Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Overvejer western til min frede...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 16:28

Ja, som overskriften siger, så overvejer jeg at konvertere til western med min 13 årige frederiksborger.

Jeg har hørt at det gør det lige nemmere når de er redet i engelsk dressur?

Jeg overvejer western da han er ved at være ældre og er ret kraftigt bygget, desuden har han et meget indfodet bagben, som jeg gerne vil passe godt på.

Jeg er bange for at dressuren i længden vil blive for meget for ham da han jo bruger meget bagparten og han har har en kompakt hals til dressur.

Så mon ikke western var noget for ham?

Her er lige et lille billede af ham:

Hvad gør jeg så nu?

... eller er det helt tosset?

Venlig hilsen Linda, Højballe og Mr. Bowie

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 18:19

Hej...

Jeg rider også western på min frederiksborg.

Hvad havde du tænkt dig at ride indenfor western? Pleseur eller Trail.

Prøv at gå ind og kig på western portalen og se om der er nogle trænere i din nærhed, eller se om der er nogle i nærheden af hvor du bor, der måske rider western.

Det med hans bagben, ved jeg ikke om det bliver bedre hvis du konventerer, til western ridning.

Men held og lykke med det. Jeg er også ny indenfor western verdenen, men håber at jeg kunnne hjælpe lidt.

M.V.H Rie.

0
0
Svar på denne tråd

Frederiksborghesten
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 18:41

kan sagtens bruges til western. Jeg har før brugt en frederiksborg-hoppe til western, pleasure og lidt kvæg...

Men jeg må nok skuffe dig...der bliver brugt lige så meget bagdel i western som i dressur...

Her et billed af hoppen, hun var af den gamle tunge type, en køre-model, 170 cm i stg og vejede 700 kg

Freedom rides....on a Quarterhorse
www.dkqha.dk/

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"

0
0
Svar på denne tråd

Jørn...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 20:13

Selvfølgelig bliver der også brugt bagdel, men tænkte mig og Højballe bare kunne tage den stille og roligt uden sliding stops eller noget vildt :-)

Bare noget hvor han kan få lov at gå mere afslappet og måske lave de mere agility-prægede decipliner...

Var det ikke en mulighed?

0
0
Svar på denne tråd

Det hedder trail...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 21:07

jo det kan i sikkert få en masse fornøjelse af...men din grundridning skal stadig være på plads.

Sliding stops og spins er er noget man laver i Reining. Du kan læse om de forskellige dicipliner på www.DWF.dk

Freedom rides....on a Quarterhorse
www.dkqha.dk/

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 22:01

Kan da godt være at det ikke er nogen god idé at omskole min 13 årige frede, hvis det alligevel er lige så hårdt på hans krop som samlet dressur...

Så kan jeg jo lige så godt fortsætte med let dressurtræning og ture i det fri...

men det er også ok, han elsker en tur ud af landevejen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ved
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 09:04

og omskole min 14 årige gamle oldenborg hoppe. Hun er pt i træning i Sverige, og mangler nogle uger endnu.

Jeg har valgt og konvertere til western, fordi jeg synes det er en dejlig afslappet måde og ride på, dejlige imødekommende mennesker, og så er min hest meget følsom i munden, så den løse tøjle føring, er lige hende. Hun har det meget bedre med, selv og skulle søge ned efter biddet, og lægge sig til en løs tøjle end, at man hele tiden har fat i hovedet på hende.

Dejligt udstyr, der passer hamrende godt til 3-4-5 timers terræn ridning.

Min hest har spat, og tendens til Kissing Spine, så jeg kommer aldrig, og vil aldrig forlange af hende, at hun skal slide eller spinne. Det tænker jeg, at de skal lære fra starten, at det er for hårdt for en ældre dame, og skulle lære.

Hop du bare med på vognen, du vil ikke fortryde det

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-En rigtig hest er en oldenborg-

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 10:27

når først din frede er reining grundtrænet og kan sit kram og du begynder at ride trail eks. så er du jo osse henne hvor det ikk længere belaster ham - det belaster ham jo kun så længe han skal lære det- i det du ikk skal ride reining i den forstand bagefter. Når først han kan det og du begynder at ride trail er der ikk meget belastning i det. Selvfølgelig er reining en grundlæggene del af alle western ride dicipliner - men jeg vil endda sige at hvis det blot er for hyggens skyld og det ikk er meningen du vil ud og vinde på ham som sådan til shows men blot deltage for hyggen (så undlad reining delen og begynd at vænne ham til alle de farlige ting)

Som sagt skal hesten da normalt være grundtrænet i reining, men hvis det er for at skåne ham og du ikk skal ud og vinde shows er der ikk meget pointe i at begynde hans reining uddannelse i mine øjne. Du har vel styr på krikken - det eneste jeg vil sige er at så skal du ha vænnet ham til stangbid og dine signaler - men det kan gøres i skridt endda - han skal jo bare lære at gå på dine ben samt din tøjle føring så.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

Dejlig frederiksborg
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 12:09

Linda, selvfølgelig kan du ride western på din dejlige frederiksborg, det er meget mere afslappende for ham end

at gå så samlet som i dressur, du skal bare ride pleseur,

og ikke reining, det er noget pjat at alle westernheste skal kunne øvelser til reining, vi havde engang en DV hoppe der

var B-hest i springning, da min datter begyndte at ride pleseur

på hende blev hun en glad og afslappet hest, der nød det, før det kunne hun være så ilter.

Så bare se at finde en god træner og komme igang.

Little yellow ranch
0
0
Svar på denne tråd

Øh Stute
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 12:49

Hvor i alverden har du gravet den påstand frem, at alle heste skal grundtrænes til reining???

Alle westernheste får deres grundridning (gå frem, styre, stoppe, reagere på pres og vægt osv.) og derefter specialicerer man dem så til den disciplin, man vil ride.

Måske er overgangen flydende, så en rå hest, der skal reines, grundrides lidt anderledes end en unghest, der skal gå pleasure.

Men jeg vil vove den påstand, at reiningtræning ikke er universel indenfor western og omskoling af heste fra engelsk ridning.

Det er en lang proces at omskole sin hest, og det er ikke alle ting, de har lige nemt ved, men min egen, som går med en gammel gaffelbåndsskade, klarer sig glimrende - hun bliver aldrig reiner, da benet ikke vil kunne klare den belastning det vil få i stops og spins, men jeg rider pleasure, western horsemanship og trail på hende og der er ingen problemer.

Westernesten skal gå afslappet, samlet og bære sig selv, med en aktiv bagpart, men rammen er løsere end i dressur, så hvis det er det, der er problemet, ville jeg ikke tøve med at skifte.

Min egen hævede tit op i bagbenet, når jeg trænede dressur - det gør hun ikke mere, men hun har ikke desto mindre fået en større "motor" (altså flere muskler på bagparten) efter vi skiftede til western.

mvh maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Pleseur
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 12:58

Det lyder som om at pleseur kunne være noget for ham og jeg.

Jeg kan se der er en rideskole med western i nærheden af mig, kunne være jeg skulle bestille en prøvetime, for lige at prøve det på en garved westernhest først

Jeg skal ikke ud og vinde shows eller vise mig frem i den forstand, det skulle kun være for at gøre alderdommen på ridebanen så behagelig for Højballe som muligt...

Kan mærke på ham at den koncentrerede dressurtræning og samlingsgrad er ved at blive for meget for ham.

Har lige været i skoven med ham i dag og der er han jo en helt anden hest.

Kunne godt se ham og jeg i westernstil og hvis vi nu kunne finde ud af det kunne det måske være sjovt at starte lidt stævner, men kun for hyggens skyld.

Han ville være godt til agilitydelen (det er det man kalder plesure right?) da han er stabil som en klippe...

Kom endelig med flere kommentarer :-)

0
0
Svar på denne tråd

nej ikke helt
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 13:54

det du kalder agility, er nok trail du tænker på.

Man gennemrider en bane, hvor der er forskellige kunstige forhindringer, man skal gennemføre - med bagtanke i at det svarer til forhindringer man ville støde på ude i naturen. Fx gå over broer, gennem en låge, over bomme (væltede træstammer) bakke, slalom osv.

I pleasure viser man hestens gangarter og at den er "en pleasure" at ride på - går for fine signaler, er lydig afslappet osv...

Det er en lidt underlig disciplin at se til shows, hvis man ikke er vant til western, da rytterne ikke ser ud til at lave noget særligt - alle rider rundt på hovslaget på samme tid, og skifter så retning og gangart på dommerens forelangende - men det er faktisk svært at ride en perfekt pleasure...

Ellers er der også disciplinen western horsemanship, hvor der ses på rytterens opstilling. Her rider man et kort pattern (mønster) efter nogen kegler, hvor man dømmes på præsicion, korrekthed i øvelsens udføring, opstilling og harmoni. Når alle har udført deres pattern, rider man en kort pleasure, for evt at få de sidste placeringsjusteringer på plads.

mvh maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 14:16

også sagtens du kan skifte til western. Det kan han sagtens klare, så længe det ikke er reining, du træner på ham.

Jeg begyndte selv at ride western på min unghest for 2 1/2 år siden og begyndte sideløbende at ride det på min gamle oldenborghoppe der på det tidspunkt var 16 år og som jeg tidligere havde redet dressur og spring på. Det havde hun ingen prolemer med overhovedet. Det sværeste ved at skifte til western for os der tidligere har redet dressur, er at vi skal lære at ride forfra...

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 15:52

millemus:

1. Ja det har jeg uden at ville nævne navne fået at vide af flere trænere, avlere, og andre westernkyndige mv.

2. i min verden er reining grundtrænet det hesten blir bl.a. inden for ko INDEN den kommer på ko. Er hesten her ikk ordentlig reined får man et problem og en ustyrbar hest, der ikk vil reagerer på det man gerne vil ha, men bare farer i hælene på koen.

Derfor forholder jeg mig osse til som Paul sagde at hesten godt og vel kræver ca 1 års ordentlig reining før den er klar til ko ridningen.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Nu bliver jeg jo helt glad...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 16:30

Både pleasure, trail og horsemanship lyder jo som noget vi sagtens kunne klare... altså fysisk ikke tekninsk - endnu i hvert fald.

Jeg har faktisk en westernsadel, jeg vil prøve at tage et billede af den i morgen, så kan de være i vil hjælpe mig med hvilken sadel det er.

Har brugt den til turridning, men syntes ikke den er særlig rar at sidde i, kan jo have noget at gøre med typen eller sædestørrelsen?

Men tak for svar indtil videre, har fået blod på tanden

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej da...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 17:21

Selvfølgelig skal alle westernheste ikke kunne reining!!! De skal da kunne det man har lyst til at ride på dem. Gangarter mv. er da absolut påkrævet, men de behøver da ikke kunne spinne eller lave sliding-stop og alle heste uanset race kan være med på et eller andet plan. Måske bliver freden ikke werdens skrappeste westernhest, ligesom en shetter eller fjordhest nok ikke bliver verdens bedste dressurhest, men hvem har også sagt de skal kunne være det???

Hjemme hos os holder vi clinics med Sannee Klindt, hvor der kommer: Frederiksborger, Haflinger, Traver, DVèr og ikke at forglemme også et par Quartere...

Alle er med på det plan de kan og det gælder både ryttere og heste.

Så hvis det er det man har lyst til, så prøv det dog endelig. Men husk du skal synes det er sjovt. Det nytter ikke noget du kun gør det for hestens skyld, så køb hellere en ny hest.

hilsen Annette

www.reining.dk

***Deltag i clinics med Sannee Klindt***

***Opstaldning med ridehus***

Great Horses like great men have great mothers

0
0
Svar på denne tråd

Stute igen igen
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 21:36

Det jeg påstår, er at det ikke er ALLE westernheste, der behøver at træne øvelser til reining. (fx gør min det ikke)

Jeg kan ikke se, hvor logikken kommer ind i at man træner roll backs, spins, stops osv på en hest, der skal gå pleasure og trail?

Det er de ting, jeg mener er decideret reiningtræning ud over en masse temposkift og volter i galop.

Jeg kan sagtens forstå at ko-heste skal kunne de ting - men derudover synes jeg nok synspunktet er lidt generaliseret (typisk reiningtrænere at udtale sådan noget )

Med mindre selvfølgelig vi taler helt forbi hinanden og du mener neck-reining. Altså brugen af tøjlens vægt på hestens hals, når man rider med en hånd.

For DET er temmeligt essentielt for alle westernheste, uanset disciplin.

Er vi lidt enige?

mvh maria

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 21:44

Millemus: NETO - min ide om hva reining GRUND trænet er = neck reined, og at hesten går på benene og sædet!

Havde jeg ment reining reining havde jeg jo skrevet roll backs mv.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 09:06

nu ikke hesten ikke bruger sin krop i western på samme måde som i dressuren. Den skal stadig bruge sin mås, for den skal ikke bare gå og hænge. (sådan har jeg ihvertfald forstået det) Der skal stadig løsgøres, samles, bøjes osv..den skal være smidelig og ridelig.

Så hvis din hest ikke kan holde til hygge dressur så må mit svar være at så kan den da heller ikke holde til western???

Men når det er sagt, ja så er western et HIT!!!

er konverteret for et lille år siden...har ikke redet så meget endnu pga mangel på hest, men alle er bare så søde og åbne..jeg elsker det simpelthen.

Er konverteret til western

Sidder nu rent faktisk til tider på dyret!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 09:31

Jeg kan ikke se nogen hendring for dig i at skifte til western. Har selv en lille frede som jeg er ved at omskole, han skal op til anja eriksen i januar og glæder mig så meget til at være med igen. Glæder mig over at der stadig er nogen der vil starte på en ikke amerikaner.

Stine

Med westernfreden Tarzan Mollerup

Forskelligt sælges. Tjek min præs.

1 Boks ledig i rolig og afslappet privatstald

0
0
Svar på denne tråd

Reining er ikke neck-reining
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 09:47

Stute, det er da ikke så sært der er nogen her der sidder tilbage og er lidt forvirrede over dine indlæg!!! Reinig er en disciplin og det der med at styre på hestens hals er neck-reining.

Det kan da godt være at i bruger begreberne i slæng der hvor du kommer, men vi andre er nok lidt mere tunge i røven og havde ikke fatte, hvad du mener. Men nu skulle det vel være opklaret.

hilsen Annette

www.reining.dk

***Deltag i clinics med Sannee Klindt***

***Opstaldning med ridehus***

Great Horses like great men have great mothers

0
0
Svar på denne tråd

Annette...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 13:12

nej det ved jeg godt men pludselig var ordet væk - MEN når det er sagt så er det i min verden den største del af netop reining at hesten lærer at gå på tøjleføring og ben samt sæde som de gør hos os - det må jo da være en del af selve det at reine i sig selv for mig at se.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider