Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Ungehest-galde i hasen.
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 11:14

Dyrlægen er kontaktet - men jeg skal bare høre om andre har været ude for det samme.

Lady har de sidste 14 dage haft galde i hasen, på udvendig side.... og de sidste 4-5 dage har hun også fået lidt i den anden has.

Hun er hverken halt eller øm, men trives som hun hele tiden har gjort, og opfører sig ikke anderledes....

Jeg har prikket på det, masseret med varmecreme og virkelig holdt øje med det.. men det er ikke forsvundet..

så jeg ringer så til dyrlægen idag. hun siger at det måske kan være en mus og så ser jeg så sådan ud! synes det lød mærkeligt, for nu var der jo også kommer noget galde i den anden has-samme sted... hun spurgte så om hun lige var kommet på græs, men det gjorde hun 1. Maj... for det kunne de nemlig også få galde af i benene af...

Det sidder nøjagtig samme sted, som da Basse havde en ledbåndsskade men det er det ihvertfald ikke, for hun er slet ikke halt... jeg bliver bare totalt paranoia når det handler om de heste-ben.. De heste er sku ikke andet end bekymringer hele tiden altså.

Har andre været ude for noget lignende?

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Stop op - Lev livet

Du ved ikke hvor længe du har det!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 11:45

Min hoppe fik galde i begge baghaser da hun blev 1 år.

Hun var på ingen måde halt eller øm.

Hun er røngtenfotograferet og der findes ingen forandringer...hun blev også longeret hos dyrlægen og der var intet galt i haserene.

Vi fandt dog en mus i den ene bagkode.

Ingen ved hvorfor hun har det, men nu er hun 3 år og stadig ikke halt.

Nu med

Painthoppen: JJ PleaseRepaintMe

Quarterhoppen: Tivio Zoe Zantana

0
0
Svar på denne tråd

hejsa............
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 11:52

så er lady ikke helt alene om sit problem kan jeg se... så kan jeg måske godt lige slappe lidt af

jeg synes bare snart jeg har haft problemer nok med de heste altså.... det stopper sku nok aldrig.

Er det ikke mærkeligt at hun var hævet i hasen og så musen var i koden? eller er normalt at det viser sig sådan.

Maj

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

Stop op - Lev livet

0
0
Svar på denne tråd

Wotan....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 17:12

Min gamle DV-er jeg havde til han blev 11 gik Middelsvær dressur med gode resultater og har fra han var 1½ haft glade på begge haser på udvendig side-ret meget. Det har aldrig generet hesten og derfor fik vi aldrig taget billeder af ham. Og da han desværre måtte lade livet alt for tidligt var det pga et brækket bagben istedet. Så det er ikke sikkert det betyder noget, men få det da checket for en sikkerheds skyld.

Det er altid bedre at vide hvad man har at gå efter....

-Randi

.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 18:02

hej maja der er intet at være bange for, godt alle mine heste har det, og ingen af dem fejler noget..

så der er ingen grund til bekymring.

ellers så ser jeg lige på det når jeg kommer ud til hestene

Anna

May Nights Chic

Little Snow Vision

Yellow Pocomon

Hellere gå ned i stilletter

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene alle sammen.
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 19:12

Anna: Det må du meget gerne, har heller ikke været ovre på vallak folden og kigge.. men har været rundt på hoppefolden og lure på alle heste-benene

Tusind tak for svarene, det er altid rart at kunne blive beroliget herinde

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

Stop op - Lev livet

0
0
Svar på denne tråd

skal lige
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 20:33

tilføje at det ser man ret ofte på QH siger kasernens, det har noget at gøre med at deres benstilling er meget stejle..

så dyrlægerne siger det er normalt, så måske har du en normal hest Maja

Pia

Så er det herretid, vi har en hel masse fede skjorter hjemme både til reining/pleasure/cutting mm se mere på www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

kasernens...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 21:16

Altså... hvorfor sagde dyrlægen ikke det?? nu var det desværre ikke min ynglingsdyrlæge (katrine) jeg snakkede med.... men jeg ringer til hende på mandag.....

Ja så kan det da være at Lady alligevel er helt normal

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

Stop op - Lev livet

0
0
Svar på denne tråd

du skal ikke
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 09:14

lure på de andres hesteben, de er jo ikke QH. Det var nu ikke Kathrine med en anden der fortalte os det ved handelsundersøgelsen på Snow - kan ikke huske hvem af dem det var. Denne stejlhed hos QH ses også hos nogle andre racer kan bare ikke huske hvilke.

Ved Anna har kigget meget på hesteben rundt omkring og det ser ud at være meget normalt i denne race...

Så ud og kigge på Poco, snart kommer Snow jo også hjem så kan du også kigge på hendes ben

Pia

Så er det herretid, vi har en hel masse fede skjorter hjemme både til reining/pleasure/cutting mm se mere på www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

poco´s ben
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 09:55

Nej du har ret Pia - de er ikek quartere, det var nok derfor jeg ikke kunne finde noget

Jeg var inde og mærke på Poco´s ben i går aftes... og jo der var jo også noget

Lady kom nemlig ind i nat, synes altså det er lige koldt nok om natten i øjeblikket.

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

Stop op - Lev livet

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 11:36

Min gamle springhest havde også galle på begge bagben, nu jeg husker efter havde hun faktisk også ret stejle/rette bagben :) Hun havde ikke en eneste halte dag i hele hendes liv, men kan huske jeg også bekymrede mig i starten ;)

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

Hej Dollas :)
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 22:49

Jeg var i gang med at søge lidt på nettet faktisk, hvor jeg faldt over denne tråd.

Vi har lige investeret i en 10 års DV som startet og redet til og med M klasser, hvilket har resulteret i at han har rigtig meget galde i bagbenene - både pga. slidtage men også fordi han har mus.

Han gik igennem dyrelæge uden anmærkninger dog, og han fungerer helt perfekt når vi rider ham. Som andre også har sagt er det ikke farligt og ofte mærkes det faktisk ikke. Hos min egen dog, hvor det er rigtig slemt, kan det ofte ske at han er halt hvis han står stille.

Altså er det rigtig godt at sørge for de kommer ud og lave noget - gerne flere gange om dagen. Det er også rigtig godt til dem at gå på fold. Det værste man kan gøre er at lade den stå stille - det er lidt ligesom med spat, som forværres ved mangel på aktivering.

Galde kan også forekomme hvis hesten indtager meget jord når den spiser græs eller går på fold, da det derved sætter sig i tarmene. Noget af det bedste du kan gøre for din hest i dette tilfælde, er at fodre den med Mash 3-4 gange om ugen, da dette renser ud i tarmsystemet. Derudover kan jeg også varmt anbefale at give den Loppefrøskaller i maden, da disse samler alt sand/jord/skidt i hestens afførring.

Du kan evt. lave en lille 'gødningsprøve' på din hest/pony, ved at tage noget af dens afførring, putte det i en gennemsigtig pose med vand og tjekke om der er bundfald i, inden du begynder med Loppefrø.

Selv bruger vi Irish Mash, som vi fortynder lidt, i stedet for at lave den typiske grødlignende konsitens som der anbefales.

Et billigere alternativ (nogle mener også det er bedre til heste der går meget på jordfold) er SlobberMash'en, som ikke er nær så koncentreret som Irish Mash, og derfor kan fodres med oftere.

Der er selvfølgelig også en masse andre pulver alternativer, men det er altid at foretrække at holde det så simpelt som muligt!

Jeg håber du kan bruge det til noget:)

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider