|
|
| slet ingen... |
| Forfatter:  |
mig-og-min-hest |
| Dato:  |
22-02-2003 13:55 |
|
Ikke fordi det skal lyde negativt, om det at jeg hurtigt skal af med min hest. Men som skrevet i mit første indlæg er jeg kørt træt i alt omkring ham, ikke træt som sådan men jeg er "vokset" fra ham. Kender ingen en westernklub der kunne bruge en "elev" hest eller kender en ungdomswestern rytter der mangler en lidt speciel hest. Han er rigtig flot brun broget, bestemt et kig værd. Han er lærnem, og jeg er meget ked af at skulle af med ham, da jeg bestemt tror jeg kunne komme langt med ham, men jeg er som sagt vokset fra ham. Også fordi han stadig er unghest og jeg købte ham kun fordi han tændte noget i mig...hans personlighed, hans udstråling og charme. Men da jeg ikke videre erfaring har med ungheste og specielt erfaring i trafik, sælges han også på dette grundlag. Da det eneste problem er at han ikke er trafiksikker, og da jeg ikke bryder mig om at andre rider på min hest, sælger jeg ham også at den grund, men også fordi jeg ikke længere kan give ham den udfordring han skal have, pga. min manglene erfaring omkring ungheste. Derfor har jeg valgt at sælge ham, købe mig en ældre hest og øve mig på andre ungheste, så jeg i stedet den vej kan hente erfaring.
Slet ingen der er interesseret.
Husk at hesten har føleleser såvel som os mennesker Desværre er det ikke alle der forstår heste på den måde alle heste fortjener her i denne verden. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [GEN] slet ingen... |
|
|
Hej "mig-og-min-hest"..!!
Jeg vil meget nødig lyde negativ eller på anden måde gøre dig ked af det, men alligevel er jeg nok nødt til at fortælle dig om mine følelser da jeg læste dit indlæg.......måske fordi jeg selv har været tæt på din situation for nogle måneder siden.
Du har garanteret en rigtig køn og rar unghest dér,men problemet for mig er , at du prøver at "sælge ham på de negative ting" om du forstår... Ikke at du skal skjule at du har haft problemer omkring din hest, men for mig at se (sig hvis jeg tager fejl) har du gjort en stor fejl i at købe ung hest fra starten. Jeg fornemmer at din erfaring ikke rækker til at træne ung hest alene....???? Derfor er din hest endt med at blive for stor en mundfuld for dig,og det fremgår tydeligt for mig i dine indlæg (undskyld), men det er bare det, at hvis jeg skulle købe endnu en hest ville jeg nok tøve og tænke, "Nej, jeg vil ikke "slås" med en ung hest som en anden har opgivet".....Kan du følge mig lidt ??
Du skriver inddirekte : Skynd dig at købe min hest så jeg selv hurtigt kan skaffe et ridedyr som er nemmere....og det er altså ikke lige den bedste tekst i en annonce.
Fortæl hellere hvad din hest er for en "fætter" og omtal så de mere positive ting, men gør det klart for evt. køber hvis det har "været for stor en udfordring for DIG med din erfaring"....ellers er jeg bange for at han kommer tilat fremstå som lidt af en problemhest og sådan en hest ville jeg nok ikke gå igang med....
Som sagt må du undskylde hvis jeg tager fejl, det er bare synd hvis du ingen reaktioner for, og du måske i virkeligheden har en lækker og sød "pruller" gående, men bare har givet indtryk af noget andet......Og nok også lyder en lille smule desperat.!!
Men held og lykke ihvertfald.
Knuser Lone< img src="dokumenter/cowhead" border="0">
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mig-og-min-hest |
22-02-2003 15:29 |
|
Jeg kan godt se det rigtige i det du skriver Lone. Og ved 100 % godt hvad du mener. Jeg har INGEN problemer med ham foruden i trafikken. Han er en utrolig lækker hest at ride "venter på sin rytter", lytter meget og reagere fint på de øvelser jeg vil have ham til. Han har ALDRIG forsøgt at smide mig af eller, sparket eller bidt mig. Han ved godt hvor mine grænser går, til hvor jeg synes det bliver for meget af det gode. Og jeg ved hvor hans grænser går. Vi forstår hinanden på en måde jeg aldrig har prøvet før. Det skal lige siges at det næsten ikke er til at mærke at han er unghest. Jeg vil nødig af med ham, da jeg virkelig holder af ham, han glæder mig på alle mulige måder. Han er så nem at det er løgn. Da jeg købte ham havde jeg mulighederne for at få den rette undervisning, hvilket jeg er glad for at jeg har nået at have fået, for ellers havde jeg nok ikke så nem en hest, som jeg faktisk har nu. Men da mulighederne er blevet udslettet inde for det sidste halve år, har jeg det som om at jeg er kørt fast med ham.
Han er langt fra en problemhest. Jeg ved godt hvad jeg har skrevet, men på et grundlag stoler jeg ikke på ham, og det er i trafikken. Jeg kunne selvfølelig sammen med ham blive trafiksikker, men alle de gange hvor jeg har gået et tur med ham, også på veje, og han/vi har mødt visse køretøjere, har det været tæt på at gå galt. Ikke at bilerne/andet køretøj har været tæt på at køre ind i os. Men at min hest er usikker og bange for disse køretøjere. Og bare det at han søger ud mod vejen hvor de er, i stedet for at søge væk. Har på mange områder også gjort mig bange. Det er der hvor jeg ikke stoler på ham. Jeg har aldrig brudt mig om at andre folk har skulle ride på mine heste, ikke at de ikke må, men jeg bliver nemt jaloux, da det er min hest. Ved godt det lyder langt ude, men sådan har jeg det bare. Det jeg har hørt mange folk sige til mig er at, jeg skulle finde en der har stor erfaring inde for at vænne heste til trafikken, men det hjælper ikke lige på mig, da det er mig der også fare sammen når jeg er ude i trafik med ham (har ikke været det i snart 1 år). Så det er mig der er problemet også. Da jeg er bange for at han skal skubbe mig derud også, men også fordi jeg ved hvad han gør, søger ud på vejen, eller bliver bange for en lyd, der så gør mig nervøs.
For hvis jeg fik en til at gøre ham trafiksikker mangler man jo stadigvæk mig og min angst for at han skal gøre noget. Lyder som et dumt spørgsmål, men kan man komme over det også?
Jeg ved godt jeg lyder desperat, men det er et råb om hjælp. Jeg vil ikke af med min hest, men jeg vill så gerne kunne nyde naturen også i stedet for at være inde for opstaldinges/staldens/ridebanen/ridehuset`s fire vægge. Jeg har godt nok hørt om heste også der trods det ikke at være trafiksikker har et godt liv, bliver redet hver dag og nusset om, dog uden aldrig at komme ud på tur/trafikken. Kan man leve med det som rytter! Jeg elsker at komme ud og ride i natur/strand, men skal jeg opgive det?!
Hvad er der at gøre?!
Husk at hesten har føleleser såvel som os mennesker Desværre er det ikke alle der forstår heste på den måde alle heste fortjener her i denne verden. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Luna |
22-02-2003 16:35 |
|
Ærlig talt, synes jeg det er synd og skam, hvis du sælger din hest. Det lader jo til at I virkelig trives sammen, med den ene undtagelse af trafikken. Du kan sagtens lære at slappe af når du rider ham i trafikken, og så længe du er bange, vil din hest også være det. Tag det stille og roligt, og lad være med hele tiden at sige til dig selv, at enten så skal I ride i trafikken, eller også vil du sælge. Prøv helt at glemme det en tid, og fokuser på det I kan finde ud af sammen. Lån nogle bøger om horsemanship, og begynd at lave nogle øvelser som kan styrke jeres tillid til hindanden. Samtidig vil du også lære hvordan du kan blive din hests "leder", så den vil respektere dig mere end bilerne på vejen. Du kan også godt komme langt selv, uden undervisning hvis du lytter til hesten, og ikke forlanger mere end I begge kan klare. Men på et eller andet tidspunkt, vil du få brug for undervisning, også selv om du køber en anden hest!!
Husk at både dig, og hesten kan have en dårlig dag, og at det er helt naturligt.
Hvis du ønsker flere råd, må du gerne maile/ ringe til mig. Jeg synes bare, at det ville være kæmpe ærgeligt, hvis du solgte din hest.
Mvh. Luna Hesten kan sagtens leve uden os, men vi ikke uden den! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mig-og-min-hest |
22-02-2003 17:08 |
|
Jeg ved at jeg passer til min hest, det har mange sagt når de har set os sammen. Og jeg har det så godt på ryggen af ham. Han laver ikke noget. ang. trafikproblemet, jeg er blevet angst med ham, men andre heste jeg har redet i trafik med heste der var trafiksikker, er der ikke noget. Jeg vil så gerne overvinde min angst, men jeg har det som om at jeg ikke kan "ånde" når jeg skal i trafik med ham.
Jeg ved ikke hvor slemt det er mere, da jeg ikke har været ude og gå længe med ham. Men der hvor han står lige nu er folden lige ned til en meget trafikeret vej og der køre alle mulige køretøjere hver dag og der er der ikke noget, han bliver ikke skræmt eller noget. Kan det evt have hjulpet og skal jeg måske forsøge igen. For jeg vil så nødig af med ham. Bare alene idag da jeg var nede ved ham første gang i 14 dage (har været til prøve på en job med heste i jylland) og da jeg så ham der på folden, jeg blev helt ør og forelsket igen, men det bliver jeg hver gang jeg ser ham.
Jeg føler mig lidt lost
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Der er jo kun en der kan vide om du skal sælge eller ej, men i mine øre, så er det bare et spørgsmål om at du tager dig selv i nakken!!
Min Bob er heller ikke bange for trafikken, men han kan hurtigt blive det!!
Fx starter vi med at ride på tur. Sofir (min part) på Bob og jeg på min gamle hest Fjodor. Bob lægger ud med et par bukspring og lidt rodeo og så er Sofie spændt.. Bob tænker "@!#$.. hende der hun har ikek styr på en skid, så den der bus er godt nok måske noget der kan æde mig"... jo mere Sofie hidser sig op, jo flere ting finder Bob der er farlige.
Problemer er nok det samme hos dig. Du er allerede "bange" for trafikken inden du sætter dig op på hesten. Måske skal du lave lidt selvransagende arbejde og så tage en tur i byen i stiv arm, så du kan lære at hesten ikke er bange??
Et godt råd kan være at tage en ældre hest med i starten. Så kan det være at du føler din hest er mere tryg??
Held og lykke med den!
-miki-
....hende uden signatur!! hmmm er det en signatur når man skriver man ingen har Go figure!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jamen det lød jo straks meget bedre med beskrivelsen af din hest.............
Men du kan tro at jeg ved hvordan du har det. Jeg var selv meget nervøs på forhånd når jeg skulle ud med min tidligere hest, en ung araber,som jeg kom slemt tilskade med ved et styrt på asfaltvej for 2 år siden.
Jeg er nu enig med Luna og miki, i at det vil være synd at sælge ham, hvis du på nogen måde kan tage dig selv i nakken og arbejde med din hest i trafikken og med din egen selvtillid.
Jeg er ked af at jeg solgte min hest af den grund, ikke desto mindre kan jeg mærke min usikkerhed i arbejdet med min nye unghest, som kun blev tilredet i foråret sidste år. Og jeg var ved at sælge, men efter gode råd fra mange venner har jeg beholdt hende og skal nu arbejde med mig selv samtidig med at vi begge skal lære...
Gå lange ture med din hest i træktov, få een til at gå med og føre mens du rider, det er ikke pinligt når du har et reelt problem, og gør så som miki foreslog: Tag en rolig ven eller veninde med på en ditto rolig, måske lidt ældre hest.
Jeg tror på at du kan overvinde det, og bagefter vil du kunne sætte dig nye mål med din hest. Men som sagt:
Jeg ved hvordan du har det, så det er måske nemmere sagt end gjort.
Pøj pøj.
Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en sikkerhed!! |
|
|
Og det med at have en rolig person og hest med ud i trafikken er mange gange en meget stor hjælp. Både for hest og rytter. Jeg ved fx med Sofie at det er en kæmpe lettelse for hende at vide at vi altid kan bytte heste hvis alting går galt med Bob. Det får hende alligevel lige til at kæmpe lidt længere. Vi har endnu kun nået at bytte heste 2 gange på hele det år vi har redet sammen. Men det er en sikkerhed for hende at hun kan afsætte Bob til mig hvis han er helt bims.
Måske det ville være en sikkerhed for dig også??
-miki-
....hende uden signatur!! hmmm er det en signatur når man skriver man ingen har Go figure!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej,
jeg syntes man skal sælge en hest man er bage for at bruge, til det man har tænkt den til. Det kan blive meget farligt, når en ung uprøvet hest og en urutineret nervøs rytter, tror de sammen kan takle et så stort og regulært og farligt job som trafikken. Det er virkelig ikke noget man skal eksperimentere med.
Der findes 1000 søde heste til salg, og mange af dem er omvandrende livsforsikringer i trafikken. Få fat i en af dem og sælg din hest til en der ikke rider i trafik, eller som har "guts" til at lære den al det farlige....
Take care
Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [GEN] Prof. træning? |
Susanne h |
23-02-2003 11:41 |
|
Hej
Nu spørger jeg bare lige....
Når man sender sin hest i træning, findes der så en mulighed hos nogle af jer trænere, at man evt. kan få sin hest gjort trafiksikker med i "pakken"?
Det kunne da være interessant at vide?
Hilsen
Sanne
Når kun det bedste er godt nok!:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
23-02-2003 13:18 |
|
Jeg hvil sige der er ikke noget der hedder "trafiksikker", og jeg siger det fordi det behøver ikke at være hesten der bliver bange men at rytteren bliver ængstelig over en lyd eller et lys eller andet som forårsager at man "telegraferer" det videre til hesten som så ragerer.
Man kan få en hest til at være "ligeglad" med lyde, lys, ting, osw men det udelukker ikke at hesten vil reagere på RYTTERENS ANGST REAKTION!!!!
. med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tullermus |
23-02-2003 13:35 |
|
Nu er jeg jo så opstaldet et sted med engelsk redne heste, men på det her punkt med "trafiksikkerhed" er heste vel mere eller mindre ens.
Når de unge heste kommer i ridning hos os bliver de fra starten redet på udendørsbane, hvor trailere kører lige forbi, vores lille frontlæsser til udmugning stæser også forbi. Ikke en eneste unghest kigger eller hopper for tingene. Hvorfor? Fordi vi som ryttere er ligeglade (okay, min egen hoppe kigger lidt når hesten så er blevet læsset af, men det har vel noget med flokinstinktet at gøre).
Hestene kunne simpelthen ikke være mindre interesserede i bilerne end de er.
Så som Ariel siger, så handler det vist mest om rytteren.
Har set utallige heste på fold, der ikke er nervøse for biler, men når de samme heste kommer under rytter er de skræmt fra vid og sans! Det vil jeg vove at påstå er rytterens skyld.
Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Da jeg i sin tid skulle tilride min 3 års, var en ven til mig medhjælper. Hun sagde at jeg skulle tilride på vejen. Ups hvor var jeg bange. Så jeg lånte en lidt ældre pony, og sammen red vi lange ture. Jeg var lidt bange, det blir man jo efter man er blevet MOR, og kan forudsige alverdens ulykker. Jamen det gik bare så godt. Hesten er meget knyttet til ejeren og tør ikke løbe væk fra sin sikkerhed, altså dig. Nu har jeg en 1 1/2 års plag, og min fremgangsmåde vil være den samme. Bare ud på vejen. Med Hjelm på. Når det blir forår, vil jeg gå lange ture med ham og gå hjem til mig, inde i byen med grill, brugs mm. Bare fylde lommen med godbider.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej
Jeg er ikke enig med Ariel i, at det handler mest om rytteren når man taler om trafiksikkerhed. Naturligvis kan de fleste heste gøres trafiksikre. Det handler om træning.Man bliver da nød til at lære hesten at pludselige lyde og lys osv. ikke er farlige ting. Jeg har feks. en hest der er 100% trafiksikker. Det var den iøvrigt da jeg købte den. De første gange jeg var i trafikken med den da var jeg da så nervøs, at jeg reagerede på alt, selv lyde der ikke var tilstede.Det reagerede den overhovedet ikke på.Den gik bare som om den ikke opdagede noget som helst. Det er for øvrigt ikke et enestående tilfælde. Jeg har da både oplevet og hørt om masser af lignende tilfælder. Men det er ikke noget man skal begive sig ud i uden omtanke, da det kan ende katastrofalt for de ryttere hvis heste der ikke er blevet arbejdet med i " trafiksikkerhed".Det vil sige, at man naturligvis trækker utallige ture ved trafikerede veje osv. inden man sidder på ryggen af hesten. Men jeg mener helt klart, at heste kan gøres så trafiksikre,også selvom rytteren er nervøs.
mvh.
HEBN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
De første gange jeg var i trafikken med den da var jeg da så nervøs, at jeg reagerede på alt, selv lyde der ikke var tilstede.Det reagerede den overhovedet ikke på.
nej klart, for de var der jo ikke *ggg*
Nej pjat.. skal nok lade være med at drille. Nogle heste er bare sådan. Uanset hvad der bliver sat på ryggen af dem, så vader de bare afsted. Sådan er min gamle Fjodor. Han bliver sgu ikke nervøs over noget som helst. Men min lille Bob derimod. Han er ikke nervøs når jeg rider på ham, men Sofie har engang imellem lige nogle træk af nervøsitet og det går lige direkte ned i krikkedyret der så nægter at gå videre. Når Sofie så får taget sig sammen og har "overvundet" sin frygt, så rider de videre og så er der ingen problemer.
Men det bliver tit en ond cirkel.. hesten starter med et lille hop. Rytteren bliver nervøs. Hesten føler det og bliver nervøs og så er rytteren skræmt og ligeledes hesten.
Men jeg tror vel nok at Jette har ret i at man måske bør sælge en hest man er utilbens med. Jeg er bare typen selv der ikke ville gøre det. Giver sgu ikke op bare sådan lige, men nogle mennesker finder måske ikke modet så nemt. Det ligger måske dybt begravet... ja hvad ved jeg, jeg er jo kun mig!
-miki-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
En vigtig detalje I alle lige bør tænke på inden i afprøver jeres eget og hestens mod i trafikken, er at det faktisk KAN gå galt...
...HVIS hesten spasser, ligegyldigt om det er fordi du eller hesten er nervøs, kan både du og hesten komme meget slemt til skade.
.....MEN HVAD VÆRRE ER: Man involverer jo også bilisterne i dette eksperiment. Selvom det nok mest er hesten og rytteren det fysik vil gå ud over, er der dog adskillige eksempler på dødsulykker omkring biler der er kørt ind i vildfarne heste. Og det er mennersker i bilen der er døde.....!
......Tænk lige en gang mere, inden du udsætter stakkel uanende bilister for den fare det er for dem, evt. at påkøre din ikke trafiksikre hest.....
Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
24-02-2003 04:00 |
|
En lille historie for vurdering:
I over 7 år havde jeg redet fra vores gård i Tønder til ridehallerne i Tønder,omkring 5km, altid den samme vej, nogenlunde den samme traffik, med trucks op til 1 meter fra siden af min hest, og aldrig nogensinde et eneste side skridt eller noget nervøs ved POCO BUENO hoppen ( 1 dag 31år gammel) en dag kom jeg ridende den samme måde og pludseligt sprang hun sidelæns 1½ meter i bedste cutting stil.
WHOAAAA HVAD FA****???
Jeg stoppede og hun prustede og gik sidelæns og kiggede hårdt på noget. Jeg stod af, fik hende hen til det hun næsten ikke turde gå forbi, hvor hun krabbede sidelæns, og var lige ved at rive tøjlerne ud af mine hænder....... eventuelt kom hun ned til jorden.
Ved i hvad det var????? Et kæmpe sten som blev placeret i parken 100++ år siden i minde af Sønderjyllands sammen føring med den halvdel af SJ som havde været i Tyske hænder.
Jeg har lært derved at heste kan ikke være 100% trafiksikre, og hvil aldrig sige det til nogen.
med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej
Nej,Ariel, det er naturligvis ikke alle heste der kan gå i trafikken og de kan måske aldrig lære det. Men derfra og så til at sige, at der ikke findes trsfiksikre heste men at det udelukkende er rytteren det kommer an på, det vil jeg sige at det passer simpelthen ikke. Det kommer i høj grad an på hesten også!!! Alle heste kan blive bange. Det er dyr vi har med at gøre, men det er rytteren sikkert klar over, så er der nogle ting man ikke kan forudse og det er rytteren sikkert også klar over. Ellers havde man ikke med disse store dyr at gøre.
Når børn går til ridning på en rideskole, så kommer de også både i naturen og i skoven, hvis det er muligt og der er det da hesten der er det mest sikre, da det er børn man har med at gøre. Og sådan kunne der findes mange eksempler på trafiksikkerhed.
Til sidst vil jeg bare understrege det som Jette Nimand Gohlke skrev om de ting der er vigtige at huske på INDEN man rider ud i trafikken. Det er faktisk de vise ord , vil jeg sige.
MVH.
HEBN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [GEN] proff.træning. |
|
|
Hej
Nej,Ariel, det er naturligvis ikke alle heste der kan gå i trafikken og de kan måske aldrig lære det. Men derfra og så til at sige, at der ikke findes trsfiksikre heste men at det udelukkende er rytteren det kommer an på, det vil jeg sige at det passer simpelthen ikke. Det kommer i høj grad an på hesten også!!! Alle heste kan blive bange. Det er dyr vi har med at gøre, men det er rytteren sikkert klar over, så er der nogle ting man ikke kan forudse og det er rytteren sikkert også klar over. Ellers havde man ikke med disse store dyr at gøre.
Når børn går til ridning på en rideskole, så kommer de også både i naturen og i skoven, hvis det er muligt og der er det da hesten der er det mest sikre, da det er børn man har med at gøre. Og sådan kunne der findes mange eksempler på trafiksikkerhed.
Til sidst vil jeg bare understrege det som Jette Nimand Gohlke skrev om de ting der er vigtige at huske på INDEN man rider ud i trafikken. Det er faktisk de vise ord , vil jeg sige.
MVH.
HEBN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|