Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

ville du
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 17:53

Hej hnér

Da jeg står i den uheldige situation og skal af med min hoppe på næsten 6 år kunne jeg godt bruge lidt hjælp.

Jeg har haft hende til dyrlæge og fået taget nogle røngten billeder som viste hun har kissing spine i 3 torntappe og ungheste spat i højre has. To dyrlæger har uafhængigt af hinanden sagt at hun godt kan blive ridehest igen, hvis blot man behandler benet og tænker på at træne hendes rygmuskler når man rider hende.

Spørgsmålet er jo så bare ville du købe sådan en hest?? og hvor meget ville du evt. give for dyret??

Jeg synes det er møg svært skal jeg sælge eller aflive? Jeg synes bare det er synd at aflive en ellers dejlig hest som jo kan have mange gode år endnu. Og som dyrlægerne siger: er der mange heste der går rundt med disse lidelser uden at have problemer.

Håber der er nogle derude der kan hjælpe eller give gode råd??

Hilsen en fortvilet hesteejer

termin 5 september 2008

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 18:09

Med hensyn til benet, måske, men med de rygting nej det ville jeg ikke...

Stine

Gudesmuk dressur/allroundvallak sælges

Sponsoreret af Noas ark i Vordingborg

www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

124567
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 19:02

hej har selv en 15 års hoppe med kissing spine i ryg vivlerne i lænden og hende har vi været på ryggen af ryggen skal bare trænes og holdes ved lige med besøg hos tove due.da det er en hoppe i har kunne hun jo sælges til avl og da hun er 6 år så har i vel redet på hende og så ved du jo selv om hun har meen af det. men med god træning kan det godt lade sig gøre.

Aabak

0
0
Svar på denne tråd

svært....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 20:23

Ja, jeg må sige at jeg synes også det er svært, men for hestens skyld ville jeg aflive den!

Med mindre du kan sælge den til et sted, hvor du er sikker på at de vil tage hensyn til dens lidelser og sørger for at den ikke får ondt.

Problemet ligger jo tit i at en hest som din vil være meget billig i køb. Dvs den vil friste de nye ryttere (konfirmander) eller dem som bare vil have en billig hest at tulle rundt på. Og her vil din hest jo slet ikke egne sig.

Derudover skal du tænke på, at hvis hesten bliver aflivet, så mærker den ingenting! Ligeledes behøver du ikke bekymre dig om, om den evt er faldet i forkerte hænder.

Men hvis den bliver solgt, så kan du risikere at hesten skal leve 20 år endnu med stærke smerter, som rytteren måske slet ikke ved noget om og måske endda slår den til at arbejde trods smerterne.

Så kan man jo så spørger sig selv om det ikke trods alt hælder til en aflivning, med mindre du kender en god rytter der vil overtage hesten.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning
HUSK:
De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville ikke....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 20:30

Jeg ville ikke give meget for sådan en hest, ikke hvis det var med henblik på kun ridning, for der er jo en risiko for at det ikke går i lige netop hendes tilfælde Det er jo en chance man tager når man køber en "måske-hest". (been there, done that - og ikke med godt resultat).

Er det mon forstået således at hun er blevet redet indtil nu og ikke opdaget noget med øm- og halt-heder osv.??

Jeg ved ikke om hun ville være god til avl, kommer an på Kissing Spine, om det kan betyde unødige smerter, og om det vil have betydning for afkom?

Ja, det er synd og aflive en ellers dejlig hest, men hvis du kan finde en dejlig familie til hende så ville det jo være kanon, prismæssigt er det nok desværre ikke en "guldgrube" .

Håber det bedste for jer begge.

De bedste hilsner

Tina ;)

Sommerhus sælges: edc.dk/ framedefault.asp?sidenavn=soeg/ sag.asp&ppid=36003498&pKategori=1

SNART med show jakke, syet af Gitte Ahlfeldt

- skal hun også sy din??? (kontakt da Gitte direkte).

0
0
Svar på denne tråd

Åh nej :(
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 20:58

Hun er simpelthen den smukkeste hest jeg nogensinde har set..

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

nej.......
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 21:57

Nej jeg ville ikke købe sådan en hest..... Måske har man en ridehest men igen måske har man en bunke dyrlægeregninger istedet. Og det siger jeg selvom jeg selv har 1 stk med 3 dårlige ben som har klaret sig fint og stadig er velgående, men som i 8 år har været med tanken "måske har jeg en super showhest eller måske kan jeg slagte hende i morgen og ærgre mig over alle de års arbejde".

Men måske var det muligt at sælge hende billigt som selskabshest på vilkår eller noget i den stil???

Set fra hestens synspunkt ja så ville jeg nok selv vælge som min holdning er til min egen: Hvis jeg en dag ikke kan have Chanel eller Brizar mere, så bliver de slagtet. Hellere det end at finde dem 2 år efter på en eller anden mark efter diverse salg og eventuelle ophold hos hestehandlere da de jo hhv er gamle og med ben der ikke opfordrer til køb. Hesten opdager jo ikke at den er væk, det er kun os andre der har de følelser at det er forkert.

Men igen. Kender du nogen der mangler en selskabshest eller en hyggehest så var det måske en mulighede?

Held og lykke i hvert fald selvom det er en hård situation at stå i.

M.v.h. Randi

.Gavekort til bedækning i 2008 med quarterhingsten Optimum Conclusion sælges til 1/4 af normalpris.
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2008 22:27

Mit første indlæg var nok lidt for kort ;)

Først.. Det kommer an på hvor ondt hun har, hvor meget træning det kræver og om hun kan få føl uden smerter.

Mit Luxus dyr er købt som "måske" hest. Jeg gav et symbolsk beløb og underskrev en kontrakt om at avleren skulle have forkøbsret og at han ellers skulle slagtes, hvis jeg ikke længere kunne beholde ham.

Han var kasseret af Ansager pga bukkehov og jeg købte ham som selskabshest. Her, snart 7 år senere, har jeg stadig intet mærket på trods af at han er i fuld ridning.

Det jeg vil sige er at vi er nogen der holder kontrakter og ikke sælger videre for ussel mammon.

En mulighed kunne være udlån eller en lignende kontrakt? Hun får jo fine føl og er jo, som jeg skrev tidligere, en billed skøn hest.. Så ridning behøver vel ikke at være alt - hvis og så fremt hun ikke har ondt

Hvorfor fik du hende undersøgt?

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes at
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 07:27

Jeg er ked af at høre om din situation. Det må være meget svært!

Men- hun er da en flot hoppe!!! Jeg synes, at du skulle prøve at undersøge, om hun kunne avle, trods kissing spines. Og måske hvad chancen er for at hun kunne have et ok og smertefrit liv.

Så synes jeg at (afhængig af de undersøgelser) kunne du sælge/udlåne hende som avlshoppe og - måske ridning. Hun kunne være en god selskabshest, som man stadigvæk kunne arbejde med en del fra jorden - horsemanship osv.

Men jeg vil være meget opmærksom, hvem jeg sælger hende til - helst nogen du kender og hvor du vil have mulighed at følge lidt med, hvad der sker med hende! Og lave en kontrakt.

Angående dit spørgsmål: Jeg vil ikke købe sådan en hest til ridning, pga. den ussikkerhed og - sandsynlighed for dyrlæge regninger.

Men - jeg vil have ingen problemer at købe den eller låne den som avlshoppe, eller hvis jeg stod og manglede en selskabshest!

Krydser fingre for dig!

0
0
Svar på denne tråd

åh nej Mette
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 07:34

Jeg er ked af at hun har det sådan..

Men jeg må tilslutte mig de andre.. jeg ville ikke købe hende til hverken avl eller ridning pga. de rygproblemer hun har.. Og hvis jeg var dig ville jeg altid bekymre mig om hvad der vil ske med hende hvis man bare solgte hende som selskabshest.. man ved jo aldrig.. så jeg ville uanset hvor ondt det måtte gøre aflive hende..

men jeg håber at du finder en løsning

mange tanker

Tina

Med en ven deles
minderne fra i går,
glæden fra i dag,
og håbet for i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 12:57

Tak for de mange svar..

Jeg går også selv og hælder mest til at aflive hende, men det er sgu lidt svært når dyrlægerne så siger at der nærmest intet er i vejen med hesten, så må jeg indrømme så får jeg lidt dårlig samvittighed over for hesten og tænker om det bare er mig der drager hurtige beslutninger.

Med hensyn til avl ville jeg ikke selv avle videre på hende da kissing spine jo er arveligt, men det er jo op til folk selv og deres samvittighed over for kommende føl.

Til dem der har spurgt om ridning. Hun er ikke blevet reder vildt meget, da hun jo det sidste år har gået med føl og vi satte hende i føl fordi hun opførte sig lidt underligt og min træner mente det kunne gavne hende med et føl. Derefter har hun stået stille og det var først da jeg satte hende til salg og der kom en køber vi så hun var lidt halt på det ene ben og noget stiv. Derfor besluttede jeg at få hende ordentligt tjekket da jeg jo under ingen omstændigheder ville sælge en måske syg hest. Jeg kørte op til Falk Rønne som fandt de her ting på hende og fik efterfølgene min egen dyrlæge til at kigge billederne. Nu har jeg bestilt tid hos egen dyrlæge som kommer og giver hende et ordentligt tjek(da hun opfører sig lidt underligt pt)og så må jeg træffe en endelig beslutning derfra... Det var ellers meningen han bare skulle komme og ledbehandle hendes ben, men nu er jeg kommet meget i tvivl hvad der er det bedste at gøre..

Hov det blev vist lige lidt langt, håber nogle er med endnu.

Hilsen Mette

termin 5 september 2008

0
0
Svar på denne tråd

øv da....
Forfatter: 
Dato:  28-02-2008 12:59

det er jeg ked af at høre, hun er en køn hest, og hun har jo været i vores tanker om at blive vores hest. Vi har lige stået i situationen, ikke med de lidelser som holly har, men en anden årsag.. vi tænkte helt og holdent på, om andre ville behandle lige netop vores hest som vi ville, tage de hensyn, eller om den ville blive en svingdørshest.. alene her på hn er der 1000 heste til salg, det er helt vildt med heste der er i omløb alene her inde.. vi valgte slagteren, hesten har det godt, vi ved hvor den er henne.. uvisheden ville æde os op.. håber I finder den løsning som passer til jer, og ikke mindst Holly.

Sussie

go røv og lækkert hår

hippies motto

0
0
Svar på denne tråd

Øv........
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 11:38

Hej Mette.

Ja - det er desværre en meget svær situation du er i. Og man håber jo altid til det sidste at der kommer en løsning.

Det er i hvertfald vigtigt at du hører dyrlægen om det er forsvarligt at avle på hende, når hun har kissing spine. Det må unægteligt være ret hårdt for ryggen at bære rundt på et føl.

- Og hvis hun allerede nu opfører sig "lidt mærkeligt" så er det måske hendes måde at sige at hun har ondt på..

Jeg håber på det bedste for Jer. Og sender positive tanker.

Mange hilsner

Mette

*Smykker sælges*

*Venner er som engle, som hjælper os til at flyve når vores egne vinger har glemt hvordan*

*Se fremad - derfor er forruden større end bakspejlet*

R.I.P. Lord Sinclair ♥

0
0
Svar på denne tråd

Det er rigtig
Forfatter: 
Dato:  29-02-2008 21:52

synd for Jer og Holly.

Jeg ville heller aldrig købe sådan en hest, men jeg fik for 1 1/2 år siden min ene hest foræret fordi den havde dårligt forben og umiddelbart kun kunne bruges som selskabshest. Han blev dog haltfri efter nogle måneder, men jeg ved han ikke kan holde til blive redet særligt meget, så det bliver kun til en skridttur i ny og næ, hvilket er helt ok med den tidligere ejer.

Vi aftalte at han aldrig skal herfra - bortset fra slagteren når den tid kommer - og det overholder jeg selvfølgelig!

Men jeg håber da på at have ham gående mange år endnu.

Så hvis I ikke selv har mulighed for at beholde hende som selskabshest og I ikke kan nænne at aflive hende er det da en mulighed at forære hende til nogle mennesker som I stoler på, vil behandle hende ordentligt og efter nærmere aftale med Jer.

Mvh.

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider