Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Reining og løse tøjler?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 22:27

Jeg har lige sakset et citat fra et af Lones indlæg i en anden debat. Vi puster til ilden og kører videre på interessebølgen.

"Det er langtfra alle de som rider reining, som er istand til at ride deres programmer for de løse tøjler vi så gerne ser...også selvom her ikke er en ekstra part at tage hensyn til, nemlig kvæget... Også her er grundridning et must.

Man ser idag en tendens til at der købes reiningheste billigt i dk, heste som er hentet i udlandet og som kan reiningen, som kan stops og som kan spinne. Mange af køberne er totalt urutinerede reinere og nogle har blot redet "fritids/hygge western" i skoven og lign.

Nogle ryttere giver sig straks i kast med at "slide og slide"...som om de fik betaling for det, og det ser ikke altid hverken rigtigt eller pænt ud.

Andre nye reinere øver stops i tide og utide, og trænere tillader at de gør det...uden sliding sko.

Galopskift foretages med et solidt hug i siden af hesten med sporene og et ordentligt ryk i tøjlen, spins udøves med hiven i hestens mund ,fordi rytteren ikke har "fundet den rigtige knap" eller fordi hest / rytter slet ikke har lært at spinne rigtigt.

Og kære venner, her kan det også være nødvendigt at kigge væk engang imellem.

Hvor meget grundtræning skal der til før de nye reinere slippes løs på stævnepladserne ? Hvor går grænsen for hvor meget stop og spin der skal trænes pr. dag, pr. uge ect...???

Hvorfor tillader trænere deres nye urutinerede ryttere at spinne og stoppe, bare fordi de har fået en hest som kan ???

Kan vi få en lige så sober debat om det ?

Og PS. Jeg elsker reining, så det er ikke en for-imod debat pga. kritik af kvægdelen. Men jeg ville nyde at se meget mere pæn reining i DK.

Hilsen Lone."

Ikke mere snak om penning og koridning, nu skal der snakkes reining!

Jeg ved selvfølgelig godt, hvad jeg vil sige, men jeg venter til der er kommet lidt gang i den.

MH Conny

Følg klummen "Trænerliv" på

WESTERNPORTALEN der har 11,500 hits om dagen

Vil du vide noget om NONI Juice?
Det må man ikke for fødevarestyrelsen.

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

åh ja...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2006 23:13

Ja, vi ved jo godt hvad Conny vil sige, så jeg åbne ballet...

Det er jo et etisk spørgsmål, hvor man skal se grundigt og dybt i egne meninger og holdninger. Personligt ville jeg aldrig ligge og træne spins og stops i et væk. Og jeg synes at min træner er god til at sige "så stopper vi for denne gang" og øver noget andet.

Så hvis de nye reinere ikke ved hvor meget det belaster hesten at stoppe og slide i et væk, så synes jeg faktisk at det er trænernes opgave at sige stop. Men det er jo igen etik. Ligesom det er etik hvordan man træner disse sliding stops. Personligt kigger jeg væk, når jeg ser fok der fencer deres heste, mens andre synes at det er den rette måde at gøre det på.

Jeg har heller intet imod at de nye reinere afprøver deres heste i konkurrencer, men det skal være god ridning set i forhold til hesten. Dvs den skal ikke lide overlast. Det er der min etiske grænse går. Om det er pænt eller det er grimt, det må stå for folks egen regning på en eller anden måde, men hesten skal ikke føle smerte under rytteren.

Jeg synes godt at vi i western kan få lidt "skrappere" dommere på banen, som disser folk for usportslig optræden. Dvs hvis de synes der er for meget hiv og hug. Det ville hjælpe gevalidigt på mange tror jeg.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

At stoppe ER grundtræning...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 07:47
...og derfor skal det trænes en del... ;-)
Men jeg går ud fra, selv begynder-reinere kan stoppe hesten uden at bede om slides på adskillige meter.
Ellers har jeg flere gode forslag:

For eksempel KAN man jo forfine stophjælpen i SKRIDT - jo mindre hjælp, man skal give i skridt, desto mindre hjælp behøver man give i galop.

For eksempel kan man BAKKE hesten - konsekvent - ved hvert stop, også selvom man "bare" stopper fra skridt.

Det virker, hvor simpelt det end lyder.

Hvis man står i den heldige situation at man har en hest, "der kan" er det jo et spørgsmål om at finde knapperne.
Hvor de er installeret afhænger i øvrigt også af trænerens/hverdagsrytterens benlængde etc - erfarede jeg den anden dag, da jeg sad på Mikkels Pieton og desperat ledte efter flytte-skulder-knappen - mens Mikkel sad på Sorcha og ledte efter samme knap... ;-)

Men en fin-tunet ridehest kræver det samme som en fin-tunet bil.
Jeg "lærte at køre" i en BMW cabriolet-sportsvogns-type-ting. Det var i hvert fald sådan en min kørelærer havde. Det kan IKKE anbefales.
Til gengæld kørte jeg så, på kørelærerens anbefaling, i vores firhjulstrækker (ja, før køreprøven).
DEN er god: Man skal dreje meget på rettet, trykke meget på speederen, træde hårdt på bremsen etc - før der sker NOGET.

Begyndere skal have lydige, men lettere ufølsomme heste, som kan håndtere alle de begynderfejl, begyndere laver. Også selvom "begynderen" måske har redet engelsk i mange år og "kun" er begynder inden for western.

Og ALLE - begyndere såvel som øvede - skal ride ORDENTLIGT.

Jeg har også set en aldeles anerkendt stævnerytter forsøge at lære sin hest slidingstops hved at få den til at galoppere rask fremad, sige "Wh..." *Flå i stangbiddet!* "...hhhoooaaahhh!*.
Den stakkels hest kastede hovedet i vejret og stoppede meget fint. På forparten.
Hmmm... ;-)

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J

0
0
Svar på denne tråd

stops..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 07:54

Årrr ja, jeg mener selvfølgelig slide, for stops skal jo helt klart trænes og ligge i grundridningen...

Hilsen Lone

RanchhorseDK

AKUT: BOLIG SØGES ANDEL ELLER LEJE

Syd-vest-midt sjælland. Haslev-næstved-ringsted-slagelse egnen

0
0
Svar på denne tråd

slide og spins...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 08:55

Hvorfor var der ikke flere oppe og se da VERN SAPERGIA var på Tuse, for 14 dage siden...

Der lærte vi at tage fat indtil at hesten gav efter på bidet, og som Vern sagde, mange rider faktisk med forkert bid...

Hvor mange af jer ved i det hele taget, om i rider med det bid der passer jeres hest bedst.

Conny ved det jo, men alle jer andre???

Reining er en svær kunst at lære, men vigtigst af alt er, og nu citere jeg Vern igen "gi` for tøjlen og gi` for benene and have fun"...

Og mange gange lærer færdig-trænede heste faktisk rytteren at ride og træne heste...

Mvh. kenneth

Labrador hvalpe sælges, salgsklare d.03-12-06, stambog m.m. kontakt for yderligere info...

Just slide into the future.....

0
0
Svar på denne tråd

Lone...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 08:58
...det tænkte jeg nok... :-D

Pretty Fancy:
Fencing: Som i "at ride hesten mod hegnet og give den stopsignal før den render ind i det"? Det kan jeg se gjort forsvarligt og skånsomt - men også misbrugt.

Fordelen er, at man kan træne uden brug af tøjle - ulempen er, at hvis man presser hesten for langt ind i hegnet og ikke har ligeudretningen på plads FØRST, risikerer man både grimme scener og skader.

Men er det ikke sådan med MANGE "træningsmetoder"? I de rette hænder kan de være guld værd - i de forkerte (n) (n) (n)

... 8-) - 99E - 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

halløj Kenneth
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 09:09

Vi nåede det desværre ikke. Øv !!

citat

Og mange gange lærer færdig-trænede heste faktisk rytteren at ride og træne heste...

Ja det er rigtigt, men man bør vel ikke give sig i kast med mere komplicerede og belastende øvelser "i tide og utide" bare fordi at hesten kan. Man bør vel dyrke det i samråd og sammen med , sin træner , i starten. Så ville fremtiden vel også kunne byde på reiningheste som ikke er færdige i benene inden de er 7 år .

Pt. hører vi godt nok om mange her som har skader eller ikke kan bruges mere, og det er vel ikke meningen at det skal ende sådan i hestenes bedste alder ?

Selvfølgelig er det ikke kun uerdarne ryttere her henvises til, men også en del erfarne og trænere, som man skulle tro, sætter pengepræmier og status højere end hesten selv... Provokerende, ja. Men det er jo en debat og hvad er så mere passende end af debattere det man gør sig af erfaringer og opdalser, både ved selvsyn og ved erfaringer fået blandt de mange mennesker vi dagligt omgiver os med i westernkredse...

Hvis det står så slemt til som vi fornemmer,så er det da trist...

Men ret mig gerne...Jeg håber at vi fornemmer det forkert.

Er der ikke mange skader i vores reiningheste og hvorfor er det evt. sådan fat ?

Og husk: Dette er ikke møntet på betemte personer, men er en overordnet spørgsmål.

Hilsen Lone.

RanchhorseDK

0
0
Svar på denne tråd

fencing
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 09:20

for-imod fencing, ja som du skriver Ninie, så kommer det an på hvordan det udøves, men jeg kan godt lide modellen hvor man ikke bruger tøjlernem bortset fra i en nødsituation.

Sidst vi så fencing praktiseret på en måde som jeg ihvertfald godt kunne leve med...

Hilsen Lone.

RanchhorseDK

0
0
Svar på denne tråd

reining
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 10:37

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige om denne debat!!!

Men jeg er en af dem som har købt en færdig trænet hest i Tyskland.

Ham er jeg utrolig glad for og håber og tror da jeg har ham i mange mange år som reining hest, selvom han bliver 10 år til næste år ( og han fejler ikke noget i hverken ben eller andre steder.) Syv, ni, tretten.

Jeg købte ham udelukkende af den grund, at han skulle lære mig reiningens kunst, så jeg ikke gør noget forkert i indlæringen af min unghest.

Og jeg vil bare sige det er ikke nemt ar ride en færdig trænet hest. Der går lang tid inden man finder alle de rigtige knapper, og i den tid vil man gøre nogle ting som måske IKKE er det rigtige.

Det er derfor jeg tager til næsten alle de clinic`s som jeg kan, for at udvikle mig sammen med min hest. Og efter min mening burde alle, både trænere og ryttere gøre det samme, for man kan altid lære noget nyt uanset niveau, alder og køn

Alle trænere har hver sin måde at træne heste på og noget kan man bruge og andet virker måske ikke så godt på ens hest. reiningen udvikler sig hele tiden, så det er bare med at følge med i takt med udviklingen.

Og når så muligheden byder sig med udenlanske toptrænere til clinic`s, som feks. Vern sapergia, så kom og kig...

Det er synd at bruge så meget tid på debatter, når man ved, hvis man brugte tiden til at RIDE og LÆRE istedet for at diskutere, ville vi allesammen blive bedre ryttere.

Med venlig hilsen Lilja

See You Somewere Down The Road.........

0
0
Svar på denne tråd

Men Lilja...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 10:46
...somme tider lærer man faktisk noget af kommunikation, samvær/samtale med andre - i stedet for bare at RIDE og GØRE ting... ;-)

Og der er en del, der ikke bare "for enhver pris" vil "følge udviklingen".
Somme tider går udviklingen nemlig i en DÅRLIG retning - tænk bare på dengang man klarede sig bedre jo lavere ens pleasurehest kunne gå med hovedet.

INGEN hest har godt af at blive redet så mulen laver slæbespor i sandet.
Heller ikke selvom dommerne dengang BELØNNEDE den slags.
Det er de, efter sigende, holdt op med siden jeg solgte min westernsadel... :-)

... 8-) - 99E - 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

Lilja...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 10:46

Nu har de fleste jo kun een hest, og den kan de jo ikke sidde på

10 timer i døgnet, så de kan nok finde sig en time eller to, hvor de kan læse debatter og svare på dem.

Men i princippet har du da ret, ud og rid!

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 10:49
...sidde på min hest og være på HN SAMTIDIG - er det godt nok? :-P
Jeg har nemlig en bærbar - med trådløst net... ;-)
Så det er bare at parkere hesten ude foran huset - udlejer bliver nok lidt bitter, hvis jeg pløjer græsplænen op...

Så vidt jeg husker "adobe'erede" Peter Bromley engang en westernsadel med en bærbar PC på hornet.
(Og jeg har engang tegnet Peter til hest m. computer - tæller det???)

... 8-) - 99E - 8-) ...

0
0
Svar på denne tråd

Problemet når
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 11:04

vi taler om reining er, at mange ikke ved hvad det er de ser.

Reining ønskes vist med en relativ løs tøjle, dvs at der er slæk i tøjlen. Den behøver ikke at være hængende.

Årsagen til slidet på reiningheste i DK bør ikke være de mange spins og stops, men det er derimod rytternes manglende evne til at vurdere, hvor de kan udføres. Elendige bane og bundforhold slider vores heste op både mentalt og fysisk.

Endnu er der ikke mange, der reelt har slidet en hest rigtigt og folk klapper begejstret bare krikken sætter sig ned.

Grænset for hvor mange spins og stops en hest bør udføre dagligt,

ligger et helt andet sted, end danskerne forestiller sig.

Hvis en hest skal være trænet i muskulatur og sener til at holde et stop, kommer man hurtigt op på 15-20 stops om dagen eller mere, når først hesten har lært det. Det samme gælder spins.

Mange heste går døde ved shows, fordi de kun er vant til at spinne nogle få gange. Det samme gælder stops`ne.

Men det kræver den korrekte bund til arbejdet, og så længe danskerne bliver ved med ikke at vill tage det alvorligt, så koster det hesteben.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Er både
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 11:31

enig med Ninie, conny og Lilja. Kan man det ? .

Jo for til dels har du jo ret Lilja og samtidigt kan debatter være enornt givende og oplysende og der kommer fokus på ting som kan blive bedre, så jeg syntes bestemt at det kan være positivt.

Og jeg syntes egentligt ikke at disse 2 sidste debatter som sådan er diskution, men gode debatter hvor man ser mange sider og holdninger til et emne.

Men det er s.. både godt og skidt at henning startede det, for jeg har dælme ikke tid til at hænge over pc´en så meget mere...og dropper den også snart helt (pengene kan godt bruges mere fornuftigt end på internettet ( så det har vi opsagt ) .

Men jeg tror nu ikke at jeg får redet mere af den grund. Vi rider rimeligt jævnligt og har nok redet mere denne sæson end længe...

Hilsen lone

RanchhorseDK

0
0
Svar på denne tråd

reining
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 12:04

Jeg vil give jer fuldstændigt ret i at debatter KAN være gode. Men nogle gange glemmer man bare at kigge sig selv i bakspejlet, inden man bringer noget op til debat...

99E: det var nu reining det drejede sig om

Men da vi nu er i debatten, vil jeg sige at udviklingen er da gået i den positive retning ang. pleasure.

Idag skal pleasure hestene ikke være det vi kalder" peanuts ruller" mere og gangarterne er også blevet mere naturlige for hestene. Idag skal der være mere fremgang og ikke forgå i slowmotion.

Med venlig hestehilsen Lilja

See You Somewere Down The Road.........

0
0
Svar på denne tråd

Lilja mf...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 16:30

Jeg håber ikke at der er nogle bestemte som føler at der er dem specielt der refereres til blot fordi man har købt færdig trænet hest... Det er slet ikke sådan. Og vi har mange nye fine reining håb i DK helt sikkert. Og også mange rigtigt gode fordelt rundt om i landet. Og du Lilja skal da ikke føle dig truffet, hvis du gør det. Du er jo ikke just ny og uvidende og urutineret. Måske har du brugt tid på at finde klapperne på din nye hest, men du kender grundtingene. Nu er det heller ikke blot fordi at der handles hest i udlandet. Men noget af det kan handles meget billigt (godt, men ) der er også heste imellem som burde være blevet hjemme og nogle sendes til ryttere som ikke har erfaring nok og som har brug for opbakning af en rigtig god træner.

Det tror jeg nu også at de fleste vælger, for man vil nok gerne opnå noget hvis man køber en sådan hest...

Jeg har jo selv prøvet det...også som urutineret i reiningens verden,men jeg nåede desværre ikke så langt med ham, idet 2 eksperter mente at han ikke var 5 kr. værd. Dødærgerligt, for han var ligegodt en dejlig hest. Jeg vil også gerne prøve at gøre det rigtigt med den ny, som skal lære reining og cutting, efter grundridningen selvfølgelig... Og da jeg ikke er rytineret nok skal jeg selvfølgelig have hjælp af kompetent træner efter endt tilridning... Skal bare lige spare først...he he.

Nu vil jeg snart køre ud og savle over endnu en hest hjemkøbt fra det store udland...til en dygtig reiningrytter.

Hilsen Lone.

0
0
Svar på denne tråd

ikke reining.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 16:59

Nu er jeg jo ikke ligerem reining rytter, (var det dog hvis jeg havde hesten).

Men jeg vil gerne lige sige at Lilja har ret.

Jeg ejer en hest der kan tingene i forvejen. Men dette er ikke altid en god ting, han lærte nemlig hurtigt hvordan han kunne snøre mig om hans "hov".

Folk har tit sagt til mig at jeg kan sagtens med sådan en

"tryk på knappen hest". Jeg er da glad for at folk har det indtryk, men bliver også tit fustreret over at folk ikke ved hvor meget tid og kræfter der er lagt i det. Jeg har aldrig været heldig ved at have en dygtig træner som Conny eller været på nogle clinics med udlanske trænere. Men vi klarer det da meget godt alligevel.

Jeg mener at hvis man "bare" er fornuftig, og har lyst til at arbejde og kæmpe så kan man nå langt. Og så er det lige meget om man køber hesten i tyskland, usa eller italien. eller om det er en krydsnings pony fra ejen avl.

Hvis rytter og hest vil. Så kan de.

Giddy up.

Lena

www.123hjemmeside.dk/lenaschou

www.hovotass.com

Lækkert showtøj laves efter dine mål. gitte@ahlfeldt.dk

0
0
Svar på denne tråd

Køb af heste fra udlandet...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 18:54

På en eller anden måde er dette altid et lidt speget problem. Det afføder næsten altid: Så kan man jo sagtens, når man køber sig til det.

Ærgerligt for hele skismaet er så komplekst. Man kan ikke lære at reine ordentligt uden en uddannet hest. For som Todd Martin også siger: Der skal være mindst een der ved hvad det handler om.

En veluddannet rytter til en unghest og en veluddannet hest til

en grøn rytter. Det er den eneste vej frem. Danskerne begynder så småt at indse det, det har taget snart 20 år.

Danskerne har en tradition herhjemme i engelsksektoren med at købe unge heste og træne dem op.

Succesraten i det kan ses ved at 85 % aldrig når over LB stadiet.

På en tilsvarende skala vil rytterne skulle fortsætte i Beginner/Novice sektoren resten af livet.

På reiningfronten er det stort set også det der sker, når man vil
træne sin hest selv (gælder for øvrigt også cutting).

Der er så mange mellemstadier i træningen af reining heste og så mange "mellemteknikker", at de færreste kan rumme dem.

Ingen kommer igennem nåleøjet uden professionel træning af hesten - beklager, men jeg har ikke set en eneste endnu!

Hvis man ikke vil lade en dansk træner ride sin hest, ja så må man til udlandet enten at købe eller få trænet. Som amatør har vi dog ikke set noget windbreakere endnu med udenlandske heste, med undtagelse af Sussanne Skovrider.

Derimod har i de danske amatører meget mere fornøjelse af dansktrænede heste, fordi de hele tiden kan supplere hos kilden.

Når man så pludselig kan få en reininghest (tror man) for 40.000,-...

så skal man regne med der noget galt. Og under alle omstændigheder mangler man "kilden" til at hjælpe sig.

At ride på en trænet reininghest som amatør uden hjælp, kommer aldrig til at virke. Man trækker træningen af hesten i takt med at man bruger den. Man er nødt til at have een ved sin side der kender hestens træningsopbygning eller er i stand til at deschiffrere den.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

99e...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 20:10

Jeg synes bare der er mange bedre måder at gøre det på!

Men du har helt ret i at alt kan gøres forsvarligt, hvis man har den fornødne viden.

De få gange jeg har set fencing har bestemt ikke været kønt.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Hej Connie
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 21:47

Jeg er også en af dem, som har købt færdiguddannet reiner i DE. Vi har været sat "ud af spillet" i et godt stykke tid pga. sygdom forårsaget af en dyrlæges fejlbehandling.. Flot..

Any how så har det givet mig tid til at overveje min ridning af hesten, og jeg er i stedet for at satse på træning af selv maneuvrene begyndt at træne min opstilling og basistræning. Det nytter jo ikke en skid, at min hest kan spinne som et sv.. hvis han er total højspændt sammen med mig. Jeg er amatørrytter, og jeg har tid til at hesten og jeg finder "rytmen" sammen.

Jeg/vi har lige været på clinic m tyske Katrin Grosch, og det er sgu da frustrerende, at blive konfronteret med flere års dårlige tillærte vaner. Det ser jo heller ikke ligefrem tjekket ud, når man skal til at bruge sin krop på en anden måde..det er fandens svært, men det er vejen frem.

Jeg er enig i, at vi har brug for trænere for at komme videre, men ind i mellem kan jeg godt få en fornemmelse af, at nogle trænere ville have godt af et break, hvor de tog et kursus i pædagogik for at lære lidt om positiv forstærkning til mennesker.

Mvh Tine

botwb
0
0
Svar på denne tråd

ja det..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2006 22:23

er der med garanti nogen af os der kan .

Basis, basis, basis op opstilling er jo bare det vigtigste.

Det er opstillingen der rider hesten, den har en funktion.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

må lige spørge
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 10:53

Jeg er jo så absolut nybegynder i western..har faktisk ikke kunnet få hesten frem endnu ehehhehehe har redet engelsk i 25 år men på en western hest er jeg lost.Men jege r blevet grebet af den evrden og leder nu efter en god "begynderhest"

og så læste jeg denne tråd om reining og nybegyndere og færdigtrænede heste osv..

Hvad skal man så efter ejres mening hvis man er nybegynder?? Købe en utrænet hest og lære det sammen med den elelr det modsatte???

Og hvad synes i så er god træning?? I skriver ikke for mange spinns og stops osv.. men hvordan ER det så lige man skal træne??

Meget spændende og sober debat. det kunne den generelle hyggesnak lære noget af!!

Hatten af for jer westernryttere og jeres heste. Jege r dybt imponeret.

Min elskede mule sælges til

hjertevarmt menneske

0
0
Svar på denne tråd

ja gerne
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 11:38

Du skal først lære grundridning og atter grundridning.

Min erfaring er efterhånden, køb dig en lille blandingshest, 150-155 max, der har været "med i krigen", som er engelsk redet.

Hvis du sætter dig op på en westernredet hest går du i selvsving hele tiden og bliver ved med at gentage dine fejl.

På en engelskredet hest er reaktionerne ikke så hurtige, den tilgir fejlene fordi den forstår dem, og du kan derfor i dit eget tempo begynde at tillære dig de nye metoder.

Hesten har langt nemmere ved det end dig og bliver taknemmelig og lykkelig over de nye styringsmetoder.

Når du har gået vejen på den og kan din basis, er tiden så kommet til at finde din vej. Er det reining du vil skal du gøre op om du vil købe en færdigtrænet eller en unghest du sætter i træning.

(En slags afbetalingsordning) for du skal regne med 6-9 mdr før hesten kan rumme at skulle virke som undervisningshest også.

Vil du en anden vej med pleasure trail osv. er træningstiden for en pleasurehest, der kan rumme en ny rytter noget mindre 3-6 mdr.

Hvis din blandingshest viser sig at have lidt talent, kan du måske ovenikøbet, få den rettet lidt til efter et par måneder.

Nogen gør også det med deres blandinger at når de møder til undervisning, rider træneren først hesten og rytteren får undervisning bagefter.

Det kan være en udmærket løsning for nogen.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Må jeg lige spørge
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 11:47

?

Hvor stor er din egen hest???

Den ser da ud til at være et godt emne at starte på.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg kan
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 14:05

kun tilslutte mig Connys ord. Det er samme råd vi plejer at give de nye...

Hilsen Lone.

0
0
Svar på denne tråd

rid en hest
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 16:09

der kan, saa ved du hvad du ikke kan, koeb enhest som er utraenet og faa nogen til at traene det med dig. Det er mit bedste raad.

Jeg er ved at traene en dame som har 5 heste 1 hingst og 4 hopper, mellem 3 og 5 aar gamle alle. De kan intet (hopperne) hingsten er blevet traenet med haard haand (hvilket man goer her i Brazilien) Hopperne er bange for haanden, altsaa vi begynder forfra.

Hingsten, i roundpenn, dag efter dag paa verbale kommandoer, naar den har opnaaet at stoppe, at vende, at gaa hurtigere eller langsommere som kommandoen blevet givet, saa bruger jeg noget der ligner et sidepull, ingen bid i munden.

Nu skal den vendes til at adlyde vaegtfordelingen, damen skal laere at balancere sig selv paa hesten, og bruge sin vaegt til at styre hingsten (som er traenet til reining) og er ret fyrig.

Paa hopperne traener hun hvad hun har laert naar jeg er gaaet, og viser mig naeste gang hvad hun har opnaaet. Kritik kommer knald haardt,jeg forlanger de kender 2 regler.

1) reglerne som er bestemt af regionens AQHA

2) reglerne om at vaere sammen med dyret, og tale med dyret ikke KOMMANDERE med det.

Vi arbejder 2 timer DAGLIG undtagen soendag, og kontrakten lyder paa et aar.

Det er mit bedste raad til hvordan du kan goere det, good luck. mvh AG

PAL-BAR RANCH er et western ranch som specialiserer sig i at traene, koebe & saelge konkurrence QH, og vi goer det internationalt, paa nuvaerende tidspunkt i Brazilien.

0
0
Svar på denne tråd

Vi goer det
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 22:42
foerst i skridt, og saa i trav, men aldrig i galop!!! der bruger vi ikke fencing!!!

PAL-BAR RANCH er et western ranch som specialiserer sig i at traene, koebe & saelge konkurrence QH, og vi goer det internationalt, paa nuvaerende tidspunkt i Brazilien.

0
0
Svar på denne tråd

er lidt forvirret..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 00:14

Hejsa

jamen det i råder mig til er altså at købe en engelsk redet hest, træne western sammen med den og lære det basale/grundridningen. Når vi så har lært det (hvis vi lærer det hehe) så skal den sælges og jeg skal købe en ny???

Ham jeg har nu er pt 170 i stg og ender nok omkring de 180 og egner sig ikke da vi ikke passer sammen men det er en lang og lidt trist historie.

Men jeg ville jo meget nødigt købe en hest nu, lære den at kende og holde af den, sælge den og finde en ny..det har jeg jo slet slet ikke lyst til???

MVH Gitte

hjertevarmt menneske

0
0
Svar på denne tråd

Nej AG
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 01:17

Så ville du sikkert også falde af!

!You`re too old for that s.h.i.t!"

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kan jeg godt forstå.
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 01:26

Men som en naturlig ting, vil det alligevel være sådan at køber du en hest nu, så vil du ønske dig en ny om en 2-4 år, uanset hvad du køber.

Det er tendensen vi ser gang på gang.

Folk starter med et lidt "forsigtigt" køb og så går de til sagen nogle få år senere.

Du er velkommen til at kontakte mig for en nærmere snak og du kan da også komme ned og få undervisning på en painthest og prøve fornemmelsen.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for tilbuddet
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 10:12

og de gode råd. Ja tiden må jo vise hvad der sker på hestefronten..

Men lige et spørgsmål..det med at ride med løse tøjler og HVOR meget man skal træne spinns osv..

hvad gør I???

hjertevarmt menneske

0
0
Svar på denne tråd

der er et gamle
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 12:23
ordsprog..."FOR HVERT SPIN ELLER SLIDING STOP DU LAVER ER DER ET MINDRE I HESTEN" Husk det det gaelder ikke om at lave saa mange som muligt men til at faa hesten til aville lave det... og det goer man med et naensomt haand...mvh AG og Glaedeligt Jul.

0
0
Svar på denne tråd

jeg...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 18:06
Har min hest opstaldet hos conny og får træning af hende, så helt forkert er jeg nok ikke på den hihi.. ihvertfald får jeg nogle tæsk af conny når jeg dummer mig hehe.. så herfra håber jeg da på en rigtig skøn reiner :p

Jeg har osse set reining meget grimt - især med usamlede heste og ja hiv/hug ser man, vi kna håbe folk blir mere realistiske også få holdt nogle reining cilnics man kan komme til med pengepungen :D:D

Mvh Mia

SPONSORERET AF NOAS ARK
Www.Noas-Shop.dk

MB CHALLENGE 2009

DM I JUNIOR REINING FOR PAINT HORSES FØDT I 2006
TØR DU?
Kontakt Mia eller Birgitte herinde!

0
0
Svar på denne tråd

Leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  09-12-2006 18:14

Da du er "erfaren" engelskrytter kan du gribe din westernkarriere an på forskellige måder.

Er man helt nybegynder er det vigtigste at hesten er mellemstor, har bløde gangarter og er TAM. Så er det mindre vigtigt om den har gået wetern eller engelsk før. Dertil masser af undervisning selvf.

Men du kan gøre det på flere måder da du jo grundlæggende kan ride. Jeg mener ikke du bør købe en engelsk redet hest. Den vil blot understøtte dig i at bruge din engelskridning for det vil den lystre bedst på.

Jeg synes at du skal købe dig det man kalder en "old warhorse". Dvs en hest der virkelig har gået nogen stævner i din favoritdisciplin og som ikke er en problemhest på nogen måder. Den behøver ikke være verdensmester men den skal være stabil og middel i følsomhed så du mærker når du gør tingene korrekt men så den ikke overreagerer på dine fejl. Sådan en hest sammen med jævnlig undervisning vil virkelig gøre dig klar på westernbanerne på kort tid.

Du kan også købe en unghest og starte med at slæbe den med i halter og showmanship etc så du lærer den og westernstævnerne godt at kende. Rid samtidig noget undervisning. Når tiden kommer skal du få hesten redet til at en god prof westerntræner. Tag undervisning samtidig hos vedkommende og rid din egen hest feks en gang om ugen så snart det er muligt så du følges lidt med den i udviklingsforløbet. Dette er nok vejen frem hvis du vil ride på højt plan da gode føl kan købes for nogenlunde penge og resten jo naturligt afdrages over et par år i form af træning etc.

En alm. ældre velredet hest kan også købes for penge, mens en virkelig selvgående superreiner der samtidig passer på sin amatørrytter er sjældne og dyre.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

hej tina og andre
Forfatter: 
Dato:  09-12-2006 21:34

tak for jeres gode råd og fine svar..

Jeg går i øjeblikket og grubler som en gal for jeg ved jo ikke helt hvilken gren af western jeg vil ride, men jeg ved det bla bliver trail...men er faktisk blevet mere og mere tændt på ideen om kvæg men jeg så lidt om det...

Er der et sted det er nemmest at starte?? altså er pleasure nemmere end trail eller???

og kan jeg springe på en westernhest?? jeg kan jo ikke undvlre mine spring..men denne gang dog kun på hyggeplan...

Hvilke "kvaliteter" kigger man efter?? bygning osv??

tak tak og endnu engang tak og undskyld hvis jeg stjæler tråden..

hjertevarmt menneske

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du har en
Forfatter: 
Dato:  09-12-2006 22:34

lille blanding, ja så kan du sagtens. Min første hingst (oldenborgerblanding 1.55) red jeg jagter på i westernsadel (som ræv)(spring max 120,-) .Teknikken er anderledes, men det var sjovt nok.

Nogle quarter og paintheste, har gode springevner, men det er som regel mere huntertyper og de ligner ikke lige indbegrebet af en westernhest.

Tråden er vel mere eller mindre gået "død", så det er da helt i orden.

MH Conny

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider