Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Er det en skrøne???
Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 20:13
Hej alle I erfarne quarter/paintejere
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er rigtigt, at quartere/paints er hurtigere udvokset end andre hesteracer. Jeg har nemlig det indtryk, at disse to hesteracer bliver tilredet samt redet en del allerede som 2-års og 3-års. Er der noget om snakken???
Min egen quarterhoppe på 2,5 år skal egentlig gerne med til Futurity 2003 i pleasure og trail, men jeg synes godt nok ikke, at der er ret lang tid at træne i, når hun først fylder 3 år til marts. Jeg vil jo helst have en "langtidsholdbar" hest.
Hvad er jeres mening/holdning til dette???
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Er det en skrøne???
Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 20:37
Hej, jeg ejer dog quarter eller paints.
Men min holdning til det er at hesten skal være over 3 før man begynder at ride den.
Ligegyldig hvor hurtig den er udvokset.

Hilsen mia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 21:17

UHA ! Der fik du lige taget hul på en debat, der kan få folk op af stolene :-)

Min personlige mening er jo, at uagtet det faktum, at mange Quarter og Paints ser tidligt færdigvoksede ud - så er de det ikke indeni (knogle, ledbrusk m.v.) !

I mine øjne bør man tage nøjagtigt de samme hensyn til Quarter- eller Paint-ungheste, som til ungheste af andre racer. Det er jo ikke for sjov, selv DV-folket er ved at ha' fattet, at materialeprøver osv. som 3-års ødelægger mange heste.

Og én ting var da så, hvis hesten blev startet forsigtigt - men sådan er det sjældent. Du nævner selv, at du gerne vil starte Futurity i 2003, selvom det rent faktisk er det år, hvori din hest fylder 3 ...

Jeg har selv en unghest (Quarter), der fylder 3 i juni måned 2003. - Jeg har absolut ingen intentioner om at han skal tilrides før sommeren 2003 ... ja, oven i købet først til efteråret måske.

Hårdnakket påståes det, at hvis man vil ha' en god topatlet ud af sin hest, så skal den starte indridningen i 2-2 ½ års alderen ... den æder jeg ikke.
Og desuden må man jo så gøre op med sig selv (hvis der skulle være sandhed i ovenstående påstand), om man vil ha' en god topatlet i 6-10 år, eller "bare" en topatlet (eller "ringere") i 25 år ...

Jeg holder nok for meget af mine heste til at, med overlæg, sørge for, at de ikke bliver særlig gamle ...

Well, bare MIN mening .... om ikke andet, så lad os mødes om 10 år og opgøre skader ... så finder vi da ud af, hvem der havde ret :-)

/Tanja B (der gerne venter et ekstra halvt eller helt år, for at få 15 år ekstra med min hest)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2002 07:07
Prøv at tænk på i USA, der rider man da også hestene til som 2 årig, tænk på alle deres galop løb...Har de ikke kanon dygtige heste??? Og man høre da ikke om at de er slidt ned som 7 årig som man gør ved visse andre heste racer?? det har jeg da ihvertfald ikke hørt noget om???

Jeg vil da ride min plag til som 2½ årig, hvis hun altså ikke bliver solgt inden, men ville da også råde køberen til det.
Når man kender sine heste kan man da også selv mærke på dem om de er modne til det eller ej, det mener jeg ihvertfald - sikkert mange der ikke mener det.

Og folk rider jo ikke de ung heste helt vildt hårdt, man påbegynder tilridningen, og det tager jo også lidt tid før hesten er tilredet. Og iden tid, udvikler hesten sig jo muskelmæssigt men også balance mæssigt.

Er jeg meget forkert på den???

-Trine

:-P QH...quality horses...{>

Min lille Bonita plag er til salg...
http://www.dwf.dk/dansk_western-forening.htm
Se hende her under DWF, bedre billeder skulle være på vej...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2002 07:36
Hejsa

Er i bund og grund enig med Trine.

