Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Ridning uden sadel?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2001 10:17
Jeg rider ofte ture på min hest uden sadel. Vi galopper og springer små spring, men nu har jeg fået af vide at det er usundt for hestens ryg. er det rigtigt?
Hilsen Tinka
0
0
Svar på denne tråd

It depends...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2001 11:59
..., som Tom Dorrance siger...
-Hvordan er dit sææde? Sidder du roligt, eller bumper du hesten i ryggen? Hvor polstret er du i bagen? Hvordan er hestens ryg?
Hvor længe rider du uden sadle ad gangen? Snakker vi en time eller to, eller er det heldagesture?
Jeg rider selv meget uden sadel - faktisk har jeg kun sadel på, når jeg kan låne mig til een... Resten af tiden rider jeg uden sadel, men med et underlag (De der filtwesternpads fra Hööks) spændt fast med en gjord. Det har jeg gjort siden en gang i slutningen af sidste år, da jeg besluttede, at min hest aldrig mere skulle ha' engelsk sadel på, og at nu måtte jeg spare sammen til en westernsadel.
Min ponys ryg har ikke taget skade -på trods af, at de hersens sædeben kommer til at prikke i ryggen - derfor padden mellem os. Det nedsætter risikoen for trykskader betydeligt, og gør desuden at jeg sidder fastere & behageligere. (HAR prøvet 7 timers ridning uden sadel. Jeg kunne temmeligt tydeligt mærke ben & bagdel...;o))
Hvis man ellers rider fornuftigt, og holder øje med ryggen (hestens) tror jeg ikke, der er noget i vejen for at ride bareback!

99E
0
0
Svar på denne tråd

Re: It depends...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2001 12:22
Hej det er forskelligt hvor lang tid jeg rider for jeg henter hesten og rider ud i det blå. Så finder jeg en sti jeg ikke kender og så er det forskelligt hva´ tid jeg kommer hjem...Min træner siger at jeg har et godt og roligt sæde.

Tinka
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2001 12:28
Jeg har ikke redet ret meget uden sadel, men en del med ridegjord.
Der var også kun et underlag at sidde på.
Det var faktisk på en unghest (3½ år) men den var rimeligt polstret (½ fjord, ½ knabstrupper) og hun havde det fint med det.
Det var skovture og lettere dressur og et par små spring.
Hendes mor blev redet med ridegjord i årevis og havde heller aldrig rygproblemer. De havde dog begge en blød gang så vi bumpede ikke særligt + vi havde jo bøjlerne.
Hvis din hest er velbygget og i ikke rider så vildt at du skøjter og bumper rundt tror jeg det er fint nok.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2001 15:03
Indianerne red deres heste uden nogen sadel for mange år og de passede meget på deres meget kjære heste. MVH Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-08-2001 20:24
Jeg rider MEGET uden saddel ( kan også ses på dem , altså sadlerne ! ) . Og det tror også roligt du kan hvis du ikke bumler alt for meget !!! Jeg har slet ingen problemer med det , hverken på min araber/n. forest , eller min store haflinger-tyksak ( hun er altså også i fol ....såååå.....så stor er hun ikke normalt ) ! Det kan også være en rigtig god idé , det med " underlaget " ! - Hvis man rider længere ture er det temlig praktisk !!! Du kan også bruge et ganske almindeligt western-saddel-underlag ! - Og så evt. en elastikgjord !
Kærlig hilsen den kommende følejer Lærke :-)
0
0
Svar på denne tråd

Gjord...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2001 00:29
...Det er nu ikke en elastikgjord, jeg bruger, de ligger ikke sat nok. Det er så'en en... Longegjord, tror jeg, de hedder... (De der med ringe på, hvor man kan sætte indspænding mv på - jeg bruger dem til oppakning...)

99E
0
0
Svar på denne tråd

Re: gjord
Forfatter: 
Dato:  31-08-2001 11:48
Tak for alle jeres råd og svar.
Jeg har prøvet at ride med underlag og gjord men det er som om at jeg skurer rundt og bumper Chanell i ryggen, så det droppede jeg hurtigt. Så har hun nok bedre af jeg rider uden underlag...
Tinka
0
0
Svar på denne tråd

Re: gjord
Forfatter: 
Dato:  02-09-2001 15:05
jeg har redet min gamle hest uden sadel meget og hun er 21år og har det fint. hun har alle hårne på ryggen og ingen rygskader.

Men på min unge hest som er meget spids bruger jeg et "western" underlag (et af de tykke) og en stopgjodt til at holde det fast.Se min hjemmeside http://www.horsemanship.subnet.dk :-0
0
0
Svar på denne tråd

uden saddel - selvfølgelig er det sundt
Forfatter: 
Dato:  04-09-2001 09:13
Hej

Selvfølgelig er det det bedste, da mange sadler både klemmer og ligger for langt fremme på hesten og dermed forhindrer dens naturlige bevægelser.

STORT kado til dig der har balancen og tør ride uden sadel!!

Det betyder ikke en fis om du bumper på hestens ryg eller ej. Uden sadel har du lagt større kontakt med hestens bevægelser og langt bedre mulighed for at lære det korrekte sæde og lære at følge hestens bevæg-mønster... så lyt ikke til alt det pladder om at du ikke må bumpe på hesten. Selvfølgelig må du det da hesten har et rygsving, og så hedder det ikke længere at bumpe med at hoppe.... hop-pe-hop-pe... *stor ros til dig*

Kærlig hilsen
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Re: uden saddel - selvfølgelig er det sundt
Forfatter: 
Dato:  05-09-2001 10:21
Tak for din ros men det er faktisk ikke så svært at ride uden sadel. Man skal bare være oplært med de rigtige øvelser... Og man kan jo arbejde med det når man ikke rider....
Endnu en gang tak for alle jeres svar, jeg håber at der er flere med de samme meninger....
0
0
Svar på denne tråd

Re: uden saddel - selvfølgelig er det sundt
Forfatter: 
Dato:  01-10-2001 13:22
Hej Tinka.

Jeg har også redet meget uden sadel, og nyder det stadig. Det giver en helt fantastisk fornemmelse af samhørighed mellem heste og rytter! ;0)
Da din træner mener, du har et stabilt sæde, kan jeg ikke se noget i vejen for at du skulle kunne ride uden sadel. Det styrker jo også balancen en hel del....
Så Keep Up The Good Work!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider