tråd

den halte hest....
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 08:48

Man kunne jo også tage kontakt til rytteren ang den halte hest. Det er jo ikke altid sikkert at man som rytter ved at den er låst, hvis den kompensere og derfor yder det den skal.

Hvorfor dommerne ikke så det, det er da en gåde.

Jeg synes godt at man i den situation kunne tage kontakt til rytteren og spørger ind til det, så rytteren måske kan hoppe ned og se sin egen hest fra jorden af og derfra tage kontakt til dyrlæge og hive hesten ud af showet hvis det er så grelt som I siger her.

Som rytter er det langt mere behageligt at få en face to face snak med publikum end at blive hængt ud på nettet efterfølgende.

Det er så nemt, I har allesammen set det og ingen har reageret! Det synes jeg er skræmmende.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 20:57

Spændende debat.

Har været i denne fantastiske verden i snart 5 år og har været til stævner som både deltager og som arrangøre.

Min personlige mening er at hjælpetøjler af enhver art burde være forbudt på stævnepladserne, hvad folk gør derhjemme er op til dem selv. Vil sige at jeg har samme holdning som Tinastormy omkring brugen af disse. Syntes at det er bedre for hesten at den bliver hjælpes til at forstå ved måske lidt kontant afregning, istedet for at rytteren sidder og flår i det stkkels dyr i en evighed og hesten alligevel ikke har nogen ide om hvad rytteren ber den om.

Halte heste.... ja efter min erfaring er det sjældent at man er til et show og IKKE ser halte heste eller hvor hestens hale er så skæv så man er ved at tabe munden. Har også set heste der over flere år er blevet showet og er urene. Nogle er det blevet kommenteret til, men sådan går hesten bare, den har ikke ondt er svaret!! Det er både ryttere på højt plan og på lavt plan. Det er jo ikke nogle regler om, om hesten må være uren så det er op til en samvittighed. Kender også ryttere der har startet en klasse og derefter hopper af hesten fordi de syntes den var uren, hvorefter de så bliver opfodret til at fortsætte, hvilken etik er det?! Syntes ikke at dommerne er gode til at se det, om moralen så er at det er ok at ride på halte heste ved jeg ikke, men syntes godt at der kunne være nogle krav til det.

Måske skulle vi alle generalt blive bedere til at sige til hvis vi ser noget på stævnepladserne som vi syntes er upassende.

Nete

0
0
Svar på denne tråd

glidetøjler
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 21:14

hjælpetøjler kan være et godt hjælpemidel ved et specifikt problem ( har selv redet med nogen 2-3 gange )

men er de nødvendige ved opvarmningen til et stævne, ja så er min ærlige mening at så er forarbejdet simpelhen ikke gjort godt nok og man burde bruge pengene på undervisning frem for startgebyr ved et stævne!

sidste år red jeg en weekend clinic for en træner, der gjorde meget ud af at vi ikke måtte pille ved hestens hoved når vi red...den skulle selv finde ud af det...fair nok, men 30 min senere udlevere han en tysk martingale som jeg lige skulle ride med næste gang???????????? der mistede jeg respekten....og helt ærligt jeg ser alt for mange billeder af træningsheste med hjælpetøjler, mener simpelhen ikke det kan være meningen, og at der måske er gået lidt mode i det???

men igen det er måske derfor jeg ikke er nået længere ??? :-)

0
0
Svar på denne tråd

måske skulle man
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 23:41

bare fra forbundenes og klubbernes side pointerer overfor dommerne at halthed må dommeren gerne være obs. på.

Måske tør dommerne ikke, for måske bliver de så upopulære dommere???

Har alle ikke set lidt af hvert i opvarmingen rundt omkring, alle vil gerne gøre noget ved problemet, men jeg tror faktisk ofte den strander ved, at der er for få hænder i forvejen til at køre et show af stablen og man derfor ikke kan afsætte en person til den opgave! Og hvem vil så være sherif??? over de andre, når vi nu næsten alle sammen kender hinanden?

0
0
Svar på denne tråd

glide tøjler
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 11:10

glide tøjler har jo netop den fordel at hesten selv kan give for bidet hvis rytteren ellers kan bruge det rigtigt. jeg har haft stor fordel af dem og de er heste venlige hvis de bliver brugt rigtigt. hesten finder hurtigt ud af hvor dens hovedes placering har det bedst og hvis du ikke hiver og flår i dem er de til gavn for dig og hesten når det er en hest der skal lære det.jeg vil anbefale at kontakte KLM rening horses (kenneth jensen) da han ved en masse om den slags og hvordan man bruger dem rigtigt uden at skade hesten

mvh henrik lynge

En mand bliver cowboy ved fødslen og ikke ved tvang.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 15:42

uanset om glidetøjlen er et godt hjælpemiddel eller ej, synes jeg stadig ikke, at det skal være i orden at ride med det til stævner. Det sender et forkert signal, at man ikke kan træne sin hest uden.

Hesten bør rides til samling og ikke tvinges ved hjælp af tarvelige tricks.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm selv
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 20:37

hvis du ellers læste teksten igennem ville du før du dømmer andre se at det kun er i opvarmningen. hvad så med den ellers flittige brugte martingalge som er dresur verdens modstykke?????? den syntes alle næsten at bruge i dresur og det er jo ok eller ???

En mand bliver cowboy ved fødslen og ikke ved tvang.

0
0
Svar på denne tråd

mvnkdæpfjø
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 21:43

Øøh.... Henrik:

Martingal bruges af springryttere og aldrig af dressurryttere...

Hvis dressurryttere partout skal trækkes ind i debatten, så er det altså her FORBUDT at bruge hjælpetøjler til stævner (opvarmning er også en del af stævnet).

Jeg synes, det er helt i orden at folk bruger hjælpetøjler hjemme; dem om det. Men jeg er ganske enig i, at det ikke hører til på stævnepladserne. Det sender et forkert signal af vores sport, og bør i øvrigt ikke være nødvendigt.

0
0
Svar på denne tråd

Sorry... jeg har ikk læst det hele..
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 01:25

... Men en foreslog at nogle skulle prikke til de ryttere der brugte hjælpemidlerne forkert....

Hvem skulle det være, Hvem har lyst til at blive upopulær...?

.. Og stævneledelsen skulle bortvise "de håede ryttere" ...?

Det ka de da ikk, så mister de jo PENGE.

Sådan er det bare.. næsten alt er tilladt, hvis bare der er penge i lortet..

Har selv prøvet, med bare en lille ting, i en lille klub, til et lille arangement..

Jeg sad i bestyrelsen og sammen med den blev det vedtaget at ingen måtte deltage uden gyldig Vac. Det blev mit lod at være kontrolant.. og blev jeg upopulær.. også fra uventet kant.. ja mon ikk.. en mødte op uden gyldig vac.. jeg bortviste vedkomne.. Paaanik... det kan man da ikk, hun har jo betalt...så skal hun jo ha pengene tilbage...............!!!!

Tja..hva ska jeg sige, jeg rev kontrolbogen i stykker og hun deltog i arangementet uden gyldig vac.

Ja.. Der er sket noget i Western verdenen i lille Danmark, siden jeg for 16-17 år siden startede denne ellers hyggelige ridestil.. og det er desværre for lidt "på den goe måde".

¤¤¤ HerligHesteHilsen Mulle.¤¤¤

www.123hjemmeside.dk/cowhouse

0
0
Svar på denne tråd

jklæasdf
Forfatter: 
Dato:  21-09-2008 10:46

Henrik: Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg på denne tråd, gælder det både opvarmning og showarena. Martingalen bruges af springryttere og ikke dressurryttere. Og nej, det synes jeg heller ikke om, men denne tråd handler jo om, hvad vi vil tillade til westernshows.

0
0
Svar på denne tråd

ja ja ja
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:05

hej

nu er jeg ikke western rytter.

men ville da gerne lige se det dm i tørsbøl ved gråsten da jeg jo bor tæt på.

og ja selve hestene var fantastiske at se på.

men rytterne bestemt nej at se de hjulsporre 3 cm hakked ind i hestens side gang på gang blev for meget og at hakke tøjlerne så hesten bliver øm da måtte jeg og min datter melde pas.

vi tog hjem og var meget enig om da western verden ikke ligger langt fra dressur verden på samme plan.

så heller hygge om hestene der hjemme hvor vi ved at vi kan fosvare det vi gør.

så ja syntes at jeg havde troet det måske var noget jeg kunne begynde på men blev slemt skuffet.

selv om det så godt ud og nogle fine heste dem er jeg ret vilde med

hilsen jette

opstaldning af heste tilbydes lille ridehal til vinter, fold, i natur skønne omgivelser store bokse på 3x4, tæt på kruså

den heldige ejer af 5 mini muler og den glade ponyrytter mor kan man være mere ...

0
0
Svar på denne tråd

Vedr. sporer
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 11:00

så er vores sporer altså ikke nær så slemme som dressur sporen! Tro det eller lade være!

Sådan en lang dressur spore kan virkelig hakke til blods! Vores sporer "ruller" af for sporingen - og er blidere.

Og det at du har set nogle "hakke" sporerne gentagne gange ind i hestens sider, en nok (forhåbentligt) ikke andet end korrigering af hesten!

Hvis du har set nogle hive og flå i tøjlerne så hesten er blevet øm! Det undrer mig, for jeg tror ikke at nogle af medkonkurrenterne ville lade det gå forbi uden at kommentere det til, enten rytteren selv, eller måske dommerne!

Jeg tror, at du har "set" noget, som du tror er at hive i tøjlerne, og at hakke sporerne ind i siden på hesten.

Det kan jo godt være svært at se det "rigtigt" når man ikke ved ret meget om ridningen, og det er jo nemt at dømme det så hurtigt.

Hvis så fremt, at det virkelig har været så slemt som du beskriver, så er der altså andre westernryttere, som ikke rider sådan. Så lade være med at generalisere sporten :)

Ja, jeg bliver en lille smule ærgerlig når der bliver meldt så kraftigt ud over for noget man måske ikke ved så meget om i virkeligheden!

Kind regards

Marion

Den er rig, som er tilfreds-

Chihuahua han. Dejlig lille uldtot sælges

www.amorinchihuahua.dk

0
0
Svar på denne tråd

1234566
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 14:21

hej enig jeg ved ik meget om det rigtig og forstår dig godt men var der sammen med nogle venner der kender til det og de spore blev brugt forkert. også enig med dig i at dressur sporrer er meget værre også min mening.det med tøjlerne skal jeg lade være da jeg ikke kan sige om det er som du skriver så der unskylder jeg gerne.

hilsen jette

opstaldning af heste tilbydes lille ridehal til vinter, fold, i natur skønne omgivelser store bokse på 3x4, tæt på kruså

den heldige ejer af 5 mini muler og den glade ponyrytter mor kan man være mere ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider