Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

findes der lette og stærke westernsadler
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 12:16

Hej alle :-)

Jeg er ny inden for ridning, og et af de problemer, som piner mig er, at jeg ikke kan få sadlen op på min lille hest :-(

Sadlen er 3 mdr.gammel Billy Cook Pro Cutter, jeg kan ikke engang svinge den halvvejs op :{-(

Både træner og de andre ryttere siger at det er et spørgsmål om teknik, og jeg bare skal øve mig.
Det har jeg så gjort på en metalholder til sadler. Men jeg er stoppet, fordi jeg er nervøs for at smadre sadlen. ?:-)

Nu spørger jeg jer:

Hvor meget er muskelkraft og hvor meget er teknik ved sadel "kast" ?

Findes der "lette" westernsadler, som er stærke nok til barrelrace,cutting m.m.? Sig JA! :-P

Glæder mig til at høre fra jer :-)

Grumme god Hygge
Fra
Lone og Rødtop :-D
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lone
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 12:28

Jeg har selv en Billy Cook Cutting sadel og de er altså specielt tunge. Men det gælder alle Cutting sadler.

Min reining sadel er lettere at have med at gøre.

Jeg har selv dårlig skulder (pt. 2 stks faktisk), men klarer det alligevel. Det handler meget om teknik i kastet/løftet.

Hvis du vil cutte, er det et must at have en ordentlig Cutting sadel. Så du må træne, træne og træne

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Tak Dorte......
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 12:34

Dit svar var frygtet ;-D

Grumme god Hygge
Fra
0
0
Svar på denne tråd

Ja......
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 12:37

...min træner siger også, at det er derfor der er flest mænd der cutter

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 16:45

Jeg har også problemer med at svinge min sadel helt der op. Har nu besluttet mig til at lave en kasse jeg kan gå op på, med sadlen. Så skal den ikke løftes så langt

0
0
Svar på denne tråd

"sadelkast"
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 12:00

Da jeg fik min sadel for ca 1½ år siden kunne jeg heller ikke svinge den op, på min hyp (150cm) men nu hvor jeg har fundet teknikken er det ikke noget problem. Kan enddog få den op på en stor hest på 170cm uden de store problemmer, dog skal den ligge der i første forsøg da jeg ikke kan flytte den ret meget når den først ligger oppe i den højde

Så øve, øve, øve....ligesom alt andet inden for western

mvh

Lene

0
0
Svar på denne tråd

en striglebom
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 12:12

ja den kender jeg godt den der med tilløb og så vupti..kom den kun halvvejs op

jeg tog vores striglepladsbom i brug..lagde et tæppe på og så var det bare i gang med at kaste hehehehe

og ja-det ligger i teknikken. god fornøjelse!!

Mangler part til dejlig western mule!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene :)
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 12:26

Jeg er begyndt at få alvorlige komplekser når jeg ser 10 årige piger svinge en westernsadel op på en hest , der er meget større end min! ?:-) :-P

Lene, du skriver at det lykkedes for dig efter at du fandt teknikken......kan du beskrive hvad teknikken går ud på? :-)

Grumme god Hygge
Fra
0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 12:57

jeg ved det ikke helt Prøver lige at tænke hvordan jeg egentlig gør det....Tror det kan beskrives sådan her:

Jeg står med front mod hestens bag og har fat i sadlen med begge hænder (en hånd foran-ikke i hornet- og en hånd bagpå). Har sadlen lidt mod den side der vender væk fra hesten i strakte (ikke stive) arme og svinger så sadlen op ved at dreje i hele kroppen og løfte armene selvfølgelig På den måde skal jeg ikke løfte hele sadlens vægt men "svinget" hjælper med at få den op, hvis du forstår. De første mange gange sagde det "bump" op på hesten, men det er "finpudset" nu så det er det der med at øve sig...

Når jeg læser det er jeg glad for at jeg ikke har video på når jeg sadler op, det må squ da se sjovt ud

Andre der tør beskrive hvordan de gør?

mvh

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Lene.....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 15:50

Det er en fin beskrivelse! :-D

Jeg har naturligvis også studeret når hestene bliver sadlet op, men har svært ved at se præcis hvor teknikken ligger.....det går så hurtigt :-P

Det ser også ud som om der er nogle , der bruger knæet i "kastesituationen", men det mister jeg balancen ved at prøve 8-)

Flere forsøg på beskrivelse af "teknikken" er velkomne.....jeg ved godt at de er svært at forklare, så tusind tak :-)

Grumme god Hygge
Fra
0
0
Svar på denne tråd

Lone...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 19:32

du kan bare komme ind til mig, så skal jeg lære dig teknikken i at kaste din sadel op på hesten.

Jeg har selv én af de helt tunge sadler og min hest er 162 i stg...så der skal teknik til i svinget...

Freedom rides....on a Quarterhorse

www.dkqha.dk/

Proud owner of an australien cattledog

En af tosserne

0
0
Svar på denne tråd

Jørn.....
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 10:45

Tak for dit fine tilbud, jeg tager dig snart på ordet og kigger forbi med Keld ;-D (y)

Grumme god Hygge
Fra
0
0
Svar på denne tråd

hæ hæ Lone...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 15:37

bare sving til

Men kender godt det der med de tunge sadler. Min mands sadel er en af den slags, som man nærmest skal lægge på hesten med en lift

Når jeg skal sadle CJ så nærmest slæber jeg sadlen efter mig, og helt galt er det hvis jeg skal hente sadlen ude fra sadelrummet i traileren og (helt) ind på dens plads

Pjat siger min mand og hiver sadlen fra mig og i samme åndedrag får jeg at vide, at jeg skal til at træne mine svage muskler...........

Vi må lide (for sadlen) Lone

Kind regards

Marion

Den er rig, som er tilfreds-

>>>>>>> Holy King Danbar <<<<<<<
>>>>>>>>>>> The King <<<<<<<<<<<<<

www.amorinchihuahua.dk

Gele negle? Jeg laver dem gerne.

Vi har fået Chihuahua hvalpe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider