Hejsa gæve cowboys.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jog, hvordan i indlærer det og om det er noget i starter med at lære hesten allerede fra tilridningsstadiet?
Jeg er selv islænderrytter og mener at vi alle kan lære fra hinandens "verdener" indenfor ridning.
Grunden til mit spørgsmål ligger i min nuværende ridehest, en rigtig dejlig, villig og fremadsøgende hoppe.
Hendes arbejdsiver er stor, hvilket man jo ikke skal klage over, men hun har lidt for let ved at sætte sig, faktisk mere end hun har styrken til endnu. Jeg arbejder en del med at få hende til at strække sig lidt mere, så hun kan styrke sin underlinie, så jeg ikke risikerer at hun kun "bærer" sig i overlinien, med risiko for at denne så bliver stiv og usmidig.
I tølten har hun let ved at strække sig, uden at falde på forparten, samtidig med at hun har en god og smidig rygaktion. I traven vil hun gerne sætte farten lidt højere end jeg egentlig gerne vil have, og hun kan således stive sig lidt når jeg vil have tempoet mere moderat. Problemet, hvis man så kan kalde det et problem, er stort set ikke til stede når hun rides på ridebane (på denne tid af året har jeg ikke adgang til en ordentlig ridebane), da der er mulighed for at lægge volter ind, det er lidt sværere at gøre i skoven.
Jeg kan godt få et roligt tempo hvis jeg samler hende, men det er ikke det jeg ønsker, da jeg ønsker ikke at samle hende for meget endnu, da hun ikke har styrke nok til det (hun er stadig ung).
Jeg kan ændre tempo med små vægtforskydninger i tølt, både til hurtigere og langsommere tempo, og fra tølt til skridt, men i traven kniber det lidt mere, jeg kan godt få tempoet ned, men hun har svært ved at holde det nede, hvilket igen bunder i manglende styrke.
Min hest er meget lydig for både vægt, ben og tøjle, men kan have en anelse tendens til at spænde sig for den forholdende hjælp i traven.
Når jeg ser westernheste i jog ser jeg den grundform jeg gerne vil have til den daglige opbyggende træning, hvor hesten skal trave roligt og afslappet, så den bedre kan strække og styrke sig, og vil derfor gerne høre om jeres metoder til træning af jog.
Jeg har selv en lille ide om at jog indlæres i små bidder.
Til at starte med, en let "lunten" frem, for så at tage ned i skridt, hvilket jeg kan gøre med stemme og vægtforskydning, og så øge intervallerne gradvist, er jeg på rigtigt spor?
Så kære cowboys, oplys mig.