Nej, sådan er loven ikke i Danmark.
Med hensyn til hunde, er det normalt at hvalpene kommer i nye hjem når de er 8 uger gamle, selvom nogen er begyndt at mene at det er sundere for dem når de er 10. Mht. katte, har jeg hørt det er bedste når de er 10. Men kender ikke så meget til katte.
Har læst i en artikel i Performace Horse ang. hyrdekonkurerancer i åben land fra hest, at moderen skilles fra hvalpene når de er 6 uger og hvalpene sepereres fra hinanden når de er senest 8 uger, hvor de præsenteres for deres menneske (hyrde), Dette for at hvalpene skal "relate" mere på mennesker end hunde. Jeg har ikke selv nogen holdning til om det skulle være skidt eller godt. Dog er der dog ikke noget så ynkeligt, som at se en lille stakkels hundehvalp, sidde helt alene og fortabt, i en boks uden "hundevenner."
Mine hvalpe er sammen, i et rum med en stor fælles kurv og et hjørne med spåner til at besørge i. Der er masser plads til de kab løbe og lege. De bliver lukket i haven rigtig mange gange om dagen, hvor de får lov at være ude til de begynder at lægge sig. Så kommer de ind. Tæven bestemmer selv hvor meget hun gider at være sammen med dem. Tæve og hvalpe er dog lukket hver for sig om natten, for at skåne tæven. Det er faktisk stort set kun om natten, at de besørger inde, så det ser ud til at virke fint.
Jeg beholder hvalpene til de er max. 3 mdr. (13-14 uger), da jeg mener at de allersenest her bør reletere tæt til mennesker, for at blive gode hunde blandt mennesker. De skulle jo helst ikke blive som ulve.
Du som bor i Australien, kender måske racen, og vil derfor vide, at ikke mange mennesker i DK har de fornødne omstændiger for en "Blue Heeler". Jeg ville ikke kunne bære at sende en hvalp ud til folk, hvor jeg var i tvivl om den ville få det OK. Det ville blive den rene ulykke, med frustrerede hunde og frustrerede mennesker. Jeg mener ikke nødvendigvis at man behøver at have oceaner af plads for at have en ACD, men den skal allefald have noget fornuftigt at lave. Jeg har faktisk afvist et par stykker, der helt oplagt ikke vidste hvad de ville gå ind til og ikke havde mulighederne for at aktivere hunden.
Så din præsentation, det ser rigtig godt ud, det du laver. En skam du ikke er i DK. Her er der ikke mange smede der gider at varmsko, hvilke er et mega problem, bla. når det gælder sliders. De mener at man kan købe færdige i så mange varianter, at man altid kan finde noget der passer næsten og så bare give skoen et knald med en hammer. Man kan bare ikke slå på en slidingsko, da den ar alt for bred. Har dog fundet en fyr fra Sydafrika, der gider varmsko.
Bedste hilsner
Jette