|
|
| Man, hale og pandelok? |
|
|
Er der nogen der ligger inde med nogle billeder og ideer til hvordan man kan sætte sin hest's man, pandelok eller hale? Så vil jeg meget gerne se/høre dem! Jeg kender nemlig nogle enkelte, men jeg ved ikke hvilke der bliver brugt inden for western verdenen? Mette
Man lever kun én gang -Men hvis man lever det rigtigt er det også nok-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man... |
|
|
Min hest Bispar (som er solgt), er araber med ret lang man. Når vi var ude, blev hans man flettet halvt ned. Hvis du forstår? Topsy som jeg rider nu får flettet hele manen så den ligger langs halsen. Ligesom du ser det på jyder til dyrskuer. Hilsen Benedicte
Så blev den ged vist barberet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gør jeg det forkert??? |
|
|
Min har den lækreste man og pandelok  , men øhh jeg gør ikke noget ved den og skal ride både Trail og Pleasure til DM'et - Er det "forkert" set ud fra dommerens synspunkt/indtryk?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror ikke |
|
|
Jeg tror ikke i bliver dømt ned på det til DWF DM. Man ser typisk den korte man i Halter klasser da det fremhæver hestens hals. Jack har altid "halter" man til stævner... Men det er jo også en smags sag... Her ses Jack med en lidt "sjusket" man efter endt stævne, og denne ville jeg faktisk gerne have haft kortere. Pandelokken plejer jeg enten at flette, eller samle med en elastik. Dette er mere så man faktisk kan se hestens "ansigt". Halen har jeg altid løs, samler den så den ikke sidder og pjusker ved haleroden, dette giver et indtryk af en større "popo" Som vi western ryttere jo tit gerne vil have på vores heste   Mvh Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| manen i pleasure |
|
|
skal være kort!! Enten klippet i enhåndsbredde eller flettet kort. Jeg har været til et stævne hvor man trak point fra ved de heste med lang man... Det er også pænest med en soigneret klippet man i den klasse,hvor man jo også gør en hel del ud af sin egen soignering. I reining klasserne derimod kan man udemærket have lang man på hesten (lang og lang - det kommer jo igen an på hvor lang manen er - den skal jo ikke træde i den)
Forfremmet til Quarter ejer
Det der synes rigtigt for den ene er ikke ensbetydende med, også er rigtigt for den anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalala |
|
|
Hejsa! Nu ved jeg ikke om der er specielle regler for Quater osv... Men jeg har vundet en del klasser på min All breed med lang man uden jeg har gjort andet end at gøre den pæn med show shine og strigle den godt igennem. Jeg starter Plesure og western horsemanship. Ind imellem fletter jeg manen halvejs, så den ikke fylder så meget. Men det gælder måske kun for all breeds? Kunne aldrig drømme om at klippe hans man kort  Nu må vi se om det trækker ned til DM  Mvh. Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvirvler... |
|
|
Nu er der så de heste som min Chanel som har så mange hvirvler at de ikke KAN have kort man. Har prøvet. Og resultatet er en nordbagge-man der ligger frem mod ørerne. Så hun har lang man som jeg fletter et par fletninger ovenpå resten af manen så det i hvert fald ser nydeligt ud selvom den er lang og hun ikke er reining hest. -Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Randi. |
|
|
Har samme problem, Jack står også lige nu og ligner en fjordhest. Det er nok også derfor de har opfundet en smart ting der hedder en Hood  :D Mvh Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lena... |
|
|
Hi hi ja det er jo en prncipsag og jeg har engang svoret at sådan en tingest får min hest aldrig på. (Jeg så engang en hest til et stævne stå med den trukket langt ned over hovedet så den slet ikke kunne se noget- der stod den musestille og ventede på at der var nogen der "tændte lyset igen".). Men det kan jo være jeg en dag ændrer mening. -Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| * * * * * * * * |
| Forfatter:  |
Sabrina ♥Royal Boonnie♥ |
| Dato:  |
30-08-2007 16:31 |
|
Hvis man skal ride pleasure/trail/horsemanship/hunter/ westernriding eller starte halter eller showmanship at halter, så ville jeg helt klart flette manen op i en hingste-fletning. Min/min mors hoppe (Pepita DK) havde på et tidspunkt i hendes karriere lang man og jeg flettede den altid i en hingste-fletning. Vi har nu klippet den helt kort fordi, hun har sådan en lidt underlig kruset man, når den bliver lang. Hvis man nænner at klippe manen kort, så sæt elastikker hele vejen ned igennem manen, som jeg også tror, at Lena har gjort på Jack. Dommerne vil gerne kunne se hestens man i halter og showmanship. I de andre nævnte klasser er det ikke VIGTIGT, MEN det ser bedst ud. Det andet ser en lille smugle sjusket ud, synes jeg. En reining og klasser med kvæ må hesten gerne se lidt "vild" ud. De andre klasser er bare mere fine. Hvis hesten ikke er så gammel og man ikke lige ved om det kun skal være pleasure, trail, horsemanship den skal gå, så lad vær' med at klippe dens man, det ser en anelse for fint ud til reining. Kh Sabrina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hood |
|
|
En hood er et absolut must, hvis man skal have en flot pleasure/halter man. Jeg har endelig fundet en hood, som ikke "slukker lyset", som Randi skriver. Den skal bare passe perfekt og ikke være for stram. Time har også et værre "garn", men den hood udøver mirakler. Endvidere vasker jeg manen 1 uge før show og ellers ikke. Den må ikke være for nyvasket og ren, og showshine er "no go". Det gør den for glat at sætte elastikker i. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusinde tak.. |
|
|
tusinde tak for de mange ideer.. Jeg skal som mange andre med til DM all breed d.8 sep. og kan ikke finde ud af hvad jeg gøre med min ponys man! Hun er 6år og 130cm.stg. pinto hoppe. Jeg ved godt at man kan klippe manen kort. (kan bare ikke få mig selv til det)  Er der nogen der har et billede af en "hood"? Mette
Man lever kun én gang -Men hvis man lever det rigtigt er det også nok-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er blevet klogere |
|
|
Men det får mig ikke til at klippe manen på min hyp , den har jeg den for kær til (altså manen ). Jeg rider fordi jeg kan lide det og starter kun lidt show, fordi jeg syntes det er dejligt og komme ud og se hvad man kan, helt klart hvis jeg "gik mere op i det" (misforstå mig ikke), så ville jeg også se anderledes på det.  Min bliver vasket, klippet, nusset, striglet, børstet, redt og show shine en masse bliver brugt, hun får hele armen, og hun elsker at komme ud og "vise sig frem"... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad er en hood?? |
Miss irish cob |
03-09-2007 11:22 |
|
Jeg er jo lidt ny her... Mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halter, man hale m.m. |
Design-Kisser (kisser) |
03-09-2007 12:46 |
|
Da hesten blive bedømt på sit udeseende, symetri,helhed er der små fif man kan bruge i forbindelse med hestens man. Har hesten en tyk hals, vil det være bedst at korte manen 1/2 til 1/3 af halsens tykkelse. Det vil få halsen til at syne slankere.Det er bedst at flette den, tilpas så efter hvor kraftig manen er. Brug showshine og hårlak for at få den til at sidde.Flet så du trækker hårene nedad, så de ikke striter op i luften. Har hesten en smal hals er det bedst at korte manen til ca. 10 cm.Her kan du sætte elastikker tram i hårrødderne og det gælder også her at hårene ikke stritter op i luften.Er du fingernem kan manen flettes. Hos føl og ungheste gåt du ikke så meget andet en at den ser pæn og ren ud. Pandelokken kan flettes i en fletning. Du kan også klippe den i form. Klip altid nakkehårene helt ned. Bøj øret ned og dertil hvor øret slutter der klipper du til. Skæg hår ( absolut ikke mulehår) klippes. Ørehår klippes. Halen må ikke være flettet i halter, men skal soineres,vask, showshines og være lige klippet forneden. Håber det var lidt hjælp.
Design Kisser Tel.: 86 45 48 72 Mobil: 40 94 04 72
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tak... |
Miss irish cob |
03-09-2007 14:33 |
|
Tak for det... Den ser da lidt uhyggelig ud... Men hver sin smag  Mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Design-Kisser: |
|
|
Ville du, hvis du var mig, klippe min hoppeplags man? eller flette den. Jeg kan godt lave en hingstefletning ? Lige et billed af hende med fletninger. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|