Bambi bliver 2 i maj næste år, og jeg regner med at starte tilridning til næste efterår, lade hende stå vinteren over og starte op til foråret 2004, så hun bliver klar til Futurity.

Jeg tror på at hvis man gør det med måde, så er det mindre skadene end at vente på at de bliver ældre og starte med 120 til den tid, det ser man jo mange der gør.......

Ricko er tilreden som 2½ års, han bliver 10 til næste år, og har 7-9-13 aldrig været halt, (ikke en gang da han var skadet her i sommers, pga. et spak)

Så jeg tror på det når de skriver om tidlig tilridning, men det er jo bare min mening.

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2002 07:50
Jeg er enig med Trine. De fleste Q's er klar til at blive tilredet i Januar, det år de fylder 3.

Jeg er tilhænger af at man giver dem "90 days of work" altså 3 mdr. Her lærer de det mest basale, skridt, trav, galop, højre og venstre. Lidt tilbagetrædning og starten på vendingerne. Ikke noget med at samle hesten, men bare lade den gå frit og finde sin ballance under rytteren. Vi taler om måske 4 - 5 gange ugentlig ridning, ca. 15 - 20 minutter pr. gang.

Hesten udvikler sig kolosalt, mentalt, på de 3 måneder.

Så mener jeg godt man kan give den et par månder fri, hvor den lige står og tænker over det den har lært.

Herefter er den klar til mere regulær træning. Det er helt fantastisk hvad det gør for en hest at have gennemgået et sådan forløb, på det tidlige tidspunkt.

Jeg tror prægningen af hesten til ride-dyr, ligger perfekt her, hvor hesten stadig er "blød" i sindet. Man behøver jo heller ikke at ride den i stykker, der skal selvfølgelig tages hensyn til dette. Tager man fat i 4-5 års, som ikke har gennemgået et sådan forløb, men skal til at begynde på step 1, får man ofte en hest der virkelig tor den har styr på alt, så her bliver der som regel meget mere "Disku-Christiansen", hvilke sagtens kan være ret besværligt/svært/tidskrævende og til tider endog farligt.

Rid de unge med fornuft og indsigt, uden for meget belastning, men giv dem et forløb. Det er mit bud på at indride en hest.

(Selfølgelig er der masser af heste i US der går i stykker fordi de skal præstere for tidligt, det er der vel også i DK, indenfor væddeløb, DV, ja sågar vel også western?)

Mange hilsner

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2002 12:55
Kan godt følge det med forløbet - og giver jer ret i af det er en god måde at ride en hest ind på..

Altså arbejde med noget grundlæggende (hvor meget afhænger vel af hvor hurtigt hesten lærer mv.) - uden at være for krævende - så hvile i et par mdr - og så i gang med den egentlige tilridning...

Det jeg bare IKKE er eninge med jer i - er hvornår...

Modellen kan da ligeså vel bruges (begyndes) når hesten er 3½, som når den er 2½ - med samme - og måske bedre resultat....

Kan ikke forstå hvorfor det skal gå så hurtigt - ville da hellere vente et år "for meget" end gå i gang et år for tidligt!!!

Kan da sagtens forestille mig at der ér heste der er tidligere færdige end andre (men hár altså svært ved at tro på at en hest kan være færdigudvokset som 2½-årig) og vil derfor ikke sætte år på (den jeg skal ride til er bliver fem til foråret, og er først lige blevet klar!) - men råde folk til at give hesten tid, både fysisk og psykisk...

:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-11-2002 14:29
Jeg, er lidt uenig. Jeg siger ikke at man skal lade hesten stå til dene r 3 også smække en sadel på ruggen og ''ride'' den.

Nej nej, som 2½ år kan man begynde at lægge sadel og hovedtøj på den man skal da også håndtere sine føl, og plage.

Bare min mening.

Vi forlanger jo heller ikke af hunde hvalpe at de skal springe da de kan komme til skade når ledene tdig er bløde og ufærdigudvokset..

BAre min MENING

Hilsen Dancer

(MIA)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider