|
|
| Hot or Not |
| Forfatter:  |
S-Hitman »MR-noa« |
| Dato:  |
03-08-2008 20:51 |
|
Hejsa Vi skriver dette indlæg i håb om alle vil komme med nogle gode indspark til spørgsmålet om hvad gør man ved kvaliteten af trænere herhjemme. Dette indlæg er ikke skrevet for at hænge nogle bestemte trænere ud, men for at belyse problemstillingen der er ved trænerverdenen. Hos os har succesraten har ikke været god hos - 2 ud af 4 har faldet igennem det vi kalder mangel på professionalisme. Vores oplevelse: Vi købte en hoppe for snart 2 år siden i samråd med en træner, vores hoppe var rå og skulle derfor i grundtræning. 1.træner Denne træner skulle så træne hende. Det blev så på en måde som vi først var meget undrende over (men nu havde vi ikke haft unghest i træning før), vores hest måtte vores træner kun have kontakt med, mens træneren trænede hende. Problemet var så vores hest fik spisevægring og blev syg. Vi besluttede os for at det var vores hest og gik derfor i gang med røre hende o.s.v. På trods af betaling for træning oplevede vi at vores hest kun blev trænet når vi ikke var der (og måske blev hun det ikke!), ikke fik helt foder som hun skulle og kom meget lidt på fold. Til sidst tog vi konsekvensen og flyttede vores hest meget akut til en anden træner.
2.træner Vi får kontrakt på, vores hest bliver trænet fast 5 dage om ugen. Ved trænerens fravær fratrækkes der i kontrakten. Desværre bliver vores dejlige hest syg og det viser sig at hun faktisk er vaginal vindsluger og bliver syet, samt behandlet for hævelser + kiropraktor. Denne træner når så ikke så langt i uddannelsen.
Dyrlægen meddeler, da 2. træner har været meget lidt på ryggen af hende, at der er sket noget voldsomt hos 1. træner og det har en betydning for vores hest ryg og sind. Vi vælger derfor røntgenbilleder, kiropraktorbehandlinger o.s.v samt casslicks operation. Vores hest bliver klar fysisk men pga tidligere oplevelser kan vi ikke selv få hende igang.
Vi får gjort hende ridebar igen ved hjælp af Torben Andersen og sender hende derefter i træning i januar 08. Uden Torben havde vi ikke kunnet se lys...
3. træner Det går fremad hun kan rides siger denne træner, men hver gang vi er der er der altid lige sket noget og vi ser hende kun blive longeret. 3. dage før vores datter skal til at starte samridning smider vores hest træneren af og træneren føler ligesom efterfølgende at der ikke er kontakt til vores hest mere, hun har lukket og slukket overfor træneren. Vi får aldrig svar på hvordan træneren blev smidt af, hvilke omstændigheder der har været … Vi trækker endnu engang vores hest hjem ikke ridebar.
Vi er nu nået et punkt hvor efter næsten 1 3/4 års kamp og høren på vores meget umulige hest, at nu skal hun kunne rides indenfor det næste ½ år elles må vi finde en løsning eller spise hende!
Derfor vælger vi i samråd med datteren at nu får hesten en sidste chance og i samråd med den ny træner, som ved hvilke odds vi er oppe imod at prøve.
4. træner 2 dage efter ankomst rides vores ikke ridebare hest, af en ny og ung træner. Træneren tager nogle andre metoder i brug og det fungerer foreløbigt. Træneren kan fornemme hvordan vores hest er og rider så derefter..Træneren kan fornemme at der ikke er lagt meget ind fra tidl. trænere.
Så er det - vi nu med vores meget lange indlæg vil hen til hvad er det egentlig vi får for vores penge når vi sendes vores hest i træning, der skal ikke herske nogen som helst tvivl om at vi har brugt rigtig mange penge ca. 7½ mdr. træningspenge foreløbig på en hest som er blevet mere og mere umulig i stedet for mere og mere ridebar.
Så vil vi stille jer alle de ? hvordan kan man sikre sig at man får noget for sine penge. hvem betaler regningen når træneren er syg o.s.v, hvem betaler regningen når der ikke ses nogen former for træning af din hest.. Hvordan sikre vi som ejere at kvaliteten er i orden - skal trænere have en uddannelse??
Ville det være muligt at lave en HOT or Not liste, hvor folk kunne give stjerner efter de have haft heste i træning??
Hvordan hjælpe vi andre til ikke at falde i hos trænere, som hellere vil ligge på sofaen end at træne, eller som i virkeligheden ikke har kapaciteten til at kunne træne heste som falder udover standarden eller i virkeligheden ikke kan træne det du ønsker. Hvordan skal professionalisme opfattes her?
Før nogen siger øv bøv til os, så har vi så sandelig haft selvransagelsen i gang og derfor kan vi sige at følgende ville være et godt råd til andre:
Din hest skal kunne komme på fold hver. Hvilket foder bruges der. Der skal være et tilrettelagt program, hvor din træner beskriver hvad den skal kunne efter 3 mdr.. Hvis ikke, hvorfor (heste er jo forskellige så nogen skal have det i et andet tempo). Du skal helst have en skriftlig kontrakt hvor der også står hvem der betaler hvad også hvis træneren blive syg, ferie o.a. Du skal have muligheden for at kunne komme til din hest uanmeldt. Du skal have et jævnlig update enten i form af besøg hvor du ser din hest under træner eller tilsendelse af video. Hvilke referencer har din træner mht ungheste, speciale træning o.s.v Spørg i offentligt forum ud på en specifik træner. Hvilken uddannelse har din træner og hvordan har pgl. efteruddannet sig. Vi vil meget gerne høre om andre erfaringer, er vi de eneste der har været igennem trænere som ikke ville eller ikke havde kapacitet til at indfri det de havde lovet? I håbet om en saglig debat
"Muh chael" AKA: menig Ko -= o|O|o =- (\__/) (O.o ) (> < )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
har altid været at det var da utroligt at folk fra den ene dag til den anden kaldte sig trænere og pludselig havde svaret på alt. Især for nogen år tilbage var der en del amatørryttere der pludselig blev trænere. Alle andre jobs tager man en uddannelse til. Udstår en læretid. Jeg vil så sige at det at være træner er et af de mest komplekse jobs der findes. Man skal være god til: At ride selv/uddanne heste At showe At videreformidle sin viden ved undervisning/clinics Forstå begrebet kundeservice og integritet. Regnskab Marketing Psykologi (hos mennesker og dyr). Det er mange områder man skla beherske og nogen er svære at finde indenfor det samme individ. Selv de dygtigste mangler ofte en smule på et eller flere punkter, så man skal ikke forklejne trænergerningen overhovedet. Jeg synes det har stået om ikke grelt til så dog med lidt for mange historier som jeres. Alt for mange har betalt alt for dyre lærepenge. De seneste år vil jeg sige at mange af de danske trænere nu begynder på en efteruddannelse med mange flere clinics og korte udlandsophold osv. og kvaliteten er generelt stigende. De mest seriøse er stærkt på vej til at blive kompetente trænere. Jeg vil dog stadig anbefale unge med drømmen om at træne at tage til udlandet, både USA og Europa og være assistant trainers 2-3-4 steder og mindst to steder af over et års varighed. Det kaldes uddannelse. En dansk træner skal både kunne tilride heste og klare problemheste og showe konkurrencehestene. Det nytter ikke de har vundet et DM i horsemanship i 93 på deres pony. Det går ikke nu og om 5 år (se på udviklingen) er kravene blevet endnu større. Der er så også for mange trænerkunder der er for hurtige til at falde for store ord og armbevægelser. Det er tilladt at gøre sit forarbejde. spørge tidligere kunder, forhøre om resultater (både til stævne rmen også om folk er tilfredse med den første måned deres 2-års var i træning) osv. Den er meget udbredt den med at træneren ikke rider det der er lovet/aftalt. Jeg har selv prøvet det en enkelt gang, men det var lidt på prøve da træneren havde været syg og jeg betalte så kun for den vare jeg fik. Reelt nok. Alt i alt er det ikke alt der glimrer der er guld, men jeg ser en ny indstilling hos trænerne og inspiration og konkurrence fra udlandet. Fejlen ligger så altså også hos hesteejerne der ikke ser de magre heste og de manglende folde når de afleverer hesten eller forhører sig omkring...og læser mellem linierne for mange har svært ved at sige ligeud som i gør om deres oplevelser. Lidt sund fornuft skader altså aldrig. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er meget |
Noasark |
03-08-2008 21:37 |
|
fint indlæg du har lavet. Problemet har været for vores vedkommende at med træner 1 havde vi ikke været længe nok med at vide at vi kunne have spurgt ud offentligt. ved træner 3 så vi nok ikke os selv blive brugt som pengetank igen. Det var jo svært når vi ligesom havde det med at vi havde en vanskelig hest. Hvem ville ellers tage hende.. Vi har nu en træner som vi ved gør hvad der skal til og at der bliver trænet (og ikke i ny og næ) fast. Der kommer meldinger hele tiden, ja sidste nye er at nu skal hun altså hesten sørme have sliders på....for nu sætter hun sig...eller hvad det nu hedder? MHT uddannelse i udlandet hvor man har været ude hos nogen, hvordan pokker finder man udaf om pgl. har fejet staldgang eller har været trænerass. Det ville være dejligt hvis man kunne se en ref. liste på træner siderne, med kontaktadr. til disse ref. Jeg tror uanset hvad så kommer vi nok ikke sofahyggerne helt til livs men jeg tror hvis man opsatte nogle pkt. så havde man da lidt at gå udfra..
Så er det herretid, vi har en hel masse fede skjorter hjemme både til reining/pleasure/cutting mm se mere på www.noas-shop.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er meget svært |
|
|
Som I jeres tilfælde, har det da været en lang pinlig affære. Jeg har haft en bl. pony i træning, som skulle lære at chancere i galoppen. Det lærte den ikke. Jeg havde Diamond i træning, og den kom heller ikke så langt. (her er det ikke hos Mia Haugsted) Nu står jeg med en ny unghest, som jeg vil sende i tilridning, men jeg har ikke besluttet mig, og jeg ender nok med at komme for sent med en bookning, og må så selv tilride ham. Jeg er i 7 sind, for hvad er en alm. tilridning contra en reining tilridning/pleasure tilridning????? Starter man ikke ens ud? Har hørt mange skræk historier, og selom jeg har hørt om en god træner i udlandet, tør jeg nok ikke, da jeg gerne vil følge med i træningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er kun ét at gøre... |
Knabber |
03-08-2008 21:52 |
|
Nu er det ikke for at være lyseslukker eller noget.... men den eneste måde man kan sikre sig at ens hest bliver trænet som man ønsker, er at gøre det selv.... Jeg er nok også lidt hysterisk hvad det angår... men jeg har oplevet mange trænere der har fået heste ind og derefter ladet en tilfældig pige fra stalden stå for ridningen... godt nok indenfor engelsk ridning, men hvorfor skulle det være anderledes i western sporten? Det jeg mener... selvom man er uddannet træner eller berider med fine referencer kan man godt snyde sig frem til lettjente penge på de heste der ikke er så "interessante"... Og det sker altså! Hvis jeg ikke selv kan følge med i hvad der sker med min hest vil jeg hellere selv forsøge mig frem, omend det går lidt langsommere  Det er bare sådan jeg har oplevet det...  Hilsen Charlotte
* ~* SUWR *~ * saddleupwesternriders.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det har været |
Noasark |
03-08-2008 21:54 |
|
en meget lang vej Jeanette alt for lang. Derfor vælger vi nu at komme med vores historie offentlig - mange kender den, da vi gudskelov har fået opmuntringer undervejs. Men ingen har desværre kunne pille ved at vi flere gange undervejs har fået opgiv hende, til sidst så var vi lige der også, men gudskelov har vi så fået hende i kyndige hænder, gives der op derfra så er det iorden, for så er beskuelsen ikke kommet fra sofaen men fra arbejdet med vores hest. Nu ved jeg ikke om det er rigtigt men det kan du jo nok rette med i Jeanette, men er der ikke noget om appyer kan være lidt specielle på sindet??? hvis ja så bør du spørger dig omkring med trænere om de kan dette - altså bruge forskellige træningsmetoder. Vi har nok oplevet, at nogen har tendens til en fast skabelon, dur denne ikke, så risikerer man at træneren skader din hest mere end 7 hest kan og det er dig der lige pludselig står med en ikke ridebar hest.
Så er det herretid, vi har en hel masse fede skjorter hjemme både til reining/pleasure/cutting mm se mere på www.noas-shop.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har desværre |
Noasark |
03-08-2008 22:02 |
|
ikke selv kunnet tilride vores hest, hverken da vi købte hende (da var datteren for grøn) og nu efter det forløb var vores hest altså ikke en der går 20 af på literen. Derfor har vi måtte ty til trænerverden og det skulle jo normalt vel også have været ok.  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg var ikke |
|
|
i tvivl, da jeg valgte at sende Baby i trænning i Tyskland, jeg havde været dernede og se stedet og arbejdsgangen i stalden, hvor meget de var på fold, osv osv osv og en ting jeg især lægde mærke til, var at alle hestene kikkede efter trænener når hun forlod stalden og vrinskede til hende når hun kom tilbage. Men jeg havde da også overvejet at gøre det selv, men jeg har jo en plan om at hun gerne skal nå langt, og det havde simpelthen taget for lang tid. Nu er hun hjemme igen og skal rides stille og roligt, vi skal finde hinanden og knapperne. Og så regner jeg med hun skal derned igen til vinter og lærer noget mere. men det er meget svært at skulle overlade sin guldklump til andre mennesker, især når der kører så mange skrækhistorier. hilsen Lotte ps Pia, jeg tror altså også i har væreet meget uheldige
Lev i nuet og elsk dem idag, det er ikke sikkert de er her i morgen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Jeg kan se i har været meget uheldige ja... Sådan har vi haft det med opstaldnings steder i steder i stedet desværre.  Jeg var heldig med min tilrider i sin tid. Jeg havde ikke mulighed for at køre langt, og ventede derfor osse på han fik sit eget sted op at køre før hesten kom i tilridning. At hesten ikk blev tilredet færdig var min mening, da vi havde tegn på forskellige ting der først skal være helt styr på.  Der var flere ting oppe at vende efter den dag han pludseligt kastede sig om på siden med træneren på ryggen. Det var et meget voldsomt fald og træneren kunne ikke ride i en uge pga skadet knæ. Vi ville ikke få refunderet noget, men jeg ville få en uges gratis træning + opstaldning ekstra i stedet. Det sys jeg var ok. Dog tog jeg ham hjem to uger inden han mente han kunne ha ham færdig som sagt pga. nogle ting jeg ville ha på plads mht hans helbred først. Desværre er der ikke helt klarhed endnu og jeg har en 5 års paint vallak gående som endnu ikk er ridbar, som har kostet 8000 kr i træning so far og kommer til at koster ca 12000 kr mere nok + han pga skader og sygdom de uheldige steder vi har stået på lige under et år kostede 17000-18000 kr i dyrlæge, samt pga alle disse skader 600 kr i dyrlæge til bedøvelse ved hvert smedebesøg.  Nu er hesten til mig hvilket måske osse er noget andet- men eftersom det ikke er hestens men trænernes skyld så at sige så tænker jeg lidt hvorfor er det så hesten der får en chance mere? Den er uforskyldt... Jeg ved godt at man som ejer ikke kan helgardere sig mod noget, men det er ikke hestens skyld i har haft uheld med trænere- og man kan sige at et nyt hjem måske ville være med til at forværre hestens allerede nuværende situation hvor den jo om det lyder egentlig ligesom min egen har været igennem lidt af hvert- bl.a. ikke at blive fodret korrekt. min endte efter et utal af dumme steder emd stress/depression og går nu stadig og hygger sig på folden. Der er nemlig kun en ting der kan forbedre denne sygdom og det er god ro, og står den inde en godt strøet tør boks hver dag mere el mindre.  Det eneste man rigtigt kan gøre for at finde ud af hvor vidt en træner er pengene værd, er vel at sætte sig på nettet og finde heste siderne og se hva andre siger. Jeg sys egentlig det er ok at man ikke skal igennem en kæmpe uddannelse for at blive trænerr, for det er ikke svaret der søges. En uddannelse vil ikke hjælpe spor. Det kræver godt nok at man består, men det er ikke = at folk vil ændre opførsel vedr. træning bagefter. At en dyrlæge skal uddannes er ikk = han gør hans arbejde ordentligt- se på en som ham Breth og hans såkaldte praksis En uddannet træner vil jo til enhver tid kunne gøre som oenstående, og vælge og sige, jeg ligger mig på sofaen selvom jeg er uddannet. Det giver mig ikke mere grund til at gøre mit arbejde bedre, det avr bare en hindring på min vej mod at blive uddannet og tjene penge. Uddannelse sikrer desværre ikke nødvendigvis kvaliteten da det ikk nødvendigvis er uddannelse men folks morale man skal ha gjort noget ved. 
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
PS. jeg valgte en engelsk træner. da jeg kendte hans kone fra tidligere vi stod samme uheldige sted. Jeg vil hellere vælge engelsk tilridning, da tilridningen ikk er så forskellig igen, o så selv videre træne hesten op i grundridning bagefter selvom det så tager lidt længere tid. Jeg har kun ros til Jørgen... Han er osse vant til at arbejde for pengene i det han arbejde på Blue Horse inden han valgte at stoppe og starte sit eget- dog hjælper han dem stadig på stedet når der er tid fordi han er uundværlig på stedet åbenbart 
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er dejligt at I tager emnet op |
|
|
For det med trænere er bare en jungle. Og jeg tager hatten af for jer over at I ikke har opgivet hesten. Det ville være så sejt hvis I får en show hest ud af Snow. Jeg har selv prøvet en af trænerne, som I også har været hos. Min heste tabte sig MEGET, fik dårlig mave, et stort sår på et forben (dyrlæge regning) samt blev halt på et bagben (endnu 3 dyrlæge regninger og 2 mdrs pause) Så 3,5 måneds trænings penge...ja jeg kunne ligeså godt have gravet dem ned ude i skoven. Når jeg kom op og skulle have undervisning..ja så fik jeg lov at skridte den af de første 5-6 gange og kun ride "rigtigt" en enkelt gang. Når jeg spurgte til noget om fx hestens dårlige mave så virkede det som om at vedkommende bare rystede på hovedet af den dumme uvidende dansker. Så fremover vil jeg sikre mig at foderet og folden er i orden og skal virkelig føle at jeg kan stole på min træners måde at passe og træne hestene på. Jeg vil følge min mavefornemmelsen for det gjorde jeg ikke sidste gang. Man skal se sig om i træner junglen..spørge rundt...lytte til hvad folk siger, også imellem linjerne. Besøge stalden. Ser hestene godt ud er boksene ordnede? TinaStormy havde faktisk prøvet advaret mig..men jeg så ikke signalerne tydeligt nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg ved godt |
Noasark |
04-08-2008 08:20 |
|
desværre at uddannelse ikke gør det, jeg kan da pege på nogen herhjemme så ikke er uddannet med som gør det ganske godt. Men men problemstillingen bliver altså når hesten ikke er lige ud af langevejen, kan træneren så putte en anden skabelon over eller kan man det ikke fordi man ganske enkelt selv har lært en bestemt måde og det er så det man vil give videre i træningen. Jeg ville ønske at de trænerne herhjemme vil være med at indgå i et system hvor folk kunne tilkendegive tilfredsheden med deres arbejde. Man har jo intet at skjule hvis man laver sit arbejde godt nok, vel. Nogen trænere er til grundtræning andre er det ikke, andre er til træning af ryttere, lad os dog få et lidt mere nuanceret billede end bare end oversigt på WP. Får vi Snow på banen hvad vores træner so far siger vi gør, så bliver denne dag meget bevæget for os, vi har troede på hende hele vejen også selvom det har været megasvært. Hun har fået den ro og tid, som der skulle til. Så desværre starter hun ikke op som andre i aldersmæssigt men noget senere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht uddannelse |
|
|
mener jeg ikke en organiseret uddannelse ligesom berider. Folk starter med ønsket om at blive træner med vidt forskellige baggrunde og det er derfor forskelligt hvad de skal lære med udgangspunkt i ovenstående mange mange ting en træner skal kunne. Ja jeg forsøgte at advare Birgitte og faktisk også Pia helt tilbage da i købte hest. Men da jeg samtidig formidlede en anden hest som blev overvejet kunne jeg jo ikke tillade mig at udtale mig helt uforbeholdent selv om jeg kendte til flere dårlige historier. Synd i har brugt så mange penge og bekymringer og jeg håber det kommer til at virke for jer. Jeg blev overrasket da jeg sendte min første unghest i træning efter stærke anbefalinger fra en god udenlandsk veninde. Igen det med at træningshestene hang efter hende som hundehvalpe. Hun mente ikke at foderet på opstaldningsstedet var helt godt nok så der blev indkøbt andet foder (uden forhøjelse af prisen) til træningshestene. Jeg har haft en anden hest dernede som pludselig viste sig at være lungesyg. Straks hun havde haft den på klinik (betalte ikke ekstra for kørsel/tid osv) havde træneren selv indkøbt spåner og ændret hestens udetider så den var ude hver dag mens der blev ordnet stald og den ikke længere nøjedes med paddock men kom på græs osv osv. Husker stadig da jeg hentede den første hest efter 2 mdr. Og den var ganske rå da jeg afleverede den. Den blev fremvist i ridehallen og gik bare super i skridt, trav og galop og satte sig konsekvent ½-1 meter når den stoppede. Hoved og skuldre på plads. Så tog hun snaffletøjlerne i een hånd og sagde at hun jævnligt checkede at hun ikke red for meget på tøjlen og så lavede den lige en serie 8-taller i trav med samme totale eftergivenhed. Hold da op. Så var jeg oppe og ride og jeg må sige at den var som smeltet smør. Indtil da havde jeg selv redet mine heste til og de blev da også ok hen ad vejen men det her på 8 uger inkl. sadeltilvænning var fuldstændig ubegribeligt for mig. Hold da op. Så der findes gode trænere med samvittighed og evner, men man skal lede. I øvrigt har jeg selv redet for en træner i USA i 2 x 3 mdr, men jeg har hverken talentet, drivet, helbredet eller servicegenet til at blive træner. Hatten af for dem der faktisk yder en god service og har en ordentlig forretning. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må da være en skræk historie |
|
|
Hej Pia og familie Det var dog en forfærdelig historie, jeg har jo hørt lidt fra jer i forløbet, men at se en samlet historie er lige til at få knopper af. Jeg har selv kun haft hest i træning hos 2 forskellige trænere. 1 gang, var da vi lige havde købt Hobby til Alvine, der blev hobby trænet i ca 3 mdr. Alvine kom 1 til 2 gange i ugen og red. Alvine var helt grøn i western, så hun lærte utroligt meget. Vi er fuldstændig sikre på at Hobby og Alvine fik den træning som var aftalt, det kunne vi simpelthen se fra gang til gang. 2 gang, det er nu og det er selvfølgelig min egen lille grasie, mors hest, så der var vi lige nødt til at finde en træner der accepterede at, mor her kommer med hesten, hun bliver trænet, og så kører vi hjem igen. meget omstændigt, men for mig og hesten, det rigtige. Vi har nok verdens mest tålmodige træner, der lægger et lige så stort arbejde i hesten som i mennesket. For mig har det været vigtigt at jeg kunne følge træningen, at hesten har stået hjemme, at jeg har følt at jeg selv var en meget stor del af grasies træning, for jeg ville være med hele tiden. Jeg havde forinden ikke hørt nogle skræk historier, så jeg kan bestemt ikke sige at jeg valgte denne form fordi jeg var blevet afskrækket. Jeg har på intet tidspunkt, hverken hos den ene eller den anden træner hørt at jeg ikke måtte overvære træningen, med grasie siger det sig selv, jeg er der jo hele tiden, Og da Alvine og Hobby blev trænet blev vi opfordret til at komme så meget som muligt. Jeg håber for jer at det forsat går fremad, og at i kan lægge denne historie bag jeg, der er mange trænere der både kan og vil det bedste for kunderne, det er forhåbentligt kun et fåtal der handler som jeres historie fortæller. hilsen jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja vi har nogen |
Noasark |
04-08-2008 08:50 |
|
gange tænkt hvad hvis vi havde taget den hoppe Tina , selvfølgelig kunne du ikke advare os, da du sad midt i denne formidling. Ingen kunne advare os på dette tidspunkt for der kendte vi ikke folk godt nok. Men i bund og grund er der faktisk urimeligt at man skal ude på junglestien for at finde ud af sammenhængen. Men det er jo sådan tingene står til i øjeblikket, det ville være rart hvis man fra klubbernes eller DWF side ville være med til en overordnet strategi, hvor man i stedet for bare at skrive alle som har lyst til at være træner på, godkendte dem via et eller andet oplæg, ligesom brugtvognforhandlerne jo har gjort. Det må da også være i de gode træners interesse at trænerstanden for et langt bedre ry og rygte. Uha hvor har jeg hørt flere historier på det sidste og det er faktisk ikke kun på nogen af dem, som vi har brugt!! Så ligenu er der flere penge at spilde derude flere steder end lige dem vi har forsøgt os med!  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
En ting jeg synes siger meget om en træner er opvarmning til show - jeg har meget ud af at iagtage trænere i den lidt pressede situation, ofte giver det et helt andet billede af personen. Jeg har heldigvis tid endnu til at tænke over det (har 2 1 års) - men jeg ender nok som sædvanlig med selv at ride til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte.... |
|
|
...det er fuldstændigt rigtigt, det du er inde på med opvarmningen til shows  Mange trænere opnår jo gode resultater på showbanerne, det der er interessant er HVORDAN de kommer dertil. Og der er opvarmningen en rigtig god ledetråd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun |
|
|
give jer ret i at det er en jungle derude vedr. trænere og jeg kan god forstå i efterlyser en evt. liste for i har været mega uheldige. Problemet her er at hvem skal stå for sådan en liste - og må man skrive for og mod div. trænere?? Der har før været tråde hvor folk har skrevet hvad de mener om navngivet træner - og der er ikke grænser for hvad folk mener når man siger ting højt om div. trænere så derfor går folk ikke til bekendelse om hvad de evt. ved om en træner..... Desværre....! Jeg selv priser mig lykkelig for at have hest på Tuse Creek Ranch - her har vi Ditte og James og jeg har ikke rosende ord nok for de to mennesker og deres træningsmetoder. Min egen unghest har været i basictræning og er i træning igen - og jeg er med i hele forløbet og de viser og fortæller... og er hesten ikke klar så får man det at vide. Og de er utrolige godt til at læse hesten og også en selv som rytter og kan de se der er noget som ikke fungerer så sætter de sig ned sammen med en og lave et nyt forløb som er tilfredsstillende for både hest og rytter. Jeg kan kun give dem mine bedste anbefalinger - og de har begge været i træning hos Bob Mayhew (staves?)i England og bliver selv trænet at andre udenlandske trænere og tager selv til udlandet for at blive trænet. Ditte er ligeledes uddannet dyreassistent med heste som speciale. Ligeledes er James uddannet dommer i AQHA, NRHA, ApHC dommer og dømmer jævnligt store NRHA og AQHA shows i udlandet. Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha den er svær |
|
|
God debat, men samtidig svær at forholde sig entydigt til. Jeg er jo selv leverandør og de mest besværlige mennesker at have med at gøre er kunder! Nøj hvor folk kan være stride og forlange det mest urealistiske. Jeg valgte at blive træner for at hjælpe, og hvis folk vil have min hjælp må de også stole på mig. Jeg sikrer mig mht skade på hest på fold osv i kontrakt, men gør det faktisk i samarbejde med hestepensionen, så ingen af os bliver hængt op på dyrlægeregninger for foldskader osv som vi intet har med at gøre. I starten lavede jeg kontrakt hvor der stod ned til mindste detalje, om hvad kunder fik for deres penge, men jeg har aldrig brugt den... Jeg synes jo ikke at det kunne være rigtigt at jeg skulle sikre mine kunder i hoved og r..., men satte mig selv nederst. Jeg vil jo også være sikret  Hvis mine kunder vil have kontrakt der fortæller hvor mange dage deres heste bliver trænet så får de den helt store kontrakt jeg har lavet... Men heri står også at jeg vil have erstatning der svarer til behandling hos læge, kiropraktor m.m. hvis deres hest laver skade på mig. Hvor mange kunder tror I vil skrive under på sådan en??? Ingen kan jeg sige jer... Nej jeg bliver enig med mine kunder om hvad deres hest skal hos mig og så må jeg prøve at indfri disse forventninger. Mange gange står jeg med en kunde der mener at de får en færdigtrænet hest klar til DM efter 3 mdrs træning. Det kan jeg også give dem i mange tilfælde, men nogle gange viser det sig at hesten har forkert grundridning eller måske noget "sygdom" og så må jeg gå helt tilbage til basis og starte forfra. Nogle heste jeg har inde skal rides 1 time hver dag og så har de det godt. Andre skal have max 20 min og så er de helt færdige psykisk. Mange heste har også godt af tænkedage hvor de kan fundere over det de lærte dagen før. Dett oplever jeg specielt med arabere. Jeg vil ikke underskrive en kontrakt der lover træning 5 gange om ugen i min. ½ time. Jeg kan ikke lave en standardkontrakt der passer hver en hest eller ejer for heste er individer og træning skal ske forskelligt. Jeg lever meget af min hverdag ud fra mavefornemmelsen. "Den" har normalt ret hos mig. Hvis jeg har en dårlig fornemmelse af en kunde takker jeg nej til at få deres hest ind. De gange jeg har ignoreret min egen fornemmelse har jeg stået med skrigende kunder i røret osv. Efter et par gange lærte jeg at lytte efter mig selv. Jeg er ikke blevet træner for at skulle hagles ned af andre mennesker pga forskellige livssyn og forventninger. Nej jeg er blevet træner for at hjælpe de heste og ryttere der kan gøre brug af min hjælp. Jeg kan ikke hjælpe alle ryttere, men jeg kan hjælpe dem der er åben for det jeg kan og føler at det virker for dem og deres heste.
Hende der lever og ånder for Western Pleasure www.mia-haugsted.dk Andelslejlighed på Frederiksberg sælges. 106 kvm. Fuldstændig istandsat. Billig husleje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor er det altså |
Noasark |
04-08-2008 11:05 |
|
bare supergodt du vil være med i debatten Mia  Kan godt se det kan være nuanceret, det skrev jeg også tidligere. Men jeg mener stadig at der kan beskrives hvor ofte hesten skal trænes og kan den ikke det så ændres dette. Jeg mener ikke ejere skal betale sygdomsperioder, ferie og andet sjovt som vi har prøvet. vi fik hos træner nr. 2 fratræk i prisen, da denne skulle til noget seminar. Det er sgi professionelt. MHT arbejdsskader så håber jeg du er forsikret det bør du ihvertfald være. Jeg kan godt forstå man som træner også kan have kunder som har urealistiske høje forventninger, men er det så ikke et samspil ml. træner og ejer, så træneren med pædagoiske evner lægger ud med hvad man som træner kan tilbyde indenfor den aftalte tid og hvad der evt kan spænde ben for dette. Vi har undervejs ikke haft nogen forventning om at vores hest skulle kunne klare en score 72, det har vi nærmest brugt som joke. Vi har haft bare haft en forventning om en ridebar hest med et min af grundtræning. Så vores "krav" har ligget på et meget beskedent niveau. Jeg synes jo samtidig at de træner som gør det rigtigt godt faktisk bliver ramt af de trænere som laver noget l... fordi kunderne generelt skal opføre sig mistroiske. Dårlig udgangspunkt at have i et samspil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Tjaa Pia, jeg synes det er svært at sikre sig både som leverandør og kunde og derfor har jeg erfaret at en detaljeret kontrakt nogle gange gør mere skade end gavn. Jeg rider som hovedregel mine heste 5 gange om ugen, men har da haft uger med sygdom hvor jeg har måtte springe en dag over og det har jeg det ikke dårligt over. Vi er bare mennesker og jeg vil hellere lade hesten holde en hviledag frem for at have mig på ryggen som har en kort lunte pga feber eller migræne. De fleste gange får jeg dog lavet lidt longetræning så den lige bliver rørt lidt. Jeg kunne aldrig finde på at tage fuld pris for en måneds træning, hvis jeg skal afsted til stævne en uge. Det er selvfølgelig ikke fair. Det synes jeg er noget helt andet end hvis man ligger syg en enkelt dag og bare ikke kan få sin krop til at samarbejde med hjernen ( Ja sådan har jeg det altså ved migræne). Mht forventninger og realiteter så er alle folk altså ikke ligeså lyttende som I sikkert er når I er kunder. Jeg har haft heste inde, hvor jeg har fortalt om rideproblemer til ejeren og fortalt at det måtte rettes før jeg kunne komme videre med lope etc. Men trods mange telefonsamtaler og sms'er om hvordan træningen er forløbet bliver de alligevel skuffet når de kommer og henter deres hest og den så stadig ikke kan gå en western riding. Nogle folk får ÉN ting i hovedet deres hest skal kunne efter træningsophold og de er fuldstændig ligeglade med alt det andet man har lært hesten. Og ingen (Gentager INGEN) skal fortælle mig hvad jeg skal træne deres heste i hvis jeg mener at hesten ikke er klar. Jeg har haft en hest inde der skulle blive stabil i lope og gå langsomt og ikke speede up ved overhaling til shows. Det var ejer og jeg enige om at jeg skulle arbejde på da jeg fik hesten, men jeg blev da hurtigt klogere. Det var jo umuligt at arbejde den lope ned, indtil hesten begyndte at gå rent takt og bruge sin bagpart. Mit motto er "Takt før tempo". Med det mener jeg at jeg på ingen måde vil gå på komprimis med takten i en gangart for at få hesten ned i tempo. Nej hesten skal være stabil i takt inden vi tager tempo af. Jeg forklarede ejeren næste gang hun kom på besøg at jeg altså havde måtte gribe det hele an på anden måde end først ventet og at jeg nok ikke kunne blive færdig med den lope på den ene måned. Heldigvis var ejer utrolig lyttende og forstående, og istedet for at være stædig og kun fokusere på tempo, opdagede hun pludselig hvor meget mere bevægelse hendes hest havde i hofte og ryg. Hun havde sendt hendes hest til mig for at få den ned i tempo og til at ligge stabil i hals og nakke. Det hun fik hjem var en hest der gik i højere tempo og havde nakken en anelse højere end ønsket... Men ja hesten havde fået en takt uden lige, undergriben med bagben og en fri skulder der nu kunne bevæge sig istedet for at ligge fast-tynget at dens egen vægt. Og tænk engang... Ejer var ellevild for hun sad så godt på sin hest og den var jo samtidig blevet så blød at arbejde med. Hun var en god kunde der hørte efter når jeg fortalte om træningen og hendes hest. Her lykkedes det mig at skrue forventningerne hen på noget andet istedet for det først antaget "Langsom lope og stabilitet i nakke". Alle kunder er bare ikke som ovenstående og uanset hvor mange gange vi snakker sammen og jeg forklarer fra top til tå, opstår der stadig misforståelser og til sidst en møg skuffet og irriteret kunde. Mange af mine kunder roser mig for den måde jeg forklarer tingene på og de siger at de har let ved at forstå mig. Men tro ikke at der ikke også er kunder der bander mig langt væk fordi de har betalt for en times udnervisning og føler at de har haft en "russisk cirkusartist" på besøg. Forstå mig ret; kemi, forståelse og respekt sdkal være tilstede mellem leverandør og kunde ellers ender man med erstatningssager og uvenskab. Derfor mener jeg at man som træner (og kunde) bør være bedre til at melde ud hvis kemien ikke er der og stoppe med undervisning/træning. Lad vær med at lade jeres heste blive hos træneren måneden ud hvis I har en dårlig fornemmelse omkring forløbet. I tager jo normalt ikke fejl når ham den lille gut inde i hovedet siger "der er noget galt" "det her virker underligt".
Hende der lever og ånder for Western Pleasure www.mia-haugsted.dk Andelslejlighed på Frederiksberg sælges. 106 kvm. Fuldstændig istandsat. Billig husleje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En tillidssag at sende hesten i træning |
|
|
Mange gode råd fra de forskellige ,ja det kan være en jungle at finde ud af,og jo mere man lærer ,jo mere kritisk bliver man. Men det er svært hvis man let lader sig begejstre af en med gode talegaver og virker som en der har styr på det hele - og sætter sin lid til vedkommende. For mit eget vedkommende lærer jeg også hele tiden , og skal nok også blive bedre til at sige fra noget før hvis "mavefornemmelsen " fortæller mig andet med min hest. Det er ret individuelt hvor langt man kan nå med hesten på 1 md. og der finder jeg det rigtigt som Mia skriver , at man er ærlig overfor kunden og tør sige noget som træner - det respekterer jeg. Vi vil jo vores hest det bedste , og så skal træneren være så professionel og reel at fortælle os noget før,hvis der noget der ikke fungerer - det er en tillidserklæring når vi sender vores "guldklump" i ridning. Kontrakt er godt ,hvis den bliver rettet til ,hvis der ændres noget undervejs ,ellers er den ikke noget værd!!!!!!!! Vi har haft vores 2 heste i træning - så vi er også nogle erfaringer rigere  TRO PÅ DET BEDSTE I FOLK TIL DET MODSATTE ER BEVIST
MvH Jette Hansen & Rockie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt realitetssans |
|
|
samt ærlighed og fornuft hos kunder er som Mia beskriver også en nødvendighed. Hvad er det vi afleverer til træneren? Jeg har feks den ene gang afleveret en 2½ års nykastreret, hingstet, snotforkælet unghest som havde gået en masse ture, haft engelsk sadel på 2 gange, aldrig bid og aldrig longeret andet end et par omgange i træktov i skridt. Det er vigtigt at fortælle træneren hvad det er man kommer med og hvilken retning man gerne vil gå med denne hest. Den første månedstid skal træneren så ind under huden på hesten. Afveje hvor den er stærk og hvor den er svag, hvad træningsplanen er og hvad man på det tidspunkt forudser resultatet vil blive. Og så skal man som ejer høre efter og stille opklarende spørgsmål hvis der er noget man vil vide mere om. Og man skal kunne tage hvis man får at vide at hesten er talentløs til den ønskede disciplin, at der er specielle problemer på et felt der vil kræve længere tids arbejde og at træningsplanen kan blive ændret og tilpasset hen ad vejen. Jeg har ikke nogen krav om at min hest bliver redet 5 x ½ time om ugen. Det er sgu for meget for en 2½ års. I hvert fald for mine der ikke er de hurtigst udviklede. Ca 3 ganges ridning + en tur i roundpen og en tur i longe samt noget foldtid er fint de første uger efter sadeltilvænning. Bare den daglige omgang og introduktion til alt muligt er jo også træning. Jeg forventer min træner er professionel nok til at afveje min hests fysiske og psykiske formåen. Hvis min træner feks sagde at hesten har fået 5 dages apuse fordi den var lidt træt og ked af det, så stiller jeg ingen spørgsmålstegn... jeg køber mig til fagekspertise og skal også lade dem gøre deres arbejde....men første gang jeg opdager at der bliver løjet eller ikke levet op til aftalerne så bliver jeg en meget besværlig kunde. Allerførste gang jeg afprøvede ovennævnte hest i galop hos træneren eksploderede en stor dressurhest lige bag os i vilde bukspring og pressede os bagfra ud i barrieren. Der sidder man på en 2½ års som var lidt "festlig" da man afleverede den og tænker at nu dør man. Enten bliver den bange eller også så følger den med. Hesten stoppede bare op og stod og kiggede totalt roligt og let forundret på den mærkelige hest som lavede mærkelige vilde ting frem og tilbage i hallen indtil rytteren fik kontrol over den. Så sprang vi an i galop igen, hesten sænkede blødt hovedet og gik superstabilt som før. Der var jeg sgu ved at tude af taknemmelighed. Som amatørrytter er det guld værd. At træneren indgyder hesten tillid til rytteren. Har oplevet lidt det samme ved en dansk træner hvor min hoppe havde fået noget separationskuller. Den gik op i limningen hvis andre forlod den (ikke hvis den gik væk fra andre). Der havde jeg en dansk træner til at ride den et par gange og mere skulle der ikke til fra at den var ved at smadre ridehallen til at den bare spidsede ører når den blev forladt. Det er sgu god og præcis hjælp, men det kræver man kan kommunikere med sin træner og forklare problemet. Jeg troede ikke det kunne rettes så hurtigt. Det var dejligt at det gik hurtigere end forventet, men man skal også kunne tage når det ind imellem går langsommere. Begge mine heste havde en meget ubalanceret galop (den ene var noget overbygget og lidt ponyfed)da de kom afsted og selv længe efter de travede og skridtede og lavede øvelser til UG skulle de stadig have ekstra støtte og fart i galoppen. Men det kom som træneren forudsagde. Bare lidt senere. Så jeg tror metoden er at spørge sig rigtigt godt for inden man vælger træner. Spørg træneren til metoder og hvordan og hvorledes de gør, deres principper osv (spørg til referencer og man skal være meget ny for ikke at have adskillige referencer). Når man så har valgt sætter man sig ned i ro og fred og fortæller hvad det er man kommer med (og er ærlig vedr. om man selv lige har været i gang med at prøve og har forskrækket hesten) og snakker om vejen frem og hvornår man evaluerer første gang. Men så er det også tilladt at stille kritiske spørgsmål til sin træner og så skal træneren kunne argumentere sagligt for sine dispositioner. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En tilføjelse |
|
|
Måske skulle jeg lige sige at min måde at drive virkesomhed på nok er meget anderledes end andre træners, da jeg kun har det som bi-job. Jeg gør det fordi det er sjovt og er ikke afhængig af pengene, da jeg har andet job der giver de nødvendige penge. Jeg kan derfor tillade mig at vælge og vrage mellem kunderne. Det kan andre trænere måske ikke, da kunder jo betyder "betydelige" penge for dem. Det er nok derfor jeg bliver lidt hårdnakket overfor nogle kunder og så hellere siger nej tak til at få deres heste ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God debat |
Dollas ♥Dollas♥ |
04-08-2008 16:13 |
|
Puha... Ja det er svært at finde den rigtige træner.. jeg overvejer også MEGET stærkt hvad jeg dog skal med Lady... Hun er jo lidt en dame, og jeg kunne godt forestille mig at kommer hun i de forkerte hænder får hun tæsk, da hun måske er lidt egenrådig engang imellem... så derfor ville jeg aldrig bare overlade hende til en træner i 3 måneder og ikke kunne få lov til at følge træningen.... Jeg har da et par trænere i sigte, men har også overvejet at gøre det selv, og så bare køre hen til den træner en gang om ugen og få undervisning... tingene vil tage noget længere tid.. men hellere det end at slippe hende ude af syne... For der er godt nok snart mange kedelige historier! Jeg synes det er en god debat, og det ville da være rigtig smart med sådan en træner liste, hvor tilfredse kunder har skrevet et par ord... og hvor der måske også stod, hvor langt i show de heste der havde været i træning var kommet osv... Men hvor er det altså bare for fedt at Snow er kommet igang.. efter alle de frustrationer.... Der er lys forude  Maja
Picó 28. Maj 2006 R.I.P Basse 5. Dec. 2007 R.I.P I vil altid være i mine tanker Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt Stop op - Lev livet Du ved ikke hvor længe du har det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg skal gøre |
Noasark |
04-08-2008 18:30 |
|
opmærksom på at 2 af de beskrevne træner faktisk er på trænerlisten på wp, så ud af ca 40 har vi altså nupset 2 ovennævnte med ovennævnte problemstillinger. Måske er der flere som kunne klare et brugtvogsneftersyn, der er det jeg hører på vandrørerne. Ærgeligt at det skal være sådan..
