Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

ridehjelm eller ej
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 12:20

For en måndestid siden var der en lille debat her på HN´s westernsider, om hjelme og western.

Jeg vile lige dele mine seneste oplevelser, i den retning, med jer.

I onsdags, trak jeg som sædvanligt Tøffe ud på ridebanen, for at træne. Det øjeblik min mås rørte sadlen, skete der et eller andet, og i næste øjeblik var jeg luftbåren. Landede på maven nede i en ret mudret og våd ridebane.

Jeg rejste mig op, og troede i første omgang ikke at der var sket noget. Ud over at den gamle ridehjelm jeg rider med (for det meste da - når jeg træner - der hjemme) sad skævt. Jeg gav Tøffe et rap med tøjlen, tog en dyb indånding og skulle til at sætte mig op igen.

Men jeg kunne så mærke at jeg havde næseblod, og der kom blod fra en flænge over næsen også. I det samme kom min mand gående, han så chokeret på mig og sagde at det da så ud som om jeg havde brækket næsen.

Afsted til skadestuen. Og ja, jeg havde brækket næsen, og desuden fået to flotte blå øjne også.

Det var ridehjelmen der var blevet trykket ned over næseryggen og knækket den.

Man kan altså også komme til skade på sikkerhedsudstyret.

Nå men, jeg må jo trøste mig med, at jeg måske var blevet endnu værre tilredt, hvis jeg ikke havde haft hjelm på. Men dagen efter skiftede jeg alligevel min gamle hjelm ud, med en nyere, dyrere og "næsesikker" hjelm.

Så nu vil jeg altså til at ride med hjelm hver gang - også ude, og når solen skinner og i alle de der andre situationer, hvor jeg bildte mig ind at jeg ikke behøvede den.

...ok, måske ikke lige til shows inde i klasserne, men ellers...

Det værste var sgu næsten i går, da næsen skulle sættes på plads igen... holdaop hvor ser jeg ud nu. To blå øjne OG skinne og forbinding på næsen.

Hilsen Elefantmanden (Gitte)

0
0
Svar på denne tråd

Gitte...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 12:27

Hold da op en tur du har fået Gitte.

Stakkels dig og et god bedring kram herfra

Mia

Hende der lever og ånder for Western Pleasure :-)
Hestemassage tilbydes af massørelev
www.mia-haugsted.dk
0
0
Svar på denne tråd

Hej Gitte
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 12:46

Hold da op en tur, rigtig god bedring. Jeg vil så lige fortælle dig at jeg altså rider med hjælm til stævner. Det kan godt være jeg ser åndsvag ud, men efter at have fået en flænge i baghovedet der blev syet med 5 sting rider jeg altid med ridehjælm og er bedøvende ligeglad hvordan jeg ser ud. Din oplevelse kunne ligesågodt være sket til et stævne, tænk på det. Godt der ikke skete mere Rigtig god bedring endnu en gang.

Hilsen Karen

VK Quarter Horses

vkhorses
0
0
Svar på denne tråd

Hej Gitte
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 13:01

- ja nu mødte vi dig jo til stævnet på Tuse, men jeg kan høre at de den hævede næse og de blå øjne kun er resterne af hvor slemt det har været!!!

Men tilykke med de flotte 1. pladser til stævnet Gitte! Han gik så pænt.

Lidt sejt at du så hurtigt har fået styr på ham, og at du er kommet i sadlen igen så hurtigt.

Jeg ved det kan være lidt af en overvindelse, og jeg priste mig lykkelig for at jeg fik Danbar som ridehest af Steen, efter at en anden hest havde givet mig en ordentlig røvtur. Ellers er jeg ikke sikker på at lysten til at ride havde været så stor idag.

Lotte

Vi tilbyder opstaldning, træning, undervisning i alle westerndiscipliner, avl, avlshingste og arrangementer.

