Hej, forstår helt, hvad du skriver.
Stod også for par måneder og overvejede omkring sadlen...
Har også en hest, der ikke er gået regelmæssigt de sidste 4 år (når jeg siger ikke regelmæssigt, så er det omkr. 4 gange om året...) Er ikke eksperte i, hvornår sadlen sider osv., ville i starten ikke investere en formue...
Jeg købte en bomløs fra Barefoot (kostede ny 3000kr.), en trykfordelende underlag og en underlag til og det går meget fint. Når hoppen får muskler og jeg sparer nogle penge op, vil jeg gerne købe en god westernsadel til den, dog tror jeg vil jeg alligevel kigge efter en, der er let brugt (f. eks. demosadel), da jeg bare synes at det er mange penge at give for en helt ny og at en god sadel holder jo i flere årtier.
Jeg ved at der er mange forskellige meninger omkring bomløse sadler...men der hvor min hest står rider de distance med bomløse, det har de gjort i flere år og deres heste går 80 km-løb uden nogen som helst rygproblemer, sadlen trykker ingen steder og man kan bruge den på flere forskellige heste. Jeg er indtil videre meget tilfreds med den, jeg sider kanon i den, har tæt kontakt til hesten og hesten ser ud at trives med den sadel. Det eneste dårlige er at den glider når man stiger på hesten helt fra jorden (og hesten er 165 i stang)...så bruger jeg en spand jeg "klatrer op", og så er der ingen problem.
Man kan få bomløse sadle hjem for en prøve, gerne flere modeler og afprøve, om det er noget for en og ens hest.
Sådan gør jeg, men er klar over, at mange kan være skeptiske omkring det med bomløse sadler...Så - det er min mening og min erfaring og det ser faktisk ud at virke udmærket for mig og min hest.
Er der nogen med andre forslag?
Held og lykke