Hæ hæ skal til George Michael koncert i parken!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er også altid |
|
|
det som hedder kemi. Ikke to kunder har den samme opfattelse af den samme træner og omvendt. Der er også stor forskel på om man skal have en unghest redet til, en problemhest hjulpet eller en tophest showet. Trænerne kunne jo også "rate" hvad de helst ville arbejde med eller havde bedst resultater/mest erfaring med. Det ville være rart hvis der under hver træner feks var mulighed for at give en anmeldelse (ligesom man kan finde for hoteller o. lign). Et antal stjerner og en kort beskrivelse. Evt. efterlade kontaktoplysninger så nye potentielle kunder kan kontakte vedkommende for uddybende samtale. På den måde kunne de allerværste måske sorteres fra. At en træner har fået enkelte dårlige anmærkninger kan jo bero på så meget, men hvis halvdelen er decideret utilfredse så skal man nok bore lidt dybere inden man vælger vedkommende. Man kan så sige at det burde trænerne også kunne give os kunder, altså et skudsmål... ) Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes det |
Noasark |
04-08-2008 20:23 |
|
ville være helt fint hvis trænerne kunne beskrive deres interesse felt f.eks grundridning, reining, pleasure o.sv. , så havde kunderne jo også nærmest lidt at gå efter. Vi synes selv vi har gjort hvad vi kunne i sidste omgang, der var ikke lagt skjul på noget, hvilken forhistorie hesten havde og vi havde sågar Torben Andersen med til overleveringen. Foder havde vi selv med. Tålmodighed og o.s.v ja så jeg tror vist ikke lige man kan betegne os som svære kunder. Men øjne er jo forskellige. Ikke alle kan være lige tilfredse hos alle. Synes hvis man kunne lave en anmeldelse på følgende: Er målet nået? Foderstand, foldforhold, tilfredshed samlet (målet behøves jo ikke at være noget, men at man generelt alligevel er tilfreds fordi der er nået noget andet)  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha sikken |
|
|
en omgang i har været igennem!! Godt i har holdt ved og selv troet på det! det med trænere er svært - som andre skriver: Kemi er en vigtig ting - og har man som ejer realistiske forventninger til hvad hesten kan efter en måneds træning? Hvad er det man afleverer til træneren? Er det en hest der skal "aflæres" nogle dårlige vaner eller er der et godt fundament til at bygge videre på? Og fordi én kan lide en træner behøves man jo ikke selv at synes man "klinger" sammen. Her er det som en andre skriver også en god idé at se på opvarmningsbanen til et stævne. Hvordan rides der? Hvordan er trænerens opførsel generelt overfor hesten/andre ryttere? Jeg har prøvet et par forskellige trænere herhjemme og har fundet en jeg har meget stor tillid til og ikke ét sekund ville bekymre mig om at sende min hest afsted til (hvis jeg havde råd ) Men det ville da være en god idé hvis man kunne give point til de trænere der er på trænerlisten, selvom jeg personligt mener at det bedste er at kontakte træneren selv, og finde ud af f.eks træningsfilosofi, evt. tidligere/nuværende kunder man kan kontakte(vil træneren ikke oplyse nogle er der måske en alarm klokke der bør ringe) osv. Jeg tror dog ikke på point alene - der skal en kommentar med fra kunden om hvorfor man har givet point som man har - ellers kan man ikke bruge det til meget. Mvh Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trænere |
|
|
Der er jo mange ting som spiller ind, som mange andre også nævner. Jeg har selv haft en hest i tilridning for nogle år siden, og var meget tilfreds med forløbet. Nu kendte jeg vedkommende i forvejen som underviser og var ikke bekymret for om dyret kom på fold og om den ville få noget at spise osv, for det vidste jeg ville være i orden. Vi satte os ned og snakkede om hesten, da jeg kom med hende, og jeg viste hvad jeg havde arbejdet med og hvad den kunne. Vi snakkede lidt om forventninger og muligheder, og jeg fik tilbuddet om at komme og få undervisning på min hest løbende, og det skal jeg indrømme, at jeg benyttede mig af. Selv om jeg havde 140 km hver vej, så var jeg der 2-3 gange om ugen. Nogle gange fik jeg undervisning, og nogle gange sad jeg og så på, at der blev arbejdet med min hest, så jeg vidste nøjagtigt hvad der foregik med hende. På den måde fik jeg også rapport om, hvad der var foregået de dage jeg ikke havde været der. Så der var ingen overraskelser, da jeg fik hesten hjem. Jeg tror, at det er meget vigtigt at være med i træningen så vidt det er muligt, så kan man også gribe ind hvis der foregår noget som man ikke synes om. Kemien mellem træner og kunde og kundens hest skal være i orden. Forventninger til hinanden skal være helt klare. Det skal være helt i orden at stille spørgsmål, så som hvad sker der hvis du bliver syg? Det skal være helt ok at komme uanmeldt, og jeg synes også, at man skal afprøve det en gang eller to. Jeg synes også, at det er helt i orden, at man som træner er specifik i at forklare folk hvad man forventer af dem. Som altid er kommunikation og gensidig respekt nogle vigtige detaljer, som man kan komme langt med. Jeg tror desværre at det vil være umuligt at have et point system, for der vil altid være nogle utilfredse og nogle tilfredse kunder. Jeg tror det bedste bud er at forhøre sig hos andre, som har fået trænet hest der. Jeg har også hørt nogle grufulde historier på linie med Snows, og jeg må indrømme, at jeg ville aldrig acceptere, at jeg ikke måtte se til min hest, jeg stiller mindst 1000 spørgsmål ang. fodring og pasning, og ville aldrig bruge en som jeg ikke havde set ride før. Så man har selv et ansvar der, synes jeg, for det er åbenbart muligt at kalde sig træner uden at kunne noget som helst. Det kan vi næppe lave om på, men så kan man forholde sig kritisk til dem, så der bliver sorteret i dem.
JC Great Pine Image Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion
Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhh den er svær |
|
|
Nu startede vi ud helt "rå" i både western og med quartere som race. I vores tilfælde skulle vi jo både finde ud af HVAD vi ville ride i fremtiden og lære en ny race at kende der var lige en anelse kvikkere og hurtigere at arbejde med end vi var vandt til. Men vi gik i kast med at få undervisning som det første. Den første træner brød hesten sig klart ikke om, mens jeg fungerede ganske fint med træneren. Anden træner kunne hverken hest eller jeg forstå, det gik lidt for hurtigt og efter min mening var det lidt for hård træning af min lille baby som bare gjorde hende sur og tvær. tredie træner mente min hest var umulig og talentløs, så det fungerede heller ikke. men træneren gjorde et ok job, dog passede de nok bare ikke sammen hest og træner og min hest var noget stresset efterfølgende. fjerde træner mente løsningen med min hest stressede var en german martingal. det gjorde kun min hest mere frustreret og mig bange for at ride den. nu er jeg på forhåbnelig sidste træner, som både hest og jeg fungere med. det foregår i et tempo som både hesten og jeg kan følge med i. hun ligner en million, har fået sin fylde nogenlunde tilbage og blevet min dejlige rolige hest igen, og stresser ikke så let op mere. Men som ejer har jeg da klart gjort mig en del fejl i hendes uddannelse. JEG skulle selv finde ud af hvad jeg ville ride i fremtiden, ALLE sagde reining, reining, reining, og da min hest er allround avlet kunnen hun jo nok gå lidt af hvert. idag har jeg valgt de rolige klasser så som pleasure bla pga jeg har en ryg der har været brækket flere steder. og det fungere heldigvis også for min hest. Som ny er det svært at finde ud af hvad man skal vælge af træner, alle har en mening både positiv og negativ, og som helt ny western rytter er det svært at skelne imellem hvad der er hvad. Når man så samtidig ikke helt kender alle, så lytter man mere til avler, folk man har mødt, set på et par clinics og læser lidt på nettet. Man lærer efterhånden efter et stykke tid i denne verden at nogen trænerere er kanon gode til PR og promote sig selv, mens andre har en flok der nærmest ser på en træner som en guru, mens andre hvisker og tisker i krogene. Det er faktisk ret svært at finde rundt i som ny western rytter der kun vil sit hest det aller bedste. jeg har lært meget og lærer stadig meget. og vil ikek sige at der har været noget som helst ivejen med de trænere vi har prøvet os frem ved, de fungerede bare ikke for os, men jeg ved at mange andre har stor succes ved at bruge de trænere. Så det eneste man kan gøre er at stole på den fornemmelse man har i maven, i mit tilfælde tro på at min hoppe kunne blive rolig og velfungerende med rytter ligesom hun var fra jord. Jeg ville klart ønske jeg selv havde kunne ride hende til som jeg gjorde da jeg red engelsk, men med mit "handicap" duer det bare ikke. og heldigvis har jeg en træner som hjælper mig med at skole min hest ud fra de fysiske problemer jeg har og som ikek blir bedre, men dårligere. så for mit vedkommende er det meget vigtigt at ha en træner som ikke kun er dygtig til at træne heste, men også forstår hvad jeg har brug for i min hest, for jeg skal ikek bruge en hest der kan spinne eller slide 7 meter, jeg skal bruge en hest som JEG kan ride, alle steder hvor jeg nu vil hen. Jeg blir aldrig hverken danmarks mester, europamester eller verdensmester, måske kommer jeg heller aldrig til shows, jeg skal bare ha en hest som er let at ride uden den store belastning for min krop og som jeg kan ride på trods af mine handicap. Det tog mig lang tid at finde den rette træner for mig og min hoppe.Både fordi jeg følte trænerene havde svært ved at lytte, for de var jo træneren og var vant til at gøre det her og jeg jo skulle stole på at de kunne deres job, men også fordi i mit tilfælde har det været lidt svært at sætte ord på et relativt nyt handicap hvor jeg hele tiden lære nye begrændsninger og muligheder. så ikek den bedste cocktail, men nu er vi på rette vej og uhh hvor jeg glæder mig til fremtiden og vil nyde den tid jeg har i sadlen før jeg ender i en kørestol som fremtiden er for mig, desværre. Så man kan sige vi har taget nærmeste omvej for at nå i mål...
Hilsen
Christina
American Quarter Horses 4 life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa sikke en god tråd!!! |
|
|
Det er altid skræmmende at høre hvordan det kan gå med vores kære heste. Træner verdenen er altid meget svær at finde rundt i, uanset om det hedder western eller traditionel ridning. Western verdenen er ikke stor, og ja der er mange trænere i forhold til. Nogle rigtig gode, og andre tjaaa mindre gode. Vi har været utrolig heldige med de to der har redet vores heste, Rene, Littlemule har hjulpet os enormt godt igang, vi er han evigt taknemmelig, er altid blevet så utroligt godt modtaget dernede, virkelig følt os velkomne, var der flere gange uden hest for at lure dem af  (undskyld Rene). Men er jo vores dyr og vi skal have tillid til at det fungerer. De har været en meget stor hjælp på mange områder mange gange. Og er vores meget gode venner idag. Nu for tiden bruger vi Susanne Derks, til vores ungheste, hun kommer op til vores lille klub og underviser hver 14. dag, hvor vi er en del der modtager undervisning. Hun er en helt igennem kanon dygtig pige med en enorm baggrundsviden, hendes alder til trods, ( jeg er selv gammel underviser, og jeg siger jer, hun er bare GOD). Alle i klubben er virkelig godt tilfreds med hende, hun kan bare det at arbejde med en unghest men også god til at lære fra sig. Så ja hun hænger på vores lille klub de næste mange mange år  Så ja jeg synes det er meget trist at høre at folk får så mange dårlige oplevelser, der er rigtig trist både for rytter og hest. Når man sætter en hest i tilridning skal man kunne komme uanmeldt hvis det er det man har lyst til, kan man ikke det ville jeg aldrig sætte min hest sådan et sted, for så må personen i mine øjne have noget at skjule. Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan så tilføje |
Noasark |
05-08-2008 18:44 |
|
en forsat opdatering, at vores hest bare er en rigtig sød hest og nu er oppe på 6 galoprunder, skal have sliders på siger træneren. Hvem er så det der står bag dette mirakel ja det er såmænd Suzanne Derks. Vi kan næsten ikke få armene ned. Et skridt nærmere supersliden er vi kommet, bare eventyret bliver ved så kan vi og skal vi ikke forlange mere...  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For fedt |
Dollas ♥Dollas♥ |
05-08-2008 19:04 |
|
Wow hvor er det altså for fedt... hvor er det dejligt for jer Pia  Hun må satme have styr på det hende Derks  Maja
Picó 28. Maj 2006 R.I.P Basse 5. Dec. 2007 R.I.P I vil altid være i mine tanker Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt Stop op - Lev livet Du ved ikke hvor længe du har det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps vi kan kun give |
Noasark |
05-08-2008 19:08 |
|
de varmeste anbefalinger videre, der bliver altså gået til den på den rigtige måde hos Suzanne, så Maja du kan trygt sende Lady til Hobro, her er nemlig en træner der kan tackle det... håber snart vi får en lille opdateret video så vi bedre kan se hvad de nu har fundet på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep Pia |
Dollas ♥Dollas♥ |
05-08-2008 19:12 |
|
Hun er ihvertfald værd at overveje, kan jeg se på det hele, så måske det skulle overvejes kraftigt Den video vil jeg da glæde mig til at se  Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Maja |
|
|
Ja som Pia siger, man kan roligt anbefale Susanne hun er en pige med en helt fantastisk indfølingsevne, hun er istand til at ride hvilken som helst type hest. Hun rider Nordbagge, haflinger, oldenborger og nogle krydsninger som er lidt tunge heste at arbejde med, det gør hun til stort UG +. Hun rider min datters Paint som har en del gjordkrampe og som er en mega følsom hest det gør hun også helt fantastisk, så rider hun nogle quarter som hun også har fuldt ud styr på, og der sker en utrolig udvikling med alle hestene fra gang til gang. Så ja hun er en utrolig dejlig pige med virkelig styr på tingene, og med god opbakning fra forældre med heste forstand.
Hilsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valg af træner |
|
|
Når Bella skal tilrides bliver hun sendt til Mia Haugsted. Nu kender jeg jo både Mia og det sted hvor Mia opstalder sine heste, og det er et kanon sted! Mht. Mia´s træning så er jeg helt sikker på et Bella bliver trænet i det tempo som hun (altså Bella) nu magter. Jeg vil gerne forberede Bella så godt som muligt, og regner med at aflevere en hest der er sadelvant, som kan longeres og måske har haft rytter på. Den hest jeg gerne vil have retur er en hest der er rolig ved at have rytter på. En hest der kan alle tre gangarter, men som stadig kræver arbejde. Kort sagt en hest der har lært dens grundridning. Hvor lang tid det så tager, er jo op til Mia og Bella. Min hest skal ikke presses til noget, så om det tager 2 mdr eller 3 mdr må Mia afgøre. Vi ved jo ikke hvordan Bella vil arte sig som ridehest. Da jeg havde min araber brugte jeg en anden træner som underviser, så når Bispar skulle trænes røg han op til hende. Jeg kunne komme når det passede mig, og fil jævnligt sms´er der fortalte hvordan det gik. Da jeg kom og hentede ham var det en nyvasket og klogere hest jeg fik med hjem. Selv mine strigler var blevet vasket.  Efterfølgende er jeg så begyndt at ride hos Mia, så derfor er det et naturligt valg at vælge hende når nu det bliver Bella´s tur til at få rytter på. Og så er Mia efter min mening den bedste pleasuretræner vi har her i DK. Pøj pøj til jer, Pia. Håber at Snow forsætter den gode fremgang. Hilsen Benedicte
Så blev den ged vist barberet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg valgte også forkert |
|
|
Jeg købte mig en super sød quarter vallak, på næsten 3 år. arbejdede meget med ham fra jorden, hvorefter jeg selv gik igang med tilridningen, han var virkelig nem har aldrig bukket eller noget andet, men han er en følsom hest, som skal tages med rolige hænder, duer ikke hvis rytters temperamentet er hidsigt. Jeg lærte ham skridt, trav og gallop dog løb han igang i galloppen. jeg sendte ham i træning en mdr, hvor jeg selvfølgelig ikke forventede at få en top trænet hest hjem, men dog havde jeg regnet med at han kunne lidt, i hvert fald at han kunne slå an i gallop ved ben når jeg hentede ham igen... Jeg besøgte jævnligt stedet fik undervisning de sidste 2 uger da træneren ikke mente jeg skulle have det de første 2 uger. jeg forstod ikke helt at træneren ikke galloperede ham, mens jeg var der og at træneren nu pludselig sagde at han skulle longeres hver gang inden træneren ville sætte sig op. Derhjemme var jeg forlængst stoppet med longearbejdet da det ikke var nødvendigt (har en meget rolig hest). Han tager alting pænt og roligt så var virkelig uforstående. Da jeg hentede hesten kunne han ikke en dyt mere end da jeg sendte ham derop følte virkeligt at jeg lige så godt kunne have smidt pengene ud af vinduet 5000 kr. Og var gal over at træneren ikke bare havde sagt at det ikke gik. Da han kom hjem var han en smule mere nervøs men det gik nu hurtigt over igen og jeg lærte ham selv at slå rigtigt an i gallop ved hjælp af ny træner. Jeg har skiftet træner og får nu undervisning at Toos og Susanne som varmt kan anbefales...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da |
Noasark |
06-08-2008 20:13 |
|
op vi håber Suzanne ser dette (det fortjener hun også bare lige venner, hun arbejder jo med den meget umulige hest Snow ), er sikker på der også findes andre gode træner derude, som så ikke er nævnt her. Måske skal vi lave en ny tråd der hedder hvem må ride din hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trænerjunglen |
gstoltenberg |
08-08-2008 11:03 |
|
Det er vel nok dejligt at høre at i er godt på vej nu. Men for pokker hvor kan man få smidt penge ud i det blå på de heste. Jeg synes heller ikke at det er en god ide at svine trænere til på nettet - men vi må jo gerne ROSE dem vi kan anbefale  Jeg har også været rundt om et par gode og dårlige. Men jeg har vist været mere heldig end forstandig  Da jeg skulle have min første westernhest i træning, valgte jeg bare den der var tættest på, uden at undersøge noget som helst andet. Men jeg var utrolig heldig, for vi bor ikke langt fra Tuse Creek og det var Ditte og James der trænede hesten. Så det var rigtig god grundtræning, og jeg følte mig helt tryg ved dem. Hesten skulle have været der i tre måneder, men efter to sagde Ditte ærligt og redeligt, at de ikke kunne komme videre lige nu, hesten havde brug for lidt tid til at blive stabil i. Så jeg tog hende hjem og red hende selv, med undervisning af James hver 14. dag. God oplevelse, vil jeg sige. Da jeg skulle have min unghest, Tøffe, i træning, var jeg blevet fem år klogere på westernridning. Jeg begyndte at se mig omkring efter træner. Jeg spurgte alle jeg kendte, tog til clinics, med potentielle træneremner, så hvordan de red selv og især hvordan de heste de havde trænet gik, snakkede med andre kunder hos dem. Valget faldt på Rick Lemay. Inden Tøffe blev kørt til sverige, havde jeg selv stille og roligt lagt sadel på ham og redet ham lidt i bosal, jeg begyndte efteråret det år han fyldte to. Jeg følte ikke selv at jeg havde nok erfaring til at "lægge noget i munden på ham". Rick havde Tøffe i træning i fire en halv måned. Vi talte gennem hele forløbet om fremgangen. Jeg fortalte mine forventninger - Jeg ville gerne have en god stabil hest, der kan bruges til reining, men ingenting skulle forceres, grundridningen skulle bare være helt i orden, det første træningsår. Efter de fire en halv måned, mente Rick at Tøffe havde fået nok for en periode og jeg tog ham hjem. ca. en måned efter red jeg med i showet på Roskilde dyrskue. Jeg synes at det viser at jeg havde fået en ret stabil hest hjem, han var lige fyldt tre år  Hele vejen er jeg blevet godt vejledt og vi har forventningsafstemt løbende. Hesten har ikke super-reiningafstamning, og har i virkeligheden nok større talent for pleasure, men han går udmærket for en amatørhest, og når der er problemer, kan vi altid gå tilbage til basis, for det sidder der bare. Jeg havde ham deroppe igen i vinter, to måneder og fik lagt lidt mere på, da var fremskridtene ikke helt så enorme som fra næsten-rå-hest og til ridehest, men vi havde hele tiden god snak om det, og jeg blev aldrig lovet mere end hvad der kunne indfries. Hver gang er hesten blevet passet som et barn, og er kommet hjem flottere, mere velplejet og strålende end da jeg afleverede ham. Sidste år havde jeg min quarterhoppe derop i grundtræning - samme gode behandling. Jeg får ikke undervisning af Rick, kun når han holder clinics i DK, men jeg får undervisning af Heidi Magnusson, der bare er superdygtig, især til at få een til at forstå hvordan min krop indvirker på hesten - hos hende er det mig der bliver trænet mest - men det er ved gud også tiltrængt  Og så får jeg undervisning af Mia, der er kanondygtig, især til pleasure. Holdaop en forskel i min ridning efter jeg er begyndt at få undervisning af Mia og Heidi. Mit råd er at tjekke dem ud. Godt og grundigt, inden man sender hesten afsted. Hvis man på en eller anden måde kan få set hvordan de reagerer, når en hest opfører sig dårligt - vil det være godt. Jeg har set Rick på en hest der gik grassat - han mister aldrig tålmodigheden og bliver brutal. Han bliver roligt, konsekvent og bestemt ved med at bede den om at gøre det han vil have den til. Jeg har set andre trænere blive brutale fordi de blev bange - ikke et godt tegn efter min mening. Men det er selvfølgelig svært at komme til at vurdere. Man skal efter min mening også tjekke hvordan de heste de allerede har trænet går. Hvordan de selv rider - er det sådan jeg gerne vil ride? kan man spørge sig selv om. Og snak selvfølgelig med kunder, der har fået trænet deres hest af pågældende træner. Jeg vil også tjekke hvordan de bliver opstaldet og passet - og høre andre kunder om hvordan hesten så ud da den kom hjem igen. Jeg er helt enige med jer der siger at det også er noget med kemi. Jeg har haft trænere, der var dygtige - og helt klart kunne ride og også behandlede hesten godt, men hvis logik jeg bare ikke forstod - meget frustrerende. Pyhhh det blev langt. Hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor er det |
Noasark |
13-08-2008 11:00 |
|
altså bare dejligt at I har haft lyst til nogle gode indspark. Set i lyset at snakken her har jeg valgt at oprette en gruppe på facebook, hvor man kan skrive positivt om de oplevelse man har haft. Så det er altså ikke en hetz gruppe men en "god karma" gruppe overfor de trænere som gør det rigtigt godt. Det fotjener de altså. Skulle man være interesseret så kan man skrive over besked til mig om linket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Facebook |
|
|
Hvorfor lægger du ikke bare linket herind så vi alle kan se det / bruge det? For at gruppen på Facebook har en berettigelse skal man vel kunne finde den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arj altså |
|
|
så skal man måske til at oprette sig på facebook. Havde ellers svoret jeg var for gammel !! Nå ja manden har en profil, så må jeg bruge den  Skønt at vi kan komme af med den gode ros i stedet for at folk fortrinsvis brokker sig. Det er ikke let for en ny at finde en træner hvis trænere primært nævnes i forbindelse med ris. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| host host |
Noasark |
13-08-2008 18:58 |
|
man kan åbenbart ikke linke direkte til gruppen, gå ind på facebook.com og tilmeld smid et pb om hvilket navn I er oprettet på, så sender jeg siden til jer. Skal sige der er rigtig mange ryttere på facebooken efterhånden... Til Tina, synes absolut du skal skrive om dine gode erfaringer med Iris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja bestemt Pia |
|
|
Men jeg har skam også ganske gode erfaringer fra Danmark og står foran måske at prøve en yngre tysk træner som jeg er lidt spændt på. En allround pige. Men der går lige et par mdr endnu. Så skal jeg nok fortælle hvad jeg synes om hende. Regner med min 2½ års reining/allround skal derned til efteråret men det er ikke aftalt færdigt endnu og hesten er til salg så måske når vi det ikke hvis nogen køber den inden. Forhåndsindtrykket er reelt, personligt og realistisk og hun virker meget ærlig så det er jeg spændt på. Iris har jo droslet meget ned og fået civilt arbejde, så træningen er på absolut deltid. Hun vil fremover nok have 2-3 træningsheste ad gangen. Hun har godt nok min ridehest lige nu, men fremover skal man berede sig på kødannelser hvis man skal have hest i træning. Hun kan så også tillade sig at være kræsen og tage dem hun synes kunne være sjove. Til gengæld er hun rykket til Hamborg så der er knapt så langt nu. Så må vi jo se hvad jeg skal gøre med mine ungheste fremover. Har en 2-års, en åring og to føl og får føl igen næste år så træner skal jeg da bruge. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 121212 |
Thomas *weideke Foto* |
14-08-2008 08:36 |
|
Masser af hilsen Thomas www.weideke.dk Se masser af billeder på vores hjemmeside Fotografering tilbydes Weideke Foto
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan gør du |
Noasark |
14-08-2008 08:44 |
|
det???? det kunne jeg ikke lige finde ud af, tak Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Interessant læsning |
CharlotteT |
19-08-2008 19:07 |
|
Hej alle Nu har jeg med interesse fulgt denne tråd med alle jeres ups and downs, i er kommet til mange forskellige konklutioner som er mere eller mindre gode og jeg har forståelse for jeres ønske om at få en bedre oplysning af de forskellige trænere, men skal de så ikke også kunne få samme oplysninger på evt. kunder, altså er de gode betalere og til tiden er det noget møg avl de kommer med eller er det potentielle gode heste som rent faktisk har mulighed for at blive rideheste? I skal jo tænke på at USA jo ikke startede med at sende top kvalitets heste herover da vi begyndte og vi har derfor fået noget rigtig skidt ind i mellem. Som både mentalt men også fysisk ikke er i stand til at leve op til vores krav som hessteejere når vi nu har investeret i en dyr quarter.... Bare en take til jeres tråd, jeg er selv fysioterapeut og kan se at det må være svært nogle gange som træner at skulle trylle en gynge hest om til en show hest for ikke at komme med i denne tråd. Og det er ikke forbudt at bruge sin menneskelige intuition når man vælger træner, ligesom man vælger så mange andre mennesker ind og ud af sit liv gennem hele livet. Man stoler jo heller ikke blindt på en ejendomsmægler f.eks. Så tænk jer nu om og mærk efter om det er en person i ville betro jeres barn til skide være med hvad de siger, der findes jo også gode sælgere og de siger i hvertfald ikke sandheden. Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som før skrevet længere oppe |
|
|
Kan man tro på det bedste i folk og senere ser du sider du ikke bryder dig om - min mavefornemmelse skal jeg ikke overhøre , eller at min mand havde nævnt det for mig noget før, om at betale penge forud er dumt,fordi jeg er reel ,det er slut med at betale før man skal , jeg endte med at betale mere end jeg skulle . Jeg mener det er reelt hvis der er en dialog imellem ejer og træner -hvor begge parter melder ud hvis man ikke kan nå målet inden for tiden eller hesten ikke fungerer hos den træner -så må der findes en tilfredsstillende løsning -ligeledes hvis hesten ikke bliver redet det man har aftalt og man ikke skal diskutere om manglende træning. Så tro mig -Vi har også "sadlet" om 
MvH Jette Hansen & Rockie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmm..... |
Lene Eiberg |
20-08-2008 11:08 |
|
Hejsa. Jeg har også fulgt denne tråd med stor interesse og en del undren. Og jeg kan kun fuldstændig tilslutte mig Charlotte. Vi har gennem de sidste ca. 8 år haft 3 af vores heste tilknyttet 4 forskellige trænere.Danske og Svensk. Og jeg kan slet ikke nikke genkendende til nogle af de "downs",der fortælles om. Hos alle "vores" trænere er vores heste blevet behandlet og fodret fint og godt. De er kommet på fold,som vi også mener en træning-og showhest skal på fold.Hverken mere eller mindre. Vi har altid haft og har en god dialog med disse 4 trænere som vi respekterer meget for deres dygtighed og store arbejde med såvel vores heste som os. Jeg mener også at det kunne være yderst interresant om trænerne lavede en "Hot or Not" liste over potentielle kunder. Mange hilsner LENE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|