|
|
| nervøs, bitter og forsømt hest. |
| Forfatter:  |
Pernille ♥Musse♥ |
| Dato:  |
30-04-2008 23:20 |
|
Jeg har overtaget pasningen af en hest som er meget forsømt og "glemt" og derfor er den blevet nervøs, mistroisk og bitter. Jeg har startet med siden i lørdags bare at muge ud hver dag, fodre og trække ham til og fra folden. Jeg ville en enkelt gang prøve at longere ham, men det gik rigtig dårligt han stejlede vildt med forbenene oppe md mit hoved og han bukkede rundt som en gazelle. Jeg prøvede at strigle ham en enkelt gang i kæderne på staldgangen, men for det første kan han ikke lide berøring og prøver at bide og sparke og han springer konstant tilbage i kæderne. Så tænker jeg nu, at jeg vil drive ham rundt i roundpen på bedste Roberts vis indtil han accepterer mig som leder? Når han så har tillid til mig og accepteret mig som leder, vil jeg begynde tilvænning af striglning og andre ting han er bange for. Han er 9 år og har været ridehest, jeg har fået at vide han ikke altid har været som han er, men han er gradvist blevet sådan i takt med at han er blevet mere og mere forsømt. Men til at starte med, hvor mange gange om ugen ville være fair at drive ham rundt i roundpen og har i andre forslag til havd jeg kan gøre for at vinde hans tillid? Hvad siger i til min plan?
Med ny fjord-hoppe, skønne-dejlige Musse:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for øvrigt |
Pernille ♥Musse♥ |
30-04-2008 23:21 |
|
jeg vil tage en ting ad gangen til han er helt tryg ved den ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pernille.... |
|
|
Jeg må sige at jeg ikke synes ret godt om "Join up" - og slet ikke hvis man ikke ved nok om det. Join up handler jo ikke om "hvor mange gange om ugen det ville være fair at drive hesten rundt". Det handler om hvornår hesten er tilfreds og i balance og der skal man så stoppe. Så jeg må sige at hvis du ikke ved mere om det, så få professionel hjælp til hesten frem for at forsøge dig frem.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det forstår jeg |
Pernille ♥Musse♥ |
01-05-2008 07:04 |
|
men prøv at forstå det fra min side. Jeg passer hesten fordi ejeren ikke selv gør det og jeg synes det er ubeskriveligt synd for ham. Ejeren har sat ham til salg enda under "falsk varebetegnelse" hun har skrevet så mange ting i hendes annoncer der er løgn og jeg tænker for det første får hun vel svært ved at få den solgt, fordi han er som han er, fordi hun prøver at lyve og fordi hun vil have 28000kr for den hest man næsten ikke kan komme i nærheden af. Han er bare en alm. ridehest blanding på 155 cm kan dressur og spring til hyggebehov og er ellers en skovturshest som ikke engang er ordentligt trafiksikker, det er så synd for ham her og jeg frygter at det ender med han bliver en kastebold der må gå fra hjem til hjem eller ender ved en hestehandler eller til slagtning, men på den anden side kan jeg heller ikke bruge en masse penge på ham ved at f professionel hjælp til HMS, da jeg passer hendes hest som hun egentlig selv burde gøre, jeg vil gerne gøre noget godt for hesten, men jeg vil på den anden side ikke bruge mange penge på ham for hun så bare kan gnide hendes små hænder og nyde godt af det, desuden har hun sagt at hvis min pasning koster flere penge end det faste månedlige hun betaler for opstaldning så skal jeg ikke passe ham mere. Han trænger forfærdeligt meget til smed, det gjrde jeg hende pmærksom på g fik besked på at jeg ikke skal blande mig i praktiske ting, nu har jeg så tænkt mig at give ham smed på min regning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej... |
|
|
Jeg kan sagtens følge dig, men når det så er sagt, skal du tænke på, at hvis du bruger penge på f.eks. HMS så er det jo ikke kun hesten der får glæde af det. Du vil også kunne lære en masse, som du senere vi kunne brug til f.eks. andre heste. Den hest du har med at gøre nu vil oven i købet være et rigtig godt eksempel at starte med. Nyd det du gør og husk, at du er med til at gøre en forskel, jeg syntes det er dejligt at høre, at der findes mennesker som dig. Jeg syntes selvfølgelig IKKE det er dejligt at høre om den slags hesteejere, der ikke vil tage ansvar for deres egne heste. Men sådan er det desværre nogle gange. Held og lykke med det projekt. mvh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her imorges |
Pernille ♥Musse♥ |
01-05-2008 09:27 |
|
da jeg skulle lukke ham ud, gik jeg ind til ham i boksen for at give ham grime på, og da stod han med ørerne helt nede af halsen og bed/ huggede ud efter mig, mindede mig om en slange. Han fik godt fat om to af mine ribben i højre side og flænsede min jakke helt ind i foret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv altså |
Pinto Prinsessen |
01-05-2008 11:29 |
|
Hej Pernille Det er virkelig en god tanke, at du vil redde denne hest. Men jeg er nød til at sige til dig at du skal tænke på dig selv og dit liv. Jeg havde engang en smuk hest som pludselig kunne vende og blive farlig. Jeg ville sætte ham i træning, men træneren sagde til mig at jeg skulle vide at det ikke er alle heste man skal redde da det kan koste liv og førlighed. Jeg skal og vil ikke bedømme, hvad der skal ske med dig og den hest, men du skal virkelig gøre op med dig selv om det ikke var bedere at bruge kræfter på en hest der kan være så farlig. Jeg ved godt at det er rigtig hårdt, jeg græd i mange uger.. Jeg håber det bedste for dig og håber at du passer på dig selv.
Gitte Med pinto vallaken Holger.. Dejlig Irish Cob Hoppe Tilsalg..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg sidder med en masse billeder på nethinden nu og det er absolut ikke nogen billeder jeg ville sende til fremkaldelse. Jeg er måske nok hård nu, men lad den hest være, den er ikke for børn og andre uvidene mennesker. Den hest kommer til at koste dig meget smerte og måske dit liv i sidste ende. Grunden til min holdning er, at jeg har set heste som den du beskriver i træning her hjemme ( bor sammen med torben andersen - problemhestetræner ) og dem skal man virkelig vide hvad gør med, er man bare det mindste i tvivl, så lad den være. Så min varmeste anbefaling er, lad den hest være og brug din tid og kærlighed på et andet dyr. Stine - som nok bliver hugget ned nu. 
Rep af dækner og andet udføres.
Sponsoreret af Noas ark i Vordingborg www.noas-shop.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg foreslår |
|
|
at du lytter til Stines råd. Din tanke er ualmindelig smuk, men ender højst sansynligt med at give dig bekymringer, og negative oplevelser...og ikke mindst fare for dit eget liv. Det hjælper ikke at have et godt hjerte hvis man lemlæstes eller bliver slået ihjel. Hesten har "lig i kufferten" og der skal en proffessionel til at prøve at rette op på det...hvis det da overhovedet er muligt. Hilsen Lone
JL COWHORSES Avl Kvæg Reining Cutting. www.sitecenter.dk/ranchhorse PEP`N PERFECT AQHA stallion Tilmeldt NRHA Futurity American Quarter Horse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til stine |
Pernille ♥Musse♥ |
01-05-2008 13:18 |
|
nej du bliver overhovedet ikke hugget ned. Jeg har tænkt det meget igennem i løbet af dagen. Selvom jeg er vokset op med heste har jeg aldrig haft problemheste, jeg har altid været vandt til rolig og erfarne heste. Desuden har jeg ogs lige haft en pause p 6 år og er først startet op med heste igen for et par måneder siden. P den ene side vil jeg jo forfærdeligt gerne hjælpe ham, for mig at se er det i virkeligheden ikke ham der er problemet fordi han handler jo bare på sine instinkter, men ejeren der er et problem fordi det er hende der er skyld i han er blevet sådan. Han har jo ikke bedt om at være hos hende, og sådan er det jo med alle dyr, de har ikke bedt om at komme til os, vi har selv hentet dem så må vi deleme også behandle dem ordentligt. På den anden side har jeg ogs 3 børn at skulle tænke på, og på den baggrund har jeg besluttet at jeg nøjes med at muge ud hos ham og fodre ham, så må ejer selv sørge for at lukke ham ud og ind, strigle, ride eller hva pokker hun vil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123546 |
|
|
Det er en rigtig god beslutning du har taget. til dig for det. Stine
Rep af dækner og andet udføres.
Sponsoreret af Noas ark i Vordingborg www.noas-shop.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stort gjort |
Pinto Prinsessen |
01-05-2008 17:18 |
|
Hej Pernille Hvor er jeg glad for at høre din beslutning, når du så osse har 3 børn. Det er ikke nemt, men stort tænkt..
Gitte Med pinto vallaken Holger.. Dejlig Irish Cob Hoppe Tilsalg..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det lyder da godt nok også som en voldsom reaktion på at blive forsømt.. Er du sikker på den nogensinde har været helt normal? Hvordan er den sammen med hende? Nogen heste gider bare ikke "fremmede", selvom de kan have nok så gode intentioner (og til dig for at have forsøgt)
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den er det |
Pernille ♥Musse♥ |
01-05-2008 22:25 |
|
samme over for hende, og er konstant sur på den og skælder den ud nr hun en sjælden gang er hos den. Den har også bidt hende meget slemt ligesom den bed mig idag, hende bed den bare i overarmen hvor den simpelthen fik fat rundt om hele hendes overarm. Den er også meget nervøs og bliver bange for mange ting, sådan er den også med hende, grunden til den bider er at den ikke kan lide nogle former for berøring hverken med hånd eller med strigle. Den sparker når man enten skal strigle ben eller rense hove. Når den står i vandspiltovet og bliver "striglet" sparker den ud efter alle der går forbi og springer tilbage i kæderne. Den jager og sparker også efter pigerne når de skal hente deres heste ind fra folden. Den har ogs engang vredet ejerens skulder af led.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|