|
|
| Er martingal løsningen? |
| Forfatter:  |
mig-og-min-hest |
| Dato:  |
15-09-2002 22:05 |
|
Jeg ved det lyder lidt underligt  , da jeg har redet western i snart 5 år, men det er første gang jeg har prøvet dette....
Min dejlige hest har fået noget underhals...er en martingal en løsning eller hva`? Han er flink nok til at søge ned ...når han kan..hvis det ikke var for den hals... har I andre gode råd til det og også til hvordan og med hvilken øvlser jeg skal starte ham op på har p.t ikke redet ham længe pga. af sygdom, tid og mulighed. Der er lige en mave der skal af ham da han er lidt rund...han mangler muskler især foran men også lige så meget over ryggen og bagparten...håber I har nogel råd...
Hilsen Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Er martingal løsningen? |
|
|
Mon ikke underhalsen forsvinder når hesten bliver redet op igen? En martingal forhindrer hesten i at slå hovedet op, men det gør din hest jo ikke?
Mit forslag er at du rider ham løst de første ca. 14 dage, med masser af frisk trav, så han får gang i konditionen og ledvædskeproduktionen. Saml ham ikke for kraftigt.
Efter denne peeriode, kan du begynde at samle ham mere.
Hvis han stadig har overdreven underhals, han løsningen være en "neck-sweat". Det er en kappe der spændes om hele halsregionen inden man rider. Hesten vil under arbejdet svede kraftigt på halsen og herfor tabe sig mere her. Man kan købe noget liniment til indgnidning inden man lægger neck-sweat'en på, til at forstærke virkningen. Disse ting forhandles af bl.a. Mustang International.
Det er umiddelbart hvad jeg kan tænke at man kan gøre, men andre har sikkert nogen andre gode forslag.
Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "neck sweat" OT |
|
|
ha ha... jeg må have en "neck-sweat" til maven!!
:-P
-miki-
:-D Man må tage skrammerne som de kommer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
..........Jeg kunne godt bruge en hel dykkerdragt....!
Jette:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En martingal... |
99E |
16-09-2002 09:30 |
|
...er egentlig ikke designet til at skulle få hesten til at søge ned - men til at forhindre hesten i at slå hovedet ktraftigt i vejret og dermed skade rytteren (brække hans næse).
Hvis martingalen får hesten til at komme "ned på plads" - så er den forkert tilpasset!
En underhals fjerner man gennem korrekt ridning - og det kan sagtens tage lang tid. Men netop hvad angår muskelopbygning kan det aldrig svare sig at tage genveje - tag dig den tid det ta'r.
Slow & right beats fast & wrong. -Always!
Måske Mustang International skulle hive fat i producenten af neck sweat - og fortælle dem, der er et heeeelt nyt marked her!?
Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Dorte!
Det lyder for mig som om at din hest har tabt sig en del her i eftersommeren. Der er ikke så mange proteiner i græsset mere, det går ud over muskulaturen.
Mange bliver snydt af de store mave og tror at hesten er tyk, men maven er stor fordi hesten skal spise meget mere for at opretholde livet.
Når så den får underhals er det fordi at den taber sig
på overlinien som du selv skriver har den også mistet
musklerne på ryggen og bagparten.
Her hjælper en martingal ikke, men begyndende tilfodring vil være smart.
At begynde at svede den ned med en "neck sweat" på en i forvejen svag hals (der er kun muskler på underhalsen tilbage), er ca det mest katastrofale du kan gøre. Den mangler styrke og kondition og at svede den ned, vil kun gøre ondt værre.
Få taget en ormeprøve på den, giv den en ormekur om nødvendigt og begynd så at fodre til så den ikke taber sig yderligere. Som alle er enige om start den lidt roligt. Så kommer musklerne tilbage de rigtige steder.
Mange hilsner Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Conny,
Nej selvfølgelig skal sweat'en ikke bruges før hesten er i form, det tror jeg helt klart også jeg gav udtryk for. Og at underhalsen nok var væk på det tidspunkt...
I øvrigt syntes jeg selv en sweat er et noget kunstigt hjælpemiddel, jeg har aldrig anvendt én selv, men set bl.a. Araber-hingste som har haft god hjælp af en sådan, før kåringer, hvis halsen er blevet for overvældende. Også visse pleasure-ryttere har gavn af at svede halsen ned (Altså på hesten...). Og jeg VED at det virker, men er lidt besværlig i anvendelse, med indgnidning med cremer og efterfølgende grundig afvasninger osv.
Er der nogen herinde der har nærmere erfaringer med dette hjælpemidel?
Mange hilsner Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tullermus |
16-09-2002 17:41 |
|
Mit bedste råd til at få musklerne tilbage på ryg og lænd, som du jo også nævnte vil være en masse skridt! Ikke bare lunte-skridt, men frisk frem, så den rigtig kan få brugt ryggen og strukket sig... Det har i hvert fald været godt for min hoppe, da hun skulle vende tilbage efter en skade. Pas i øvrigt på du ikke går for hurtigt igang med at træne som før -det er surt at få en skade fordi man ikke har kunnet vente.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja jeg har da brugt det en del, på anmodning fra trænere eller hesteejere, især til halterheste, men er ikke begejstret for det. For hvis hesten er rigtigt redet vil den få en kraftigere hals fra nakken og nedefter til skulderen.
Ved nakken bag ørene og gulken skal hesten selvfølgelig have passage, ellers kan den ikke få luft når den samler sig.
Men som sagt en hest der bruger sig rigtigt, udvikler sine nakkemuskler på en meget smuk måde, og det synes jeg er forkasteligt at man "straffer" den for.
Nogen tror at en hest der har en kraftig hals, bliver
hård i munden. Dette er selvfølgelig noget forvrøvlet sludder. Hesten er kun hård i munden hvis rytteren bruger sine hjælpere forkert. Så det skal efter min mening heller ikke være årsag til at svede en hest ned.
Men selvfølgelig, kan man vinde et verdensmesterskab eller Europamesterskab i Halter hvis man sveder hesten ned, så ville jeg nok også gøre det, uden vaklen.
Jeg har for øvrigt aldrig brugt dem med creme. Men der sker jo hele tiden noget nyt.
Mh Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jørgen Skjødt |
16-09-2002 22:40 |
|
Jeg har en "neck-sweat", men har kun brugt den 2-3 gange. Jeg kunne ikke tænke mig at arbejde med sådan en på, Det må være meget ubehageligt, og derfor vil jeg heller ikke udsætte min hest for det.
Det er jo i sidste ende også kun en kunstig ændring af hestens udseende, og kan min hest ikke vinde naturligt, er det bare ærgeligt.
Det er meget brugt i USA, og der for det meste med en væske eller crem der forøger virkningen.
Man skal her også være opmærksom på at det virksomme stof heri går ind i blodbanen, og vil bevirke en positiv doping test, da et af stofferne er ulovligt.
( Jette- Det er det samme som er i 'Løgsuppe' som du sikkert kender)
Jeg kan heller ikke tænke mig at det ikke kan have meget virkning på andet end udsenet.
Alt i alt, er det nok bedst at en 'swet' bliver brugt på rytterne, som foreslået ovenfor.
Hilsen Jørgen Skjødt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mig-og-min-hest |
17-09-2002 19:04 |
|
Tak for jeres gode råd....det var en del sjove sætninger imellem også *lol*
Da jeg skal have ham flyttet det nye sted hen, skal jeg have ormkur på ham...hvilket jo er et krav nu om stunde. Min hyppers underhals er ikke så kraftig mere som den har været og har da også tabt sig. Jeg vil prøve med at ride ham i både frisk skridt og trav i de første 14 dage, og samle ham lidt efterhånden. Jeg er ikke en der forhaster mig, så jeg tager dem med ro i hvert fald de første 2 måneder, da jeg ikke vil forhaste mig med at få ham bukket ( skal forstås på den måde at knække hans hals så han går pænt buet med halsen/nakken på ingen tid ) det er mishandling set med mine øjne når der går så kort tid bare fordi man ikke kan vente.....
Men tak for rådene, der er nogle jeg vil følge....skal nok skrive senere hen hvordan det går...
Hilsen Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|