Jeg var i gang med at søge lidt på nettet faktisk, hvor jeg faldt over denne tråd.
Vi har lige investeret i en 10 års DV som startet og redet til og med M klasser, hvilket har resulteret i at han har rigtig meget galde i bagbenene - både pga. slidtage men også fordi han har mus.
Han gik igennem dyrelæge uden anmærkninger dog, og han fungerer helt perfekt når vi rider ham. Som andre også har sagt er det ikke farligt og ofte mærkes det faktisk ikke. Hos min egen dog, hvor det er rigtig slemt, kan det ofte ske at han er halt hvis han står stille.
Altså er det rigtig godt at sørge for de kommer ud og lave noget - gerne flere gange om dagen. Det er også rigtig godt til dem at gå på fold. Det værste man kan gøre er at lade den stå stille - det er lidt ligesom med spat, som forværres ved mangel på aktivering.
Galde kan også forekomme hvis hesten indtager meget jord når den spiser græs eller går på fold, da det derved sætter sig i tarmene. Noget af det bedste du kan gøre for din hest i dette tilfælde, er at fodre den med Mash 3-4 gange om ugen, da dette renser ud i tarmsystemet. Derudover kan jeg også varmt anbefale at give den Loppefrøskaller i maden, da disse samler alt sand/jord/skidt i hestens afførring.
Du kan evt. lave en lille 'gødningsprøve' på din hest/pony, ved at tage noget af dens afførring, putte det i en gennemsigtig pose med vand og tjekke om der er bundfald i, inden du begynder med Loppefrø.
Selv bruger vi Irish Mash, som vi fortynder lidt, i stedet for at lave den typiske grødlignende konsitens som der anbefales.
Et billigere alternativ (nogle mener også det er bedre til heste der går meget på jordfold) er SlobberMash'en, som ikke er nær så koncentreret som Irish Mash, og derfor kan fodres med oftere.
Der er selvfølgelig også en masse andre pulver alternativer, men det er altid at foretrække at holde det så simpelt som muligt!
Jeg håber du kan bruge det til noget:)
Mvh