|
|
| Hingstevalg 2008 |
| Forfatter:  |
Pernille »Sørensen« |
| Dato:  |
06-09-2007 11:11 |
|
Man kan jo ikke lade være med at gå og spekulere... Nu er næste års føl på vej, når de kommer.. hvad så? Jeg har gået og glædet mig til at benytte Chex N Go, en skøn grå hingst efter Topsail Whiz på min lille reining hoppe. Han ligger vist ret fast til næste år. Hun får et føl efter Play Upon A Star til april. Den bliver så super spændende... Og Tessa vores cutting hoppe.. tja hvem ved. Hun har lavet et super føl i år efter Mr T, skulle man mon gøre det igen...? Eller bruge perfekte Play...hmm.. Det er svært at bedømme hvad der passer godt sammen med hvem, type, sind, brugsegenskaber, salg, alt tages i betragtning når der skal laves et føl. Men nu er der kommet en enestående mulighed her til Danmark jeg lige ville dele med jer. Jeg har indgået et samarbejde med La Ranchita Quarterhorses, Tyskland og Oasis Ranch i USA. Hvad der er kommet ud af det kan i se på min hjemmeside...  Mens vi venter vil i så dele jeres tanker om hingstevalg? Det er så spændende at høre om alle overvejelserne, og evt. nye benyttede hingste. Kommer der nye hingste i løbet af vinteren fra USA, har i købt nye hopper hjem, fortæl fortæl!!?? Hvad sker der rundt omkring i lille Danmark med den danske Quarteravl? Pernille
www.slidinhorseranch.dk
---Quality Breeding for Quality Performance---
American Quarter Horses Søges for kunde 2005 QH, futurityberettiget med kvægafstamning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Surt år 2007 |
|
|
Trods alle mulige krumspring, bedækninger og insemineringer med både frost og kølesæd er kun den ene hoppe blevet drægtig. Men det er så til gengæld også San Jo Freckles (World ch.) som leverede de haletudser der både kunne og ville  Jeg har et føl gående efter ham og min anden hoppe fra i år som jeg er yderst tilfreds med. Så det er jeg glad for. Føllet kommer dog lidt sent og jeg har en bedækning tilgode hos Boons Prediction. Så den får Chic (Expensive Chic Olena) nok næste år. Det er lettere med en nogenlunde lokal bedækning når man er langt henne på sæsonen. Boons kan jeg godt lide for hans villighed, hans pleaser-indstilling, store udstråling og åbenlyse talent (og faktisk lidt resultater) Stormy (Stormys Queen) går så tom så der er jeg nok fristet til at prøve noget transportsæd igen. Favoritterne lige nu er nok Jac O Rima, Jacs On Top, Night Deposit Chex eller et par stykker (læs: rigtigt mange) andre. Men det kan også være jeg ombestemmer mig og bruger en dansk hingst. Jeg er noget vild med Villy og Rebeccas unghingst ud fra billeder og papirer, men det er vist usandsynligt at han står som hingst i DK til foråret. Men det bliver spændende. Dejligt stærk hoppelinie. Men jeg lurepasser lidt og ser om der dukker noget nyt op på banen. Og så glæder jeg mig til at nogen afkom vil begynde at vise sig under rytter på stævnebanerne i 2007/2008. Startende med Mia og Stormy Chimes til DM i år. Jo mere afkom man ser vokse op jo bedre kan man vælge hingst til hopperne efterfølgende. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlstanker fra pleasure avlen |
|
|
Hej Pernille Jeg har endelig fået bestemt mig for at bedække min hoppe, Impulsiveness Lady med Cocky Max Well Power (showet af Helga Hommel. Jeg har tænkt og tænkt, da det jo kunne være så spændende med frysesæd fra USA, men det må vente til Lady har prøvet det på "the natural way" først. Flere avlere har rådet mig til at bedække naturligt første gang, da oddsende så er større ved insiminering senere hen. Mit valg faldt på Max Well da han er en stor smuk hingst som forhåbentlig vil give et føl med masser af udstråling, fylde og derfor et godt halteremne. Og forhåbentlig bliver det en lille mørk hingstebasse, som jeg vil prøve at beholde som hingst og se hvad det kan blive til. Hvis der kommer en hoppe ud vil denne blive sat til salg (hvis jeg nænner det ) Om et par år vil jeg prøve kræfter med en pleasurehingst eller en fuldblod (hunter). Mia
Hende der lever og ånder for Western Pleasure Hestemassage tilbydes af massørelev www.mia-haugsted.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja efter som |
|
|
Shawnee igen har valgt ikke at ville lave føl.. grrr så får hun sidste chance hos smartie til næste år og så må vi se om der ikke kommer et rigtig lækket broget pleasure emne ud af det.. det håber jeg bestemt der gør.. ellers så blæiver hun bare ridehest gør hun ja hun gør.. Og hvis Holly (som er scannet drægtig med smartie) mod alt forventning ikke skulle få føl, så ryger hun nok til pistolen, med hendblik på at lave en rigtig lækker paintreiner. Tina
Med en ven deles minderne fra i går, glæden fra i dag, og håbet for i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste hingste |
gstoltenberg |
06-09-2007 13:47 |
|
Min Rødhætte kom jo heller ikke i fol med frostsæd i år, og siden der er levende føl garanti, har vi jo mulighed for at prøve igen næste år. Så hvis der er nogen der overvejer at få frostsæd hjem fra udvalget hos select breeders (www.selectbreeders.inc), sig endelig til, transporten er billigere jo flere man er og man kan sagtens have sæd fra forskellige hingste i samme transport. Det er Mark This Spot (world champ i reining + reserve i pleasure) , der er faderen - eller ikke er faderen...eller hvad man nu siger når det ikke bliver til noget. Jeg overvejer stadig om hun skal have lov at prøve en rigtig hingst næste år, og så vente med at bruge frysesæden til året efter. Eller om vi tør prøve igen med frost. I hvert fald vil vi så have en hingst på matriklen, for at stimulere hoppernes fantasi lidt. Poco kom heldigvis i fol, og vi får (forhåbentligt) føl efter Dun It With Charm næste år. Næste år bliver det en lokal til Poco, jeg overvejer Joe Dun Didit, Hollywood Dun It - afstamning kan vel ikke være helt hen i vejret , og han bor ikke så langt fra os. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey hey |
|
|
bare sådan af nysgerrighed.. HVad ville en bedækning med YELLOW ROAN OF TEXAS cirka koste?
Hans pedigree er jo ikke helt ude i skoven 
Hilsen Patrick
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaha... |
|
|
Jeg er jo lidt tidligt ude, da jeg kun har en 1 års hoppe, men da jeg endnu ikke er så meget inde i Quarter osv., så ville jeg da lytte lidt med og høre om der ikke skulle ryste nogle guldkorn af..  Min hoppe er forresten efter Danbar DK & Jet Bars Dream.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yeller |
Pernille »Sørensen« |
06-09-2007 19:24 |
|
Yeller er bestemt ikke helt ude i skoven. Han er meget interessant. I øjeblikket koster han 2000$ + shipping ect. Jeg er brændt meget varm på ham, som fader til et kommende føl, hans afkom er virkelig smukke, godt sat sammen, og er enormt smidige og lærevillige. Og sikke farver! Blue roans, red roans, palomino, buckskins.. Og sammen med Tori der har en dun faktor, puha nogle skønne kombinationer! Han sætter virkelig look på sine føl, de er ofte uundgåelige eye catchere. Meeen, jeg må drømme et par år endnu, da Tori kun er 1 år. Pernille
www.slidinhorseranch.dk
---Quality Breeding for Quality Performance---
American Quarter Horses Søges for kunde 2005 QH, futurityberettiget med kvægafstamning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pleasure avl |
|
|
Jeg har også været igennem nogle krumspring ligesom Tina, men min hoppe skulle være i fol, så næste år kommer der forhåbentlig et allround afkom, som skal sælges. Hun skal dog håndprøves i næste måned, så jeg håber, at baby stadig er derinde i varmen. Jeg ville rigtig gerne have lavet et rent pleasure afkom, men det må komme næste år. Hvis No Chip Sherlock fra Tyskland sender kølesæd næste år, vil jeg nok vælge ham. Jeg har allerede en 2 års efter ham, og hun er bare superdejlig. Jeg har ikke andre alternativer i kikkerten lige nu, men der kan ske meget på 1 år. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fremtiden her |
|
|
Ingen føl 2008 og slut med at bruge frostsæd, så det er jo en begrænsende faktor. Men vi må se hvad jeg finder på til næste år. Gad ellers godt at have fået en Footwork Finest baby, men det blev jo så ikke til noget. Ærgeligt ærgeligt. -Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shipping |
gstoltenberg |
07-09-2007 11:17 |
|
Nu kender jeg jo kun shippingomkostninger fra Select Breeders, men mon ikke de er nogenlunde ens? Vi gav 911 dollars for shippingen, deri er inkluderet veterinær kontrol i USA. Ud over det skal man betale 1200$ i depositum for containeren, dem får man igen, når man returnerer den. (Koster ca. 500 kr med Post Danmark at returnere containeren) I lufthavenen i Danmark vil de også have penge, når man henter sæden, det dyrlægerne i grænsekontrollen vil have ca. 500 og told og skat vil også have lidt. Man skal også huske at man skal betale for selve sæden, ud over breeding fee. Det er forskelligt hvad hingsteholderne tager, i mit tilfælde var det 50$ pr. strå. Man skal altså regne med at lægge 6-7000 kr oven i Breeding Fee, når man bestiller frostsæd fra USA. Hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næh du de er |
|
|
ikke helt ens .. vi gav 329,- dollars for shipping hos mercent international.. så det er jo noget billigere, men så gav vi så lidt mere hos hingstationen.. told og skat vil have moms af selve det man har givet for sæden og så for breedingfee hvis den fremgår af fragtdocumenterne (de gjorde vores heldigvis ikke) så det blev 268,- dkr. så vil dyrlægerne have 610,- dkr. sas cargo ville have 118,-. men ja man skal nok regne med at det løber op i 6-7000,- ja det ville være meget nemmere og billigere hvis man er flere ellers så kan det godt blive et dyrt bekendskab med inseminering med frostsæd. Tina
Med en ven deles minderne fra i går, glæden fra i dag, og håbet for i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay okay |
|
|
$2000 lyder ikke helt dårligt.  Når man tænker på at breedingfee til hans far er på $15000.  Randi: Hvilken hoppe var det at du ville have sat i fol med Footworks Finest? (hvis det da er forstået rigtigt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Det er jo lidt et svært valg... Jeg tænker lidt på: Nite Chip, Hot Chocolate Chop, Only Invitational, Zip Chip Leaguer eller No Chip Sherlock. Men mon ikke jeg når at bestemme mig  Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|