Ringsted Western Ridecenter

www.rwr.dk

Danbar DK

www.danbar.dk

0
0
Svar på denne tråd

mig en kylling
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 13:16

Tak for de trøstenede ord

og tak for rosen, Lotte :-D

Jeg var altså heller ikke mange sure sild værd lige inden opvarmningen i lørdags. Jeg har aldrig været så nervøs før et stævne før.

Jeg er altså en værre kylling, og bliver nemt bange. Så jeg håber virkeligt ikke at Tøffe har tænkt sig at blive ved med at vippe mig af. Ellers vil jeg nok også begynde at tvivle lidt på min ridelyst.

Det skete lige da jeg satte mig op, så jeg får undersøgt hans ryg nu. Det kan jo være at der er noget der gør ondt...eller også er han bare fræk.

0
0
Svar på denne tråd

det er jo en evig diskution
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 14:02

...med den forbandede hjelm. Nu er dette ikke en historie om en western hest - så det ville selvfølgelig aldrig ske for nogen af os. Men min kæreste og jeg var i københavn,og så siger hun pludselig at hun nok en dag måtte få købt en hjelm fordi ham som hun lånte hjelm af var flyttet ud af stalden. lettere irriteret over denne pludselige indskyldelse tvinger jeg hende ud til en forhandler (hvilket var nødvendigt fordi hun hurtigt opfattede min lettede irritation og da iøvrigt mente det sagtens kunne vente) og vi fik (efter længere tids prøven frem og tilbage - de sidder jo ikke pænt sådan noget) købt en hjelm til hende.

Dagen efter skal hun ride - og hesten hun skulle have part på (det var tredje gang) har stået stille efter en skade - så han er - lad os kalde det glad. det går rigtig fint (efter at jeg har mindet hende om at tage sin nye hjelm på) da hun sætter ham i galop sker det nærmest på stedet og han bukker 5-6 gange - og smider hende af. Hun fortæller bagefter at det sidste hun husker er at hun vælger at falde af mod barrieren for hun er klar over han vil løbe mod udgangen. Det eneste vi lige nu er sikre på, nogle uger efter, er at hun kommer til at døje med piskesmæld, og at hun har kvalme fokus besvær tiltagende hovedpine synsforstyrrelser og alt det der følger med hjernerystelse.

hvor er jeg glad for at vi købte den hjelm...den nåede så kun en ridetur - nu burde den nemlig kasseres igen, den bærer tydelige skrammer efter ridehusbunden.

Men...jeg rider jo western...så jeg bærer jo ikke hjelm...når andre ser det i hvertfald.

0
0
Svar på denne tråd

Ja Claus
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 14:18

Så må man jo håbe det ikke sker for dig, men westernheste kan altså også blive bange, og ja man ser dum ud men er det ikke bedre end et ødelagt hoved. Knuser til dig Karen

vkhorses
0
0
Svar på denne tråd

Jvf Gittes oplevelser
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 14:33

overvejer jeg at skifte min iøvrigt godkendte hjelm ud med en i endnu bedre kvalitet.

Den sidder sådan nogenlunde, men jeg kunne også meget let få den skubbet ned på næsen eller om i nakken ved det rigtige fald.

Den skøjter faktisk en lille smule rundt.

Samtidig er den varm så man ligner man kommer direkte fra sauna selv efter 30 hyggeminutter på unghesten.

Men uha de der rigtigt gode hjelme koster jo op mod 2500.

På den anden side bruger jeg den jo 5 gange i ugen og både for sikekrhed og komfort burde man nok opgradere.

Jeg har selv prøvet i en springtime at stå af med hovedet først ind i barrieren. Det var så en refusion hvor det hele foregik ret slowmotion-agtigt. Alligevel forskubbedes hjelmen lidt om i nakken og gav mig øm nakke en uges tid. Med fuldt drøn havde det nok gjort mere ondt.

Vil dog sige som Gitte and skaderne MED hjelm var mindre end de ville have været uden !

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Dyre hjelme
Forfatter: 
Dato:  02-10-2007 19:06

Dagen efter mit styrt, gik jeg ud og købte en ny hjelm. Den anden var også en godkendt, men ret gammel en. Jeg købte netop sådan en kvalitetshjelm, som du taler om Tina. Det var den eneste der ikke kunne rykke sig på mit hoved, og den eneste, der havde en form for "næsesikring". (den lille fordybning til næsen, hvis uheldet skulle være ude) . Jeg synes det var VILDT at skulle betale så mange penge for en ridehjelm, men på den anden side var jeg jo topmotiveret, da jeg stod der med min brækkede tud. Så jeg gjorde det alligevel. Tænkte, jeg går sgu alligevel falit på heste og hesteudstyr - paradoksalt nok er ridehjelmen det eneste udstyr jeg ikke har fornyet siden jeg gik over til western for 7 år siden... Den er vel 15 år gammel, den gamle.

Hvor er man dum nogengange.

Men det der med at falde af, det taler man jo ikke rigtigt om, når man er westernrytter. "Quartere og paints er jo så rolige og pålidelige".

0
0
Svar på denne tråd

ej altså
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 12:01

Nøj Gitte en tur du har fået. Heldigt at der ikke skete mere.

Men ja, sikkerhedsudstyr er ikke altid HELT sikkert - men derfor skal vi jo ikke stoppe med at bruge det - det kunne jo være at skaden var blevet værre hvis du ikke havde brugt hjelm.

Men god bedring

Maja

Picó vil altid være i mine tanker

Kattekillinger bortgives til nye hjem - 4 gråstribede og 2 røde. De er klar til afhentning.

3 killinger tilbage

0
0
Svar på denne tråd

Karen...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 13:27

...det sidste skulle læses med den ironi sætningen besidder. det er jo netop sådan de fleste tænker. DJ bliver ikke bange...og han opfører sig som trænet når han bliver det...men alligevel...jeg bruger hjelm.

0
0
Svar på denne tråd

Heldige Gitte
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 22:10

Ja Gitte, du har da været heldig, selvfølgelig kan en westernhest også blive bange og smide rytteren af, så

brug altid en god hjelm der passer, så klog blev jeg

efter mit styrt tilbage i 2004, vi havde lige sat trailbanen

op og skridtede stille og roligt afsted med lange tøjler, da

min hest pludselig blev bange, den smed mig af, og jeg havde

ikke hjelm på, jeg lå bevidstløs på indentsiv, vågnede med

hukommelsetab, havde fået en hjerneblødning, og piskesmeld,

og har stadigvæk store mee`n efter det, men rider da igen.

Så BRUG ALTID HJELM.

Little yellow ranch
0
0
Svar på denne tråd

ja Claus
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 12:34

Det ved jeg godt det var Claus, det samme var mit, men jeg ville ønske der var nogle flere som brugte hjelm til stævner og især de små ryttere. Knuser Karen

vkhorses
0
0
Svar på denne tråd

dete r ikke kun
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 13:11

western ryttere der tror de kan ride sikkert uden hjelm. Her hvor jeg bor, er der hovedsagligt dressur ryttere og stort set alle rider uden hjelm..jeg synes det er trist, ikke kun fordi man skal pille en skadet rytter op fra jorden, man skal til tider også informere familien om de nok lige skal tage et smut op på sygehuset...det er bare ikke okay at ride uden hjelm!! og ja de fleste westernryttere jeg har set rider uden hjelm, både i træning og til shows..selv i speed events..underligt. ja, der er ingen der får set mig på en hest uden min hjelm og det er ikke sket de 26 år jeg har redet..nej jeg pudser ikke glorien, jeg er bare glad for mit hoved..og det samme er min familie.

Er konverteret til western

Sidder nu rent faktisk til tider på dyret!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider