Hej Tikki 
Jeg har redet i bomløs sadel i ca. 3 år nu og aldrig om jeg vil have andet. Min hest er UMULIG at finde sadel til - stejl lænd, rund som en tønde (ikke overvægtig, bare umarkeret), stor skulder. Jeg har prøvet alverdens engelske sadler til ham (dengang red jeg ikke western) - stoppede med at tælle da jeg nåede de 50.. Så jeg gav op og købte en Barefoot Cheyenne fra Naturhesten, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt.
Den passer altid, hvilket er en stor fordel for især min hest, da han har allergi og dermed har perioder, hvor han ikke kan rides ret meget og derfor taber lidt muskelmasse. Desuden tager han en del på om sommeren
En anden fordel er, at vi kan ride i flere timer uden at jeg får ondt bagi - det er ligesom at sidde på en blød pude, selv i min sadel, der er 3 år gammel. Jeg synes også, at holdbarheden på sadlerne er fin. Jeg har brugt min næsten hver dag siden jeg fik den og den er stadig pæn, på trods af at jeg aldrig har pudset den (ups..). Gjordstropperne skal nok skiftes om et halvt års tid, men det er også det.
En kritik af de bomløse sadler er, at der ikke er noget støtte i. Og nej, der er ikke meget støtte i, men det ser jeg ikke som en ulempe, da du får en rigtig god balance og opstilling - den bomløse "tvinger" dig til at lære at sidde korrekt på hesten.
Jeg køber selv en Barefoot Arizona når jeg har fået sparet lidt penge sammen - siden vi er konverteret til western skal vi vel have en westernsadel